דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על תפקידם של המזל והגורל בחיי האדם 

מאת    [ 24/01/2010 ]

מילים במאמר: 597   [ נצפה 2269 פעמים ]

אדם הולך ברחוב, שורק להנאתו את הלהיט האחרון ששמע בדרך ברדיו. לפתע, ללא כל אזהרה, משתחרר פסנתר כנף מהכבל שהחזיק אותו תלוי על בלימה בקומה החמישית ונופל במהירות כך שהוא תואם בסינכרוניות מופלאה את קצב הליכתו של האיש ונופל על ראשו והורג אותו במקום. מזל רע? גורל? צרוף מקרים? הרי כל התסריט כולו יכול היה להיות שונה לחלוטין בשינוי מינורי וזעיר של משתנה בודד של אחד ממרכיביו- מספיק שהאיש היה מתעכב שנייה אחת ברמזור האדום,מספיק שלא היה מוצא את מפתחות ביתו במשך כדקה ועוד אלפי משתנים בודדים וזעירים ומשמעותיים שיכלו להשפיע על התסריט כך שלא יקרה. אבל הוא קרה. האם המקרה היה בלתי נמנע? האם היה חלק מתסריט רחב יותר שאת סופו אנחנו לא יודעים? במאמר זה אנסה להתייחס לאספקטים שונים של מושגים אילו ולתפיסות השונות הרווחות וכן כיצד אני תופס אותם.

אם כך, כיצד ניתן להתייחס למושגים מזל ו- גורל? כיצד מתייחסים אנשים למושגים אילו וכיצד הם משלבים אותם בחיי היומיום שלהם? . אם כן, מהו מזל? מזל הוא כינוי למאורעות המתרחשים באופן אקראי, מבלי שלאדם תהיה שליטה על התרחשותם.  לא אחת מתייחסים אנשים אל המילה מזל כחלק מצמד מילים (מזל טוב , שיהיה במזל ) ובדרך כלל בקונוטציה חיובית אך לא אחת גם באיזכור שלילי כגון בביטויים כגון חוסר מזל או מזל רע. עצם המחשבה כי המזל הוא זה אשר יגרום לתוצאה או שלילית או חיובית נחשבת לאמונה תפלה.

ניתן לראות כי אנשים רבים מייחסים חשיבות רבה למושג מזל בחיי היומיום שלהם ולעיתים נוטים לבלבל אותו עם מושגים כגון אקראיות או הסתברות, כגון במשחקי מזל בהם אין כל עניין של מזל אלא של הסתברות ואקראיות טהורה. אנשים מתרגמים את הצלחתם או כשלונם ב משחקי המזל במזל ולא במתמיטקה וחוקיה. אפילו המושג משחקי מזל מעניק נופך מיסטי כלשהו וסוג של תקווה כוזבת. בהצלחה למנחשים...

אם כן, מדוע נפל הפסנתר דווקא על ראשו של אותו אדם? או,טוב ששאלתם...הפסנתר נפל על ראשו של אותו אומלל דווקא מוסברת עפי התפיסה הרציונלית של המזל אשר גורסת כי ישנו מה שנקרא מזל משתנה- מזל בעל גורמים שאי אפשר לשלוט בהם מפני שהם מהווים תוצאה קפריזית של פעולות שונות. עוד גורסת התפיסה הרציונלית כי ישנו מזל מולד (מקום לידה וגנטיקה,למשל) וכן מזל נסיבתי- מזל בעל גורמים שאי אפשר לשלוט בהם מפני שהם מתרחשים באופן אקראי, כגון תאונות ומגיפות.

אם כן, אילו הן הגישות למזל. ומהו אם כן גורל? המונח הקרוב ביותר לכך הוא fatal ומהווה שם תואר להשקפה לפיה ישנו סדר אירועים טבעי וקבוע מראש של היקום. גישה זו,במהותה, היות ועפי תורתה הכל "כתוב מראש (מכתוב) הינה שוללת בחירה חופשית. ואם אין בחירה חופשית הרי שאין טעם להתאמץ,לא?

אישית, כמי שמנחה שינויים ומאמין בלקיחת אחריות אישית של האדם על חייו, אני מתחבר לגישתם של פרויד וז'אן פול סארטר על המזל והגורל- הם מאמינים כי האמונה במזל קשורה לתפיסת השליטה של אדם באירועים בחייו. לתפיסתם, האמונה במזל מאפשרת לאנשים לברוח מאחריות אישית למעשיהם ומאחריות לתוצאות הנלוות, וזאת על ידי היתלות במושגים כגורל או מזל הנמצאים מחוץ לשליטתו של האדם. אחד מהדברים הראשונים בבואו של אדם לעשות שינוי הינו להכיר בחלקו במעשיו, בתוצאותיו ובמעמדו כיום. לו האדם ייתלה את האשמה בגורמים חיצוניים ובמעגלים חיצוניים ובלתי תלויים ובלתי ניתנים לטיפול וכימות כמו מזל וגורל הרי שלא ניתן יהיה להכיר בצורה אמיתית בבעיה, לקחת אחריות עליה ובטח שלא לטפל בה ולפתור אותה. לקיחת אחריות  הינה הצעד החשוב ביותר ,לדעתי, בדרך לפתרון הבעיה, ותליית האחריות בגורמים חיצוניים חסרי שליטה כמו מזל וגורל הינם העברת מוקדי השליטה מידי האדם ואיתם האחריות למעשיו. לכן, על האדם,בבואו לעשות שינוי, להפטר מלקסיקון המושגים ממילים כמו מזל וגורל ולקחת אחריות על מעשיו. זכרו- כאשר אתם מצביעים על אחרים, ארבעת האצבעות האחרות מצביעות עליכם.....

קחו אחריות על עצמכם ומעשיכם,אף אחד לא יעשה את זה בשבילכם.

אורי שקד-טיפולים קצרי מועד. התמחות במערכות יחסים, זוגיות וקריירה.


 www.orish.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב