דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השתק הנישומים בארנונה 

מאת    [ 24/01/2010 ]

מילים במאמר: 534   [ נצפה 2485 פעמים ]

על פי דיני הארנונה, מטילות הרשויות המקומיות בכל שנת כספים ארנונה על הנכסים שבתחום שיפוטן המוניציפאלי. מכיוון שכל שנת כספים עומדת בפני עצמה, מחזיקי נכסים אשר מעוניינים לטעון טענות בדבר השומה שנקבעה לנכס, נדרשים בכל שנה ושנה להגיש השגה למנהל הארנונה.  אם ההשגה שהוגשה, נדחתה על ידי מנהל הארנונה, יש להגיש ערר לועדת הערר לענייני ארנונה כללית בהתאם למועד הקבוע בחוק. על החלטת ועדת הערר, רשאים הן הנישום והן מנהל הארנונה להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים. זה המקום לציין, כי במקרים מסויימים על הנישום לפנות ישירות לבית המשפט לעניינים מנהליים. המדובר במקרים בהם הטענות  הן בעלות אופי משפטי, למשל,  הפרת הבטחה שלטונית שניתנה על ידי הרשות המקומית, חריגות שביצעה הרשות המקומית בתעריפים הנקובים בצווי הארנונה שלה, ועוד.

לאור עומס התיקים העומדים ותלויים בבתי המשפט המחוזיים, הרי שעד למתן פסק דין יכולות לחלוף מספר שנים. עולה השאלה, האם לאחר שניתן על ידי בית המשפט פסק דין, יש להחיל את פסק הדין גם על שנות הכספים הבאות? כל צד אשר הפסיד וטענותיו נדחו על ידי בית המשפט, יכול לכאורה לטעון כי יש להחיל את פסק הדין רק על שנות הכספים הקודמות שהיו נשוא פסק הדין. שהרי, כל שנת כספים עומדת בפני עצמה, ובשנת הכספים הבאה יכול הנישום להעלות שוב את טענותיו במסגרת השגה חדשה, או בדרך של הגשת עתירה מנהלית נוספת, בטענות המשפטיות שאינן בסמכות מנהל הארנונה.

שאלה זו הועלתה בפני כבוד השופטת יעל וילנר, בבית המשפט המחוזי בחיפה בעניין עת"מ 12900-03-09 סאיקלון מוצרי תעופה בע"מ נגד מועצה איזורית מטה אשר.  חברת סאיקלון הגישה עתירה מנהלית בטענות משפטיות כנגד חיוב הארנונה שהוטל עליה. העתירה הוגשה בגין שנות הכספים 2008-2009, וסאיקלון חזרה בה על טענות שטענה בהליכים משפטיים קודמים שעסקו בשנות הכספים 2002-2007. לטענת מועצת מטה אשר, כבר ניתנו בשנים הקודמות פסקי דין המתייחסים לאותן טענות שהעלתה סאיקלון, ולכן היא מושתקת ואינה יכולה לטעון אותן שוב. בית המשפט המחוזי פסק כי אכן טענותיה של סאיקלון כבר נדונו והוכרעו בהליכים הקודמים, הפלוגתאות שהועלו בהליכים הקודמים הן אותן פלוגתאות המועלות בעתירה הנוכחית, לסאיקלון ניתנה אפשרות להשמיע את טענותיה בהליכים הקודמים, וההתדיינות הקודמת הסתיימה בהכרעה מפורשת. בהתקיים ארבעת התנאים הנ"ל, קבע בית המשפט המחוזי כי מתקיים הכלל של "השתק פלוגתא" ועל כן דין העתירה להידחות.

בית המשפט ציין כי אומנם הכלל בעניינים פיסקאליים הוא שהכרעה שיפוטית שניתנה בהתדיינות לגבי שנת מס אחת, אינה מקימה מחסום להתדיינות נוספת בין אותם צדדים לגבי שנת מס אחרת. אולם, קבע בית המשפט המחוזי, יש לקיים כלל זה רק במקרים בהם חל שינוי נסיבות בין ההתדיינות הראשונה לבין ההתדיינות השניה - בין אם שינוי במסכת העובדתית, ובין אם שינוי ההלכה המשפטית. בית המשפט המחוזי קבע כי ההליכים הקודמים שנקטה בהן סאיקלון מתייחסים לאותן עובדות ולאותה מסגרת משפטית. על כן , משלא חל שינוי עובדתי או משפטי סאיקלון מושתקת מלהעלות טענותיה מחדש.

לאור פסיקתו של בית המשפט המחוזי, רצוי כי כל בעלים ושוכרים של נכסים, גם אם טענותיהם נדחו בעבר, יבדקו היטב עם יועציהם המשפטיים את משמעותו של כל שינוי עובדתי שחל בנכס, וכן כל שינוי שחל ב"אקלים המשפטי", אשר יכול לסייע בידם ולשמש בהעלאת טענות להפחתת חיובי הארנונה.

נכתב על ידי משרד עורכי הדין כץ גבע איצקוביץ KGI, המתמחה במיסוי מוניציפאלי ובמקרקעין. האמור מהווה סקירה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. www.kgilaw.com  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב