דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משפחה וקריירה- חיים מאוזנים - איך עושים את זה? 

מאת    [ 20/12/2006 ]

מילים במאמר: 1072   [ נצפה 6984 פעמים ]

משפחה וקריירה- חיים מאוזנים - איך עושים את זה?

 מאת: אורית בר מאמנת , יועצת  ומנחה

אתם רוצים לגדל משפחה וילדים וגם לטפח קריירה מצליחה איך עושים את זה בעולם העבודה התובעני בו אנו חיים היום? האמת היא שאין מתכון מנצח אחיד המתאים לכל אדם ולכל מערכת זוגית. המפתח הוא להתייחס אל עצמכם כעל מערכת שלמה שבה יש שני בני זוג שלהם מטרות אישיות ומשותפות. תהליך בירור כבסיס לכל החלטה לכן כל התמודדות עם שאלות של משפחה וקריירה צריכות לעבור דרך דיאלוג מבהיר, התבוננות לאורך ולרוחב החיים והגדרה ברורה של מטרות אישיות ומשפחתיות לטווח קצר בינוני וארוך והדרכים האפשריות להשגתן. הדיאלוג יכלול התבוננות בערכים משותפים בכוונות ובעקרונות חיים ?זוהי המהות של זוגיות סנכרון מוצלח ויצירת משמעות אישית משולבת עם משמעות משותפת. רק לאחר תהליך מברר מסוג זה ניתן להתחיל לתכנן בהתאם לסדרי העדיפויות שעלו מתוך התהליך ולהתאים טיפים שונים לדרך בה בחרתם. הכול עניין של השקפה, ערכים, מטרות ושאיפות בחיים. כאשר אתם ברורים אתם יכולים לשקול אפשרויות להציע חלופות ולקבל החלטות. מה שחשוב באמת זו ראייה נכונה של המציאות: להבהיר לעצמכם מה אמיתי עבורכם ומה מעשי? יש לזכור שיש תקופות בחיים בהן חוסר איזון זמני היא הפעולה הנכונה ליצירת איזון בטווח הארוך.

מה שחשוב הוא להיות בהירים וברורים על החלטות מסוג זה. אם הנושא של עבודת שני ההורים מול זמן לגידול הילדים מטריד אתכם , ודאי תרצו לדעת כמה עובדות שהעלו מחקרים בנושא: המסורת של מפרנס יחיד קיימת היום בפחות מ20 אחוז מהבתים של זוגות נשואים בעולם המערבי. הנושא הכלכלי לבדו אינו הצדקה למשכורת שנייה, מאחר והיציאה לעבודה של שני בני הזוג מעלה את רמת ההוצאות בנושאים שונים מחיי היו יום: טיפול בילדים, ביגוד, ארוחות בחוץ וארוחות מוכנות, קניה פחות חסכונית, וכו.. לכן, הדיון ביציאה לעבודה של שני בני זוג כאשר הילדים צעירים צריך להיות סביב ערכים ומשמעות. ההחלטה על כך צריכה להישען על שיקולים שלוקחים בחשבון את הויתור הכרוך בכל החלטה. רק לאחר מכן יש למצוא פתרונות מעשיים למצב שניבחר. אם הנושא הכלכלי הוא הבסיס להחלטה של ניהול שתי קריירות תובעניות - כדאי בשלב ראשון להיכנס לתכנית הבראה כלכלית, באמצעותה תוכלו להיות נוכחים באמת למציאות הכלכלית שלכם- ורק אז להמשיך ולקבל החלטות. הדבר ברור- אינך יכול להיות בו זמנית בשני מקומות, אולם אם קיבלת החלטות מתוך שיקול דעת והבנת המצב תוכל/י למצוא אפשרויות להקטנת חווית ההחמצה בכל אחד מהתחומים.

 כמה טיפים שיעזרו לכם לבסס את הקשר המשפחתי - זה אפשרי הכול עניין של תשומת לב ושילוב מתוכנן בסדר היום. 1. להתעורר כמה דקות מוקדם יותר בבוקר ולאפשר לילדים ארוחת בוקר קלה-זה עושה את ההבדל וגם מומלץ תזונתית.

 2. כריך מושקע בביה"ס מזכיר לילדים אמא/אבא אוהב/ת . - אפשר להכין כריכים ערב קודם ולשים במקרר עטופים היטב. עד לשעת ארוחת העשר הם יהיו בטמפרטורת החדר. 3

. עשו להם את היום: הפתעות קטנות ככל שיהיו(ורצוי שכך) הן נגיעות של תשומת לב.(לילדים ולבני זוג).

 4. ארוחה חמה מבושלת - כשילדי היו קטנים החלטנו , שלוש חברות עובדות, שלילדינו מגיעות ארוחות מבושלות באהבה. התחלקנו ביננו - כל אחת בישלה פעם בשבוע עבור כל שיבעת הילדים של כולנו. 5

. דאגו לאכול לפחות פעם בשבוע ארוחה משותפת- ותיהנו ממנה.

6. הפכו את ימי ההולדת לטקסים חווייתיים. קיימים היום מחקרים שקושרים את רמת הטקסיות במשפחה עם התפתחות מנטאלית . החיים הם אירוע מיוחד - חגגו אותם.

7. בדרך מהעבודה הביתה , כמה דקות לפני שאתם מגיעים , הקשיבו לשיר שאתם אוהבים , כמה דקות של מדיטציה, שתי דקות של נשימות עמוקות - כל אלה יאפשרו לכם כניסה אחרת לחיי המישפחה.

8. כשאתם בבית - היו נוכחים. עשו לכם מנהג בשעה הראשונה שאתם בבית נתקו את המכשירים הסלולריים. אם אינכם רופאים תורנים - הכל יכול לחכות שעה אחת. 9

. קיבעו לכם בכל יום זמנים, קצרים ככל שיהיו, שהם זמני נוכחות אמיתית עם ילדיכם.

10 דקות של שיחה אמיתית לעת ערב, שיחה מתעניינת ללא הפרעות טלפוניות או אחרות עושה את ההבדל. שאלו את ילדיכם : על מה אתה עובד כעת? במה אני יכול לעזור? אם תתחילו בשיחות כאלו עם ילדיכם מגיל צעיר הם יתרגלו לצפות להן. הפנו את תשומת ליבם לסיפור מעניין, לאמרה חכמה ששמעתם, ספרו להם דברים חיוביים שקרו לכם בעבודה. 10. ספרו לילדיכם סיפורי משפחה- על ילדותכם על הענפים המשפחתיים שלכם וכו...

11. הקצו זמן משפחה שבועי - ושימרו עליו.

12. צאו לבילוי זוגי - אחת לשבוע. 13

. צרו מסורת של בילוי משותף ממושך יותר (שלושה ימים ויותר) עם כל אחד מילדיכם בנפרד פעמיים במהלך גדילתם.

14. אתם מרבים בנסיעות - עזרו לילדיכם ליצור אוספים , אותם תעזרו להם לבנות כשתביאו מנסיעותיכם: אוסף של כובעים מארצות שונות, דגמי מכוניות. מפיות נייר וכו. כובע מכל עיר יחזק את התחושה שלהם שאתם איתם גם שם.

15. עירכו תכנית שבועית בה תשבצו את תפקידי המשפחה שלכם. הקצו זמן מעבר לתפקידים הטכניים. גם תכנון של 10-15 דקות יומיות כזמן משפחה אמיתי יעשו את ההבדל.

16. התעניינו!!! התענינו באמת בחייהם של בני המשפחה. דעו מה הם אוהבים לעשות? לאכול? עם מי הם מבלים? כמה שאלות פשוטות של עדכון מידי פעם יהפכו בהמשך כל שיחה קצרה שלכם איתם למשמעותית. דאגו לשבח את ילדיכם ולהוקיר אותם- זה עושה נפלאות ליחסים ולערך העצמי שלהם.

 מה כדאי לדעת אודות ילדים?

 חשוב כמובן לדעת אודות הצרכים השונים של ילדים בגילאים שונים מתי נשים את הדגש יותר על זמן איכות?(מיקוד בזמן קצר אך איכותי עם הילד) ומתי זמן נוכחות הוא קריטי?( פשוט להיות שם) . מהן האינטראקציות המשמעותיות שלנו עם ילדינו בגילאים שונים? ומתי החלפת ההורה בדמות אחרת (מטפלת , סבתא וכו..) היא הפתרון הנכון. עם זאת חשוב לדעת שבאופן כללי שהזמן האיכותי הוא הפרמטר המרכזי בבניית היחסים ובהתפתחות הילד. בדרך כלל מרבים לדון ביחסי אם - ילד, הפעם כמה נתונים מן המחקר לאבות לילדים צעירים: - לאב יש השפעה ישירה על התפתחות הילד בגיל הרך.ככל שהתנהגותו מאופיינת בחמימות, מעורבות וטיפול כך התפתחות הילד תהיה טובה יותר ועיקר ההשפעה היא על תחום העצמאות והאוטונומיה של הילד ויכולת התמודדות במצבים חדשים.: - בדרך כלל מראה המחקר שאבות מעורבים יותר בתפקידים אינסטרומנטאליים עם ילדיהם ( מפרנס, מסיע, מחזיר, מלביש משכיב לישון, מספר סיפור וכו..) אחת ההמלצות החשובות לאבות לילדים בגיל 0-3 היא לשים דגש גם על המעורבות האקספרסיבית המכוונת גם לאינטראקציה רגשית :, הבעת רגשות רחיצה באמבט, לשיר שירים וכו. - דפוס האבהות האופטימאלי המאפשר את ההתפתחות הטובה ביותר של הילד הוא דפוס של קבלה ואוטונומיה. אבות שאופיינו בקבלה ובמתן אוטונומיה .גבוהים יצרו אינטראקציה חיובית עם ילדיהם והביאו להתפתחות אמוציונאלית תקינה של הילד ילדים לאבות אלה הם עצמאיים ומתמודדים היטב עם בעיות ושמסתגלים בקלות ויעילות לשינויים בסביבה. האפשרויות הן בלתי סופיות - כל שצריך זה לשנות את ההקשר שיש לנו לגבי האופציות הקיימות. כך למשל אפשר לבחון אפשרויות שונות של עבודה שיתאימו לתקופה מוגדרת, שינוי באורח חיים, חלוקה אחרת של תפקידים ועוד?

 מה חשוב? החיים חשובים. כל יום בחייכם הוא דף שלא ניכתב עדיין. אתם יכולים להיות המקור וההשראה לכתיבת ספר החיים שלכם כפי שהייתם רוצים שייכתב.

 אתר אינטרנט : http://www.steps-wlb.com

 

אורית בר מאמנת יועצת ומנחה. דוקטורנטית באוניברסיטת ת"א חוקרת התפתחות של זהות מיקצועית וקריירות של נשים בזיקה לסיפור חייהן. בעלת ניסיון רב באימון יעוץ והנחיה של יחידים וארגונים. לשעבר מנהלת המרכז ליזמות חינוכית במשרד החינוך. עובדת בגישת אימון מיוחדת המדגישה איזונים בחיים ושילוב מישפחה ועבודה.
אתר אינטרנט :
http://www.steps-wlb.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב