דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכל סיפורים - אימון נארטיבי בארגונים 

מאת    [ 19/12/2006 ]

מילים במאמר: 1084   [ נצפה 6415 פעמים ]

הכול סיפורים - אימון נארטיבי בארגונים

אורית בר- מאמנת יועצת  ומנחה

 מזה שנים רבות אני עוסקת לצד קריירה של הנחייה ליווי ואימון, בתחום המחקרי.  במהלך עבודתי כמאמנת, מצאתי את עצמי לא פעם משתמשת בכלים והעקרונות המחקריים כדרך לאימון אנשים וליצירת שינוי ברמת היחיד והקבוצה. פעם אחר פעם אני מגלה שאימון הוא סוג של מחקר משתף, בו המאמן משמש ככלי המחקר כשהוא מזמן את השאלות המאפשרות ללקוח לחשוף, לגלות , ליצור  ולפעול במציאות חייו.    בימים אלה אני נמצאת  בעיצומה של עבודת מחקר  העוסקת בהתפתחות קריירה בזיקה לסיפור החיים האישי ולאופן בו אנשים מספרים את סיפור החיים שלהם. המחקר ששייך לגישה המכונה  life history   עושה שימוש בכלי ניתוח המבוססים על הגישה הנקראת נארטיבית- חקר טקסטים סיפוריים. הדברים הבאים שופכים  מעט אור על הגישה ומשליכים על יתרונותיה באימון אנשים וארגונים.

מהו נאראטיב?

נרטיב במשמעותן הבסיסית הוא סיפור.לכן, כדי לפעול באמצעות הגישה הנארטיבית  יש להבין בראש וראשונה מהו סיפור?למרות שאין הסכמה בין החוקרים למונח סיפור  רב ההגדרות טוענות לשני תבחינים מרכזיים:

  1. סיפורים הם בעלי ממד טמפורלי (של זמן) ולכן מתארים אירועים על רצף של זמן.
  2. בסיפורים יש ממדים של  הערכה ולכן הם מגלים את נקודת המבט של המספר

סיפור סיפורים היא פעולה אנושית הקיימת בכל התרבויות ויש מידה  רבה של דמיון בין מבנים סיפוריים בתרבויות שונות.הגישה הנארטיבית מבוססת על הרעיון שהדרך בה אנו יוצרים משמעות בחיינו היא הדרך הסיפורית. אנחנו יוצרים בסמוי ובגלוי מבנים סיפוריים ועלילות המיצגים את הדרך בה אנו חווים ונותנים משמעות לעלילת חיינו. הנחת יסוד של הגישה הנרטיבית  היא שהתופעות העשירות והמורכבות של ניסיון החיים מיוצגות טוב יותר בסיפורים ונארטיבים ( Lieblich et al 1998 ). סיפורים ועלילות הם לעיתים סמויים, שקטים, בלתי נראים ומסתתרים מאחורי השיחות היומיומיות שאנו מקיימים. הם משקפים את התודעה שלנו ואת התרבות הסמויה של משפחות, חברות או ארגונים. סיפורים אלה עשויים להיות חסמים היוצרים גבולות קשיחים להתפתחות ושינוי. הם מעניקים הקשר רב כוח למשמעות, ומעצבים מה שאנשים רואים כאפשרי ובלתי אפשרי ליחיד לצוות ולארגון. "כשאנשים מסבירים מה הם יודעים, לעיתים קרובות אנו שומעים סיפור, כיוון שזו הדרך לתאר בפנינו את המציאות" (Gudmundsdottir, 1996) לכן הקשבה לסיפורים היא דרך מצוינת להכיר וללמוד אנשים.

 הרוח האנושית היא הצד החבוי של ההצלחה העסקית.

 היום יותר מתמיד מבינים מנהיגים ומנהלים ששינויים אינם יכולים להתחולל ללא טרנפורמציה אישית. ראייה כזו דורשת  הבנה עמוקה יותר של האדם וכיצד זה משפיע על הארגון ותוצאותיו. הגישה הנרטיבית, מציעה להוסיף לתפיסה  העסקית הקונבנציונאלית - הממוקדת בביצועים, יצירת רווח ותחרותיות - את ההתנהגות האנושית כחלק מהראייה העסקית.אחד המושגים שרווח בעידן המודרני היה מושג התפקיד. מושג זה ניתפס בדרך כלל כמושג קשיח בעל גבולות ברורים, וההתבוננות דרכו  על העולם הייתה כעל מפגש בין תפקידים (אדם כנושא סדרה של תפקידים מוגדרים בחייו המנהלים דיאלוג זה עם זה ועם בעלי תפקידים מוגדרים אחרים בסביבה) . היום בעולם פוסטמודרני של גבולות מיטשטשים ומשתנים כל הזמן, מתחלף המושג תפקיד  במושג תסריט (script  ) כלומר ההתבוננות אינה בהגדרת התפקיד אלא בתסריט או בסיפור של התפקיד. זהו המקום בו נכנס האימון הנרטיבי כגישה להבנה ולפעולה בעולם העבודה.  אנו חיים היום במציאות של קהילות הבדל (communities of difference) - אנשים מתרבויות עמים ואפילו דוברי שפות שונות המקיימים בינהם יחסי עבודה ושיתוף.מציאות זו , הנוצרת בעידן הגלובליזציה בארגונים וחברות היא מוקד מרכזי שעל בסיסו צריך הארגון  לייצר סיפור קולקטיבי המורכב מסיפורי השונות. מה שדרוש היום הוא הכוח להצמיח מקולות ואפיונים שונים זהות ארגונית . לשם כך יש להשתמש בראש וראשונה במנגנון של הקשבה נדיבה. הגישה הנארטיבית מדגישה את הקול , האפיון והסיפור הייחודי כבסיס להבנה , ליצירת קול משותף ויצירת פריצות דרך אצל היחיד ובארגון. הכנסת האימון הנארטיבי לעבודה  בארגון  עשויה לתת מענים בתחומים הבאים:

  1. איסוף ויצירת ידע פרקטי ארגוני.
  2. יצירת סיפור ארגוני משותף בניית זהות ארגונית
  3. הבנת " מחסומים" בסיפורים ארגוניים או אישיים קיימים, שינוי פרדיגמות ויצירת פריצות דרך
  4. יצירת בהירות  בתהליכים, משמעויות ושונות, ויצירת כלים מתווכים לדיאלוג בונה עם לקוחות קולגות או כפיפים.

אימון נארטיבי

גישת האימון הנרטיבי  עושה שימוש בכלים החושפים את הנרטיב(הסיפור) הקיים, ומפתחת נרטיב רב כוח לשינוי והתקדמות.  כלומר התערבות בנרטיב עשויה ליצור פעולה במציאות. הבנת הנרטיב היא הבנה של מערכות שיקולים החלטות, אמונות וכו..ומאחר ובסיפור הנארטיבי מעורבות דמויות אנושיות, עבודה עם נארטיבים מספקת לנו צורת ידיעה שתופסת באופן ייחודי את הדקויות של משמעות יחסים אנושיים (Cartter 1983 ) ולכן משמשת כלי חשוב להבנת ההבניות החברתיות והאינטראקציות האנושיות בחיי האדם ובארגון.

מה בין גישה נארטיבית לגישה אונטולוגית באימון ? האימון הנארטיבי קרוב מאד לאימון האונטולוגי הן במקום המרכזי שנותנות שתי הגישות לשפה והן להתערבות בשפה ככלי מרכזי לעבודה. ההבדל בגישות בא לידי ביטוי בנקודת המוצא הפילוסופית . הגישה האונטולוגית מניחה שלכל העצמים בעולם יש מעמד של קיום אונטולוגי שהוא הוויה מוחלטת של מציאות.  על בסיס זה שואפת האונטולוגיה לזכך את המציאות עד לחשיפת המציאות האונטולוגית , להתבונן במציאות וליצור תיאור העושה הבחנה ברורה בין מציאות לפרשנות, כשהמציאות המתגלה היא הבסיס לפעולה.  על פי הגישה הנארטבית -פרשנות היא לב ליבו של העניין. הנחת היסוד הפילוסופית של הגישה מניחה שכל מציאות אינה אלא פרשנות ולכן יש לשים דגש על חשיפת הסיפור הדומיננטי העכשווי , לפתוח סיפורים נוספים שכל אחד מהם   עשוי להוביל לאינסוף אפשרויות של  תפיסת מציאות כבסיס לפעולה ולפריצות דרך ולהחלפת הסיפור הדומיננטי הקיים בסיפור חדש.

 האם ניתן לעבוד בגישה משלבת? בהחלט כן. חשוב לבחור בנקודת מוצא ובפילוסופיה דומיננטית , אולם ניתן בהחלט לשלב כלים נארטיביים בעבודה אונטולוגית ולהיפך.

"סיפור מחדש"  וריבוי סיפורים

 תהליך אימון והתפתחות באמצעות גישה נרטיבית ידוע כ"סיפור מחדש" .הסיפורים שאנו יוצרים על חיינו נוצרים דרך הקשרים שאנו עושים בין נסיבות שאנו חווים. הסיפור עצמו הוא אוסף של מאורעות הנמצאים ברצף לאורך זמן מסוים ועלילה מתפתחת. אנחנו מיצרים סיפורים על חיינו, על יחסינו, על עצמנו על היכולות שלנו פעולותינו וכו..הדרך בה אנו מפתחים סיפורים אלה מוכתבת ע"י האופן בו אנו קושרים  אירועים יחד מתוך החיפוש שלנו אחר משמעות שאנו מיחסים להם.

 סיפורים ככלי עבודה של מנהיגים ומנהלים

 בספרו Whole new mind  עושה  דניאל פינק(Pink 2005  )אבחנה בין עידן  הידע(knowlegh age) לעידן המשמעות הרעיונית ((Concept age.בין שמונת הכישורים שהוא מונה כמרכזיים לעידן החדש בעולם העסקים, נמצאת היכולת להבין סיפורים, וליצור סיפורים.כלומר חברות וארגונים , מנהלים ומנהיגים ישרדו במידה רבה על בסיס יצירת  הסיפור שלהם ועל בסיס היכולת להבין את סיפוריהם של האחרים. התפתחות של ארגונים ועסקים תהיה מושתתת במידה רבה על יכולתם להביא אנשים יחד לחלוק את סיפורם.  כדי ליצור תוצאות יוצאות דופן מנהיגים צריכים לאפשר לאנשים לגלות את גדולתם וליצור סיפור של גדולה.כל אדם יכול ליצור סיפור חיים, תוצאות יוצאות דופן מתרחשות כאשר אדם הופך  את סיפור חייו לאגדה. 

אורית בר, עוסקת באימון מנהלים ובהתפתחות קריירות. יועצת ומנחת סדנאות. דוקטורנטית באוניברסיטת ת"א חוקרת התפתחות של זהות מיקצועית וקריירה של נשים . עובדת בגישת אימון יחודית המדגישה איזונים בחיים ויצירת תוצאות באמצעות עבודה על הרוח האנושית. בעלת ניסיון רב באימון הנחיה והדרכה של אנשים וארגונים. אתר האינטרנט: http://www.steps-wlb.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב