דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סודות מאחורי הקלעים: איך באמת קוראים את קורות החיים שלכם? 

מאת    [ 21/01/2010 ]

מילים במאמר: 1615   [ נצפה 3727 פעמים ]

היי חברים, אתם כבר יודעים שאתם יכולים למצוא בבלוג שלי המון טיפים בנושא כתיבת קורות חיים, איך כותבים נכון, מה אסור לכתוב ועוד ועוד... בפוסט הזה החלטתי לחשוף אתכם עוד יותר לסודות שמאחורי הקלעים והפעם: איך אנשי גיוס קוראים את קורות החיים שלכם? מה קודם, מה אח"כ? כמה זמן זה לוקח? ועוד סוגיות שכאלה שאני בטוחה שיענין אתכם לקרוא. לשם כך פניתי לקולגות שלי - אנשי גיוס בחברות תוכנה, ארגונים, חברות היי-טק והשמה ובדקתי איתם איך הם קוראים את קורות החיים שלכם. לפני הכל, אני רוצה להודות לכל מי ששיתף איתי פעולה- תמר מרץ- מנהלת חבר PROF מקבוצת חבר הון אנושי, שרית מרציאנו- אשת גיוס, ליזי שוב לונדון- מנהלת תחום הביומד בנישה, יפעת בר-און- בעלת חברת ההשמה- גיוס עסקי, דני בינס- משאבי אנוש- חטיבת מערכות יעודיות - מטריקס ושירלי קאופמן - מנהלת גיוס- צים. אז זהו, מתחילים:
1. אתם מקבלים קורות חיים ופותחים את הקובץ. מהו הדבר הראשון שתקראו?
- תמר: אקרא קודם כל את החלק של הנסיון המקצועי ואח"כ את הפרטים האישיים בכדי לבדוק אם אני כבר מכירה את המועמד/ת. - ליזי: קודם אבדוק מהי ההשכלה ולאחר מכן אקרא על התפקיד האחרון/נוכחי. - יפעת: אסתכל על העיצוב הכולל, מקום עבודה אחרון והשכלה. - דני: תלוי על מה הדגש במשרה. השכלה או רקע מקצועי מסוים ולעיתים מידת הבכירות. זאת אומרת שאם אני מחפש מועמד זוטר יחסית, אז קודם אבדוק כמה שנות נסיון יש. אבל, על פי רוב- אקרא קודם את הפיסקה של הנסיון. - שירלי: אקרא קודם את תיאור שני התפקידים האחרונים ולאחר מכן את ההשכלה. - שרית: אקרא קודם כל את הפיסקה של התפקיד האחרון וגם אבדוק באופן כללי באיזה חברות עבד.
מסקנה: רוב אנשי הגיוס יקראו קודם את החלק בו מפורט הנסיון המקצועי ובעיקר את הפיסקה המתארת את התפקיד האחרון שלכם. לכן, וודאו שהחלק הזה כתוב בצורה הטובה ביותר ומשווק אתכם הכי טוב שאפשר.
2. האם אתם קוראים מכתבים נלווים או את המלל שמועמדים כותבים בגוף המייל עצמו?
- תמר: קוראת, אבל לא תמיד. לא אקרא אם המכתב הנלווה ארוך וחוזר על עצמו. אבל אקרא אם יהיה קצר ומאיר עיניים. - ליזי: אקרא רק לאחר קריאת קורות החיים, ורק אם מדובר במסר קצר מאוד. - יפעת: אקרא רק אם קורות החיים מעניינים אותי. - דני- רק אם קורות החיים מעניינים אותי. - שירלי: אקר ברפרוף, לרוב זה גוזל זמן יקר. - שרית: אקרא לעיתים רחוקות.
מסקנה: רוב המגייסים לא נותנים חשיבות למכתבים המקדימים. אם אתם מתעקשים לכתוב כזה- וודאו שהמסר יהיה קצר וקולע!
3. מה תקראו קודם? קורות חיים בעברית או באנגלית והאם נוח לכם לקרוא קורות חיים באנגלית כמו בעברית?
- תמר: תמיד אעדיף לקרוא קודם קורות חיים בעברית. עברית זו שפת האם שלי. כשקוראים קורות חיים באנגלית יש תמיד סכנה של איבוד אינפורמציה בנוגע למושגים מקצועיים, עקב חוסר הבנה. - ליזי: תמיד אעדיף לקרוא בעברית מהעובדה הפשוטה שזו שפת האם שלי. - יפעת: בעברית כמובן, אם כי נוח לי לקרוא גם בעברית וגם באנגלית. - דני: אקרא קודם בעברית! פחות נוח לקרוא קורות חיים באנגלית, במיוחד לתפקידים טכנולוגיים מהסיבה שה BUZZ WORDS קופצים לעין כשזה כתוב בעברית. אגב, הרבה מנהלים מקצועיים לא אוהבים קורות חיים באנגלית.יחד עם זאת, זה תלוי ארגון ולתפקידים מסויימים זה יותר "נסלח". אני מציע שברירת המחדל תהיה בעברית, פרט לתפקידים ומשרות בהם אני מצפה לדוברי אנגלית כמו כתבים טכניים למשל. - שירלי: אין מבחינתי הבדל, אקרא את הקובץ שאפתח קודם. לא משנה באיזו שפה. - שרית: בחברה בה אני עובדת, קורות חיים באנגלית רלבנטיים יותר.
מסקנה: אם אתם מתעקשים על רזומה באנגלית, דאגו לכך שיהיה לכם עותק נוסף בעברית. רוב המגייסים מעדיפים לקרוא בעברית, אלא אם כן, אנגלית ברמה גבוהה/שפת אם היא דרישת חובה למשרה.
4. האם אתם קוראים פיסקאות של כישורים אישיים כדוגמת: אוטודידקט, מוטיבציה גבוהה, עבודה צוות?
- תמר: לא בהתמדה, זה די חוזר על עצמו, מעדיפה לזהות את הכישורים בעצמי בעת הראיון. - ליזי: לעיתים רחוקות. - יפעת: לא, זה לא אמין בעיני. - דני: מייחס לזה חשיבות נמוכה. - שירלי: לא, בגלל שמידת האובייקטיביות ועל כן גם המהיימנות- נמוכה. - שרית: לא...
מסקנה: מסתבר שאם קורות החיים שלכם ארוכים מידי ואתם רוצים לקצר אותם...זה החלק שאפשר לקצץ החוצה...
5. מה תעדיפו? שפירוט הכלים הטכנולוגיים ישובצו בתוך פיסקאות הנסיון המקצועי, או כ"רשימת מכולת" בפסקה נפרדת?
- ליזי: מעדיפה שהם ישובצו בתוך קורות החיים כפירוט של הכלים שבהם השתמשו בתפקיד ולא כרשימת מכולת. - יפעת: חד וחלק בתוך הנסיון המקצועי עצמו. - דני: מעדיף שישובצו בפיסקה של כל תפקיד רלבנטי. סיכום טכנולוגיות הוא מאוד בעייתי בגלל שלא ניתן להבחין בין מיומנות שנרכשה בלימודים או מתוך נסיון בעבודה בתפקיד שבוצע במשך 5 שנים למשל. - שירלי: מעדיפה שישובצו בנסיון המקצועי עצמו כדי שאדע לשייך מהיכן הנסיון בכל כלי. כמו כן, הרבה אנשים כותבים את כלל הכלים שאי פעם נתקלו בהם גם ברמת ידע כללי ולכן רשימת המכולת הופכת ללא אמינה למיון. - שרית: מעדיפה שהכלים יפורטו בתוך הנסיון המקצועי.
מסקנה: רשימת מכולת OUT. פירוט סביבות טכנולוגיות בתוך הנסיון המקצועי: IN!
6. האם אורכם של קורות החיים ישפיע על ההחלטה לקרוא אותם או לזמן את המועמד/ת לראיון?
- תמר: כיוון שאני עוסקת במועמדים בכירים, אין סיכוי שקורות החיים שלהם יכנסו בעמוד אחד. לכן אני קודם אקרא מה היה הטייטל של המועמד/ת ואז אצלול פנימה למלל. אם המועמדים רלבנטיים למשרה, אין לי בעיה עם האורך של קורות החיים. אם כי ברור שיש חשיבות לדרך הכתיבה ולדרך ההצגה העצמית. אני מעדיפה מועמדים שיודעים לפרט בבהירות את ניסיונם מבלי לכתוב ספר. - ליזי: עד שלושה עמודים זה לא משנה לי. מעל אני כבר לא קוראת... - יפעת: קורות חיים ארוכים מידי ועמוסים בפרטים מעייפים אותי וכנראה לא אזמן עקב כך את המועמד/ת לראיון. - דני: לא, האורך לא ישפיע עלי, אבל מעל שני עמודים זה יותר מידי. יחד עם זאת, אין טעם למאמץ יתר להכניס הכל לעמוד אחד... עדיף שיהיה נוח לקרוא ושלא יתפספסו פרטים חשובים. - שירלי: לא, אבל, עדיף שקורות החיים יכללו רק את הנושאים הרלבנטיים להגשת המועמדות. למשל, לפרט עבודות סטודנטיאליות לא רלבנטיות זה מיותר, אבל, אם בתפקיד שירתת בתפקיד פיקודי- זה כן יכול לענין עבור משרות מסוימות. - שרית: לא בהכרח, אבל קורות החיים ילמדו אותי אם המועמד יכול להבדיל בין עיקר וטפל.
מסקנה: עשיתם הכל בכדי לכווץ ולצמק את קורות החיים שלכם כדי שיכנסו לעמוד אחד? המאמץ היה מיותר. קורות החיים שלכם ארוכים ומייגעים ומלאי פרטים? אתם עלולים לעייף את הקורא או גרוע מזה להרדים אותו עד שבלא משים הוא יעבור בדילוג ישנוני למועמד הבא. ולכן- התאימו את האורך לשנות הנסיון וכן...שני עמודים זה בסדר!
7. האם יצירתיות בקורות החיים כמו פרחים, קישוטים, חוש הומור וכו'... יגרמו לכם להחליט לזמן את המועמד לראיון או שלהיפך?
- תמר: כל דבר מוגזם יכול לפגוע. בתחום הבכירים לפרחים ובדיחות אין מקום, אבל לפעמים מוסיפים את לוגו החברות בהם עבדו וזה דווקא מכובד ומוסיף ובתחום השיווק, הוספת אמירה אישית יכולה להעיד על יצירתיות הנדרשת לסוג כזה של תפקידים. אבל, יש לזכור שקורות החיים הם כרטיס הביקור שלכם ולכן אני מצפה למידה של רישמיות וכבוד. - ליזי: הומור יעניק למועמד/ת נקודת זכות במידה ואני מתלבטת... - יפעת: לא ישפיע עלי כ"כ, אלא אם אני מחפשת יצירתיות למשרה, כמו במשרות עיצוב לדוגמא. - דני: יצירתיות רק תיגרע... אלא אם כן מדובר במשרות עיצוב גרפי. - שירלי: צריך מאוד להיזהר עם זה ולא להגזים. אולי זה יתאים למשרות כמו פיתוח עיסקי...וכל עוד זה לא משהו קיטשי. - שרית: תלוי בתפקיד. למשרות עיצוב גרפי זה בסדר, למשרות אחרות זה מיותר.
מסקנה: רוצים להיות יצירתיים? עשו הסבה לעיצוב גרפי! אם אתם שמחים בחלקכם ובהתמחות שלכם, עדיף ללכת על בטוח ולהימנע מיצירתיות בעיצוב קורות החיים...
8. האם הזמן אותו תשקיעו בקריאת קורות חיים תלוי במראה שלהם? האם תשקיעו פחות בקורות חיים שהם פחות נעימים לעין?
- תמר: קורות החיים שלכם הם כרטיס הביקור שלכם. כשהם ברורים וקריאים, יש חשק להמשיך ולקרוא. כשהם מסורבלים ולא ברורים הנטיה הטבעית היא להמשיך הלאה למועמד/ת הבא... בעיקר כשעליך לקרוא מאות קורות חיים ביום! - ליזי: בהחלט כן, קורות חיים ברורים יגרמו לי להמשיך ולקרוא . - יפעת: בהחלט! - דני: דווקא בקריאת קורות חיים לא ברורים אצטרך להשקיע יותר זמן עד שאבין אם יש התאמה לתפקיד. אני ממליץ למועמדים להדגיש את הנסיון הרלוונטי למשל, להרחיב ולפרט יותר לגבי תפקידים שביצעו שבהם הם רוצים להמשיך ולעסוק. - שירלי: אני מניחה שכן, אבל זה קורה יותר באופן לא מודע. - שרית: לא בהכרח, אבל בהחלט כדאי לשים לב ולעצב קורות חיים נעימים יותר לעין.
מסקנה: אם אתם רוצים להקל על הקורא/ת וודאו שקורות החיים שלכם מעוצבים באופן ברור וקריא שאינו עמוס, צפוף או מסורבל.
9. ולסיום: שאלת השאלות: פתחתם קובץ של קורות חיים, כמה זמן יקח לכם להחליט מה יהיה גורלם?
- תמר: לא הרבה. ברגע שאזהה נסיון רלבנטי, אתקשר למועמד/ת. לוקח פחות זמן לברר פרטים נוספים בטלפון מאשר לשבת ולהתלבט אם זה מתאים או לא. כך גם לא אפספס מועמדים טובים. אגב, מועמדים עשויים להתאים לתפקידים אחרים/נוספים. - ליזי: דקה עד שתי דקות, אם קורות החיים כתובים היטב וברורים. אם יקח לי יותר זמן, משמע שקשה להבין בדיוק איזה תפקיד ביצע ואז או שאעביר הלאה לגורם נוסף בחברה, או שאמחוק את קורות החיים ואעבור למועמד/ת אחר/ת. - יפעת: 10-15 שניות... - דני: בדיוק כמו רושם ראשוני- אם הוא רע, זה לוקח 5 שניות, אם הוא טוב, אמשיך להתעמק בקורות החיים כשהמטרה היא ליצור קשר עם המועמד/ת. - שירלי: דקה- שתיים. - שרית: תלוי בקורות החיים ובתפקיד - בין מספר שניות לדקה- שתיים.
מסקנה: יש לכם במקרה הטוב 2-3 דקות להרשים את המגייסים בקורות החיים שלכם.... לא יותר ולפעמים גם הרבה פחות. האם אתם בטוחים שקורות החיים שלכם כתובים נכון? האם אתם בטוחים שתוך שתי דקות תשאירו על הקורא/ת בדיוק את הרושם הנכון? אם לא, כדאי לשקול ברצינות בדיקה מקצועית של קורות החיים שלכם ואם צריך, אז גם לתקן אותם בכדי לחסוך אכזבות מיותרות בתהליך חיפוש העבודה שלכם...

מאיה בוכניק
יועצת לחיפוש עבודה (כתיבת ושדרוג קורות חיים, הכנה לראיונות עבודה, שיטות יצירתיות לחיפוש עבודה, שימוש ברשתות חברתיות לצורך מציאת עבודה).
מומחית לגיוס עובדים בתחום ההיי-טק.
בעלת הבלוג: http://careertips4geeks.blogspot.com/>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב