דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיבה חיובית ופרגון כדרך חיים 

מאת    [ 19/01/2010 ]

מילים במאמר: 491   [ נצפה 4119 פעמים ]

מהיום בו הפך האדם ליצור חברתי הוא מצוי בתקשורת מתמדת עם סביבתו.  למרות העובדה שזו פעולה כה טבעית עבור רובנו, אנו נתקלים שוב ושוב בקשיים ובהפרעות בתקשורת. בעולם המודרני-מערבי נמצא כי כבר מגיל מוקדם ביותר אנו נחשפים לתגובות, משפטים, מסרים והערות שליליות או בעלות קונוטציה שלילית.

מחקרים בגני ילדים בארה"ב הראו שילדים זוכים להתייחסות חיובית אחת על כל 13 התייחסויות שליליות ("לא טוב", "אל תיגע", "זה לא בסדר", "אסור" ועוד). ובארץ הראה פרופ' עמוס רולידר במחקר דומה ב-500 בתי-ספר תיכוניים, כי על כל הערה חיובית אחת "זוכים" המתבגרים ל-10 הערות שליליות. כפועל יוצא, יתכן אם כן, ש"תוכנת המחשב" הנקבעת בתודעת הילד (בעקר בלא מודע) היא "אני לא בסדר"... "לא מגיע לי"... "לא, זה לא יצליח"... "בזה אני לא טוב"... "אין סיכוי"... ועוד.

ברור, אם כן, שבמפגש בין שני אנשים בתרבות שכזו, הקרקע והבסיס עליו הם מפתחים מערכת תקשורתית כלשהי עלולה להיות שלילית ואולי גם מתגוננת. תקשורת יעילה צריכה, אם כן, לכלול בתוכה, בצד הקשבה למה שאומר וזקוק הצד האחד ממקום ניטרלי, גם תגובה חיובית, תומכת ומעודדת.

אדם אשר מבצע את תפקידו שלא מראייה חיובית של צמיחה, ימצא את עצמו מהר מאוד נשחק ומתוסכל מהתובענות שבשגרה. הגישה החיובית הופכת את המפגש האנושי למפגש חוויתי. הרי הזולת הוא אדם בעל עולם עשיר ומגוון באשר הוא, ולכן המפגש עמו ייחודי ומלמד.

חשיבה חיובית הנה דרך חיים, המתבטאת בחשיבה, בתגובה ובהתייחסות. חשיבה חיובית היא תוצאה של הפנמה עמוקה ואימון. חשיבה חיובית משמעותה - לקיחת אחריות על ההרגשה, אימוץ הסתכלות מגמתית של "חצי הכוס המלאה...". תפיסת עולם המאמצת גישה חיובית הינה תפיסה שנותנת מקום משמעותי ליכולת לראות, להקשיב, לחוש ולהפעיל את כל החושים תוך מתן קרדיט לסביבה. כלומר היכולת להקשיב מבלי לשפוט, לפסול, לבקר ולהאשים, אלא לבחון אפקטיביות, רלוונטיות ומטרות מתוך מגמה חיובית ומצמיחה.

הגישה החיובית היא ראיית עולם של "בעד". התבוננות על מה יש, מה ניתן, מה בסדר, מה צריך שיהיה בסדר. גישה שלא מדגישה משפטים כגון "מדוע זה לא הצליח", אלא "מה נוכל לעשות על מנת שהפעם זה יצליח". האם ניתן לשנות גישה שלילית לגישה חיובית? כן! וזאת על ידי החלטה, התכוונות והרבה אימון. אימון, אימון ואימון.

האימון מתחיל באימוץ מלאכותי של מחשבות חיוביות כתחליף למחשבות השליליות. רק לאחר זמן תרגול (המשתנה מאדם לאדם) הופכת החשיבה האלטרנטיבית הזו לדרך חיים. חשיבה חיובית הינה כישור התנהגותי, הנרכש תוך כדי אימון. הטכניקה בגישה החיובית היא דרך שאילת שאלות שמכוונות את החשיבה לדברים חיוביים. גם מסיטואציה שהסתיימה בצורה שאינה משביעת רצון ניתן ללמוד כיצד להימנע ממנה בפעם הבאה וללמוד את השיעור שהיא מזמנת. לו כל אירוע "שלילי" ייתפס כשכר לימוד לאירוע הבא, דיינו.

הגישה החיובית רואה את היתרון שיש בכל מצב. זאת מתוך ידיעה כי בכוחנו, על ידי התנהגות חיובית ליצור משוב התייחסותי. חיוך יביא חיוך. גישה חיובית במהותה הינה לקיחת אחריות להרגשה תוך השקעה ופיתוח מיומנות התנהגותית מתאימה. דרך זו ,של תיעול האינטראקציה לכיוונים מקדמים ומאפשרים, מובילה לתקשורת זורמת, מכבדת ויעילה. 

המאמר נכתב ע"י שלמה בורלא - יועץ ארגוני ויועץ חינוכי, בעל תעודת הוראה מטעם האוניברסיטה העברית בי-ם, המתמחה בהנחיית קבוצות (משימתיות ותהליכיות), מתודיקה של הדרכה ומדריך טיולים מוסמך.

InsideOutside - הדרך לשינוי מהותי
ייעוץ לפיתוח ארגוני, אימון אישי למנהלים, סדנאות לצוותי עובדים,
תכניות לפיתוח מנהלים, הרצאות וימי גיבוש וכייף - ODT
פרטים נוספים: www.insideoutside.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב