דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ילדים באים מאהבה 

מאת    [ 19/01/2010 ]

מילים במאמר: 1113   [ נצפה 3814 פעמים ]

ילדים באים מאהבה

מחשבות, חגית בן-שחר

על תרומתו של הורמון האוקסיטוצין בלידה, בהנקה ובהתעברות.

בקיץ 2000, בשיעור המסכם של קבוצת הריברסינג (לידה מחדש) הראשונה שלימדתי, קיבלתי יחד עם הברכה והתודות גם את הסיפור הבא. מאז הוא איתי. ואני מעניקה אותו לאנשים מיוחדים, בזמנים מיוחדים. היום אני בוחרת לשתף בו אתכם. שמו:"ילדים באים מאהבה" , כתב דין אורניש בתוך "אהבה והישרדות":

"יש שבט במזרח אפריקה שבו תאריך הלידה של הילד אינו נמנה על פי היום של לידתו הפיזית או אפילו יום עיבורו. בשבט הזה יום ההולדת נחגג לפי הפעם הראשונה שבה עולה הילד בדעתה של האם. מודעת לכוונתה ללדת ילד עם אב מסוים, פורשת האם ומתיישבת לבדה מתחת לעץ. שם היא יושבת ומקשיבה עד שהיא שומעת את שירו של הילד שהיא מקווה ללדת.

ברגע ששמעה אותו,היא חוזרת לכפר ומלמדת את האב לשיר אותו כדי שיוכלו לשיר אותו יחד תוך כדי שהם מתעלסים, בהזמינם את הילד להצטרף אליהם. לאחר שהילד נוצר, היא שרה את השיר לתינוק שברחמה, אחר כך היא מלמדת את השיר גם את הזקנות ואת המיילדת של הכפר, כך שתוך כדי הצירים והרגע המופלא של הלידה עצמה, מתקבל הילד לצליליי שירו.

אחרי הלידה לומד כל הכפר את השיר של החבר החדש ושר אותו לילד כאשר הוא נופל או נפצע. השיר מושר בעת ניצחון, בטקסי חניכה והוא הופך גם לחלק מטקס הנישואין של הילד שגדל. בסוף חייו, אהוביו יתאספו סביב ערש מותו וישירו לו את השיר בפעם האחרונה".

סיפור מרגש זה מבוסס על האמונה שלכל אחד מאתנו יש שיר, תדר המסמל את המהות המאוד ייחודית שלו, שאיתו הוא מגיע והוא מלווה אותו לאורך כל חייו. רק הקשבה נקייה ופנויה של האם והסובבים תשמע את הצליל, תראה את הייחוד של אותו אדם.

כשבוחרים להביא ילד לעולם, כדאי שנהיה באנרגיה של הקשבה נקייה ופנויה אליו, אל זה שאנחנו מזמינים לתוכנו. במילים אחרות חשוב לחוות בתקופת ההתעברות כל מה שהפוך מפחד, דאגה וחרדה. ואיך עושים זאת? הנה בהמשך

ג'נט בלאסקאס מדריכת הכנה ללידה, בעלת מוניטין בינלאומי, פותחת צוהר בספרה: "לידה פעילה", למחקריו של הרופא המיילד הצרפתי ד"ר מישל אודן. אודן פורץ דרך במחקריו אודות תפקודי ההורמונים בתהליך הפיזיולוגי והרגשי של הלידה.

נמצא שתהליך הלידה נוצר ומווסת על ידי פעולת גומלין מורכבת של הורמונים, המיוצרים בו-זמנית בגופה של האם ובגופו של עוברה.הורמונים אלו משדרים אותות כימים ובתהליך מדויק ומשולב היטב הם מגרים את פעילות הרחם לאורך הלידה כולה.ומאפשרים את הצירים, מחיקת צוואר הרחם ויציאת התינוק.

אודן מדגיש במיוחד את מקומו של הורמון האוקסיטוצין במהלך הלידה וההתקשרות הראשונית ההדדית בין האם הטריה ותינוקה.

מהו אותו האוקסיטוצין?

הורמון האוקסיטוצין או בשמו האחר "הורמון האהבה", (שם שנתנה לו ד"ר ניילס ניוטון, חוקרת הפיזיולוגיה של מיניות האישה), מעורב בכל ההיבטים של מיניות האדם. החל מיחסי מין וכלה בהיריון ולידה. נמצא למשל, שבשעת קיום יחסי מין, ובעיקר בזמן האורגזמה, מופרשות כמויות גבוהות של אקסיטוצין בגופם של המעורבים במגע, על מנת לסייע ביצירת רגשי חיבה והידוק הקשר ביניהם. (מחקרים נוספים הצביעו על כל שאוקסיטוצין מופרש גם במגעי חיבה ואהבה ואפילו מחשבות רומנטיות).מכאן שלהורמון האהבה יש תפקיד כפול בגופינו ובחיינו:

1 מבחינה פיזיולוגית הוא משפיע על תפקודים פיזיים כמו: התכווצויות הרחם בשעת לידה והנקה, מאזן מצבי דיכאון וחרדה. (מרגיע את האמיגדלה) ועוד.

2. בו-זמנית מבחינה פסיכולוגית הוא אחראי ליצירת קשרי חיבה והתקשרות הדדית בין האוהבים בשעת מעשה האהבה ובין האם לתינוקה בזמן הלידה, בשבועות הראשונים לאחר הלידה ובתקופת ההנקה. ד"ר אודן מצא ששעת הלידה והשעות הראשונות שאחריה הן פרק זמן קצר אך משמעותי ביותר, שבמהלכו נוצרת ההתקשרות הראשונית ההדדית בין האם לתינוקה. לפרק זמן זה יכולות להיות השלכות ארוכות טווח בכל הקשור על יכולתנו לאהוב.

 

אוקסיטוצין מופרש מיתרת-המוח לגוף בשלושה מפגשים משמעותיים:

1בזמן מעשי אהבה – מופרש בגופו של כל אחד מבני הזוג, בו-זמנית. (גם בזמן עיסוי).

2. בזמן הצירים – מופרש אצל היולדת והעובר בו-זמנית

3. בזמן ההנקה –מופרש בו-זמנית בגופם של האם ותינוקה.

 

התנאים האופטימאליים להפרשת האוקסיטוצין, על פי מישל אודן, הם תחושת בטחון, פרטיות והעדר צפייה ביולדת.

התנאים הפוגעים בהפרשה זו הם מגוונים: חומרי הרדמה וטשטוש, הפרדה בין האם לתינוקה, בין האוהבים ובין אדם לעצמו. חשוב להבין שהגוף האנושי פועל בהרמוניה מופלאה. וכמו מפעל, בית חרושת אדיר, רגיש ומורכב זורמים בו הורמונים וחומרים כימיים בהתאם לצרכים ולנסיבות חיינו. כל זה נכון עד ששיווי המשקל המדויק והעדין הזה מופר.

כך למשל, אוקסיטוצין לא יכול לדור בכפיפה אחת יחד עם אדרנלין. אדרנלין הוא אנטגוניסט ל"הורמון האהבה". בשעת סטרס, כשבגוף רצות כמויות גבוהות של אדרנלין. לא מופרש אוקסיטוצין. הורמון האהבה זקוק למרחב, לחיבור, להרפיה ולשקט על מנת להיווצר ולהיטיב.

רבות נכתב על חשיבות האוקסיטוצין בזמן הלידה וההנקה ומה בדבר חשיבותו בזמן ההתעברות? ואולי החידוש של מאמר זה בשימת הדגש על חשיבות יצירת התנאים לאוקסיטוצין בזמן מעשה אהבה לשם יצירת חיים חדשים בכלל, ובזמן טיפולי פוריות בפרט.

 

החכמה הנשית, כמו זו שבסיפור מהשבט ההוא באפריקה, מודעת לצורך בחיבור, הרפיה והקשבה כשמבקשים להביא תינוק לעולם. אנחנו בחברה המודרנית איבדנו אותה. בזמן טיפולי ההפריה יש הכול מלבד חיבור, הרפיה ושקט. יש לחץ, הרבה לחץ, ישנן התערבויות כירורגיות, בדיקות ושאלות פולשניות, כאב, טלטלות, תנועות חדות בין תקווה לייאוש הגובים לא אחת מחירים גבוהים. ישנה התערבות גסה באיזון ההורמונאלי של האישה על מנת להתאים את מעגלי הפריון שלה לקצב ה"נכון".  בטיפולי הפוריות זורם בגופה של האישה, נוסף להורמונים בהם היא מתוגברת, הרבה מאוד אדרנלין. וכאמור כשמופרש אדרנלין אין מקום ל"הורמון האהבה" הוא פשוט לא קיים.

חשוב לי לדייק, ישנם מקרים בהם חשובה ההתערבות הרפואית. והדרך עבור זוגות מסוימים להגשים חלום ולהביא צאצא לעולם הוא באמצעות טיפולי הפריה. טוב. רק עשו זאת מתוך חיבור ומודעות. כשהבדיקות מכאיבות והתהליך פולשני היעזרו זו בזה, געו, נישמו, נסו לעורר את הורמון האהבה שיהיה גם הוא בתוך התהליך.

יחד עם זאת, נשים רבות (כ-40%), לא נכנסות להריון מסיבה לא ברורה. אחת ההשערות שהן לחוצות. אנחנו מכירים את הזוגות שאימצו ילד או הרו לאחר טיפול פוריות ממושך ואז כעבור זמן קצר האישה נקלטה שוב, הפעם באופן טבעי וספונטאני. כנראה שהלחץ ירד ואיפשר קליטת היריון. לכן, לפני או לצד טיפולי הפוריות נסו להרפות מתח, לעבד זיכרונות כואבים, "עשו מקום" לנשמה המופלאה שרוצה ליצור גוף בתהליך קדוש ומופלא שנקרא הריון. 

 

ביבליוגרפיה

בלאסקאס ג'נט, 2004,לידה פעילה-המדריך ללידה טבעית, הוצאת אלטרנטיבות.

רונאל גילה, ארצי-פדן מירה, כהן-ורדי עלמה, 2002,טבעי ללדת, כתר הוצאה לאור

 

לתגובות והרשמה לטיפולים ולקבוצות תמיכה בנושא: הורמון האהבה וטיפולי פוריות הירשמו במייל הבא:    lev_ahava@walla.com         

רשמו, בבקשה, שם וכתובת ואחזור אליכם.

 

חגית בן-שחר MA- מטפלת בהבעה בתנועה, בנשימה ובטיפול ממוקד גוף בטראומה SE : ו-EMDR. מתמחה בחרדה, בטראומת לידה ובתמיכה בזוגות בטיפולי פוריות.        חגית      050-7629293

לפרטים נוספים:   . www.nachtomi.net/lev_ahava

חגית בן-שחר, MA- מטפלת ומנחת קבוצות בעלת ניסיון עשיר בהבעה בתנועה, בנשימה ובטיפול ממוקד גוף בטראומה SE : ו-EMDR. מתמחה בחרדה,בטראומת לידה ובזוגות בזמן טיפולי פוריות. חברה באיגוד האירופאי לתרפיית גוף-נפש (EABP).             חגית 050-7629293 לפרטים נוספים: . http://www.nachtomi.net/lev_ahava>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב