דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תביעות חוק של עובדים באת פשיטת רגל או פירוק - הבראה 

מאת    [ 17/12/2006 ]

מילים במאמר: 473   [ נצפה 3524 פעמים ]

תביעות חוב של עובדים בעת פירוק או פשיטת רגל – דמי הודעה מוקדמת

בפני בית המשפט המחוזי בתל אביב הדן בפירוקים ופשיטות רגל (כב' השופטת ורדה אלשייך) הועמדה מחלוקת בשאלה באשר למעמדם של "דמי הודעה מוקדמת" המגיעים לעובד אשר פוטר מעבודתו (בין אם טרם שנקלעה החברה לפירוק ובין אם בשל מינוי המפרק), וזאת בשל אי-עמידת המעביד בחובתו החוקית להודיע על הפסקת העבודה מראש. הסוגיה שעמדה לדיון במסגרת בקשה זו הייתה, האם ניתן וראוי לכלול את אותם "דמי הודעה מוקדמת" במסגרת הגמלה לה זכאי העובד מן המוסד לביטוח לאומי.

עיקר הטיעון כנגד ההכרה ברכיב ההודעה המוקדמת כחלק מגמלת המל"ל, הינה טיעון כי אין דמי ההודעה המוקדמת נכללים בהגדרתו הדווקנית של המושג "שכר עבודה", אלא עסקינן ב"פיצוי" שהוא חיצוני לשכר העבודה, הניתן בשל התנהגות שלא כדין מצד המעביד. אי לכך, עלתה הטענה, כי דין דמי ההודעה המוקדמת הינו כדין פיצויי הלנת שכר, בעניינם נקבע לא אחת בבית המשפט של פירוק כי אין להכיר בהם במסגרת הליך חדלות פרעון. זאת, בשל העובדה כי כאשר המעביד הוא חדל פרעון, ו"יוצא מהתמונה" למעשה, אין כל ערך ל"הרתעתו" באמצעות פיצוי עונשי.
כמו כן, טוענים המתנגדים להכרה ברכיב זה כחלק מגמלת המוסד לביטוח לאומי, כי דמי הודעה מוקדמת אינם סכום המשתלם בעד עבודה או נכונות לעבוד, ואי לכך אין הוא תואם את הגדרתו המשפטית של המושג דנן; לעניין זה, הובאה פסיקה לא מעטה של בתי הדין לעבודה, אשר תומכת לכאורה בעמדה זו.

בית המשפט סבר, כי בחינה מפוכחת של דמי הודעה מוקדמת מלמדת על הבדלים מהותיים ביחס לפיצוי העונשי המובהק בדמות פיצויי הלנת שכר (פיצוי לגביו נפסק לא אחת, כי אין להכיר בו, או למצער להדחותו בעת הליכי פירוק). אכן, אף דמי הודעה מוקדמת נועדו לשלול מהמעביד את "טובת ההנאה הכספית" לה זכה שלא כדין, באמצעות פיטורי עובד בלא הודעה מוקדמת.

אלא, שלדמי הודעה מוקדמת ישנה מטרה נוספת אחרת. המטרה, למעשה, היא בהשגת "רשת ההגנה" החקיקתית על העובד, המיועד למנוע מצב בו עובד ימצא עצמו "מושלך לרחוב" ומחוסר פרנסה בלא כל התראה, ובלא כל שהות בה יוכל לנסות להתארגן ולמצוא לעצמו במהירות עבודה אחרת.

יחד עם זאת, בית המשפט המחוזי נאלץ לדחות את הבקשה להכיר בדמי הודעה מוקדמת כסכומים להם זכאים עובדים מהמוסד לביטוח לאומי במסגרת הליכי חדלות פרעון של המעביד, בשל אי התייחסות החקיקה לנושא ובשל פסיקה לא אחידה. בית המשפט המחוזי המליץ למחוקק ליזום הליכי חקיקה לתיקון ההתייחסות לדמי הודעה מוקדמת כחלק מהסכומים להם יכול להיות זכאי עובד בעת הליכי חדלות פרעון של המעביד (פשר 1576/04 עו"ד אלעד עופרי – כמנהל מיוחד נ' המל"ל וכונס הנכסים הרשמי. החלטה מיום 17.1.2006).

בברכה,

ענת גוטמן – מרום, עו"ד

האמור לעיל מהווה קליפת אגוז בלבד ואינו יכול להוות תחליף ליעוץ משפטי ו/או חוות דעת. בכל מקרה, מומלץ לפנות לקבלת יעוץ משפטי לפני נקיטת פעולות בעלות אופי משפטי.  
הכותבת הינה עורכת דין המתמחה בדיני עבודה וביטוח פנסיוני ומנהלת את אתר האינטרנט "משפט בעבודה" www.lawatwork.co.il.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב