דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הטיפול לטינטון על פי הרמב?ם 

מאת    [ 19/01/2010 ]

מילים במאמר: 566   [ נצפה 7311 פעמים ]

חולים הסובלים מטינטון מתלוננים על תחושת רעש בראש או באוזניים. סימפטום זה הטריד אנשים לאורך כל מהלך ההיסטוריה ומוזכר לראשונה אצל חיל פרעה שרדף אחרי בני ישראל היוצאים ממצרים. רבי משה בן מימון, ובקיצור - הרמב"ם, שהיה מגדולי הרופאים בדורו ומגדולי תלמידי החכמים בכל הדורות, כתב עצות רפואיות לחולים הסובלים מטינטון. בגוף המאמר ננסה לברר האם ניתן להפיק מכך תועלת גם כיום? 

הרמב"ם מציין שאם לוקחים קליפה של אתרוג מסויים, שמים אותה בשמן זית ומחממים את השמן, מתקבלת תרופה שעוזרת לחולים הסובלים מטינטון. את השמן יש לטפטף אל תוך האוזן שמתוכה נשמע הטינטון. השאלה היא האם טיפול זה שפעל בעבר, אקטואלי גם כיום?

ישנן שתי אפשרויות: האחת ? הטיפול לטינטון פעל כיוון שהרמב"ם הורה לתת את הטיפול והבורא קיבל את תפילתו לרפואת החולה. השניה ? הטיפול לטינטון פעל כיוון שהוא קשור למכניזם הביולוגי של המחלה ואין כאן שום צד רוחני.

לגבי האפשרות הראשונה - יתכן שניתן לתת את הטיפול גם כיום, אך חשוב שיתלווה אליו גם הצד הרוחני. דוגמאות: תפילת החולה עצמו, תפילת בני משפחתו או תפילה של אנשים שדרגתם הרוחנית גבוהה בגלל לימוד תורה וקיום מצוות דקדקני.

לגבי האפשרות השניה ? אם מדובר אך ורק במכניזם ביולוגי שמושפע מחומר בלבד, אז אין צורך בתפילה, אלא רק בקיום ההוראות הטיפוליות לטינטון במדויק.

על מנת ללמוד מהעבר, נבקש להתייחס אל טיפולים רפואיים שבהם היה שילוב בין רוח וחומר, שתוארו בתנ"ך: ?נחש הנחושת", ו"צרעת נעמן."

האירוע הראשון התרחש לאחר יציאת מצרים, בזמן הנדודים של בני ישראל במדבר. במהלך תקופה זו סבל העם מהכשות נחשים שהפילו בו חללים רבים. משה רבנו, לפי הנחיות שקיבל מהבורא, הכין מוט ועליו נחש עשוי נחושת. אדם שהוכש, הסתכל על נחש הנחושת ונרפא ללא שימוש בחומר מרפא כלשהו ("ויאמר ד' אל משה: עשה לך שרף, ושמת אותו על נס, והיה כל הנשוך - וראה אותו וחי", במדבר, כא, ח). 

אירוע נוסף אירע בתקופת הנביא אלישע. נעמן, שר צבא ארם, לקה בצרעת. לאחר שניסה את כל המרפאים המפורסמים שהיו בתקופתו והטיפולים שנתנו לו לא ריפאו אותו, פנה אל אלישע הנביא. כאשר נעמן ומלוויו הגיעו אל ביתו של הנביא, הוא לא יצא לקראתו. תחת זאת שלח את עוזרו גיחזי, שיאמר לו לטבול בנהר הירדן שבע פעמים.

נעמן הופתע. הוא היה רגיל לגינונים וטקסים שהיו ההפך הגמור ממה שפגש כאן. בדרך כלל המטפל הרפואי היה יוצא לקבל את פניו, ובהמשך ביצע טקס ריפוי שבמהלכו העביר את ידו מעל לנגע. ואילו כאן, כאמור, הכל הפוך: הנביא כלל לא טורח לבדוק אותו ושולח את ההמלצות הרפואיות באמצעות העוזר. ניתן לשער שנעמן כעס מאוד, אולם הפנה את הזלזול אל נהר הירדן בכך שהשווה אותו לנהרות דמשק. עבדיו היו אלה שהפצירו בו לנסות את הטיפול, וראה זה פלא: נעמן נרפא.

האם בימינו ניתן לרפא אנשים שהוכשו על ידי נחש צפע באמצעות פסל של צפע עשוי נחושת שיוצב בחדר המיון של כל בית חולים? סביר להניח שד"ר גדעון מן (כיום מומחה לרפואת ספורט, שעבודת הדוקטורט שלו ברפואה עסקה בהכשות נחשים והופצה בכל חדרי המיון בארץ) לא היה ממליץ על טיפול שכזה.

גם האפשרות להפנות חולים עם צרעת לטבילה בנהר הירדן אינה נראית סבירה במיוחד. לנוכח הזיהום הרב בנהר, שהוגדר ע"י חוקרים כ"תעלת ביוב", נראה שיש צורך בנס משמים כדי לטבול בירדן (בקטעים מסויימים) ולצאת בריא.

הנסים שנעשו לקדמונים לא יכולים להשתחזר כיום משום שבימינו אין לנו את המרכיב הרוחני של הנס. לפיכך לא נותר לחולי ישראל ובכללם לחולים הסובלים מטינטון אלא לקרוא על מה שנעשה לאבות אבותינו ולהתפלל שגם אנחנו נזכה לפחות לחלק מהניסים הללו.

לקריאה נוספת אודות טינטון, סחרחורת ומחלת מנייר

Further Reading about Tinnitus, Vertigo and Dizziness



 



 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב