דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מקצועו של מנעולן - מהות והיסטוריה 

מאת    [ 16/01/2010 ]

מילים במאמר: 598   [ נצפה 3622 פעמים ]

מנעולן הנו אחד המקצועות החיוניים ביותר הקיימים כיום. לא ניתן לדמיין בית פרטי או בית עסק שאין להם מנעולים, בין אם בדלת הראשית ובין אם בחלונות ובפתחים נוספים.

מאחר וחלפו הימים בהם נקשנו על דלת הכניסה לבית ואדם מבפנים צעק "פתוח", ובגלל שגלי הפשיעה נוסקים מיום ליום, אחד האלמנטים החיוניים ביותר במציאות המודרנית הנו אמצעי מיגון איכותיים בבית ובעסק. מנעולן מקצועי מסייע רבות להתקין אמצעי נעילה אפקטיביים ולפרוץ אותם במידת הצורך. כיום מוצעים פתרונות נעילה מודרניים ובעלי רמה טכנולוגית גבוהה, כאשר תחום המנעולים מתפתח מדי יום. עם זאת, על אף שבמאה העשרים רמות הפשע ברחבי העולם העפילו לגבהים חדשים, אין להסיק מכך שמנעולים והתפתחות מקצועו של מנעולן הם תוצר לוואי של התקופה. מנעולן הנו מקצוע עתיק יומין, ובעל היסטוריה מרשימה ביותר. לפניכם סקירה קצרה על תולדות מקצועו של מנעולן.

התפתחות מקצועו של מנעולן מקבילה להתפתחות המנעולים
במאות הקודמות, מנעולן היה בעל מקצוע שייצר מנעולים ולא רק התקין אותם או סייע בפריצתם. לכן, התפתחות מקצועו של מנעולן נעה בקווים מקבילים להתפתחות תחום המנעולים. המנעול הראשון נוצר לפני כ-4,000 שנה במצרים. מנעול זה, כמו מנעולים אחרים בראשית ההיסטוריה, היה מגושם וגס למראה, אך הוא התבסס על אותו מנגנון מכני עליו מתבססים עדיין מנעולים רבים כיום. השימוש במנעולים לא היה נדיר גם בימי התנ"ך ומנעולים מוזכרים בספר נחמיה. מנעולים ומפתחות נחשבו לסמל סמכות וכוח, ולכן מלכים ואנשי אצולה רבים שילבו אותם בחותמם הרשמי. כמו כן, ככל שלאדם היו יותר מפתחות ומנעולים, כך הוא נחשב לבעל השפעה וכוח גדולים יותר. לכן מלכים ואנשי אצולה רבים החזיקו בחצרם גם מנעולן, שפיתח את המנעולים והמפתחות ותחזק אותם.

מנעולן והשפעתו על מלכים וחצרות המלוכה
אחד האנשים החזקים ביותר בכל חצר מלוכה היה בעל המפתחות. לכן מנעולן היה בעל השפעה רבה בחצרות מלוכה רבים במהלך ההיסטוריה. במאה ה-18, אחד מאוספי המנעולים הגדול ביותר היה בבעלותה של יקטרינה הגדולה, הצארית של רוסיה. היסטוריונים גורסים כי צארית זו אהבה כל כך מנעולים והתרשמה מפיתוחם, עד כי מנעולן רוסי שנידון להגליה לסיביר זכה לחנינה בזכות עבודתו עבורה. גם באנגליה נהגו להעניק מאז ומתמיד לאחד האנשים הקרובים ביותר למלך או למלכה את תפקיד מחזיק המפתחות. עד היום, מנהל משק הבית בארמון בקינגהם שבלונדון מכונה כך.

מקצועו של מנעולן בראי מנעולנים מפורסמים
במהלך ההיסטוריה תחום המנעולים התפתח בצורה משמעותית על ידי המנעולנים. כל מנעולן אשר ניסה להטיב את הדגמים הקודמים של מפתחות ומנעולים, סייע רבות לתחום זה. אף מלכים סייעו בפיתוח התחום, ואחד מהם היה לואי ה-16, אשר היה מנעולן חובב ונהג ללמוד על מנעולים ולפתחם בזמנו הפנוי. עם התפתחותה של ההתיישבות בארצות הברית, זכתה גם המנעולנות מעבר לאוקיינוס לפריחה ובעלי מקצוע רבים ביקשו לפתח את תחום המנעולים, אשר התבססו לרוב על דגמים אירופאים, ועד למאה העשרים פותחו אלפי דגמים חדשים של מנעולים. עם זאת, ישנם מספר מנעולנים הנחשבים למפורסמים ביותר בתחום. ג'וזף ברמה היה מנעולן נחשב, אשר בשנת 1784 פיתח מנעול אותו לא היה ניתן לפרוץ במשך 67 השנים שלאחר מכן. ג'רמייה צ'אב היה בעל חברת מנעולים מובילה במאה ה-19. מנעולן זה הצליח לפתח מנעול הניתן לפתיחה רק באמצעות המפתח המתאים לו. ליינוס ייל האב היה מנעולן נחשב אשר פיתח בשנת 1848 את מנעול צילינדר. גם ליינוס ייל הבן עסק בתור מנעולן ופיתח על בסיס הדגם של אביו את מנעול הצילינדר המודרני. כמו כן, סיירוס הבן פיתח באופן ניכר את מנעול הצירופים. הארי סורף היה גם הוא מנעולן מומחה בתחומו. הוא ייסד את חברת "מסטר לוק" בשנת 1921 ופיתח מנעול תלייה מתקדם, אשר עשוי פלדה מצופה. הן מנעולי ייל והן מנעולי מסטר לוק משווקים עד היום.

לסיכום, ניתן לראות כי בזכות העבר המרשים של תחום המנעולים, יכול מנעולן כיום להתקין אמצעי מיגון בעלי מנגנונים מתוחכמים, המשרים ביטחון על בני הבית ועל בעלי העסקים.

אורי יוסף




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב