דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אסתטיקה דנטלית: רפואת שיניים אסתטית 

מאת    [ 15/01/2010 ]

מילים במאמר: 1566   [ נצפה 5738 פעמים ]

רפואת שיניים אסתטית: אסתטיקה דנטלית

ד"ר גיא וולפין


 

לא כל רופא שיניים מגיע לתוצאות אסתטיות, טבעיות ויפות. רופאי שיניים העוסקים באסתטיקה דנטלית הינם למעשה רופאים של חיוכים, כאשר המטרה הינה להשיג חיוך טבעי ומושלם, לא רק בריא. השיקומים והשחזורים יראו טבעיים ויעניקו אסתטיקה והרמוניה לחיוך. ניתן היום לבצע בקלות הלבנות שיניים, כתרים וגשרים ללא מתכת, שחזורי שיניים הרוסות ללא אמלגם, ציפויי חרסינה, שיקום ללא מתכת על-גבי שתלים ותותבות ללא ווי מתכת

הטיפולים המודרניים ביותר בענף האסתטיקה ברפואת שיניים הינם:


    • כתרי זירקוניה - כתרים ללא מתכת
    • ציפויי חרסינה בשיטת לומינירס - Lumineers
    • הלבנת שיניים
    • סתימות לבנות ושיחזורי שיניים 

 

כתרי זירקוניה 

המשותף לרוב הכתרים הוא שחלקם החיצוני הנראה לעין עשוי מחרסינה, ומתחת לחרסינה ועל-גבי השן יש בסיס לכתר. בדרך כלל הבסיס הינו ממתכת. פס כחול/שחור בחניכיים סביב כתר הינה תופעה ידועה המאפיינת כתרים זולים מאוד, שנבנו ע"ג מתכת "לא אצילה", דהיינו ללא זהב או מעט מאוד זהב. המתכת הפשוטה הזו מחלידה, ותוצרי ההחלדה נצברים בבשר החניכיים. כמו כן סביב כתרים נחותים כאלו יש בדר"כ דלקת בחניכיים בגלל החלדת המתכת, ואז נסיגת חניכיים שחושפת את השוליים המתכתיים של הכתר. המצב יחמיר עוד יותר כאשר שורשי השיניים יהיו חשופים, אם יתחילו מוקדי ריקבון בשורשים ו/או מתחת לכתרים.

 

בשנים האחרונות יש שינוי (במיוחד לגבי שיניים קדמיות) ומבצעים יותר ויותר כתרים שהבסיס הינו זירקוניה - חומר דמוי יהלום מלאכותי, שנחרט במעבדה מיוחדת עם ציוד מיוחד. מכיוון שהזירקוניה אינה מתכת, מעבר קרני האור דרך החרסינה ודרך הזירקוניה נראה מאוד טבעי, מה שבדרך כלל אין עם כתרים כשהבסיס הוא ממתכת. לצורך ביצועם בצורה אסתטית מושלמת יש לוודא גם שהמבנה שבוצע לאחר טיפול השורש אינו ממתכת (דהיינו צריך שהמבנה יהיה מזירקוניה או מקומפוזיט), ושהחניכיים תהיינה ללא כל דלקת או אבנית. יתרון נוסף הוא שבניגוד לחלק מכתרי החרסינה שבוצעו על מתכת זולה ופשוטה, כתרי זירקוניה אינם מחלידים לעולם, כיוון שאינם מכילים מתכת, ולכן לא יצבעו את החניכיים בכחול או בשחור, ולא יגרמו לדלקות חניכיים

 

יש סוגים רבים של זירקוניה - חשוב לבחור בזירקוניה שמצטיינת בחוזק, יופי, דיוק וכן מראה טבעי. כתרי הזירקוניה המועדפים עלי בזמן האחרון הם מתוצרת LAVA. חשוב שגם הרופא וגם הטכנאי יהיו בעלי ניסיון ומיומנות שכן הטכניקה לביצוע כתרי זירקוניה שונה מזו של הכתרים "הרגילים". ניתן כיום גם לבצע מבנים וכתרים מזירקוניה אפילו לאחר השתלות לקבלת מראה טבעי.

החיסרון העיקרי של הזירקוניה - יקר יותר מאשר מתכת (בגלל העלות הגבוהה של חומר הגלם ושל הציוד המיוחד). ברוב במקרים ההוצאה כדאית, לכן אני ממליץ לשיניים קדמיות (באסתטיקה דנטלית - כל השיניים שנראות בקו החיוך של המטופל), ולאנשים בעלי חניכיים "בעייתיים", לבצע כתר ללא מתכת כלל (על גבי זירקוניה) או חרסינה ע"ג בסיס זהב, שבו אחוזי הזהב והמתכות האצילות הוא כ-90% , המבטיח איכות ברמה הגבוהה ביותר של מתכת, וללא חלודה או אלרגיות למתכת.


ציפויי חרסינה בשיטת לומינירס -  LUMINEERS

לומינירס הינה השיטה המודרנית והמובילה בעולם להכנת ציפויי חרסינה דקיקים, המשמשים ליצירת החיוך המושלם- ללא זריקות, ללא פגיעה באמאייל, וללא השחזה מיותרת של חומר שן, במרבית המקרים. כמעט תמיד ניתן ליצור חיוכים מושלמים, להלבין שיניים לתמיד, לסגור רווחים בין השיניים, לפתור בעיות של צפיפות וזויות שיניים חריגות, לשפר את המראה של כתרים ישנים, לתקן סדקים ושברים בשיניים ועוד. 


השיטה הייחודית מאפשרת לייצר ציפויי חרסינה בעובי דקיק של עד 0.2 מ"מ, בדומה לעדשת מגע. השיחזור הסופי מבוצע ע"י חומרי שיחזור והדבקה מיוחדים, ליצירת חיוך מושלם. ציפויי החרסינה של לומינירס וחומרי ההדבקה המיוחדים מיוצרים במעבדת החברה בארה"ב מחרסינה ייחודית המוגנת בפטנט עולמי - רק תו מקורי של לומינירס מעיד על המקור ועל האיכות (היזהרו מחיקויים!).

הטיפול בלומינירס יבוצע רק לאחר איבחון מדוייק של בעיות השיניים והחניכיים וטיפול בהן. אין לבצע ציפויי חרסינה (מכל סוג) על שיניים שבהן יש עששת (ריקבון) ובמצבי דלקת חניכיים, למשל.

ייתכנו מקרים שבהם ציפוי לא יהווה פיתרון מתאים, ויהיה צורך בשילוב עם כתרי זירקוניה ללא מתכת. 

 

 

הלבנת שיניים

עד לא מזמן, שינוי צבע השן והבהרתה היה נחשב כמותרות לעשירים בלבד. עם התקדמות הטכנולוגיה והוזלת עלויות יצור, הפכה הלבנת שיניים לתהליך פשוט, בטוח, מהיר, ולא פחות חשוב - זול. קיימות סיבות שונות לשיניים "צהובות", כגון ניקוטין, קפאין, גנטיקה, גיל, חבלות, טיפולי שורש, סתימות לקויות, תרופות ועוד. 

 

השיטות המקצועיות המומלצות בעיני להלבנת שיניים הן:


    • טיפול ביתי: בעזרת סד (תבנית אישית) בבוקר ו/או בערב, שבו מורחים את חומר ההלבנה
    • טיפול במרפאה: בעזרת אור כחול, המפעיל חומר הלבנה שנמרח על השיניים

כדי לאבחן את המצב במדוייק ולהתחיל בטיפול המתאים והיעיל ביותר, התייעצו עם רופא השיניים.


    • אל תתפתו ל"שיטות סבתא" כגון שפשוף במלח גס / סודה לשתייה / חומת לימון / משחה מעשבים שונים וכו' - אתם עלולים לפגוע בציפוי השן ולגרום לנזק בלתי הפיך !
    • כל שיטות ההלבנה המקצועית מבוססות על אותו חומר כימי - קרבמיד פראוקסיד / הידרוגן פראוקסיד
    • בכל מקרה, הצבע הצהבהב יחזור במשך הזמן, אך קל להלבין שוב ושוב. 
    • כתרים, גשרים, ציפויי חרסינה וסתימות לבנות - לא יולבנו באף אחת מהשיטות !!! ולכן יש להתייעץ עם הרופא לגבי התוצאה הסופית, ולקחת בחשבון אפשרות של החלפת כתרים/סתימות לבנות שאינם זהים בצבע לתוצאה המולבנת
    • בקרב מעשנים ואנשים ששותים הרבה תה וקפה - התוצאות פחות מוצלחות.
    • חובה לבצע ניקוי אבנית והברקה (פוליש) לפני כל תהליך הלבנה - וכמובן בדיקה שאין עששת (חורים) או מחלות חניכיים וכו' .
    • לדעת רוב הרופאים, התהליך הבטוח ביותר הינו על-ידי סד (תבנית), ואין כל חשש לפגיעה בשן.
    • לבן מוחלט - צבע לא טבעי, שאפשר להשיג רק ע"י ציפויי חרסינה או כתרים
    • בבתי המרקחת קיימות ערכות שונות להלבנה, למשל ע"י פסי הדבקה ולמשל ע"י "לק" שמורחים על השיניים. חומרים אלו יעילים הרבה פחות מהלבנה מקצועית, ולהם חסרונות רבים נוספים. העלות הכוללת לבסוף גבוהה בהרבה מהלבנה מקצועית. 

 

זהירות !

מטיפול להלבנת שיניים בעזרת הלייזר אני ממש מזהיר: 

לייזר אינו מלבין שיניים: הלייזר מחמם שיניים שבהן יש עצב חי דבר שעלול לגרום לרגישות ואף לפגיעה בעצב.

לטעון שלייזר מלבין שיניים זו הטעייה בפירסום שמשרד הבריאות כבר התריע עליה, וכך גם המועצה המדעית של ההסתדרות לרפואת שיניים בישראל.  

יש מספר יתרונות להלבנה ע"י סד:


    • הסד מוכן במרפאה ובמעבדה ומותאם כמעט הרמטית למבנה השיניים והחניכיים שלך, ולכן הינו נוח מאוד ויעיל מאוד
    • יעילות השיטה גבוהה בהרבה מאשר שיטות ביתיות אחרות, בגלל הסד ובגלל ריכוז החומר המלבין (בדומה להבדל בין העוצמה של תרופה בלי מרשם רופא לעומת תרופה במרשם).
    • כשמשתמשים בסד אפשר להפסיק ליום-יומיים את ההלבנה אם מתעוררת רגישות בשיניים עד שתחלוף. זאת לעומת הלבנה במרפאה- כל אפקט ההלבנה נדחס ל 30-60 דקות, ולכן ההלבנה אגרסיבית יותר ולעיתים מתעוררת רגישות 
    • בשימוש נכון אפשר אפשר להשתמש שוב ושוב בסדים להלבנה,. ההלבנה ע"י אור הינה בכל פעם מחדש, ולכן העלויות לאורך זמן יקרות הרבה יותר.
    • אפשר להשתמש בסדים לביצוע טיפול ביתי בפלואוריד נגד עששת, עם משחת אלמקס ג'ל (במרשם רופא בלבד)

לכן בעיני שיטת ההלבנה עם סדים היא המומלצת מכל השיטות. במרפאתי אני ממליץ על הלבנת "אקספרס" (הלבנה מיידית) באור הכחול הקר רק למי שלחוץ בזמן וחייב תוצאות מיידיות (למשל מתחתן מחר ופתאום חשב להלבין שיניים)

 

 

סתימות לבנות ושיחזורי שיניים

מיתוס: סתימות לבנות טובות רק לשיניים הקדמיות, אבל חלשות מדי לשיניים האחוריות. הסתימות האפורות (אמלגם) חזקות יותר מהסתימות הלבנות (קומפוזיט). לא נכון!

סתימת אמלגם עשויה ממתכות (וביניהן כספית), ואינה נדבקת אל חומר השן הטבעי. כדי שסתימת אמלגם לא תיפול מהשן, יש צורך לקדוח בכיוונים שונים בעומק השן, לפעמים על חשבון חומר שן בריא. כמו כן, כדי שסתימת אמלגם תהיה חזקה, יש לקדוח בעומק של 2 מ"מ בערך ולהרחיב את הקידוח לחריצי השן ברוחב מסוים. בעומק פחות מ-1.8 מ"מ וברוחב צר סתימת האמלגם פשוט תישבר או תיפול מהשן!

במילים אחרות, כדי שסתימת אמלגם תהיה טובה, חזקה ויציבה, לעיתים מרחיבים ו/או מעמיקים את הקידוח על חשבון חומר שן בריא!

כל קדיחה מיותרת כזו מחלישה את השן וכן מתקרבת לעצב השן. קירות השן שנותרו לעיתים כה דקים, שלעיסה עליהם תגרום לשבר או סדק בשן.

 

בעיה אחרת באמלגם היא שאינו מתקשה מיידית, אלא לאחר מספר שעות.עד שהסתימה מתקשה היא עלולה להישבר. בעיה נוספת - לאחר טיפול שורש ולפני כתר, יש לבנות את השן מחדש. אחת השיטות הינה שימוש באמלגם ובורג מתכת ליצירת מבנה (המכונה "מבנה דנטטוס" או "מבנה אמלגם"),  ועד שהאמלגם יתקשה ויהיה אפשר להשחיז את השן ולהכין כתר זמני השן ו/או המבנה עלולים להישבר. כמו כן פירורי מתכת מהאמלגם יכולים להיתקע בחניכיים ולגרום לכתמים כחולים מכוערים.

לעומת זאת, לקומפוזיט ("הסתימה הלבנה") יש מספר תכונות שהופכות אותו לחומר מעולה ברפואת שיניים מודרנית, ולא רק בגלל הצבע:


    • קומפוזיט נדבק אל השן הטבעית, ולכן אין צורך לקדוח לעומק ובזוויות שונות כמו באמלגם, אלא רק היכן שיש ריקבון
    • אפשר להדביק את חלקי השן השונים זה לזה לאחר ניקוי הריקבון, וכך קירות חלשים מודבקים לקירות חזקים (ולכן "שיחזור" היא מילה מדוייקת יותר מאשר "סתימה"...)
    • אפשר לבנות שיניים שנשברו מחדש, לעיתים ללא טיפול שורש וללא כתר
    • הקשייה מיידית ע"י אור כחול מיוחד - ולכן אפשר לאכול מייד לאחר השיחזור
    • לאחר טיפול שורש, אם מבצעים מבנה קומפוזיט אפשר מייד להשחיז את השן ולהכין כתר זמני, וכך מגינים על השן והמבנה מסדק
    • שיחזור קומפוזיט שנשבר מעט אפשר לתקן מבלי לקדוח ולהוציא את כל השיחזור, וכך למנוע זריקות מיותרות ונזק נוסף לשן
    • קומפוזיט פחות מעביר תחושת קור לעומת האמלגם, ולכן לאחר חור עמוק יש בדר"כ פחות רגישות לקור

 

 


זהירות !

אין תואר רשמי של "מומחה" ברפואת שיניים אסתטית, וזו עבירה על החוק להתחזות למומחה בנושא.  היזהרו ממי שמציג עצמו כ"מומחה לאסתטיקה דנטלית", "מומחה לציפויי חרסינה", "מומחה לקוסמטיקה דנטלית" ועוד המצאות... מרמים אתכם

 

בהקשר זה אני מזהיר גם מ"מומחים לשתלים" או "מומחים להשתלות", ומהתואר הפיקטיבי "מורשה" שבחלק מקופות החולים משתמשים כדי לדרוש סכומים גבוהים יותר. כך גם לגבי ענפים ברפואה כללית: אין תואר "מומחה להרזייה", "מומחה להצערת עור  הפנים", "מומחה לרפואה אסתטית" וכולי

 

אני ממליץ לפני כל טיפול לבדוק אם הרופא אכן מומחה, ולבקש מספר רישיון מומחה - ובמידת הצורך לוודא מול משרד הבריאות

לגירסא מלאה כולל תמונות לחץ כאן

 

 

 

 

 


ד"ר גיא וולפין


רפואת שיניים ואסתטיקה דנטלית


http://www.dr-guy.com


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב