דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שער הדולר היורד: מגמות חדשות בחוזי הנדלן בישראל 

מאת    [ 13/01/2010 ]

מילים במאמר: 584   [ נצפה 3381 פעמים ]

 

 

איך משפיעה המגמה הזאת על חוזי נדל"ן בישראל?

כשהיה שער הדולר בעלייה לעומת השקל, החוזים נקבו לרוב בסכומים דולריים והמוכרים היו מקבלים שקלים רבים יותר עבור הדירות שלהם, ככל שהדולר נסק. קונים מחו"ל לא הפסידו כסף, כל עוד המירו את הדולרים שלהם ביום התשלום. המפסידים היחידים היו הקונים שהחזיקו את כספם במטבע ישראלי. ככל ששער החליפין של הדולר עלה, הם היו צריכים לשלם יותר בשקלים.

 

מיותר לומר שהמצב הזה יצר מתח רב בין הצדדים בעסקאות נדל"ן. אם הרוכש איחר לשלם, הוא נהג להאשים את המוכר, כדי שלא יצטרך לשאת בעול, אם שער הדולר עלה במהלך העיכוב.

 

עם זאת, בשנתיים האחרונות ירד שער הדולר באופן ניכר, והמצב כיום שונה מאוד. משיא של כל הזמנים של 4.7 שקלים לדולר, בתחילת 2006, צנח השער לאחרונה לפחות מ-3.5 שקלים לדולר.

 

תופעה זו הביאה למגמה חדשה בעסקאות נדל"ן בישראל. ישנם מוכרים שמתעקשים על מחיר שקלי, בלי הצמדה לדולר. אחרים מצמידים לדולר אך דורשים שער רצפה, שתחתיו אין לרדת. הפירוש הוא שהמוכר לא לוקח שום סיכון, וכל הסיכון נופל על הרוכש. אם ערך הדולר עולה, המוכר מקבל יותר שקלים, ואם ערך הדולר יורד מהערך הנקוב ליום חתימת החוזה, המוכר מקבל את הערך הנקוב בחוזה, ולא פחות.

 

המגמה החדשה הזאת מקשה על חיי הרוכשים הזרים, שברשותם דולרים או מטבע חוץ אחר, שערכו יורד לעומת השקל. רוכשים זרים של נדל"ן ישראלי חייבים לשנות את גישתם כלפי העסקה, כדי שיוכלו לכלכל את צעדיהם.

 

קודם כל, ברגע שהחוזה נחתם והסכום השקלי נקבע, כדאי שהרוכש מחו"ל יעריך כמה מהמטבע שברשותו עליו לשים בצד כדי לשלם את מחיר הדירה, ושאר עלויות העיסקה. בנקודה זו יהיה נבון מצידו להמיר את הכסף לשקלים, כדי לוודא שיש מספיק כסף לכסות על העלויות.

 

רוכשים רבים רגילים להשאיר את כספם במטבע זר, ולהמיר אותו כשהם זקוקים לו. זה היה צעד נבון כששער הדולר היה בעלייה, אך כאשר שער הדולר יורד לעתים קרובות, הדבר יכול להיות הרת אסון. אם הכסף לדירה נשמר במטבע זר, במצב שהמחיר נקבע בשקלים, ושער החליפין של המטבע הזר נופל, הרוכש עלול לשלם יותר על הדירה ממה שתיקצב מלכתחילה.

 

מובן שלעתים ההפך הוא הנכון. אם הרוכש ממיר את מטבע החוץ שלו ברגע שהחוזה נחתם, ושער הדולר יעלה, הוא יפסיד.

 

ניתן להימנע מהבעיות האפשריות בהחלפת מטבע זר, אם הרוכש יכול למצוא מוכר המוכן לקבל דולרים. המחיר בחוזה נכתב בדולרים, וכל התשלומים נעשים בדולרים. עם זאת, הדבר אפשרי רק כאשר רוכשים נכס מיד שנייה. חברות בנייה נוקבות בסכום השקלי בחוזה, והתשלומים נעשים בשקלים, בהצמדה למדד המחירים לצרכן או למדד הבניה.

 

ברוב המקרים, מחיר הדירות שנרכשו מחברת בנייה צמוד למדד הבניה. ב-15 לכל חודש, הלשכה הישראלית לסטטיסטיקה מפרסמת את מדד תשומות הבנייה של החודש החולף. אם המדד עולה, כך גם הסכום המחויב למחיר הדירה עולה גם הוא. כל מי שבודק את התנהגות המדד לאורך השנים יראה שהמדד עולה מאוד במהלך חודשי הקיץ ועולה מעט, אם בכלל, במהלך חודשי החורף. לכן נבון לבצע את רוב התשלומים לפני חודשי הקיץ. הכסף שלכם מוגן בערבות בנקאית.

 

רבים מחליפים את הכסף שלהם לשקלים מיידית, ואז מבצעים את רוב התשלומים לפני סוף מאי.

 

בין אם אתם מתכננים לרכוש נכס חדש, או דירה מיד שנייה, יהיה נבון מצדכם לשקול איך מצב הכלכלה במשק עשוי להשפיע על העסקה, ולהערך בהתאם.

 

© 2006-2008 ניקול לוין – כל הזכויות שמורות

ניקול לוין משרד עורכי דין הנו משרד המתמחה בעסקאות נדל"ן מגוונות תוך התמקדות באזור מודיעין בית שמש ירושלים ויישובי הסביבה. המשרד מתמחה גם במתן שירות לאוכלוסייה האנגלוסכסית בחו"ל ונותן את שירותיו גם בשפה האנגלית. http://www.levinlawoffices.co.il/hebrew.shtml>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב