דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסיבות מדוע אנשים אינם בוחרים בטיפול נפשי 

מאת    [ 10/01/2010 ]

מילים במאמר: 841   [ נצפה 1948 פעמים ]

לאדם נחוצים שני דברים בלבד על מנת להיות בריא נפשית: אהבה ועבודה(פרויד) 

למרות התמורות שחלו באורח החיים המודרני,עדיין עומדים בבסיס הדברים שמטרידים ומעסיקים את האדם שלושה דברים בסיסיים- אהבה,זוגיות וקריירה.

בעידן המודרני אנשים רבים זקוקים לטיפול נפשי. רבים מאד,יותר מאי פעם. אורח החיים המודרני, הדינמי, בעל הגירויים הבלתי פוסקים, ההשגיות הבלתי מתפשרת ,מותיר צריבות נפשיות הנגרמות כתוצאה מההתנהלות הקרייריסטית והאישית הנכפת על האדם על מנת להשתלב במרחב ומשאירים חותם קשה על אישיותיו של היחיד ועל איכות חייו. מאז המהפכה התקשורתית וחדירת עידן האינטרנט והסלולר לחיינו, ואיתם מה שמכונה עידן ההיי טק חדרו לחיינו דברים נפלאים המאפשרים צורות תקשורת בידור ועבודה שלא היו אפשריות בעבר ופתחו פתח לתעשיות שלמות שלא היו קיימות קודם. אך במקביל להתפתחות עידן זה התפתח עידן חדש של תקשורת ועשייה. עידן של תקשורת אחרת בין אנשים, עידן של תקשורת חסרת גבולות , עידן של תעשייה חוצת גבולות ,עידן של מקומות עבודה נטולי מגבלות גאוגרפיים אמיתיים, חיים על מטוסים. החלומות בשמיים  ומספרים בעלי שש ספרות. הזוהר שבתעשייה לא עומם לרגע, גם לא עם התפוצצות הבועה בפעם הראשונה וגם לא בפעם השנייה,עם פרוץ המשבר הכלכלי. אנשים צעירים מוצאים את עצמם עם משכורות גבוהות,רכבי חברה ותנאים מפליגים תמורת שעות עבודה רבות ,מתח ולחץ בלתי פוסקים ועמידה ביעדים בלתי מתפשרים.

גם אופי הקשרים הבין אישיים קיבלו אופי שונה. צורות החיזור השתנו . צורות ההיכרות הקלאסיות מן העבר פינו מקומן לצורות חיזור מודרניות,צורות חיזור של עידן המידע,בו כל אחד מהצדדים אוסף מידע על בן הזוג הפוטנציאלי בהינף עכבר. אתרי רשתות חברתיות כפייסבוק הפכו כר פורה לדליית מידע והכרויות על בני זוג פוטנציאליים. משתמשים מעלים תמונות וכותבים פרטים על עצמם תוך שימת לב לפרטים הקטנים ביותר תוך הידיעה הברורה ביותר כי "סורקים" אותם בעין בוחנת בני זוג פוטנציאליים- שוק בשר מקוון. לא עוד מפגש עיניים אקראי וזוג לחיים סמוקות מקצהו השני של החדר אלא שליחת מסר ,התכתבות במסנג'ר ,חילופי SMSים ואימיילים. ריגושים אלקטרונים, חוויות בינאריות.

בתוך כל עידן הגירויים,התחרותיות הבלתי פוסקת וההשגיות ניצב האדם מול הבעיה הגדולה של העידן החדש-הבדידות . המירוץ המטורף משאיר את האדם בודד. באופן אכזרי, עם הבדידות לא ניתן להתמודד לבד. גם לא עם תחושת חוסר הסיפוק,חוסר המיצוי , בעיות במערכות יחסים, קונפליקטים בלתי פתורים מול ההורים, בעיות בקריירה ועוד בעיות מבעיות שונות אשר עוצרות את האדם מלהתפתח או פוגעות באיכות חייו. התייעצות עם חברים הינה פתרון חלקי אך אינו מספק ואינו יעיל לתפיסתי מכמה סיבות היות ועצה מחבר מביאה את תפיסת עולמו של החבר, את פחדיו, את העכבות שלו, את ההסטוריה שלו וחששותיו. חברים, לתפיסתי, מעצם היותם חברים, אינם יכולים להשיא עצה אובייקטיבית,עקב מעורבותם הרגשית בעניין.כמו כן, לא תמיד יש לחבר את כל הנתונים הדרושים לקבלת החלטה מושכלת.  אולם, לחברים נודעת חשיבות עצומה בתמיכה רגשית לאדם ובקבלתו את עצמו כיצור חברתי. גם בטיפול אין המטפל מייעץ למטופל אלא נותן לו כלים ומביא אותו לידי תובנות אשר מאפשרים לו לקבל את ההחלטות שלו בעצמו ולקחת שליטה על חייו.

אם כן, מדוע אנשים רבים אינם מגיעים לטיפול למרות שהינם זקוקים לכך?

ישנן כמה סיבות מדוע אנשים בוחרים שלא להגיע לטיפול נפשי למרות הצורך הברור בכך:

תדמית: למרות שאנחנו חיים בעידן פתוח ומודרני בו כבר הסטיגמה מעל הטיפול הנפשי כבר הוסרה כמעט כליל וסדרות טלוויזיה נעשות על הנושא כעניין שבשגרה (בטיפול, תיבת נוח) , עדיין אנשים רבים חשים שלא בנוח עם הנושא הטיפולי כאשר הדבר מגיע אליהם אישית ומעצם העניין מה הדבר אומר עליהם. הצעד הראשון הוא הקשה ביותר, בחירת המטפל והתחילת הטיפול אבל גם הם חלק מהטיפול עצמו ומהווים צעד משמעותי בתחילת הדרך החדשה עבור המטופל.

סביבה תומכת טיפול: אנשים רבים אשר זקוקים לטיפול אינם חיים ומתפקדים בסביבה המכונה תומכת טיפול. בדר"כ מדובר בסביבה מהדור הישן, מרמה סוציו אקונומית נמוכה יותר ומרמות השכלה נמוכה יותר אשר אינה תומכת בטיפולים נפשיים מתוך בערות ,אך בעיקר מתוך פחד.

פחד: אנשים מפחדים משינויים. אנשים מפחדים הן מהתהליך והן מהתוצאה. ההליכה אל עבר הלא נודע,החפירה והנבירה בעבר הינה לעיתים תהליך כואב אשר מביאה אל חיים במודעות גבוה שיש עימה מחיר - טוב ורע. התוצר הטיפולי של חיים במודעות גבוה הוא חיבור אל האני הפנימי האמיתי וניקוי אנרגטי ופתיחת חסימות ועכבות,אך הדרך לשם היא לעיתים קשה ודורשת אנרגיות והסתכלות אל תוך מים עכורים.

כסף: נכון, טיפול דורש משאבים כספיים. אולם, התשלום עבור הטיפול הינו חלק מהתהליך וחלק מהנכונות וחלק מהמחוייבות של המטופל עבורו. באם המטופל באמת חש כי הוא זקוק לטיפול הוא ימצא את המשאבים על מנת להשיג את הכסף (והזמן) על מנת להתחיל ולהתחייב לטיפול אמיתי ומועיל.

הכחשה: אנשים רבים נמצאים בהכחשה,כחלק ממנגנון הגנה, ואינם מכירים בעובדה שהם זקוקים לטיפול. מנגנון ההכחשה מגן עליהם מפני מציאות קשה אותה הם מדחיקים ואשר הם אינם מעוניינים להתמודד איתה כרגע. טיפול יאלץ אותם להתמודד עם המציאות פנים-אל-פנים ולהיחשף אל כל הקשיים שהינם מנת חלקם.

חוסר מודעות: אנשים רבים חיים בחוסר מודעות עצמית מוחלטת, מתנהלים בעולם מתוך חוסר מודעות עצמית למעשיהם, ליחסם לאחרים ולמרקם יחסם עם הסביבה ולהשלכות התנהגותם. אנשים אילו זקוקים בדרך כלל למה שמכונה "אירוע מכונן" על מנת להבין כי הם זקוקים לטיפול על מנת לשנות את דרכיהם.

מטבע הדברים, ישנם אנשים הבריאים בנפשם החשים טוב עם עצמם ואינם זקוקים לטיפול נפשי. ברי מזל אילו הם מתי מעט כנראה. רובנו זקוקים להכוונה בעידן זה.

זה מגיע לנו.

© כל הזכויות שמורות, אורי שקד-מטפל במודעות אחרת

אורי שקד-טיפולים קצרי מועד. התמחות בזוגיות, מערכות יחסים וקריירה.


 www.orish.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב