דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תיאטרון להנאה בעבודה 

מאת    [ 11/12/2006 ]

מילים במאמר: 857   [ נצפה 5226 פעמים ]

  "כולנו מאלתרים מדי יום – אף אחד מאיתנו אינו עובר את היום יום עם תסריט מוכן שאומר לנו מה לעשות." קים האורד גוהנסון (הלפרן : קלוז וגוהנסון  1994)  קראו את הציטטה שלמעלה. האם אתם מאלתרים לפעמים?  האם גם אתם מרגישים רצון להיות יותר יצירתיים. איך תיאטרון מתקשר לעולם העבודה?  מאוד מתקשר -  לעולם העבודה בכלל ולניהול בדרגים שונים בפרט.נתחיל מנושא עיקרי בתיאטרון – הדמות.שחקן תיאטרון מתבקש ללמוד ולשחק דמות מתוך מחזה. אנחנו בעולם העבודה נדרשים ללמוד לשחק מגוון דמויות. ככול שהתפקיד בכיר יותר מגוון הדמויות גדל.כמנכ"ל עברתי מדמות לדמות בקלילות: המנכ"ל החשוב – בוס גדול, איש מכירות, מדען, יועץ, מנכ"ל החבר, שותף, מצחיקן, האיש עם העניבה, והרשימה עוד ארוכה. ההבדל הגדול בין שחקן על במה למנכ"ל הוא שלשחקן יש זמן בתהליך החזרות ללמוד את הדמות בעוד שלמנהל אין את הזמן הזה. כשמנהל מקבל שיחת טלפון מלקוח חשוב, בבקר רגוע ונעים,  עליו להיכנס לדמות שהלקוח מצפה לראות: מנכ"ל חשוב/ איש מכירות/ יועץ/ פותר בעיות/ המפשר או כול דמות אחרת. נדרש מהמנהל לאלתר פתרון כאן ועכשיו תוך כניסה לדמות המתאימה. ללא ניסיון תיאטרלי קשה יותר לבצע תפקידים אלה בכיף ובמיומנות. התיאטרון הקל על חיי בעבודה וסייע לי לעבור את היום בכיף ועם חיוך. באמצעות משחקי אימפרוביזציה ניתן להתאמן ולשפר את יכולת ההגבה והאלתור לסיטואציות שונות, שמתרחשות בחיינו. ביכולתנו לבחור את התייחסותנו ולא להיגרר לתגובה שלא התכוננו אליה.  נקודה חשובה -  על מנת להצליח בעולם העבודה עלינו לדעת להיות נוכחים  להיות ברגע, כאן ועכשיו. להיות מסוגלים לתת תשומת לב לאדם או למשימה בצורה מלאה ולא, כפי שרבים מאיתנו עושים, לחלק את תשומת הלב בין משימות רבות, מבלי לתת תשומת לב אמיתית.נקודה נוספת - בניית מערכות יחסים שמושתתות על אמון, אמפתיה, הקשבה וקשר אותנטי.עלינו לדעת לבטא את הרגשות שלנו ואת התחושות שלנו בצורה נכונה ע"י שימוש בקול, בשפת גוף, בהבעות פנים. יש תרגיל תיאטרון נחמד שממחיש את נושא האמון בקלות:עלינו לעמוד זקופים ואז ליפול אחורה. מאחורינו עומד עובד שלנו שאמור לתפוס אותנו. האם אתם סומכים על עובדים שלכם/ עמיתים שלכם, שיתפסו אתכם? אם כן אתם מאושרים. אם לא יש לכם עבודה – ליצור את יחסי האמון האלה. עלינו ללמוד להכיר את עצמנו על מנת להיות מסוגלים להיות אותנטיים ולשקף את הערכים שלנו בתהליכי קבלת החלטות ובפעולות שאנחנו עושים.סטניסלבסקי, מאבות התיאטרון המודרני, אמר שכדי להיות שחקן טוב ורגיש יש צורך להיות אמיתי ואותנטי, כך גם מנהל ועובד. כדי להגיע למקומות החשובים, כפי שמוצגים לעיל אנחנו צריכים להגיע פנימה לתוך הנפש שלנו. כדי להיפתח ולהגיע למחוזות אלה יש להיעזר בכלים שמספק התיאטרון :

·         לשפר את האמון באנשים כבסיס לשותפות ולעבודת צוות, לשיפור התפוקה ולהגברת ההנאה בעבודה משותפת.

·         לגלות את היכולת להיות ספונטאני, לזרום, לחגוג.

·         ללמוד להתמודד  עם הבלתי צפוי ולנצל שינוי כהזדמנות.

·         ללמוד לקבל רעיונות של אחרים, להסכים ,לשפר את יכולת ההקשבה, ההתבוננות, האהבה והסקרנות כלפי עמיתים לעבודה.

 כדי לרכוש כלים אלה יש צורך לעבור סדנת תיאטרון בה מתנסים וחווים את הכלים. להלן שני תרגילים שמתרגלים שרירים לא מוכרים לנו בעולם העבודה:תרגיל ראשון – " כן ו.... במקום כן אבל" - ברוב מקומות העבודה חלק ניכר מהזמן מושקע בישיבות ארוכות. רבות מהישיבות מסתיימות ללא תוצאות אמיתיות, הרבה ויכוחים, זמן שמתבזבז והרבה "פול גז בניוטרל".מהלך התרגיל - אנחנו מזמינים קבוצה של 3 אנשים ומבקשים מהם לטפל בנושא פשוט כגון תכנון מסיבת פורים לעובדים. בדרך כלל מה שקורה מהר זה הפעלת השריר של כן אבל. דהינו כול אחד בא עם הרעיון שלו ולאחר שהוא "מקשיב" לרעיון של חברו הוא אומר כן אבל.....הרעיון שלי יותר טוב. כך לא מגיעים לתוצאות. בהמשך מתבקשת אותה קבוצה להקשיב באמת, להגיד "כן ו..." ,לקבל את ההצעה שמונחת על השולחן ואז כל אחד מוסיף משהו שמקדם את ההצעה יחד עם תרומתו והרעיונות שלו. בצורה קסומה המשתתפים לומדים את העוצמה שבשיתוף, בהקשבה ובחבירה יחד. מעתה כול ישיבה תתנהל באווירה משתפת תוך הגעה לתוצאות ובפחות זמן! תרגיל שני ספירה בקבוצה - תרגיל לשיפור יכולת ההקשבה בקבוצה. קבוצה של 10-20 איש עומדת במעגל. בצורה ספונטאנית ולא מתוכננת כל אחד לפי תחושתו מקדם את הספירה באחד: אחד, שתיים, שלוש וכך הלאה. המטרה להגיע יחד למספר 20. המוקש – אם שני אנשים אומרים יחד את המספר הבא בתור, הספירה חוזרת לאחד.רק בעזרת הקשבה טוטאלית, השתחררות מהאני השולט, התבוננות והרגשה פנימית, ניתן לספור בנינוחות ולהרגיש "אף אחד לא יספור יחד איתי עכשיו". תרגיל מדהים, שמדגים את היכולת להקשיב באמת. בהמשך ניתן לתרגל תחושה זו במהלך ישיבה. לדבר בנינוחות ללא לחץ, כשכולם מקשיבים, ולהקשיב בנינוחות כשאחרים מדברים. התיאטרון משמש אותנו ככלי לשיפור יכולות ולהגמשת טווח המיומנויות שלנו. באחד הטורים הבאים אעסוק בקשר שבין תיאטרון לאימון.נסו ותהנו. הטיפ היומי: חשוב על משהו שאתה אסיר תודה לו.

חשוב לדעת להכיר תודה לאחר. חשוב על מישהו שאתה רוצה להודות לו וכתוב לו מכתב תודה. הרבה פעמים אנחנו שוכחים להגיד תודה. תודה אמיתית ומהלב. פעם הבאה שיש לכם באמת צורך להגיד תודה למישהו תפתיעו אותו בפתק שכתוב מהלב. זה יכול להיות מוכר בחנות ספרים שנתן לכם שירות נהדר, עובד שעשה מעל ומעבר, ספק שהפתיע. תפתיעו אותו עם מכתב תודה כתוב בכתב יד! תראו את החיוך שלהם ותהנו מהנתינה.

 
שחר פרלמן, מאמן אישי, מאמן עסקי ומאמן מנהלים. מנחה סדנאות תיאטרון להנאה ולהנעה בעבודה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב