דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השימוש בסמים אצל בני נוער - המשמעות הפלילית 

מאת    [ 06/01/2010 ]

מילים במאמר: 1341   [ נצפה 4400 פעמים ]

סם מסוכן עפ"י ההגדרה הקבועה בפקודת הסמים המסוכנים הנו:

חומר מן המפורטים בתוספת הראשונה (של פקודת הסמים המסוכנים) לרבות כל מלח שלו, וכן כל תכשיר, תרכובת, תערובת או תמיסה של חומר כאמור ומלחיהם.

התוספת הראשונה כאמור לעיל, הינה למעשה רשימה ארוכה מאוד של סוגי סמים וכן ציון כמות הסם הנחשבת ככמות לשם צריכה עצמית ומעבר לכך, ככמות למטרה מסחרית (ראו לעניין זה המאמר בנושא –שימוש בסמים)

מה גורם לבני נוער להתנסות לראשונה בסמים?

בדיקות ומחקרים שונים מצביעים על כך כי ישנם גורמים שונים שיש בהם כדי להביא את בני הנוער לעשות שימוש בסמים.

סדר ציון הגורמים הנו אקראי .

חסכים רגשיים- בחברתנו, בה ההורים כמעט ואינם נמצאים בבית עם ילדיהם, עקב הצורך לדאוג לפרנסת המשפחה , אינם נוהגים לשוחח עימם בתדירות קבועה ו/או גבוהה, מתפתח לו חסך רגשי שהילדים אינם יודעים כיצד להתמודד עמו. כתוצאה מכך, הילדים פועלים באופן מסוים כגון שימוש בסמים כדי "לעורר את הוריהם" ,בין היתר, זו דרכם לקרוא לעזרת ההורים.

גירויים – גורם נוסף , יותר מבעבר, חשים בני הנוער צורך עז בגירויים , בהתנסויות חדשות, יש בהם יצר הרפתקנות , לעיתים בלתי נשלט ורצון אף לקחת סיכונים שאין הם יודעים את השפעתם על חייהם.

חשיפת בני הנוער לתכנים הרבים,במדיה ללא פיקוח על כך, מביא את בני הנוער לכדי מחשבה על שימוש בסמים, שכן לדעתם יש בכך כדי להביא להתרוממות רוח ולתחושת כיף.

תקופת ההתבגרות - תקופה שמגבירה בקרב בני הנוער את הרצון ליטול סיכונים. שימוש בסמים בעיקר קשים כגון קוקאין או הרואין, לעיתים נחשב בקרב בני הנוער כסיכון מוגבר שיש בו אף כדי ריגוש. לכך נצרף גורם נוסף וחשוב והוא הגורם הנורמטיבי.

גורם נורמטיבי / נורמה חברתית – השימוש בסמים בחברתנו גובר עם הזמן והדבר , לצערנו, הפך לסוג של נורמה חברתית, נורמה שמביאה אותם להשתמש בסמים או להתנסות לראשונה בסמים כדי להיות מקובל וחלק מאותה נורמה.

בעיות חברתיות – לעיתים, בני הנוער מחליטים להתחיל להשתמש בסמים בשל כישורים בינאישיים ו/או קשרים חברתיים בעייתיים. השימוש בסמים הנו למעשה אמצעי להתמודד עם הבעיות הללו כמו גם סוג של כניעה ללחץ חברתי/קבוצתי.

גורמים נוספים המשפיעים על צריכת סמים בקרב בני נוער הינם בעיות במשפחה, הורות בעייתית, שימוש בסמים ע"י אדם אחר במשפחה המהווה "דוגמא" לקטין וכן בעיות נפשיות שונות.

האם שימוש ראשוני בסמים יביא בהכרח להתמכרות הקטין?


התשובה לכך אינה חד משמעית. יהיו קטינים שיתמכרו לתחושת הכיף והתרוממות הרוח מהשימוש בסמים, דבר שיביא להמשך שימוש ואף מעבר מסמים קלים כגון חשיש או קנביס לסמים קשים בהמשך הדרך.

יהיו קטינים שינסו פעם אחת סמים ובשל סיבות רבות ומגוונות יימנעו משימוש נוסף.

מכל מקום חשוב כי הורים לקטינים בגיל ההתבגרות, יהיו עם יד על הדופק ולא יעצמו עיניהם לאפשרות כי ילדם משתמש בסמים.

האם ניתן למנוע את השימוש בסמים בקרב בני נוער, למרות הריגוש הטמון בכך?

מומחים רבים סבורים שהתשובה לכך הינה חיובית. לדעתם, הגורם המרכזי בבעיית השימוש בסמים בקרב בני הנוער, הינה בעיית היעדר המידע המספיק והידע אודות הסכנה הרבה הטמונה בסמים.

ככל שההשקעה בהעברת מידע לאותם קטינים תגדל ותיעשה באופן אינטנסיבי, בבתי הספר, במתנסים, בחוגים, באינטרנט, בטלוויזיה, העברת מסר כי השימוש בסמים הנו מסוכן ביותר, וכי נער או נערה שיגעו בסמים לא ייחשבו כנורמטיביים ו"איניים" (מקובלים בחברה), אחוז המשתמשים בסמים יפחת .

זאת ועוד, אם השימוש בסמים נבע בשל כישורים חברתיים לקויים, הרי שיש לדאוג , לפיתוח כישורים חברתיים תקינים בקרב אותם בני נוער. הדבר יכול לעשות הן ע"י ההורים שידאגו לטיפול פרטי בבעיה באמצעות גורם מקצועי מוסמך והן ע"י שילוב עם הגורמים המתאימים במסגרת בית הספר שאף הם יוכלו לסייע ,לייעץ ולכוון.

הורים יקרים, הניחו בצד את הבושה הנובעת מעצם השימוש בסמים ע"י ילדכם, זו בעייתכם הקטנה ביותר, שימו לנגד עיניכם את טובת הילד שמצוי במצוקה קשה וזקוק לכם. לכן, דאגו להשגת עזרה ואל תהססו אף לערב את בית הספר, שכן כך תוכלו לקבל הכוונה מקצועית וגם פיקוח נוסף על ילדכם במטרה למנוע ממנו לעשות שימוש בסמים.

מה החוק אומר על שימוש בסמים?

החוק כמובן אוסר שימוש בסמים. בחוק ישנה אבחנה בין החזקת סמים לצריכה עצמית לבין החזקת סמים שלא לצריכה עצמית.

העונש עפ"י החוק לשימוש בסמים ו/או החזקה לצריכה עצמית הנו עד 3 שנות מאסר, זאת בליווי עונשים נוספים, כגון קנס, שלילת רישיון נהיגה או מניעת קבלת רישיון נהיגה ועוד.

כיצד המשטרה מטפלת בקטין שלראשונה נתפס עם סמים?

קטין שנתפס לראשונה עם סמים, יופנה תחילה לשירות מבחן לנוער לשם קבלת סיוע.

באשר לתיק הפלילי , הרי שהמדיניות של המשטרה הינה כי אם מדובר בתיק ראשון והכמות אינה משמעותית, המשטרה תסגור לקטין את התיק כתיק "אתק" שמשמעותו אי תביעה קטין.

התיק הנ"ל, אף לא יופיע בפלט המרשם הפלילי של הקטין !

במקרים מסוימים המשטרה תבחר להגיש כתב אישום כנגד הקטין, גם אם הכמות אינה משמעותית, זאת כשמעורבת בסיפור חבורת נערים המשתמשת בסמים וכשיש סוחר סמים המספק לקטינים את הסמים והם (הקטינים) אינם משתפים פעולה עם המשטרה, כשכוונת המשטרה היא לתפוס את סוחר הסמים ולא להרע לקטינים.

יחד עם זאת, שיתוף הפעולה בנושא עם המשטרה עשוי להיות בעייתי ובעל השלכות על הקטין, שכן הקטין עשוי לומר דברים לחוקרי הנוער של המשטרה שיהא בהם כדי לפגוע בו ואף להביא לכדי הגשת כתב אישום נגדו ופגיעה בחייו בהמשך הדרך.

כדאי לפנות לעורך דין פלילי מנוסה מייד עם תחילת ההליכים על מנת לחסוך נזקים גדולים בעתיד.

משרד עורכי דין שביט & קנטור, מהמשרדים הבולטים בארץ, בתחום הפלילי.
אנו מעניקות ללקוחותינו שירות משפטי מקצועי, מיומן ואמין בכל חלקי הארץ. לכל לקוח ניתן מענה משפטי, מקצועי ודווקני ועל פי תחום התמחותה של כל אחת מעורכות הדין.
כי עורך דין פלילי עם נסיון וידע יכול לשנות את כל התיק.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב