בשנים האחרונות בעולם העסקים, אנו חווים שינוי משמעותי בתפיסת מעמדן של הנשים כגורם מרכזי בצמיחה הכלכלית בעולם ובישראל בפרט.מספר לא מבוטל של נשות עסקים הצליח לעשות זאת ובגדול.השמות הם רבים – מיכל נגרין, פנינה רוזנבלום, רונית רפאל, סיגל קוטלר(סבון של פעם ), אתי רוטר (קסטרו), גלית לוי, פנינה טורנה , מירב כהן ורויטל לוי (ללין) ועוד.
האם הנשים הינן הסטארט אפ הבא של עולם העסקים?
ניתן לראות שהקמת חברות סטארט-אפ בישראל הפכה מתופעה מרנינה,למגמה משקית בעלת מהות אסטרטגית. עד לא מזמן הוקמו בכל חודש בישראל, מספר לא מבוטל של חברות סטארט-אפ, שהפכו למובילות בתחומן ברחבי העולם. אלו העניקו ומעניקות לדור הצעיר ולנשים בפרט השראה ודוגמא להצלחה אותה הן מנסות לחקות.
יותר מכך, בעיתון האקונומיסט פורסם (אוקטובר 2009) שנמצא כי התורם הגדול ביותר לצמיחה הכלכלית בעולם, זה לא הודו או סין אלא הנשים. על כך, יש להוסיף את הנתונים שמראים כ- 20,000 עסקים חדשים בבעלות נשים הוקמו בחמש שנים האחרונות ועוד היד נטויה. הסיבה העיקרית להתפתחות מגמה זו נובעת מכך, שההתפתחות הטכנולוגית מעניקה לנשים יכולת לפעול בערוצים חדשים.אלו מאפשרים להם גישה קלה יותר לתחומי ידע חדשים כגון: שיווק אתרי אינטרנט, כתיבת חומרים שיווקים, מסחר בבורסה, נדל"ן ועוד, וזוהי מגמה שהולכת ומתרחבת.
גורם נוסף, הינו רצון הנשים למימוש הפוטנציאל האישי ויצירת עצמאות כלכלית. רבות מהנשים עובדות היום מהבית במגוון רחב של עסקים: עו"ד, אדריכליות גרפיקאיות, מטפלות הוליסטיות מאמנות ועוד. זאת על מנת למצוא את האיזון בין בית לעבודה - להיות קרובות לילדים ובמקביל לפתח עסק מצליח.
הטכנולוגיות המתפתחות בתחום המחשבים, רשת האינטרנט, הטלפונים הניידים ועוד, מאפשרים לפתח יזמות עסקית חדשה. כזו הניתנת לניהול מכל מקום ובכל זמן, וכך נוצרת קרקע פורייה לאישה ליזום שיתופי פעולה, לרכוש לקוחות חדשים ולחוות הצלחה עסקית ואישית. שרי בלייר בעלת הקרן להעצמת נשים בעולם, אשת עסקים מצליחה, העידה בכנס שהתקיים בישראל בנובמבר 2009, כי רק בזכות הטכנולוגיות המתקדמות התאפשר לה להגיע לאן שהיא נמצאת היום. בזכות הטכנולוגיה היא עובדת מהבית, מכל מקום בעולם ובכל שעה ביממה וזאת ללא תלות בשעון.
עם כל השמחה בדבר עבורנו הנשים, לצערנו מחקרים בנושא מראים שקיימים עדיין קשיים, המחקר מראה שהבעיה המרכזית שנוצרת בעסקים קטנים מסוג זה היא אעדר "קולגות לעבודה" על כל המשתמע מכך. ברגע שאת עוזבת את מקום העבודה ופותחת ארגון משלך את נמצאת בעסק לבדך רוב שעות היום וכך אין לך עם מי להתייעץ ברמה המקצועית, לחוות הצלחות או כישלונות ,חסרה עבודת צוות ועוד.
בנוסף לנו הנשים ישנם קשיים ייחודיים:מציאת איזון בין בית לעסק,כישורי מו"מ, מציאת מקורות מימון וכדומה.ארגונים שונים הבאים לתת מענה לבעיה זאת מצאו את דרכם למרכז הזירה העסקית הנשית.כך ניתן היום למצוא פורומים ייעודיים כגון: נשים בעסקים וקריירה בתפוז, קהילת נשים בעסקים ברשת החברתית קפה דה-מרקר ועוד.אלו מאפשרים לגולשות קרקע לדיונים עסקים, הצגת דילמות עסקיות ושיתוף במידע עם נשים כמותן.אתרי פורטל כגון "אסימון", "נשים נקודה ביז" ו"הדרך למעלה" יוצרים אף הם זירה בה נאסף מידע פרטיקולארי אשר, מוגש לאישה העצמאית העובדת מתוך מטרה לסייע בקידומה תוך התייחסות לצרכים הספציפיים שהיא מעלה.
מעגלי נטוורקינג שנועדו להרחיב את הרשת העסקית באמצעות שיווק אישי וישיר ,פתחו אף הם ערוץ ייעודי לנשים. בקטגוריה זו ניתן למצוא את רשת א.מ.ת. רשת עסקית לנשים, אשר הגדילה ושמה לה למטרה להוות לאישה העצמאית "מרכז עסקי נשי".המרכז יוזם שיתופי פעולה בין חברות הרשת ומחוצה לה. מארגן כנסים, ימי עיון, מפגשי נטוורקינג משותפים בין ארגונים שונים ברחבי הארץ, פותח ערוצי שיווק חדשים ועוד. הייחודיות של רשת א.מ.ת הוא בשימת דגש על למידת ה"שפה העסקית". כלומר, הבנת מושגי יסוד מעולם העסקים ויישומם .
הארגון מאמין, כי כל אישה יכולה להיות אשת עסקים מצליחה הן מבחינה כלכלית והן מבחינה אישית ופועל לסיוע לקידום ולהעצמה של הנשים.
באמצעות חברות בקבוצה מסוג זה מקבלות המשתתפות מענה לכל הצרכים שחסרו להן עם המעבר משכירה לעצמאית. לקבוצה יש כוח ועוצמה, היא מאפשרת מרחב להתפתחות ויוצרת תחושה של שותפות וסולידריות. הזדמנות להתלבטויות, קבלת החלטות, ייעוץ וכמובן הרחבת הרשת העסקית והגדלת מעגל הלקוחות.
אם הינך נמצאת כיום בתחילת דרכך העצמאית וברצונך להפוך את העסק שלך לסטארט-אפ מצליח, עליך להימצא בסביבה או קבוצה שתדע לתמוך ולזהות צרכים ובעיות רלוונטיות לעסקך.קבוצה שתספק ולספק לך מענה אשר יביא לצמיחה והעצמה אישית וכלכלית.
חגית גיטה בעלת א.מ.ת 052-2349811
חגית גיטה -מאמנת עסקית לנשים
מנכ"לית א.מ.ת -רשת עסקית לנשים