דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עניין של מנטאליות 

מאת    [ 05/01/2010 ]

מילים במאמר: 786   [ נצפה 1989 פעמים ]

עניין של מנטאליות

משנה : אומרים שהכישלון הוא יתום אך סיבות רבות לו. בעיקר כאשר מדובר במסחר בניירות ערך

לא מעט שנים אני בתחום ניירות ערך. מרצה כמעט אותה תקופה, סוחר במניות ובמט"ח ומימי לא פגשתי משקיע שהפסיד. מה לעשות. הביצועים של כולם נעים בין סביר למצוין ולא ממש משנה אם השוק עולה או יורד. את המניות, נוטה המשקיע הפרטי לקנות בדיוק בסיומה של מגמת הירידה. ממש בשפיץ. ולמכור הוא מוכר תמיד במחיר גבוה יותר. כזה עם אנחנו. לא נכשלים לעולם, רק משפרים עמדות לאחור. יש לנו ביקורות אין ספור האחד על השני אבל לא מסוגלים לאיית את המונח "ביקורת עצמית". היא זרה לנו בערך כמו שפתם של האסקימוסים. החוסן המנטאלי שלנו ראוי להערכה ואנחנו מסוגלים להחזיק מניות גם עשר שנים ויותר. בהפסד כמובן, כי אנחנו לא פראיירים ולעולם לא ניתן שידפקו אותנו. אנחנו, גבירותי ורבותי, רק מרוויחים.

אלא שהסטטיסטיקה העולמית יודעת לספר לנו שמרבית המשקיעים שמבקשים לעסוק בצורה כזו או אחרת במסחר בניירות ערך, מפסידים את כספם. אם לא מדובר בפשיטת רגל מוחלטת, הרי שמדובר בשחיקה עקבית של הון העצמי ובצורך להביא כסף מהבית כדי להמשיך ולקיים את החלומות, שבסופו של דבר מתבררים כחלומות באספמיה. עבור רבים משמשקיעים שהמכנה המשותף לכולם הוא הרצון להרוויח כסף, זה לא זה. זה פשוט לא מצליח.

אפשר למנות אין ספור סיבות לכישלונות הבורסאיים. אפשר להישאר במישור המקובל הגורס שמשקיע נע על רצף שבין פחד לחמדנות, אפשר לחפש את הסיבות באגו שמרים את הראש כל אימת שיש לחתוך הפסד, אפשר לתלות את קולר האשם ברצון לשמור על החלום חי ולא לנפץ אותו לרסיסים על ידי חיסול עסקה כושלת. אפשר להאשים את כל העולם בכישלונות שלך אבל להימנע ממבט במראה כאשר אתה קם בבוקר. אפשר למצוא אין ספור סיבות. לעניות דעתי, קיימת סיבה מרכזית אחת, או אולי מוטב לומר סיבת-אם. מעין סיבה ראשית שתאפשר להבין את מהות הכישלון והמקום ממנו הוא מגיע. היעדר שיטה עבודה מסודרת.

מרבית המשקיעים נוטים לפעול בשוק ללא שיטה מסודרת. במקרים רבים, מדובר בפעולה על סמך תחושה נקודתית, איסוף חומר לא רלוונטי, בעיקר כותרות עיתונאיות, ניסיון לפענח דו"חות כספיים, טיפים, שמועות, אבל בעיקר היעדר שיטת עבודה מסודרת. המשקיע הפרטי סבור שכדאי לו להיות "כמו כולם". לעשות מה שכולם עושים. כמו הגדולים. כמו המוסדיים. רק הוא לא מבין ששיטות עבודה של משקיע פרטי שונות תכלית השוני משיטות עבודה של משקיע מוסדי. ובלי שיטת עבודה מסודרת אי אפשר להצליח במסחר בורסאי לאורך זמן.

משקיעים לא מקצועיים מביטים על עסקה בורסאית בראייה צרה, חד ממדית. עבור רבים, עסקה נמדדת כמשוואה של נעלם אחד. נעלם פיננסי. פתרונה מתמצה בחישוב פשוט של כמה כסף הוכנס לשוק וכמה כסף הוצא ממנו. היכן קנית והיכן מכרת. אין טעות גדולה מזו בפירוש תהליך ההשקעה. ביצועים אינם נמדדים רק לפי התשואה והראייה בעסקה בורסאית כעניין חד מימדי, מתעלמת משני מימדים אחרים חשובים לא פחות.

כל עסקה שאנו מבצעים מורכבת משלושה מימדים מרכזיים וכל עסקה כושלת, נופלת בגלל שאחד מהמימדים מהווה חולייה חלשה. המימד הראשון הוא כאמור המימד הפיננסי ומשמעותו נוגעת לאופן בו מנוהל כספך. ישנם משקיעים שמביאים כסף שרובצות עליו התחייבויות. חלק מביא הון עצמי ואת כולו או רובו מסכן בעסקה בודדת מתוך כוונה "לעשות מכה" (לא למדו שאין קיצורי דרך בחיים האלה ואין ארוחות חינם). יש לדעת כיצד אמור הון עצמי להיות מנוהל, איזה כסף יכול להגיע למסחר בניירות ערך וכמה לסכן בכל עסקה ועסקה.

המימד השני הוא המימד המקצועי – מה כמות הידע שאיתה מגיע המשקיע לשוק. מרבית המשקיעים מגיעים עם סף ידע נמוך, או לא מאורגן. זה היינו הך. ההצלחה בעסקה היא כמעט תמיד נגזרת של כמות הידע שהינך משקיע. ולצורך העניין, כמות הידע היא היכולת שלך לנתח את הגרף, לשלוף את הכלים הנכונים, לקבוע את כיוון המסחר, לאתר את נקודת העיתוי המדויקת, לקבוע את מיקומה של ההוראה לקטיעת הפסד, ולגבש מנגנון שיסייע להגן על הרווחים בהצלחה. 

המימד השלישי הוא החשוב ביותר, לפחות לטעמי. במקרים מרכזיים מימד זה מהווה את  ההבדל שבין הצלחה לבין כישלון. המימד המנטאלי. מרבית המשקיעים נוטים להיות מנוהלים על ידי רגשותיהם ותחושותיהם, מגיבים כלפי אירועים חיצוניים, מחשבות, פחדים, חמדנות, אגו ועוד. היכולת לשלוט ברגשות ולנהל אותם, במקום לתת להם להכתיב את המחשבה ומכאן את דרך הפעולה, היא אחת מאבני היסוד בדרך למסחר מוצלח. אני רואה לעיתים מזומנות תגובות של משקיעים כלפי פעולות של עצמם, פעולות של אחרים, דעות של אחרים וברור לי כשמש, שמשקיע שמערב את רגשותיו במסגרת תהליך קבלת ההחלטות, הוא משקיע מפסיד. החלטות השקעה בניירות ערך חייבות להיות החלטות קרות שמותוות על ידי דרך פעולה מוגדרת וידועה מראש. כל ניסיון לשלב רגשות יתברר במוקדם או במאוחר במתכון להפסד.

הערה : כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.

אין בסקירה זו משום המלצה לקנות או למכור את השוק או מניות ספציפיות. סקירה זו מוגשת כאינפורמציה טכנית נוספת העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב