דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אברהם יצחק הכהן קוק (1935-1865) 

מאת    [ 07/12/2006 ]

מילים במאמר: 589   [ נצפה 4419 פעמים ]

"שמעו אלי עמי, מתוך נשמתי אני מדבר עמכם... מתוך אותה ההרגשה שאני חש אותה עמוק יותר מכל הרגשות החיים שלי, שאתם, רק אתם הנכם תוכן חיי..."

(הרב קוק, חדריו, עמ' קפא)

הרב אברהם יצחק הכהן קוק, רבה הראשי הראשון של מדינת ישראל, הוא אחד האישים הבולטים ביותר בתולדות העם היהודי בתחומי המחשבה, ההלכה והתרבות. הוא היה מנהיג רוחני עצום, הוגה דעות מבריק, משורר דגול ואחד מחשובי הפוסקים בדורות האחרונים. אבל מעל לכל אלה היה הרב קוק מקובל גדול, שהקדיש את כל חייו להחדרת מסר האחדות בעם. מתוך השגתו הרוחנית הגבוהה הוא קרא לכל העם היהודי להתאחד על בסיס חידוש הקשר הרוחני שקיים ביניהם ולא על בסיס שאיפות חומריות.

הגאולה הפנימית של עם ישראל, כלומר חיבור טבעי בין כל פרטיו, הייתה עבור הרב קוק תנאי הכרחי להקמת מדינת ישראל. הוא חזר ואמר שגאולת הארץ יכולה להגיע רק מתוך קשר פנימי בינינו, ושרק באמצעות מימוש חכמת הקבלה ניתן לעשות זאת. הוא כתב על כך: "סתרי תורה מביאים את הגאולה, משיבים את ישראל לארצו" (אורות, עמ' צה).

להתעורר ולהתאחד
"כל עבודתנו היא רק לאחד את כל העדות היהודיות השונות, ולאחה את הקרעים שנמצאים כבר בתוך שדרותנו" (אגרות הראי"ה ח"ד, עמ' קד).

בשנת 1903, כאשר עלה הרב קוק לארץ, היישוב היהודי היה מחולק ומפורד. כל אחד ניסה לשמור על המטען שהביא עימו מארץ מוצאו וסירב להתערבב עם האחרים. הרב קוק לא הסכים עם אווירת הפירוד הקשה ששררה בין היהודים באותן שנים, ונטל על עצמו משימה כמעט בלתי אפשרית: לאחד את העם בדעה אחת וברצון אחד.

מתוך השגתו הרוחנית הוא קבע שהחזרה לארץ ישראל סיימה אמנם את גלותנו החיצונית, אך לא את גלותנו הפנימית, שהיא הפירוד בינינו והשורש לכל צרותינו. לכן, הוא ניסה לעורר אותנו לחזור למדרגה הרוחנית שבה היינו לפני חורבן בית המקדש הראשון, מדרגה שהתבטאה באהבה ובאחדות. לא פעם ציין שסוד כוחו של עם ישראל הוא החיבור, ושאחדות ורוחניות הן אותו הדבר ממש. הוא כתב שכאשר נתאחד, נעלה בחזרה למדרגה הרוחנית, לשורשנו, ונחיה בארצנו בשלום ובשלווה.

חינוך לאהבה ולשלום
"הלוואי שהיה אפשר להרכיב את כל האנושות בגוף אחד, שאוכל לחבק את כולם".

(מתוך שיחה של הרב קוק עם הסופר אז"ר)

הרב קוק היה מלא אהבה לעם ולעולם. אהבתו הייתה אמיתית וללא תנאים, כאהבת אם לבנה. שאיפתו היחידה הייתה לחבר בינינו באותה האהבה,כי ידע שרק היא יכולה להביא לאושר ולשוויון אמיתי בינינו. הרב קוק טען שתכונת האהבה היא תכונה רוחנית, ושהשיטה להשגתה היא רק חכמת הקבלה: "חכמת האמת מלמדת אותנו את האחדות העולמית... ואיך ללכת בדרך אורה זו בלי מכשול." (הרב קוק, אורות הקודש ח"ב, עמ' שצג).

חקר הסוד הוא העיקר
"עתה קרבו הימים, שהכל יכירו וידעו שישועת ישראל וישועת העולם כולו תלויה רק בהופעת חכמת אור הגנוז (הקבלה) של פנימיות רזי תורה בשפה ברורה"

(אגרות הראי"ה ח"א, עמ' צב)

הרב קוק שימש אמנם בתפקידים ציבוריים רבים, אך לא פעם אמר שכל רצונו הוא דווקא חקר חכמת הנסתר, כי היא הייתה העיקר עבורו: "מה שאני מרגיש עונג ונחת רוח בעסק הנסתרות... היא עיקר מטרתי. כל התפקידים של יתר הכישרונות... טפלים למהותי" (ערפילי טוהר, עמ' לא). הוא שאף לחבר אותנו אל סודות חכמת הקבלה ולא פעם ביקר את אלה שהתנגדו להפצתה ברבים. זאת, מפני שידע שרק ג?יל?ו?י הסודות יביא אותנו לאושר ולאחדות: "אנו צריכים בחיינו, שסודות הנעלמים יצאו ויתגלו. על ידי גלוים של הסודות נכיר את עצמנו, נכיר את מה שחבוי בקרבנו." (הרב קוק, מאמרי הראי"ה, עמ' 153)

היום, שנים לאחר התקופה שבה פעלו מקובלים גדולים כרב קוק וכבעל הסולם, עצותיהם הופכות רלוונטיות והכרחיות מתמיד. בכתביהם נמצאת הדרך היחידה לחיות באחדות, בביטחון ובשלום בארצנו, בינינו ובין כל העולם. לשמחתנו, אנו עדיין יכולים להשפיע על עתידנו לטובה, וישנה דרך בטוחה שעוד לא ניסינו. כל שעלינו לעשות הוא רק לפתוח את השכל ואת הלב ולממשה.

להרחבה על משנתו הקבלית של הרב קוק ניתן לקרוא בספר "שני המאורות הגדולים" שנכתב על ידי הרב ד"ר מיכאל לייטמן ויצא לאור על ידי תנועת "בני ברוך". ניתן להוריד את הספר ללא תשלום באתר "קבלה למתחיל":
http://www.kab.co.il/





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב