דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עקרון האיזון - רז אוחנה 

מאת    [ 01/01/2010 ]

מילים במאמר: 1666   [ נצפה 3541 פעמים ]

דמיינו את עצמכם אוחזים במוט המונח על כתפיכם ולשתי הקצוות שלו קשורים דליים מלאים במים. עליכם ללכת עם המוט והדליים המלאים מבלי שתישפך אפילו טיפה אחת מהם. הדרך היחידה בה תוכלו לעמוד במשימה הינה ע"י השגת איזון בין שני הדליים לבין אחיזתכם במוט ולבין הליכתכם.

 

איזון זו מילה שנשמעת בכל מקום ולרוב היא מושמעת בהקשר של שמירה על שליטה,

שלמות תפעולית – תפקודית וכן התקדמות במצבים לא פשוטים ובסיטואציות מורכבות.

חיינו מורכבים ממערכות יחסים שונות שאנו מנהלים ומתנהלים בתוכן. החל ממערכת היחסים שלנו עם עצמנו, דרך המשפחה, ילדים, בני זוג, חברים, שכנים ועוד ועוד... על מנת שנוכל לנהל את חיינו דרך מערכות יחסים אלו, עלינו להשיג איזון ביניהן. אותו איזון צריך שיהיה מושג גם בתוך כל מערכת יחסים שאנו מנהלים (איזון בזוגיות, איזון עם עצמנו וכו').

איזון הינו דבר הכרחי לקיום תקין ולניהול תקין של חיינו.

לדוגמה:                  

כאשר אדם מבקש לנהל אורח חיים בריא, עליו להקפיד על איזון בין תזונה נכונה, פעילות גופנית ויכולת התמודדות עם מצבי לחץ (רוגע נפשי). אם אותו אדם יקפיד על פעילות גופנית באופן קבוע ואף על תזונה נכונה אך יימצא רוב היום במצבי לחץ וכתוצאה מכך יפתח חרדות ויהיה עצבני ותוסכל, קרוב לודאי שבריאותו לא תהיה במיטבה והוא יהיה פגיע יותר למחלות ולבעיות בריאות. עיקרון האיזון מדבר על חשיבות האיזון בחיינו וכיצד להקפיד עליו.

האיזון הוא בעצם היכולת שלנו לנהל מס' תחומים בחיינו במקביל ולתפקד בכל אחד מתחומים אלו במידה הנחוצה. הזנחה של אחד התחומים או לחלופין התמקדות יתר באחד התחומים תפר את האיזון התפקודי שלהם כגוף אחד ובכך תפגע בתוצאה המבוקשת (למשל, ניהול אורח חיים לא בריא).

אז איך יוצרים איזון בחיינו?

 

בבואנו ליצור וליישם את עקרון האיזון בחיינו עלינו להבחין תחילה בין ארבעת העולמות בהם אנו מתנהלים בחיים:

  1. העולם הרוחני – העולם הרוחני הוא העולם של ההתגשמות הרוחנית שלנו. כלומר, ההוויה שלנו במימד הרוח. העולם הרוחני הוא עולם האמונות שלנו. העולם הרוחני שואל שאלות כגון: עד כמה אנחנו מחוברים לסיבת קיומנו ולמשמעות חיינו? האם אנו פועלים בהתאם לערכים ומצפון? האם אנחנו פועלים בתחום שאנו אוהבים? מה מניע אותנו? האם אנו מסופקים? מהן האמונות שלנו?
  2. העולם המנטאלי – העולם המנטאלי הוא העולם של ההתגשמות שלנו כיצורים חושבים. כלומר, ההוויה שלנו כמחשבות. העולם המנטאלי הוא עולם המחשבות שלנו. העולם המנטאלי שואל שאלות כגון: מהי הדרך בה אנו חושבים? עד כמה אנחנו יצירתיים, אופטימיים? האם המחשבות שלי מנהלות אותי או שמא אני מנהל אותן? עד כמה אני מודע למחשבות שלי? מהן המחשבות שמונעות ממני לפעול ומהן המחשבות הדוחפות אותי לפעולה? ההתנהלות המנטאלית קובעת ומכתיבה את החזון של חיינו.
  3. העולם הרגשי/חברתי – העולם הרגשי/חברתי הוא העולם של ההתגשמות שלנו כיצורים רגישים וחברתיים. כלומר, ההוויה שלנו כרגשות וכחלק מחברה. העולם הרוחני הוא עולם הרגשות שלנו. העולם הרגשי/חברתי שואל שאלות כגון: עד כמה אנחנו יכולים להיות מודעים לרגשותינו ולנהל אותם? עד כמה אנחנו יכולים להקשיב לאחרים ולהתנהל מבחינה חברתית? מה אנחנו מקרינים לאחרים? איך אנחנו מתפקדים בתוך מערכות היחסים של חיינו?
  4. העולם הפיזי – העולם הפיזי הוא העולם של ההתגשמות הפיזית שלנו. כלומר, ההוויה שלנו במימד הגשמי-פיזי. העולם הפיזי הוא עולם העשייה והתוצאות שלנו, עולם ההישגים שלנו במונחים פיזיים. העולם הפיזי שואל שאלות כגון: עד כמה אנחנו בעלי משמעת עצמית? עד כמה אנחנו מגלים מחויבות ודבקות למטרות שהצבנו לעצמנו? עד כמה אנחנו ממוקדים, החלטיים, עקביים ועצמאיים בהתנהלות שלנו?

עיקרון האיזון הוא בעצם מידת היכולת שלנו לשמור על איזון רצוי ונחוץ בין ארבעת העולמות שציינתי מקודם. במילים אחרות, עלינו למצוא את נקודת האיזון המתאימה לנו ולדבוק בה. לכל אדם יש את נקודת האיזון שלו בו הוא ממצה את עצמו ואת מלוא הפוטנציאל שלו. נקודת האיזון המתבקשת הינה נקודה אינדיבידואלית לכל אדם ואין לטעות ולחשוב כי קיימת נקודת איזון משותפת לכל האנשים!

אם תיקחו כל תחום בחייכם בו אתם מרגישים "תקועים" או שנתקלתם בו בקושי, עליכם לבחון אותו דרך ארבעת העולמות שציינתי ולראות היכן הופר האיזון שלכם. על מנת שאדם יצליח לייצר פריצות דרך בחייו ולהצליח, עליו לשמור על איזון ככל שניתן בין ארבעת העולמות.

 

בכדי לאתר את נקודת האיזון הרצויה לכם בתחום בו נתקלתם בדילמה, שאלו את עצמכם:

 

  1. כיצד היו נראים הדברים אם הייתי נמצא בנקודת האיזון?
  2. מהן המחשבות אותן הייתי חושב?
  3. מה הייתי מרגיש?
  4. מהן התוצאות אותן הייתי משיג? 

הרעיון הוא בעצם לדלג בין ארבעת העולמות ולשאול את עצמינו איך היינו מתפקדים בכל עולם כזה כאשר נקודת האיזון תושג?

 

לסיום, אני רוצה לאחל לכולנו שנה של חירות, שמחה וצמיחה. שנה של הגשמה והמון פריצות דרך וכמובן... שנה מאוזנת!!!

 

 חירות. שמחה. צמיחה.

 

רז אוחנה – נמלה אימון אישי ועסקי

 

רז אוחנה מאמן אישי ועסקי www.nemalacoach.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב