דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שימוש יצירתי במתודות להנחיה והדרכה 

מאת    [ 28/12/2009 ]

מילים במאמר: 1096   [ נצפה 2796 פעמים ]

שימוש יצירתי במתודות להנחיה והדרכה

מתודיקה הנה חלק חשוב ומשמעותי בהעברת פעילות, אין זה משנה כלל אם מדובר בעבודה עם קבוצת נוער או קבוצה בוגרת, לעתים פעילות/סדנא מוצלחת יכולה להתבסס על מתודה נכונה וקולעת  וכך אין הצלחת הפעילות מתבססת על כריזמת המנחה בלבד.

במאמר זה נבחן את המושג מתודה, נלמד על סוגי מתודות שונות המתאימות לפעילויות שונות ובהמשך אתן כמה רעיונות ודוגמאות פרקטיות בהם תוכלו להשתמש בפעילויות שלכם.

ראשית המונח מתודה בא מהשפה היוונית ופרושו מתוד = שיטה או דרך, למעשה זהו כלי מרכזי בפעילות אשר יכול להשתנות ולהתעצב בהתאם למטרה שלנו כמנחים, נדמה זאת למעין ספל אנו יכולים ליצוק בספל קפה/שוקו/תה ועדיין הספל ישאר אותו ספל.

כך גם המתודה ,אנו יכולים לשנות אותה ולהתאים אותה כל פעם מחדש, למעשה אנו יכולים להשתמש באותה מתודה בוראיציות שונות לאותה קבוצה.

סוגי מתודות- למעשה הרשימה היא אינסופית יש מתודות לדיון,לפתיחת פעילות, לסגירת פעילות, להכרות וכו..

לפני שנבחר מתודה נשאל את עצמנו מספר שאלות: מה גילאי הקבוצה? מה גודל הקבוצה? מה משך הפעילות? האם היא מתקיימת בחוץ או בחלל סגור? והכי חשוב מה המטרה המרכזית שאנו רוצים להעביר?

ישנם מתודות שצריך להכין מראש כגון :שאלונים,שימוש בקלפים,מוסיקה, יצירה וכו... וישנם מתודות שלא דורשות עזרים מיוחדים אלא רק מיומנות בהעברת הפעילות כגון: מתודת חלוקת קבוצה,מתודה לדיון וכו...

ישנם המון מתודות וניתן לחשוב ש"אי אפשר להמציא את הגלגל" אך אין הדבר נכון נהפוך הוא מכל דבר ורעיון ניתן להמציא מתודה חדשה ולהיות יצירתיים.

דוגמאות למתודות קלאסיות  ודגש על התאמת המתודה לקבוצה:

מתודות להכרות:

"קרוסלה"- ישיבה בשני מעגלים פנימי וחיצוני ובכל פעם  שהמנחה יחליט זזים ימינה בכיסא אחד חברי המעגל החיצוני/הפנימי (אך רק אחד מהם) המנחה יחליט על נושאי השיחה בצורה זו פוגשים כל חברי הקבוצה אחד את השני.

"שעון פגישות" –כל משתתף מקבל דף עם שעון בו יתבקש לרשום פגישות עם 3 חברי הקבוצה אותם הוא מכיר הכי פחות זמן, המנחה יחליט על נושאי השיחה לכל פגישה. בכל פגישה ישוחחו שניים מחברי הקבוצה ויכירו  אחד את השני .

מתודות אלה נכונות לתהליך ההכרות בכך שמפחיתות מהלחץ שבהכרות עם ומול חברי קבוצה חדשה ומבודדות את תהליך ההכרות באופן אישי יותר המאפשר פתיחות ותקשורת אפקטיבית.

כך לדוגמא מתודות אלו יתאימו יותר לקבוצה חדשה בה החברים לא מכירים אחד את השני ותהליך ההכרות יהפוך לנעים ולא מאיים.

 

 

 

שדרוג מתודות- כיצד ניתן לשדרג מתודות מוכרות ולהתאימן לקבוצה?

הדבר דומה לבישול בו כל אחד יוסיף את התבלין שלו והטעם משתנה אך המרכיבים נשארים זהים, לדוגמא מתודה מוכרת לכולנו המשחק "חפש את המטמון" בו המדריך מטמין פתקים עם משימות וכתב חידה עד למציאת המטמון,

 רעיון לשדרוג מתודה זו הוא להפוך את המשחק ל "חפש את המתכון" וכך ניתן לרשום בפתקים מרכיבים שונים של המתכון אפילו בצרוף מרכיב בכל פעם עד למציאת המתכון השלם ביחד עם המרכיבים ולבסוף על חברי הקבוצה להכינו... ובתאבון!

זוהי דוגמא למחשבה יצירתית ומקורית לשדרוג.

עוד דוגמא לשדרוג מתודה מוכרת לכולנו הלו הוא ה"בינגו" המפורסם, ניתן במקום המספרים המרכיבים את הכרטיסיות לשנות זאת בהתאם למטרת הפעילות כגון: בינגו שמות,בינגו תכונות וכו.....

למעוניינים,ישנם המון מאגרי מתודות חינם אין כסף בהם אפשר להיעזר אשר נמצאים באינטרנט ,בחיפוש פשוט אחר המילה "מתודות" בגוגל תגיעו לאתרים מתאימים, תוכלו לשאוב רעיונות והיות יצירתיים בשינוי שדרוג והתאמה למטרת הפעילות וקהל היעד שלכם.

לסיכום ,המתודה הינה החלק המרכזי בהנחיה והדרכה והחלק המבדיל הנחיה מפעילות פרונטאלית ופורמאלית, מתודה טובה יכולה להפוך פעילות למרתקת מעניינת וחוויתית, משום  שלבסוף שזה מה שזוכרים- את התחושה. ולכן כדאי להשקיע וליצור מתודות חדשניות,כאלה שיותירו טעם של עוד מהפעילות אותה אתם הולכים להעביר.

כתבה: ורד צברי מזרחי- מנחת קבוצות ,משווקת וכותבת  פעילויות. Vered_m7@hotmail.com

 

 

 

 

ורד מזרחי צברי מנחת קבוצות ומשווקת פעילויות לקבוצות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב