דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


eLearning 2.0: מה זה ומה עושים עם זה בכלל? 

מאת    [ 28/12/2009 ]

מילים במאמר: 1628   [ נצפה 2578 פעמים ]

 
eLearning 1.0 עד eLearning 1.3
לפני שנתחיל לסקור את תופעת eLearning 2.0 כדאי לסמן את הנקודה בה נמצא עולם הלמידה טרם שזו צצה לה.
במהלך העשור האחרון, eLearning הפך מתופעה חדשנית אשר יעילותה והאפקטיביות שלה מוטלות בספק, לכלי סטנדרטי בתחום הלמידה.
eLearning 1.0 - הדור הראשון של eLearning התאפיין ביחידות תוכן קשיחות, בנות כ – 60 דקות למידה, סינכרוניות או א-סינכרוניות, המסודרות באופן ליניארי לכדי קורסים. התוכן פותח על ידי מפתחי תוכן ומומחי הדרכה והקורס התנהל בדרך כלל במערכת ניהול למידה (LMS).
eLearning 1.3 – בשנים האחרונות חלו לא מעט שינויים בתחום הלמידה המתוקשבת. תוכן מפותח היום בכלים מהירים וביחידות קטנות. בחלק מהמקרים מי שמפתח תוכן הוא מומחי תוכן ולא מפתחי הדרכה. הלמידה נעשתה לחלק אינטגראלי מהעבודה כאשר עובדים צורכים יחידות תוכן קטנות אל מול צורך נוכחי שיש להם. יותר ויותר אנחנו רואים תשתית טכנולוגית לניהול יחידות התוכן הרבות הללו (LCMS).

מבחינה מתודולוגית לא השתנה הרבה בתפיסה שלנו את נושא הלמידה, והמודלים המסורתיים בסך הכל הותאמו לעולם המתוקשב. למידה היא עדיין ברובה תהליך ליניארי, מוכתב בעיקר על ידי הארגון. מפותח בעיקרו על ידי גורמים מורשים ומומחים ומאורגן על ידי הארגון במערכות לניהול תוכן ולמידה.

הכוחות הדוחפים את תופעת eLearning 2.0
3 כוחות מרכזיים דוחפים את תופעת eLearning 2.0.
• המהירות ההולכת וגוברת בה מתרחשים שינויים בזירה העסקית
• הופעתו של ה – Web 2.0
• דור חדש נכנס לשוק העבודה
בפסקאות שלהלן ננסה להבין טוב יותר את הכוחות הללו וכיצד הם מניעים את המהפכה בטכנולוגיות הלמידה.

המהירות ההולכת וגוברת בה מתרחשים שינויים בזירה העסקית
המהירות בה ארגונים מסוגלים להעביר ידע ומידע חדשים לעובדים שלהם, הפכה להיות מרכיב מפתח ביכולת שלהם לנצח בתחרות ולעמוד בקצב השינויים בזירה העסקית.
היבט נוסף הקשור למהירות השינויים נובע מתהליכי ההפצה של הידע. בעבר, הידע הארגוני נאסף והוחזק על ידי קבוצה קטנה של אנשי מטה אשר תפקידם היה להנחיל אותו לשאר העובדים. בקצב בו מתרחשים היום האירועים, ידע נוצר בכל מקום בארגון וצריך לזרום באופן חלק לאלו אשר נדרשים לו: מהנדסי שירות פותרים תקלות חדשות כל יום, אנשי מכירות אוספים מידע על הלקוחות והמגמות הנוצרות בשווקים בהם הם פועלים, אנשי הייצור מוצאים דרכים יעילות יותר לייצר בכל יום ואלו הן רק דוגמאות ראשוניות.
כמות הידע שעובדים צריכים היום והמהירות בה הוא משתנה, לא מאפשרים ללמוד הכול בכיתה או לעשות עצירה באמצע יום העבודה וללמוד משהו חדש על מנת שאולי נשתמש בו בעתיד. עובדים בעידן הנוכחי מחפשים לקבל את הידע להם הם זקוקים, אל מול צורך ברור שעלה כרגע. תשובות לשאלות בוערות המונעות מהם לבצע את עבודתם עכשיו.

הופעתו של ה - Web 2.0
בכדי להבין טוב יותר מהו eLearning 2.0 צריך להבין מהו Web 2.0.
לאחרונה התפרסם מחקר עדכני (2009) אשר בוצע על ידי Mzinga, ספק המפתח כלי Web 2.0 ארגוניים ו – Babson Executive Education, חברת הדרכה גלובלית מובילה. מעל 500 ארגונים השתתפו בסקר אשר בדק אלו טכנולוגיות וכלים  מתחום ה – Web 2.0 מיישמים ארגונים.
תוצאות הסקר מראות כי למעלה מ – 86% מהארגונים משתמשים בכלים אלו באופן שוטף. השימוש הנפוץ ביותר הוא בתחום השיווק (57% דיווחו על שימושים בתחום השיווק) ולאחריו באים יישומים בתחום ניהול הידע והלמידה (39% דיווחו על שימושים בתחום הלמידה וניהול הידע) 
על מנת להקל על עצמנו ועל הקורא, לא ניכנס להגדרות פורמאליות של הגל הנוכחי ברשת, אלא ננסה לתמצת את המגמות המרכזיות.
אם ננסה לתמצת בקצרה את הגל השני באינטרנט נמצא שהוא מונח על 3 מגמות מרכזיות:
Software Services – תוכנות וכלים רבים מוצעים היום כשירות ללא שיידרש להתקין שום דבר במחשב האישי שלך או בשרתי הארגון. התוכנה יושבת בשרתי החברה המציעה את השירות וכל שנדרש למשתמש הוא דפדפן אינטרנט. 
שימוש באינטליגנציה של הקבוצה – הגל השני ברשת מלא בכלים אשר עושים שימוש במידע שתורמת קהילת המשתמשים כולה, לדוגמא:
• Amazon הביאה בשורה חדשה לעולם הרכישות המקוונות כאשר התחילה להציג לכל גולש מהם המוצרים שרכשו גולשים אחרים שהתעניינו במוצר.
• חנויות מקוונות מציגות ליד כל מוצג את הציונים והמשובים שנתנו צרכנים אחרים שרכשו את המוצר.
• del.icio.us מאפשר לגולשים לסמן תוכן ברשת ולהמליץ עליו לגולשים אחרים.
• Cloudmark – מאפשר לכל אחד מהמשתמשים לסמן עבור שאר חברי הקבוצה שרתי דואר השולחים ספאם ולשפר את סינון הספאם לכלל חברי הקבוצה.
כל אחד הוא ספק תוכן – החסמים לפרסום תוכן ברשת ירדו לאפס. אם בעבר רק בעלי האתרים פרסמו תוכן, היום קיימת התשתית לכל אחד לפרסם את הגיגיו, מחשבותיו, דעותיו ויצירותיו.
הרשת מלאה באתרים המזמינים גולשים לפרסם את התוכן שלהם: בלוגים, YouTube, אתרים לפרסום תמונות, אתרים לפרסום עבודות אומנות, Wikipedia - האנציקלופדיה המאפשרת לגולשים להעלות ערכים משלהם -  ואפילו Talkbacks.
אגרגציה ותיוג – כאשר כל אחד הוא ספק תוכן, הרשת מתפוצצת מתוכן. על מנת להיות מסוגל להגיע לדברים שמעניינים אותו, עומדים לרשות המשתמש כלי איסוף המביאים אליו את החדשות והעדכונים שהוא בוחר. כלים כמו
RSS Aggregator מאפשרים למשתמש לבחור אלו עדכונים הוא רוצה לקבל ומאלו מקורות ברשת. לאחר שבחר, התוכן מגיע אליו בלא שהוא צריך לחפש או לבדוק מה התעדכן.
חשוב להכיר בכך שהדור השני ברשת, Web 2.0, אינו מהפכה טכנולוגית אלא מהפכה חברתית. Web 2.0 אומר לעודד ולאפשר לקהילה ליצור ולחלוק בתוכן. Web 2.0 אומר שלכולם זכות להשמיע את דעתם, את העדפותיהם ולהביע עצמם.

דור חדש נכנס לשוק העבודה
"digital natives", n-gens"", דור ה – Y; לא משנה איך תקראו להם, ילידי שני העשורים האחרונים של המאה הקודמת נכנסים בשנים האחרונות לשוק העבודה. אוכלוסייה זו שונה באופן מהותי מהדור שקדם לה. זהו דור שנולד לשימוש מיידי באינטרנט, והם ניגשים לעבודה, לתקשורת, למשחק וללמידה בדרכים שונות לגמרי מהדור שקדם להם.
הם סופגים מידע חדש במהירות ויכולים לנהל מספר מקורות מידע בו זמנית. הם מרגישים בנח לעבד מידע בטכסט, תמונה, קול ווידאו. הם מעדיפים שלא להעמיק אם לא נדרש. הם מחפשים תשובות לשאלות שמטרידות אותם כרגע ולא ידע למקרה ויידרשו לו בעתיד. הם מצפים לתקשורת מיידית עם עמיתים וחברים ולתגובה ומשוב מידיים על כל דבר שהם עושים.
הם הבינו כבר מזמן שהמידע שזורם אליהם מהרשת החברתית שלהם אמין יותר ומהיר יותר מכל מקור מידע רשמי. הם יודעים שכקבוצה וירטואלית יש להם יכולת לעבד מידע, להשיג תוצאות ולמנף את ניסיונם של אחרים.
הם רגילים לבחור: איך מתי וכמה. הם מצפים שהטכנולוגיה תשרת אותם ולא הם את הטכנולוגיה. כאשר הם לומדים הם רוצים להיות פעילים, מעורבים, לתקשר עם אחרים סביבם ולתרום מהידע שלהם.
נסו לדמיין כיצד יידרש עולם הלמידה להשתנות על מנת להתאים עצמו לצרכים של הדור החדש שנכנס לשוק העבודה.

עלייתו של eLearning 2.0
הכוחות המתוארים לעיל דוחפים שינויים בעולם הלמידה, העבודה השיתופית וניהול הידע.
כיון שמאמר זה מתרכז ב – eLearning נתרכז בהשפעות שנוצרו על עולם הלמידה.
הגדרה יבשושית ל eLearning 2.0 תהיה: שימוש בכלי Web 2.0 כפלטפורמה לתהליכי למידה. הגדרה כזו מתעלמת מהמהפכה האמיתית שמביא הדור השני ב – eLearning: תהליכי למידה שיתופיים בהם כל אחד הוא לומד ויצרן תוכן בעת ובעונה אחת.
על מנת להמחיש קצת על מה אנחנו מדברים, בואו נסתכל על כמה דוגמאות.
עקוב אחרי המומחה
שלושת המומחים הטכנולוגיים הבכירים בחברה מפרסמים באופן שוטף Blog המכיל סיפורי הצלחה, מחשבות ודעות בנושאים טכנולוגיים רלוונטיים לעשייה בחברה. הם משתמשים בכלי Social Bookmarking על מנת לסמן עבור קהל העובדים העוקבים אחריהם מקורות מידע רלוונטיים וקטעים רלוונטיים בתוך מקורות המידע הללו. הם משתמשים במיקרו בלוגינג על מנת להודיע לעוקבים אחריהם על חדשות עדכניות בתחום ו/או על מידע חם מהשטח.
כל אחד מהעובדים בחברה יכול באמצעות קורא RSS לבנות לו דף אליו הוא מקבל כל מה שחדש מכל אחד משלושת המומחים הטכנולוגיים ואין הוא נדרש להיכנס לדפים שלהם על מנת לבדוק מה התעדכן. חלק מהעדכונים מגיעים לעובדים שבחרו לעקוב אחר המומחים לטלפון הנייד או למייל לפי בחירתם.
מנגנון Talk Back מאפשר לכל עובד להגיב לפרסומים של המומחים, לשאול שאלות ולערוך דיון בנושא.
כל התוכן הנוצר בתהליך מתויג במנגנון החיפוש בארגון ונגיש לכל עובד המחפש ידע בנושא כלשהו.
קורס מעולם אחר
קבוצת מנהלי ביניים צעירים בארגון עוברים קורס בניהול שרשרת אספקה.
הארגון מעמיד לרשותם מאגר תוכן רלוונטי שרכש עבורם: ספרים דיגיטאליים, מחקרים בתחום ומאמרים מקצועיים.
החברים בקבוצה מתחילים לעבור על החומר, ומסמנים קטעים חשובים באמצעות מנגנון Social Bookmarking.
אתר Wiki מאפשר לכל חבר בקבוצת הלמידה לכתוב הערות וסיכומים של החומר שקרא, כך שיהיו נגישים לכלל חברי הקבוצה ולמנוע החיפוש בארגון.
מנגנון Blogging מאפשר לקבוצה לנהל דיאלוג וחשיבה משותפת כיצד ניתן לשפר את שרשרת האספקה בארגון בעקבות החומר החדש שלמדו. כל חבר בקבוצה מפרסם את החשיבה האחרונה שלו וחברי הקבוצה יכולים להגיב.
מנהל הקורס העביר לחברים בקבוצת הלימוד שרשרת מטלות שעליהם לעשות על מנת להיות מוגדרים כמסיימים בהצלחה. אותו מנגנון Blogging מאפשר לכל חבר בקבוצת הלימוד להעלות את המטלות שביצע לאתר ולהעמידן לבחינה של שאר חברי הקבוצה. הציון נקבע על ידי הממוצע שנתנו חברי הקבוצה שעברו על המטלה ולא על ידי מנחה/מורה.

לסיכום,
הדוגמאות לעיל הינן הצצה קטנה למהפכה המתויגת תחת השם eLearning 2.0.
למרות התפתחויות טכנולוגיות מרחיקות לכת ושינוי שיטת הלימוד בארגון, הדורות הקודמים של eLearning לא שינו הרבה מבחינה מתודולוגית את התפיסה שלנו את נושא הלמידה, והמודלים המסורתיים בסך הכל הותאמו לעולם המתוקשב. למידה היא עדיין ברובה תהליך ליניארי, מוכתב בעיקר על ידי הארגון. מפותח בעיקרו על ידי גורמים מורשים ומומחים ומאורגן על ידי הארגון במערכות לניהול תוכן ולמידה.
eLearning 2.0 אינו מהפכה טכנולוגית אלא מהפכה בתפיסה שלנו תהליכים לימודיים בארגון.
עם עליית הגל הנוכחי בלמידה מתוקשבת, מתחילות לצוץ עבודות מתודולוגיות חדשניות המסתכלות על תהליכי למידה באופן שונה ורענן.
אותנו, כאנשי הדרכה בארגון מעמידה הפרדיגמה החדשה בפני שאלות מהותיות:
• מה תפקיד מפתח התוכן בעידן בו התוכן מיוצר על ידי כל אחד בארגון?
• מה תפקיד מנהל ההדרכה במקום בו הדרכה היא תופעה ספונטאנית ומתמשכת ולא אירוע מוגדר ותחום בזמן?
• איך ניתן לנהל ארגון מסודר אם כל אחד יתחיל לפתח פתאום תוכן ויוכל לפרסם אותו לחברים בקהילה המקצועית שלו?
האתגר העומד בפני אנשי הדרכה בארגון הוא למצוא את הדרך הנכונה למצות את הפוטנציאל הגלום בפלטפורמות החדשות על מנת לענות טוב יותר על אתגרי ההיום והמחר.
כצעד ראשון, אנו ממליצים לבנות את הכישורים הנדרשים בתוך מחלקת ההדרכה. אנשי הדרכה צריכים להכיר את הכלים החדשים, להיות מיומנים בהם ולהרגיש נח איתם. מכאן נוכל להמשיך אל המחשבה היצירתית והמענה לשאלות לעיל.
 

 

דרור גורביץ' (drorg@akt.co.il) משמש כמנכ"ל חברת איי.קיי.טי. פתרונות (www.akt.co.il) ואחראי לפעילות השוטפת שלה. לדרור למעלה מ - 15 שנות ניסיון בתחום פיתוח עובדים ושיפור ביצועים. במהלך שנות פעילותו בתחומים אלו, הוביל דרור פרויקטים מורכבים בארגונים מובילים בישראל ובחו"ל, והוא מרצה לעיתים קרובות בכנסים ואירועים מקצועיים של קהיליית משאבי האנוש בארץ ובעולם.  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב