דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שוק הרכב ענף הליסינג 2007 לאן? אבחנות חדשות לקראת באג 2007 של ענף הרכב 

מאת    [ 25/11/2006 ]

מילים במאמר: 2017   [ נצפה 5221 פעמים ]

שוק הרכב/ ענף הליסינג 2007 לאן?
אבחנות חדשניות רגע לפני "באג 2007 של ענף הרכב"
מאת: ניצן גולדברג *

סדנאות רבות שנערכו עם מירב הגורמים המייצגים את המשק הישראלי על מגווניו, דנו בשאלת מיליון הדולר "מהם השיקולים המנצחים בעת רכישת צי רכב עסקי חדש מאספקטי תיכנון מיסוי חכם". אין לכך תשובה חד משמעית! כמספר האינטרסים המיוצגים כך גם מיגוון הדעות.
מסקנה אחת הייתה בכל זאת: השיקולים ברכישת רכב עסקי אינם כלל וכלל כלכליים מיסויים גרידא!

אולם, ודומני על דעת רבים, שענף הרכב בכלל וענף הליסינג בפרט, עומד בפני שורה של "רפורמות מס" המחייבות היערכות באופן מובנה ומסודר.השלכות הרפורמות עלולות להיות מרחיקות לכת.הן לגבי חברות הליסינג והן ובמיוחד גם על אופן התנהלותן הפיננסית של הלקוחות העסקיים הקיימים ואף על גבם של מאות אלפי עובדים בכלל, ובענף ההיי-טק בפרט!
ניראה, שכללי המשחק עומדים להשתנות.

ברשימה הבאה, ננסה לתאר ולתמצת את הגישות והעמדות של המשתתפים הרבים בסדנאות הרכב- ליסינג אשר הח"מ מקיים, כולל הערכות הכותב לשינוי המהותי שכל הענף עלול/ עשוי לחוות כבר בקרוב.

נתחיל בריענון של כמה ממושגי היסוד העיקריים וזאת על מנת להביא למכנה אחד מושגי מפתח פופולריים.

מהי סגירת המעגל המהותי של "רכב עסקי" -
בבואנו לדון בסוגיה כ"כ טעונה של אחזקת "רכב עסקי", חייבים לתחם את גבולות הגיזרה. למעשה, אנו עוסקים במאמר זה ובכמעט כל הדיונים בשאלת מסחטת המסים המאסיבית המוטלת על בעלי הרכב בתצורותיהם השונות. כלומר, מהו נטל המס המכביד ועל איזה סוגי רכבים? אומדים את נטל המס הכללי שהאוצר סופג מדי שנה מתעשייה זו בכ- 40 מיליארדי ?. סכום פנטסטי אשר כל תקציב המדינה מושתת על גביית מס זו. ( CASH COW).
מכאן, שהשאלה היא: האם הרכב שבבעלותי הינו חלק ממעגל גזירות המס או שמא הצלחתי להיחלץ ממנו?
באם וכאשר, כלי הרכב שבבעלותי איננו חלק ממסחטת המס המאורגנת, או שספציפית הפגיעה בו יחסית קטנה, הרי שכל הדיון הנוסף מתייתר.
אולם, בפסקה הבאה נבין כי זו פריבלגייה של קבוצת מיעוט מזערית בלבד.

מהן ההגדרות הפורמליות השונות של "רכב עסקי" -
מי בעצם מחליט עבורנו מה ייחשב "כרכב עסקי"?
באופן פורמלי משרד התחבורה באמצעות ההגדרות "בפקודת התעבורה".( פקודה מנדטורית ועדיין לא חוק שהכנסת חוקקה...) שם, מוגדרים סוגים שונים של רכבים בתצורות שונות. לענייננו, מה שבאמת חשוב היא ההגדרה "שרכב עסקי" במובן של נשוא ספיגת כל הגזירות, הינו רכב שמשקלו הכולל הינו עד 3,500 ק"ג.
מפה ניתן להבין כי "השמן הוא יפה", וכל רכב שמעל משקל נקוב זה הינו כבר מחוץ למסגרת גזירות המס המוכרות בוודאי לכל ענייני שווי השימוש.
פועל יוצא נוסף, הינה העובדה שזה מכבר אין יותר אבחנה בין רכבים "פרטיים" ובין רכבים "מסחריים". כולם כיום תחת ההגדרה המטעה: " עסקיים".יוצא מן הכלל מהכלל הנ"ל , הינו רכב המוגדר "רכב עבודה"- רכב שציוד עבודה קבוע מותקן עליו, מוכר ככזה ואינו מיועד להובלת משא או נוסעים. זהו למעשה היעד החדש של רבים. שכן, "רכב עבודה" פטור מעולה של מסחטת המס הכללית.

מהי למעשה "הוצאה מוכרת" לרכבים העסקיים-
רבים נוטים לחשוב בטעות שכשאר ההוצאות בעסק, הרי ששכל שנציג הוצאות רכב גבוהות יותר, כך תגדל גם ההוצאה המוכרת לצרכי מס. זה כמובן אינו נכון.
מחד ההגדרה למה הם , "הוצאות אחזקת רכב" מורחבת מאד. בקצרה, אלו הן כל ההוצאות ששולמו לאחזקת הרכב, כולל מה שכיננו בעבר "משתנות" ו"קבועות", פחת בגין הרכב, והוצאות חניה שאינן במקום העיסוק הקבוע . מה שכחנו? את הזרז למפץ הליסינג הגדול שהחל למעשה משנת 1995. מאז, גם הוצאות שכירות, שכר מכר, וליסינג מוכרות לרכבים "רכים" שעד 3,500 ק"ג. לא נגזים באם נציין שמאות אלפי "רכבי ליסינג" הוצאו לשוק החם בעקבות הרחבה זו.

אז היכן כאן העוקץ?
כאן ניכנסו לתמונה שלטונות מס ההכנסה והגדירו את כל נושא "הרכב העסקי" מנקודת מבטם הם.
בשפה המקצועית זה מכונה "נוסחת ההתרה לרכב". דהיינו, מה יוכר על ידי שלטונות המס כהוצאה מוכרת. ההפתעה המאד לא נעימה היא שלמעשה כל הוצאות הרכב לאחזקתם של 9,900 ק"מ שנתיים ראשונים לא מוכרות כלל!!
דהיינו, במציאות המקומית שבה על פי נתוני הלמ"ס, ממוצע הנסיעות השנתי הינו רק כ 13,000 ק"מ , המשמעות חמורה מאין כמותה:
רוב רובן של הוצאות הרכב לא יוכרו מעצם הגדרת נוסחת ההתרה!
צאו וחשבו, כי באם הרכב העסקי נסע כ 20,000 ק"מ בשנה, אזי ההוצאה המוכרת הינה 50%, נסיעה ברמה של 30,000 ק"מ בשנה יובילו להכרה בשיעור 66% וכן הלאה. תמיד תמיד, מיכסת ה 9,900 ק"מ הראשונים הינה על חשבון העסק.
זאת ועוד, מבחינת שלטונות המס , הוצאה לא מותרת זו נחשבת "הוצאה עודפת" ובגינה יש להשליש מדי חודש "מיקדמה בשיעור 45% בשל הוצאה עודפת". אכן, הכבדה ממשית.

מהן "ההקלות" שכה מפתות רבים?
ניקבעה ברירת מחדל שלפיה יוכרו לפחות 25% מהוצאות הרכב. בנוסף, זקיפת שווי שימוש ( נושא המצית את כל הדיון הנוכחי ועליו בהמשך) יקוזז מהסכום החייב "בהוצאה עודפת".
למעשה זה ניראה ברור מאליו: לא כדאי להחזיק "רכב עסקי" בשורות העסק, אולם כאמור הפסיכולוגיה משחקת כאן מנגד, תפקיד רב ערך.

מהן גזירות מס המוטלות על שכמם של העובדים השכירים "זקיפת שווי שימוש" -
האוצר, סופג מיסים משני הצדדים, המעביד כר"מ ומן העובדים השכירים דרך מנגנון "זקיפת שווי שימוש" מושג השגור כיום במודעותם של מאות אלפי שכירים במשק בעלי "רכב צמוד" .
המנגנון פשוט מאד. מחד, נקבעו 7 קבוצות רכבים המחלקות למעשה את כל סוגי הרכב הקיימים( כאמור רק הרכבים העסקיים) לשבע תת קבוצות עפ"י קריטריוני מחיר הרכב. למעשה, מס הכנסה קובע בצורה באופן די מובהק את התנהגות שוק הרכב וטעמיו. מדוע?
שכן, מאחר ואחזקת רכב צמוד נחשבת לפי שלטונות המס כטובת הנאה, ומאחר וטובת הנאה כמוה כשכר לצרכי מס, מודגש כאן המושג" זקיפת שווי שימוש".
דהיינו, לכל עובד נזקוף שווי שימוש לפי "מידת ההנאה" מהרכב , או בשפת מס ההכנסה לפי קבוצת המחיר של הרכב שננקבה בעת רכישתו במקור ונשארת ככזו לאורך השנים.
למשל, נכון לשנת 2006, בקבוצה 2, ניכללים כל הרכבים הפופולריים שעלות רכישתם הייתה עד 120,500 ?. למחזיק רכב מקבוצת מחיר זו נזקוף שווי שימוש של 1330 - לחודש. ז"א, לשכרו הרעיוני של העובד מתווספים 1,330 - לחודש, תוספת שדינה תשלומי מס וביטוח לאומי עד לרמת מס שולית של 49%.

טבלת שווי שימוש ברכב לשנת 2006
קבוצות המחיר לצורך חיוב בשווי שימוש ברכב עודכנו בתוקף מתאריך 1 במאי 2006. להלן פרוט קבוצות המחיר לגבי רכב חדש שנרכש לאחר 1 במאי 2006 ושווי השימוש שיש לזקוף בשל שימוש ברכב בכל אחת מקבוצות המחיר הבאות:
שווי שימוש מחיר רכב חדש קבוצת מחיר
עד סכום מסכום
1,180 91,000 1 1
1,330 120,500 91,001 2
1,740 141,000 120,501 3
2,160 160,000 141,001 4
3,030 209,000 160,001 5
3,850 299,000 209,001 6
4,850 ומעלה 299,001 7

להלן טבלת קבוצות המחיר נכון עד ליום 31/12/06:
קב' קבוצות המחיר מ-1 במאי 2005 עד 30 באפריל 2006 קבוצות המחיר החל מה-1 במאי 2006 ואילך שיעור השינוי
1 עד 92,000 עד 91,000 -1.10%
2 מ- 92,001 עד 122,000 מ- 91,001 עד 120,500 -1.20%
3 מ- 122,001 עד 144,000 מ- 120,501 עד 141,000 -2.10%
4 מ- 144,001 עד 165,000 מ- 141,001 עד 160,000 -2.40%
5 מ- 165,001 עד 215,000 מ- 160,001 עד 209,000 -2.80%
6 מ- 215,001 עד 307,000 מ- 209,001 עד 299,000 -2.60%
7 מ- 307,001 ש"ח ומעלה" מ- 299,001 ש"ח ומעלה"


ומה צפוי להתרחש משנת 2007?
בינואר 2007 צפוי משרד האוצר לעדכן את קבוצות המחיר לצורך קביעת שווי השימוש ברכב. מדובר בקבוצות המחיר שעל פיהן מחושב הבסיס לתשלום המס בגין השימוש ברכב שניתן על ידי מקום העבודה. על פי הודעת משרד האוצר, בכוונתו להפחית את שווי קבוצות המחיר בשיעור ממוצע של כ-5%.
העדכון מושפע משלושה מרכיבים עיקריים: הורדת מס הקנייה על רכבים חדשים (ההוזלה הקרובה בינואר 2007 תהיה בשיעור של 5%); ההפחתה האחרונה במע"מ בשיעור של 1%; והייסוף של השקל אל מול המטבעות בהם נרכשות המכוניות מיצרניות הרכב (דולר, יורו וין יפני). יש להדגיש, כי עדכון שווי השימוש ייעשה בינואר ולא במאי (כפי שהיה נהוג עד כה) בשל שינוי שיטת קביעת שנת המודל. לכאורה, רק בשורות טובות לציבור הנהגים ולמשק בכלל.

אז אם כך על מה "המהומה" לרגל הצפייה לשינויי זקיפת שווי שימוש"?
מזה כשנה נסב לו ויכוח עירני שמלובה על ידי גורמים אינטרסנטיים רבי עוצמה מכל המיגזרים, בשאלה מהי ההטבה הממשית שבהצמדת הרכב לעובד? האם אכן "רק " 1,330 - כבטבלת שווי השימוש הנוכחית? או בשווי הכלכלי האמיתי? לדוגמא, כל ההערכות לשווי אחזקת רכב מקבוצת מחיר 2 הפופולרית, נעות בין 2,700 - לכדי 3,500 - לחודש. צאו וחשבו שמלעשה מתכוון האוצר לשלש את מחיר שווי השימוש. דהינו, ההכנסה הרעיונית שתיזקף לשכרו של העובד תהיה כ 3,000 - ומסכום זה ייגזרו מס ההכנסה והביטוח הלאומי לפי אחוז המס השולי הפרטני.
לא ניכנס במסגרת זו לאין סוף התחשיבים וההצדקות שכל גורם מגייס לטובתו והצדקת התיזה שעליו הוא מגן. מטרתנו , לנסות ולחזות את תגובת השרשרת שתוצאותיה מי ישורנה. מכל, מקום מדובר "ברעידת אדמה" ממשית והשאלה באיזו עוצמה. האוצר מצידו, ינסה כנראה לשלוט בגובה הלהבות.

מה היו עד כה המודלים השגורים במסגרת הצמדת הרכב לעובד( כולל ליסינג בהייטק)?
אומדים את מספר הרכבים המוצמדים לעובדים בכ 250,000, מתוכם כחצי בעסקאות ליסינג שונות. ניתן למנות שלושה מודלים :
1-המעביד מגלם( משלם בעצמו את שווי עלויות המס והביטוח הלאומי) את מלוא הוצאות המס.
2-העובד נושא במלוא הנטל של זקיפת שווי השימוש לפי סוג הרכב שמוצמד לו.
3-"מודל ההיי טק"- העובד מוותר על חלק משכרו ונילוות השכר תמורת הצמדת רכב ע"י המעביד.
ההשלכות והאפשרויות לעתיד הקרוב מגוונות ובעלות עוצמה משתנה ביחס ל גובה השינויים.

להלן תמצית המימצאים מניתוח רגישות שערכתי לדוגמא למחזיקי רכב צמוד בקבוצה 2:
נתוני יסוד:
העובד מוותר על שכר ממוצע ברוטו של 3,000 ?,על נילוות שכר בכ 20%, בשיעור מס שולי של 49%.
?בשווי שימוש קיים 1,330 - לחודש- יש לעובד עדיין סנטימנט חיובי להמשיך בהסדר הקיים.
?בשווי שימוש חדש של 1,995 - לחודש- ( העלאה של 50%) לעובד נשאר סנטימנט חיובי שולי.
?בשווי שימוש חדש של 2,325 ש" לחודש ( העלאה של 75% ) לעובד ישנו סנטימנט שלילי .
?בשווי שימוש חדש של 2,660 - לחודש ( העלאה של 100%) לעובד יהיה סנטימנט שלילי חזק .
מה המשמעות המיידית של סנטימנט שלילי של העובד: התנגדות הולכת וגוברת להסדר הקיים!
מה תהיינה גובה הלהבות? כשיעור עליית שווי השימוש בקבוצות השונות, במיוחד בקבוצת מחיר 2.

מה ההשלכות הצפויות כתוצאה ממהפכת שווי השימוש?
ברמת המאקרו- רשימה כללית אפשרית

?פגיעה מיידית בספיגת המיסים של האוצר כתוצאה מנטישה מאסיבית של רכבים צמודים.
?שינויים מהותיים בהרגלי הצריכה של רכבים פרטיים בכלל ורכבים צמודי עובד פרט.
?זעזועים מיידים ברמת רכישות רכב חדש בשנת 2007 בכלל ומענף הליסינג באופן מיידי.
?גילגולו של כדור שלג צרכני אל פיתחו של האוצר עד כדי פגיעה ממשית בתקציב המדינה.
?שינויים מבניים והאצת עליית המיסים הישירים על כלל השכירים במשק ושיעורי מס החברות.

ברמת העסקים והחברות- רשימה כללית אפשרית
?פתיחה מחדש של הסכמי עבודה קיבוציים, מפעליים ואישיים עקב הכבדת נטל המס.
?המעבידים ייספגו בדרך זו או אחרת עלויות שכר גבוהות יותר ויגלגלו הפער אל הצרכנים.
?חברות שהיו רגילות לגלם את שווי הזקיפה עלולות למצוא את עצמן בנתיב ללא מוצא.
?חברות ועסקים יינקטו במדיניות שכר אגרסיבית כלפי קבוצות עובדים חלשות ועל גבם.
?חברות ועסקים יישברו עסקאות ליסינג ובפשטות יחזירו כמות רכבים גדלה והולכת.
?משמעות קריטית לגבי חברות הליסינג- הן עלולות בסיטואציות קיצוניות אף להתמוטט.
?לענף הרכב בכלל ולחברות הליסינג בפרט, צפויה תקופת הקפאה ולו מסויימת.

ברמת העובדים השכירים- רשימה כללית אפשרית
?לפי ניתוח הרגישות כל העלאת שווי שימוש מעבר ל 50%, תגרור סנטימנט שלילי למצב הקיים.
?שכירים רבים יילחצו על המעבידים לספוג את עליית שווי השימוש- החזקים כרגיל יצליחו.
?שכירים רבים יידרשו להחזיר המצב לקדמותו-ביטול הויתור על השכר והחזרת הרכב הצמוד.
?יופעל לחץ מצטבר ובמקביל על המעבידים לפתוח הסכמי שכר בכל הסקטורים.
?הצמדת רכבים לעובדים תחזור לקדמותה- רק לשכבת המנהלים הבכירה וזו שאין לגביה ברירה.

לאן אם כך צועד כל שוק הליסינג ?
לאור התחזיות הר"מ, להערכתי שוק הליסינג צועד לכיוון שינוי רדיקלי.
הדגש יוסט מעסקאות מול חברות ועסקים אל המיגזר הפרטי. צאו וראו, כי במיגזר זה לחברות הליסינג אין כמעט דריסת רגל.
שינוי הטעם של השכירים מעסקאות ליסינג דרך מעבידים לרכישת באופן פרטי, של רכבים משומשים כמקודם, יעודד להערכתי את חברות הליסינג לפתח מודל WIN WIN למשקי הבית.
גודל השוק, האפשרויות והמיגוון הוא נכון לעכשיו כמעט אין סופי. כמיגזר האמון על קידום מכירות אגרסיבי, חזקה עליהם שיימצאו דרכים שיווקיות יצירתיות למתקפה ממוקדת על פוטנציאל השוק החדש.

לסיכום-
המאמר ניסה לחזות, כי ענף הרכב בכלל וענף הליסינג בפרט, עומד בפני שורה של "רפורמות מס" המחייבות היערכות שונה. הוצג ,שהשלכות הרפורמות עלולות להיות מרחיקות לכת. הן לגבי חברות הליסינג והן ובמיוחד גם על אופן התנהלותן הפיננסית של הלקוחות העסקיים הקיימים ובמיוחד לגבי דפוס רכישתם של העובדים השכירים כפרטיים ומשקי הבית כמיגזר פוטנציאלי צרכני ענק.
שנת 2007 טומנת בחובה, שידוד מערכות כללי לענף הרכב. ימים יגידו.


? ניצן גולדברג M.A.- מנכ"ל "ניצן גולדברג ניהול כספים והדרכה פיננסית", מתמחה בהקמה, ליווי והדרכה של מערכי רכב/ ליסינג בארגונים ובחברות. מרצה בכיר בסדנאות לתיכנוני מס ברכישת רכב עסקי. כתובת האתר: www.nitzangoldberg.com


טל':7453357 -09, פקס:7445039 -09,נייד:4207061 -054
דוא"ל: nitzan@nitzangoldberg.com
אתר: www.nitzangoldberg.com
? ניצן גולדברג M.A.- מנכ"ל "ניצן גולדברג ניהול כספים והדרכה פיננסית", מתמחה בהקמה, ליווי והדרכה של מערכי רכב/ ליסינג בארגונים ובחברות. מרצה בכיר בסדנאות לתיכנוני מס ברכישת רכב עסקי. כתובת האתר: http://www.nitzangoldberg.com


טל':7453357 -09, פקס:7445039 -09,נייד:4207061 -054
דוא"ל: nitzan@nitzangoldberg.com
אתר: http://www.nitzangoldberg.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב