קיבלת את ריכוז התשלומים החודשי בכרטיס האשראי לביתך , עברת על רשימת התשלומים ולפתע הסתבר לך שנוכה סכום כסף עבור קניה מעולם לא ביצעת או חויבת בסכום גבוה מהמוסכם. קרא מאמר זה כדי שתדע מה לעשות כדי להשיבו
החוק היבש אכן מגביל את זמן הפנייה של לקוח, שכן, בחשבונות האשראי , מודיעות חברות האשראי כי פניות אליהן בעניין אי תאימות דו"ח שימוש לבאמצעות כרטיס אשראי תתקבלנה בתוך 30 יום, אחרת תהיה בזה "הודאה בנכונות הפרטים".
הדבר יכול להתבצע בכל דרך אפשרית אם באמצעות קניה באינטרנט או תשלום מיסים או אפילו חנות או תשלום לחברת ביטוח.
על מי מוטלת חובת ההוכחה במקרה של הכחשת עסקה?
כאשר לקוח מחוייב על עסקה שלא ביצע, או שחוייב בסכום שונה מזה שעליו הוסכם - הוא יכול לפנות לחברת האשראי למחלקת אבטחת מידע בהקדם ולהודיע על השימוש לרעה, חברת האשראי נדרשת לזכות את חשבונו תוך 10 ימים מיום מסירת הודעת הלקוח עד לבירור הסוגייה.
נושא הערעורים מוסדר בחוק כרטיסי חיוב, שהפיקוח עליו נתון בידי בנק ישראל. חובת ההוכחה במקרה של הכחשת עסקה היא על הלקוח, זאת אומרת שהלקוח צריך להראות שלא הוא ביצע את העסקה. נדרשת רק טענה מבוססת, ואז עובר הנטל לכתפי המנפיק.
בברור, הלקוח ומחלקת אבטחת מידע של חברת האשראי פונים לבית העסק בדרישה להציג את חתימת הלקוח המתלונן כראיה לביצוע העסקה ובמקרה כזה ישוו את החתימה שמופיעה על גבי שובר העסקה לחתימות אחרות שלכם ועל פי זה יחליטו אם לזכות אתכם או לא. ומכאן חובת ההוכחה היא על בית העסק.
בכל מקרה של שימוש בכרטיס בזדון על ידי גורם זר, הלקוח אינו אחראי בשום מקרה לשימוש לרעה שנעשה לאחר שמסר הודעה למנפיק כל זאת במקרה של עסקה עם שובר.
מה קורה במקרה שהעסקה נעשתה מרחוק, למשל בטלפון ללא חתימה?
ישנה חשיבות קריטית למועד הגילוי, ויש לפנות לחברת האשראי בכתב עד 30 יום מקבלת הדו"ח. חובת ההוכחה כי אכן בוצעה עסקה מוטלת על החברה, אלא שכאן היא קשה יותר, והסיכוי לקבל את הכסף חזרה גבוה יותר .
רצוי לדעת אפשר להכחיש גם סוג עסקה וסכום עסקה - זה במקרה שתעמדו על שלכם ובמיוחד אם אין שום אסמכתא לעסקה, ואל תשתכנעו לדבריו של נציג שירות לקוחות שיגיד לכם שאין מה לעשות, אולי הוא לא יודע מה לעשות אבל לפי החוק הם חייבים לחייב אתכם בדיוק במה שסוכם איתכם במעמד העסקה.
למרות השבת סכום החיוב לצרכן, חברת האשראי רשאית לחזור ולחייב את הצרכן בסכום שהושב לו, אם לפתע יתברר כי הצרכן אכן התחייב לסכום שבו חויב.
במקרה של חיוב בסכום שונה מזה שעליו הוסכם בעסקה, על הצרכן להודיע לחברת האשראי תוך 30 יום מיום שנמסרה לו הודעת חברת האשראי על החיוב. חברת האשראי מחויבת להשיב לצרכן את סכום החיוב במקרה שהעסקה לא בוצעה, או לזכותו בהפרש במידה שחויב בסכום גבוה מהמוסכם – וזאת בתוך 15 יום ממועד ההודעת של הצרכן.
ניתן לקבל מידע נוסףעל קבלת הלוואות אשראי מימון - המדריך לקבלת הלוואה מימון שראי לכל מטרה גם באמצעות כרטיסי אשראי
כרטיס סליקה כרטיסי אשראי - הכל על כרטיסי אשראי בישראל
הלוואות אשראי מימון - המדריך לקבלת הלוואה מימון אשראי לכל מטרה גם באמצעות כרטיסי אשראי