דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ילדים, ממתקים ומה שביניהם 

מאת    [ 21/12/2009 ]

מילים במאמר: 1469   [ נצפה 3947 פעמים ]

מאמר זה נולד לאחר מסיבת יום הולדת (העשירית במספר בשנה הזו!) בגן הילדים של בני. אני כל פעם נדהמת מחדש משפע הממתקים, החטיפים והשתייה הממותקת שילדים צורכים במסיבות ימי הולדת. ואני כל פעם תופסת את עצמי עושה חשבון פשוט של כמה סוכרים, שומנים רעים וחומרים מזיקים (רעילים) כל ילד קטן מכניס לתוכו בפרק זמן של שעה-שעתיים! אם זה עוד היה אירוע חד פעמי ? אפשר להבין ולשתוק! אבל ברור לי היטב שרוב ילדים ממשיכים לצרוך את אותם הדברים גם על הבסיס היום-יומי בביתם.

מה בעצם רע בממתקים וחטיפים הכל כך טעימים לנו ולילדנו? ניסיתם פעם לקרוא את הרכיבים של אותו ממתק או חטיף? אם לא ? תנסו, זה ממש משעשע, תגלו שם לא מעט דברים שנראים לא קשורים כלל למזון בני אדם, כמו חומרים מייצבים, חומרים מתחלבים, חומר מונע התגבשות, חומר מונע קצף ועוד ועוד ועוד. ואני כבר לא מדברת על צבעי מאכל, חומרי טעם וריח, חומרים מחזקי טעם, שכולם כבר רגילים שחומרים הללו מהווים חלק בלתי נפרד ממזון מתועש. אבל הבעיה שגוף האדם לא מכיר חומרים מלאכותיים אלו ולכן הימצאותם בגוף גורמת לשיבושים ובעיות בתפקודי הגוף השונים (מאלרגיה ועד אלצהיימר). ההשלכות הן עוד יותר חמורות כאשר מדובר בילד, כיוון שהוא מקבל מנה יותר גדולה יחסים לגוף הקטן שלו של חומרים מזיקים מאשר איש מבוגר. וגם כל מערכות הגוף של הילד עוד לא מתפקדות ולא מפותחות עד הסוף.

 וחוץ מחומרים מזיקים שיש בתוך החטיפים, מסטיקים וממתקים ? הם מלאים בקלוריות וכמעט ריקים בערכים תזונתיים. מה זה אומר? זה אומר דבר פשוט מאוד ? אם ילד אכל חטיף או ממתק, או שתה שתייה מתוקה הוא כבר לא רעב והוא לא יוכל ארוחה נורמלית שתתן לו ויטמינים, מינרלים, חומרים חיוניים אחרים. ואם ילד צורך ממתקים, חטיפים, שתייה ממותקת באופן קבוע זה בפירוש מונע ממנו קבלת דברים החיוניים להתפתחותו. ואל תחשבו שויטמינים שיש בבמבה ישפרו את המצב, כי הם כמעט ולא נספגים! ואם מצב הזה נמשך תקופה מסוימת ? הסימנים לא יאחרו לבוא. בלי הספקה מתמדת ומספקת של ויטמינים ומינרלים ילד לא יוכל להתפתח פיזית ושכלית כרואי, ילד יהיה פחות אנרגטי, מערכת החיסון תתחיל להיחלש, יתחילו להופיע כל מיני סימנים, כמו אלרגיות, דלקות חוזרות, הידבקות מוגברת בוירוסים וזיהומים...

במיוחד בשנים הראשונות לחיי של הילד חשוב לשמור על תזונה נכונה ומאוזנת. רק תזונה כזו יכולה לבנות בסיס טוב ולהבטיח את בריאות הילד לכל חייו. רק ילד שתזונתו מלאה בויטמינים, מינרלים וחומרים חיוניים אחרים גודל ומתפתח כראוי, ומנצל את כל הפוטנציאל הגנטי שלו.

חלק בלתי נפרד מהתזונה הנכונה ואורח חיים בריא זה הימנעות מחומרים המזיקים לבריאותנו. אנו יכולים לקבלם משתי מקורות ? מהסביבה (זיהום אוויר, עשן סיגריות וכו') ומהמזון (חומרים מלאכותיים שמוספים למוצרי מזון מעובדים).

זיהום סביבתי הוא לא תמיד בשליטתנו אבל מה שכן בשליטתנו ? זה חומרים שילדינו מכניסים לגופם דרך המזון. ובין החומרים אלו ? צבעי מאכל, חומרים משמרים, חומרי טעם וריח, חומרים מייצבים וכו'. החומרים הללו ללא כל ספק משפרים טעם ומראה של מוצרים ומאריכים את חיי המדף שלהם, אבל כמו לכל דבר בחיים גם לזה יש מחיר. והמחיר הזה מאוד כבד. אנחנו משלמים בבריאות שלנו ושל ילדינו!

אני רוצה להתמקד הפעם על צבעי מאכל, למרות שכל מה שתקראו נכון חלקית או באופן מלא לכל החומרים המוספים למזון מתועש.

הילדים הם הצרכנים הכי כבדים של צבעי מאכל בתוך כלל האוכלוסייה, מכיוון שילדים צורכים כמות גדולה של ממתקים ביחס לגודל הפיזי הקטן של גופם. צבעי מאכל מוספים כמעט לכל הממתקים והחטיפים הקיימים בשוק. תזכרו חוק ? כמה שממתק נראה יפה יותר וצבעוני יותר, כך יש בו יותר צבעי מאכל והם יותר מסוכנים.

לפניהם רשימה לא מלאה של הנזקים שצבעי מאכל גורמים לילדינו, אם זה בטווח הקצר (השפעה מיידית) או בטווח הארוך (השפעה מצטברת שנראה תוצאותיה רק בעוד מספר שנים):


    • תופעות שונות בגוף, כמו אלרגיות מכל סוג (פריחות על העור, גירודים במקומות שונים, אלרגיות לסוגי מזונות שונים), נזלת כרונית, כאבי ראש בלתי מוסברים, סחרחורת, התקפי אסתמה
    • הפרעות שונות במערכת העיכול - שלשול או עצירות לסירוגין, הקאות, גזים, בחילות
    • פגיעה במערכת החיסון וכתוצאה מכך הידבקות מוגברת בוירוסים שונים, מחלות חורף חוזרות, אי עמידות מפני זיהומים, דלקות חוזרות בגוף.
    • פגיעה בספיגת ויטמינים, מינרלים וחומרים חיוניים אחרים וכתוצאה מכך עיכוב בגדילה ובהתפתחות, קשיים בלימודים, בעיות ריכוז
    • הפרעות התנהגותיות
    • הרעלה כללית של הגוף שגורמת עם הזמן לשיבוש תהליכים המתרחשים בגוף ברמת התא, שעלול לגרום בסופו של דבר למחלות כרוניות ואף לסוגי סרטן השונים. לסיבה זו מיוחסת עלייה חדה של 40-50 שנים אחרונות במספר ילדים ונערים הלוקים במחלות כרוניות שלפני זה היו מחלות של אנשים מבוגרים בלבד
    • הרגלי אכילה לא נכונים וכיוצא בזה ? השמנת יתר כבר בגיל הצעיר ואי יכולת לנהל אורח חיים בריא במהלך החיים הבוגרים. הרי בדרך כלל בן אדם ממשיך להתנהג בחיים הבוגרים שלו כמו שהיה נהוג בבית הוריו.

אחת התופעות הנפוצות ביותר של השפעה מיידית של תוספים מלאכותיים על הילדים ? הפרעות התנהגותיות כמו היפראקטיביות והפרעות קשב וריכוז. בנושא זה נעשו מחקרים רבים.
מחקר רחב היקף שכלל 1873 ילדים אמריקאים בסביבות גיל שלוש מצא כי לאחר שלושה שבועות של תזונה ללא תוספי מזון הייתה ירידה ניכרת בתסמינים היפראקטיביים עפ"י דיווחי ההורים. תוצאות של מחקר אחר העלו כי כאשר ניתנו לילד משקאות המכילים תערובת של תוספים, הייתה עלייה מיידית ברמת ההיפראקטיביות.

"יש לנו הוכחות ברורות כי תערובות של סוגים מסוימים של צבעי מאכל וחומרים משמרים הן בעלות השפעה מזיקה על התנהגות ילדים", אמר פרופ' ג'ים סטיבנסון, ראש צוות החוקרים, "ישנן ראיות קודמות המצביעות על כך שילדים הסובלים מהפרעות התנהגותיות, יכולים לצאת נשכרים משינוי בדיאטה שלהם, ע"י הסרת צבעי מאכל מסוימים".

אז מה לעשות?

אם לפעמים נדמה לנו שעוד סוכרייה ועוד ארטיק ועוד כוס של "טרופית" שכל תכולתם זה סוכר, חומרי טעם וריח וצבעי מאכל, יעשו את הילד שלנו מאושר יותר ושכך נוכיח לו את אהבתנו כלפיו ? תחשבו על הנזק המצטבר שאנו גורמים לדבר החשוב לנו מכול!!! החומרים הללו מצטברים בגופיהם והתוצאות יגיעו, עם לא מייד אז בעוד כמה שנים או עשרות שנים.

המלצות מעשיות:


    • להסביר לילד, אפילו קטן שקיים אוכל בריא (כל מה שטבע נותן לנו) ואוכל לא בריא (ממתקים, חטיפים, משקאות ממותקים ומוגזים ועוד). להסביר גם מה האוכל הלא בריא יכול לגרום לבריאותנו. בנוגע לצבעי מאכל אפשר לצורך ההמחשה לילד לעשות ניסוי הבא: לטבול סוכרייה או מסטיק צבעוני במים חמימים. כעבור זמן מסוים, תלוי בכמות צבעי המאכל, המים יהפכו מצלולים לצבעוניים. במקביל לטבול בכוס נפרדת פרי או ירק צבעוני (מלפפון, אבטיח, תפוז...) ? המים יישארו צלולים כמו שהיו. אחרי הניסוי יש להסביר לילד, שבדיוק בצורה הזו צבעי מאכל עוברים לבטן שלנו ומשם לכל חלקי הגוף, וגורמים נזק בלתי הפיך לבריאות. אפשר להסביר על הנזקים גם בצורה שאפילו ילד קטן יבין ? "אתה תרגיש לא טוב, לא יהיה לך כוח ללמוד או להתרוצץ, אתה תהיה עצוב..."
    • להסביר לילד שממתקים זה לא אוכל ולכן לא אוכלים אותם כל יום, רק באירועים כמו ימי הולדת או חגים. אפשר לקבוע יחד עם הילד את הסוג ואת הכמות של הממתקים שהוא מקבל ביום או שבוע.
    • להרגיל את הילדים לשתות מים נקיים, ללא כל תוספת. זה תהליך ארוך ולא פשוט, במיוחד עם צריך קודם לגמול ילד (וכל המשפחה) ממשקאות מוכנים כמו קולה או מיצים למיניהם!
    • לא להכניס ממתקים ומשקאות ממותקים הביתה באופן שוטף ובלתי מבוקר. אם מחליטים לעשות שינוי ? לא קונים יותר הביתה דברים לא בריאים, שלא יפתו אותנו ואת ילדינו.
    • להכיר לילדים ממתקים בריאים ? פירות יבשים, אגוזים, פירות טריים, דברי מאפה בריאים ביתיים (אבל גם איתם לא מגזימים), ארטיקים תוצרת בית.
    • ללמוד להיות צרכן נבון ? תמיד תקראו את הרכבים של המזון המוכן, אפילו עם אתם לא מבינים הכול שכתוב שם על התווית... יש את הכלל הבא: כמה שפחות מרכיבים כך מוצר יותר טוב מבחינת תזונה בריאה. מזון שיש בו יותר משישה מרכיבים נחשב למזון לא בריא. תעדיפו מזונות ללא צבעי מאכל, חומרי טעם וריח, חומרים משמרים וכל מיני תוספים שקשה לבטא את שמם.
    • תבשלו בבית!!! רק כך אפשר לדעת מה באמת יש בתוך אוכל. תעברו בהדרגה למטבח בריא יותר. על מעבר המשפחה לתזונה בריאה ? במאמר אחר שיפורסם בקרוב!
    • ולא לשכוח שתזונה נכונה בבית זה גם חלק מהחינוך הכללי שאתם מעניקים לילדכם. זה לא רק מה לאכול, אלא גם איפה, איך ומתי לאכול. וזו ההשקעה לעתיד שלו!

מין הניסיון האישי שלי...

אתן לכם דוגמא מה אני עושה עם חבילות של ימי הולדת וחגים שבני מביא הביתה מין הגן ? אנחנו יחד יושבים ומחליטים מה משאירים ומה זורקים. בדרך כלל מה שנזרק זה כל מיני סוכריות גומי, במבה, ביסלי, צ'יפסים, עדשים ודברים צבעוניים אחרים. ומה שנשאר ? חטיפי וופלים ושוקולדים. עדיין יש לנו מחלוקת לגבי סוכריות על מקל, אז מצאתי פתרון ? ילד מוצץ אותה 5 דקות וזורק, זו נראה לי פשרה סבירה. וכמובן אחרי חיסול של הממתקים ? לשתות הרבה מים ולצחצח שיניים. אנחנו לא הגענו למצב כזה ביום אחד, לקח לי זמן, אבל עכשיו יש לי שליטה בכמות וסוגי הממתקים שבני אוכל. כמובן שהוא מקבל גם ממתקים ממני, אבל בכמות של 2-3 בשבוע ורק מסוגים מסוימים, כמו וופלים, שוקולד, עוגיות תוצרת בית, גלידות (מעדיפה של פרילי כי שם הכי פחות חומרים מלאכותיים). וכמובן פירות יבשים וטריים, אגוזים למיניהם, שייקים של פירות העונה, ארטיקים ביתיים.

 

והדבר הכי חשוב...

אנחנו צריכים להיות דוגמא ראשונה לתזונה נכונה בשביל הילדים. אז תתחילו את השינוי קודם כל מעצמכם!

לקבלת ייעוץ אישי בנושא תזונה בריאה לילדים ולכל המשפחה ? תפנו אלי.

מרינה קוזמנקו

תזונאית קלינית טבעית, מטפלת ברפואה משלימה
קליניקה לריפוי טבעי, אשקלון

054-7809299

www.marinateva.co.il

מרינה קוזמנקו - תזונאית קלינית טבעית, מטפלת ברפואה משלימה - צמחי מרפא, תזונה, פרחי באך, רייקי. התאמת תפריט לצרכים האישיים של המטופל, ריפוי מגוון מחלות עם צמחי מרפא ותזונה, תוכנית ניקוי גוף מרעלים, חיזוק מערכת החיסון, ליווי הריון בדרך הטבעית, תוכנית הרזיה, רפואה מונעת 054-7809299 http://www.marinateva.co.i




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב