דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכנת יין | שלבי הכנת היין | מדריך להכנת יין | הכנת יין ביתי (תקציר) - חלק א 

מאת    [ 20/12/2009 ]

מילים במאמר: 540   [ נצפה 3029 פעמים ]

בכדי לתת מושג כללי לגבי הכנת היין, אסקור בפניכם את התהליך כולו בראשי פרקים. עיקר ההדרכה היא על הכנת יין אדום מכיוון שהוא יותר קל להכנה מיין לבן אך אשתדל להכניס גם את הפרמטרים הרלוונטיים ליינות לבנים.

תכנון והכנה - אני דוגל בפנינת החוכמה שאמרו חז"ל: "סוף מעשה במחשבה תחילה". ולכן, אני ממליץ להתכונן כמה שאפשר לפני הכנת היין. תכנון טוב מתחיל מהצבת מטרה (הכנת יין) ויעדים (כמות הבקבוקים הרצויה, תקציב וכו'). פרמטר חשוב מאוד הוא גם כמובן המרכיב הכלכלי ולכן יש לעשות חישוב עלויות. כדאי לדעת מה סדר גודל העלות הכוללת להשקעה הראשונית ולשוטף בכדי שנוכל להעריך עלות לבקבוק. בכדי לעקוב ביתר קלות על התהליכים השונים, כדאי להכין מבעוד מועד טבלאות מעקב ומדבקות לסימון.

בחירת הענבים - לפני רכישת הענבים, כדאי להחליט מהם סוגי הענבים שמהם נרצה להכין יין. לפני הרכישה, מומלץ לבדוק את בשלות הענב. בדיקות הענב חשובות מכיוון שתוצאותיהן משפיעות באופן ישיר על אופי היין וטעמו. הפרמטרים שחשוב לבדוק הם ריכוז הסוכר, רמת החומציות, נגיעות הענב וטעם הענב. אם אין אפשרות לבדוק את הענבים לפני, צריך לבדוק אותם לפחות ביום הבציר.

מעיכה והפרדה - את הענבים יש להפריד מהגבעולים ולמעוך אותם. ניתן לבצע זאת בדרך הידנית (והרגלית...) או עם מכונות ידניות/חשמליות הנקראות "קראשר" או בעברית "מועך מפריד". לאחר פעולת המעיכה, נכניס את העיסה (שנקראת "תירוש") אל תוך מכלי התסיסה (בד"כ מיכל פלסטיק מיוחד למזון או מיכל נירוסטה - ויש כאלה שמעבירים את התירוש ישירות לחביות עץ).

תסיסה כהלית - תסיסה כהלית היא התהליך בו השמרים שביין הופכים את הסוכר שבו לאלכוהול. לפני המעיכה והפרדה, נתחיל בבדיקות כהכנה לתסיסה בדומה לבדיקות שביצענו לפני שרכשנו את הענבים. כמו כן, טמפרטורת הנוזל צריכה להיות סביב ה- 25 מעלות. לפי הפרמטרים הנ"ל, נוכל להחליט כמה ביסולפיט אנו רוצים להוסיף. הביסולפיט הינו חומר משמר שאחראי, בין היתר, ל"הרדים" את שמרי הבר בענבים בכדי שנוכל להכניס שמריי יין מתורבתים. ניתן להוסיף סוכר ו/או חומצה טרטרית במידת הצורך לאיזון העיסה. חשוב לכסות את המיכלים עם בד נושם/מכסה עם נשם - בכדי שהגז שנפלט מתהליך התסיסה יצא החוצה והמעופפים (או הזוחלים) שבחוץ לא יכנסו פנימה. הגז שנפלט, גורם לקליפות הענבים לצוץ ולעלות למעלה ויוצר מעיין "כובע" גדול של קליפות. לאורך כל זמן התסיסה (כשבוע עד שלושה שבועות, בתלות בטמפרטורת הנוזל), יש לבצע ביקוע לקליפות הענבים שעולים למעלה ע"י דחיפתם וערבובם בתוך הנוזל. ביין לבן, לרוב, לא משאירים את הקליפות בנוזל לזמן התסיסה אלא ישר מדלגים לסחיטת הענבים ורק אז הנוזל עובר לתהליך תסיסה כהלית. ביין יבש, תהליך התסיסה מסתיים כאשר כל הסוכר הופך לאלכוהול (ניתן לבדוק זאת ע"י בדיקת רמת הסוכר לאורך זמן התסיסה). אם ברצוננו לייצר יין חצי יבש, יש לעצור את תהליך התסיסה באופן יזום ע"י הוספת ביסולפיט.

סחיטת הענבים - לאחר שסיימנו את תהליך התסיסה הראשון, נפריד את הנוזל מהקליפות ונעביר אותו למיכלי תסיסה משנית. ניתן להעביר את הנוזל לבקבוקי זכוכית (דמיג'אנים) או מיכלי נירוסטה ("תמיד מלא") ויש גם מקרים שמעבירים את הנוזל ישירות לחביות עץ. את הקליפות יש לדחוס בכדי להוציא את שאר הנוזל שנמצא בתוכם. בכמויות קטנות מאוד, ניתן לדחוס בעזרת רשת/בד אך בד"כ נשתמש בפרס (press) או בעברית, מדחס. עם הקליפות שנשארו ניתן להכין יין שני ע"י הוספת מים, סוכר, חומצות ושמרים אשר יובילו לתסיסה כהלית מחדש. כפי שכבר ציינתי, ביין לבן סוחטים את הענבים לפני התסיסה הכהלית.

המשך יבוא בחלק ב. ניתן לצפות במאמר המלא באתר הכנת היין:

http://www.winemaking.co.il/?p=165

ניתן לשאול שאלות ולדון בפורום הכנת היין:

http://forum.winemaking.co.il

 

זכות ישראל


אתר להכנת יין - http://www.winemaking.co.il


פורום להכנת יין - http://forum.winemaking.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב