דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גאוות מוסד חינוכי 

מאת    [ 20/12/2009 ]

מילים במאמר: 952   [ נצפה 3023 פעמים ]

בס"ד

ישנם מוסדות חינוך בהם המורים נשארים מעוגנים ואינם עוזבים אף כי חלקם עברו דירה והגעתם לבית הספר גוזלת מהן זמן יקר.

בבדיקה שערכתי נמצא כי במקום בו קיימת גאוות יחידה, המוסד, בו המנהל - המנהיג מוביל את צוות מוריו לזקיפות קומה, הישגי בית הספר גבוהים, קיימים בו איכויות למידה וכן אמון, אנושיות, אמפתיה, הקשבה, אהבת אדם ובעיקר גאוות יחידה, הרי שבמקום כזה טוב למורים לעבוד והעזיבה אפסית.

לעתים העבודה החינוכית קשה במוסד כזה, עליהם להשקיע שעות רבות יותר בהצלחה החינוכית.

מתקיימים במוסד מצליח זה יותר שעות השתלמות, שפע של ישיבות מורים, כאשר הכל נעשה מתוך גאוות יחידה, קיימת שמחה ואושר והזמן שמקצים אינו גורם מהותי.

 

נמצא במחקר כי בחברות תעשייה בהם משתמשים בעיתון או במגזין פנים ארגוני ככלי שיווקי הרי העובדים מרוצים ושמחים בעבודתם.

הנני משוכנע ששיווק איכותי של העשייה המצוינת בבתי ספר מתחילה קודם כל בקרב המורים, דרך זו מהווה את התשתית החשובה ביותר בהצלחה. ככל שהמנהל - המנהיג משקיע בשיווק מסודר ומאורגן של העשייה הבית ספרית, הרי הוא גורם לזקיפות קומה ולגאווה אישית של כל מורה ולעוצמה מצוינת של כל צוות המורים.

 

"ידע הוא כח", ככל שמנהל ביה"ס יעשיר את צוות המורים כולם בידע כן הוא יזכה לראות פרי בעמלו החינוכי, כאשר הוא הקנה לכל מורה עוצמה וחכמה, ידע בתחום ההשכלה הכללית, ידע בדיסיפלינות השונות וידע על הנעשה בביה"ס.

 

הכלי המעולה להגברת הידע הגורם כאמור לגאווה בית ספרית הוא עיתון ביה"ס שיחולק "רק" למורים בשלב ראשון. יחסי הציבור על הנעשה במוסד החינוכי חייבים להתחיל בקרב העובדים.

כמפקח נהגתי לקיים ישיבות מפקחים, ולדון על כל עיר / ישוב ועל כל מוסד חינוכי עם כל צוות הפיקוח והמדריכים המחוזיים. מפקח שיידע על כל מוסד ועל כל הדילמות של כל יישוב רכש המון יידע שכאמור הוא כח, ידע זה הוסיף לו עצמה וגאווה.

 

כלי נפלא ומעולה לדעתי להפצת הידע בבית הספר כדי לגרום לגאוות יחידה למורים הוא להפיץ עיתון מוסדי - מדי שבוע או שבועיים בקרב המורים, המידע המוסדי מוסיף ערך נוסף של גיבוש, נחישות, שיתופיות ו"קהילה" בקרב המורים של אותו מוסד.

כל בית ספר יפתח עיתון המאפיין את יחודיותו של המוסד החינוכי, ניתן להעביר לכולם מידע על ערכים, מצויינות, רעיונות של מורים מסוימים, יצירתיות ויוזמות של בודדים או קבוצות.

ניתן לשלב טיפים חברתיים וניהוליים כדי להעצים אתך המורים בעדכניות המנהיגות.

ניתן להקדיש בכל עיתון עמוד על עשייתו של מורה (כל פעם מורה אחר) ודרכו להגיע להישגים, החשיפה נראית מפחידה אך יש בה עוצמה אדירה של גאווה וטיפוח הייחודיות.כולם יודעים על כולם ולומדים אחד מהשני.

אפשר להקדיש עיתון למקצוע מסויים, בכך לפאר ולהאדיר את עשייתם של המורים המקדישים זמן רב ומאמץ אדי ר להצליח במקצועם.המה שעשייתם מתפרסמת מלאי גאווה אך גם המורים האחרים מאושרים שבבית ספרם מורים מעולים, כאמור, תורו של כל מורה יגיע לפרסום בעיתון בית הספר.

 

העשייה החינוכית הערכית התורנית מוגברת ועולה, מוסיפה מתח קל, תחרותיות אך גם המון גאווה.

חשיפה מוסיפה עוצמה כבוד וייקר. דרך זו מאתגרת את המורים למציאת רעיונות חדשניים ויצירתיים.

כאשר מורים יוצרים מעורבות בקהילה, מפעלי חסד וצדקה גם מחוץ לבית הספר, הרי כולם במוסד החינוכי יזכו לדעת על קיומם ופעולה זו מוסיפה כבוד למוסד ולמוריו.

העיתון יכול להיות מוקדש גם לפעילות של התלמידים במסגרת החינוך החברתי או מנהיגות הנוער.

 

כאשר צוות חינוכי מטפח מפעל נפלא של "שולחנות עגולים", דיונים על דילמות או רעיון חינוכי מסויים בהשתתפות הורים, מורים ותלמידים, הרי העיתון המחולק כאמור לכל צוות המורים מבהיר לכולם, לכל חברי הצוות את עשייתו הברוכה והמועילה של בית ספרם, גם אם יש מורים שאינם שותפים לפרוייקט זה או אחר, הרי הידע שהם רוכשים על העשייה במקום עבודתם גם אם זה נעשה על ידי מורים אחרים - מוסיף עוצמה, גאווה וזקיפות קומה לכולם.

הגאווה - מוסיפה לכל מורה מוטיבציה לבניית יוזמות ליצירתיות נוספת ומועילה.

כאשר צוות המורים כולו, שותף במעגל חינוכי -ערכי זה הרי השיווק והפרסום בשלב ב' להורים ולכל הקהילה יהא ביתר שאת ובעוצמה רבה.

 

מנהל שהוא מנהיג חייב לדעת, כי בניית מוסד איכותי ומצוין תלוי בתחושתם הפנימית, בהרגשתם של מוריו, כאשר המה חשים גאווה הרי החינוך יהא הרבה יותר איכותי.

מורה הגאה בעמלו החינוכי הוא מאושר, שמח ויצירתי.

העיתון המוסדי הוא כלי נפלא בגרימת הגאווה, העברת המידע, התכניות לעתיד, ההישגים וההצלחות. הוא צורך חיוני לחוסן האנושי של המורים, מוגברת במוסד תחושת החיבור, היחד והחברות.

נמצא שמורים (וכך עובדים אחרים במפעלי תעשייה) מעדיפים עיתון, על דואר אלקטרוני, לוחות מודעות, פגישות או שיחות. שמירה על העברת המסרים באה גם ליצור משפה ייחודית, עולם מושגים מוסדי המשותף לכל חדר המורים. כולם יכולים להשתמש בקודים מוכרים להצלחה, ניתן כך לפרסם ולחשוף עובדים מצטיינים, יוזמות חדשות, רעיונות יצירתיים מקוריים. כך יוצרים גם מערכת הערכה והוקרה לעובדים מצטיינים, הבולטים בתרומתם לבית הספר ומציגה בפני המורים האחרים מודלים להתנהגות ראויה לחיקוי.

דרך זו מעמיקה גם את האמון של העובדים בבית הספר.

העיתון משמש גורם אמוציונלי ושכלי המלכד ומניע להמשך הפעולה וכאמור "גאוות יחידה". דרך זו גורמת להערכת העובדים והכרה בעמלם הקדוש והחשוב של המורה ושל חבריו.

העיתון יכול להכיל כמובן גם ביקורים שהיו בביה"ס, פגישות, פעילויות שכבתיות וארגונית. העיתון - כלי שיווקי מצויין המאפשר הצגה מקצועית מרשימה ומכובדת.

כל מוסד יכול ליזום רעיונות משלו, עיתון שונה ואחר - פעם בשליש, עיתון מגוון בחגי ישראל, חזון, תהליכים ומגוון שיטות הערכה מתוך הספרות העדכנית. ליישם כדברי המשפט - "לומדים כל החיים" - תלמידי חכמים.

ניתן גם ליזום במת כתיבה של החלפת דעות ומאמרים מקצועיים של מורים.

הגיבוש, האחווה, התגמול, תחושת ה"כוכב" של כל אחד בתחומו, מוסיפים גאווה.

 

 

 

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה - תואר שלישי בחינוך במנהיגות משרות במשרד החינוך: - 3 שנים מפקח על מדעי הטבע - 12 שנים מפקח כולל - 10 שנים מפקח מחוזי בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב