דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רז אוחנה - מאמן אישי ועסקי - הצבת מטרות ויעדים 

מאת    [ 12/12/2009 ]

מילים במאמר: 1143   [ נצפה 4628 פעמים ]

מטרות, יעדים ותוצאות מאפשרים לנו לבחון היכן אנו נמצאים ברגע נתון ביחס למה שהצבנו לעצמנו. היעדים נגזרים מתוך המטרות ומאפשרים לנו לבחון בפירוק לאחור מה עלינו לעשות היום בכדי להשיג את מטרות חיינו ולהגשים את חזוננו. אנו מבינים ממודל זה כי יום אחד בחיינו זה כל חיינו. מה שעשינו היום או לא עשינו בהכרח משפיע על איך ייראו חיינו בעוד שנה, 5 שנים, 10 שנים ויותר....

אדווין א. לוק הוא פסיכולוג אמריקאי אשר פיתח את תיאוריית הצבת המטרותGoal) Setting). תיאוריית הצבת המטרות היא תיאוריה שעוסקת במוטיבציה, ופותחה במקור על מנת להסביר מניעים לפעולות אנושיות במצבי עבודה ספציפיים. ההנחה עליה מתבססת התיאוריה היא שמטרות וכוונות הן קוגניטיביות ורצוניות, ושהן משרתות כמווסתות מיידיות של פעולות אנושיות. שני הממצאים העיקריים של התיאוריה הם שהצבת מטרות ספציפיות מביאה לרמות תפקוד גבוהות יותר מאשר מטרות כלליות (למשל הצבת המטרה "לשפר את ציון המבחן בהיסטוריה ב-10 נקודות" תביא למאמץ וביצוע טוב יותר של האדם מאשר מטרה כללית כמו "להצליח בלימודים"); ושמטרות קשות להשגה קשורות באופן ישיר לעלייה בביצוע (ככל שמטרה היא קשה יותר, האדם מתאמץ יותר להשיגה). קיימות כמה סוגי מטרות היוצרות מוטיבציה: מטרות מיידיות, מטרות ביניים (המוצבות בדרך להשגת המטרה על בסיס יומי, שבועי ו/או חודשי) ומטרות סופיות. למטרה הסופית כוונה או שאיפה להשיג יעד כלשהו. לעתים מפרקים יעד סופי למטרות ביניים ולשלבי משנה (שיטת ה"פירוק לאחור"). מחקרים רבים נעשו בתחום כוחה של המחשבה, ובהסתמך עליהם פותחו טכניקות עבודה מוכחות ויעילות המסייעות לכל אחד ואחת מאיתנו לכבוש את האוורסט הפרטי שלהם.
עוד מצאו שכשמטרה מוצבת בצורה נכונה ויעילה היא מספקת מוטיבציה ונחישות, כך שהסיכוי להצלחה גדל בצורה ניכרת לעומת מי שלא הציבו לעצמם מטרה.. .

כדי להחליט כיצד לפעול היום, עלינו לדעת לאן אנחנו רוצים להגיע בעתיד. איפה אתה רוצה להיות בעוד שנה מהיום? בעוד 5 שנים מהיום? בעוד 10 שנים מהיום?
אם אינך יודע איך אתה רוצה את העתיד שלך ולאן אתה רוצה להגיע, לאן תגיע? איך יראו חייך בעוד מספר שנים? אתה תגיע לאנשהו, רק כנראה שאין לך מושג לאן, אבל דבר אחד בטוח, מה שלא יהיה שם, זה לא יהיה תלוי בך. זה יהיה תלוי בנסיבות, במזל, במקרה, באיך שהדברים הסתדרו ובאנשים אחרים. כאשר יש לנו מטרה ואנחנו יודעים לאן אנו רוצים להגיע, אנחנו כבר לא מסתמכים על מזל ומקרה, אנו לוקחים אחריות על המתרחש ומובילים את העניינים לקראת המטרה. קביעת מטרות ויעדים הכרחית לנו בכדי שנוכל לדעת היכן אנו נמצאים ולאן אנו הולכים.

ישנן שיטות רבות להצבת יעדים ומטרות הן בתחום האישי  והן בתחום העסקי. אני אביא בפניכם את הדרך שלי לניסוח יעיל, קצר וממוקד של מטרות ויעדים. ניתן לנסח מטרות קטנות וגדולות, לטווח קצר ולטווח ארוך. אני מציע לנסח לפחות מטרה אחת עבור כל תחום בחיים שלך – כסף, קריירה, זוגיות, פנאי, מקום מגורים, בריאות, עיסוקים וכו'.

1.      כתבו את כל מה שאתם רוצים להיות, לעשות ולהשיג – התמקדו בהתנסחות חיובית של הדברים וקחו אחריות מלאה עליהם - המילים "לא", "בלי", "אסור", "למנוע", "אף פעם", "לעזוב" וכד', לא צריכות להופיע בניסוח המטרה. זכרו כי אנחנו חייבים להיות (BE) לפני שנוכל לעשות (DO) ואנחנו חייבים לעשות לפני שנוכל להשיג ((HAVE. כמו כן, עליכם לנסח את המטרה כך, שהשגתה תהיה תלויה אך ורק בכם ולא במישהו אחר. אם ניסחתם את המטרה כך, שהשגתה לא תלויה בכם, נסחו אותה מחדש.
הרשימה צריכה להכיל את כל מה שאתם רוצים בחיים ולכן הקדישו לה זמן ומחשבה (לא למהר לסיים אותה, היא יכולה לקחת גם שעות עד להשלמתה). כעת, משסיימנו לייצר את רשימת הגלם שלנו ומכיוון שאיננו יכולים להתעסק בכל מה שאנחנו רוצים לעשות (תארו לכם שהייתם יושבים במסעדה ומזמינים את כל התפריט), נתחיל בהליך "סינון ומיון" של מטרות ויעדים בכדי שנוכל להתמקד במטרות הכי עוצמתיות שלנו (איננו יכולים להגשים את כל מטרותינו).

2.      ליד כל דבר שרשמתם ברשימה רשמו את השאלה: "למה?" – למה אתם באמת רוצים להיות, לעשות ולהשיג את אותם הדברים שרשמתם? המטרה של שאלת ה"למה?" היא לסנן את הרשימה מתוך כל אותם דברים שאנחנו לא באמת רוצים עבור הצמיחה שלנו אלא בעבור דברים אחרים. אנו מחפשים את כל מה שמסתדר לנו עם עקרון חירות. שמחה. צמיחה. (אחד העקרונות המובילים את נמלה – אימון אישי ועסקי) ולא עם תאווה או דברים אחרים שאינם משרתים את הצמיחה שלי. שאלת ה"למה?" מחברת אותנו לחזון האישי שלנו. המטרה אמורה להיות משמעותית רק לכם ושאלת ה"למה?" מחברת אתכם לאותה המשמעות.

3.      תחמו כל מטרה תחת התחום אליו היא שייכת – לאחר הסינון, רשמו כל מטרה תחת התחום אליו היא שייכת (מקצועי, משפחתי, רוחני, אישי, כלכלי ועוד...)

4.      לאחר המיון לתחומים, שאלו את עצמכם לגבי כל מטרה את 5 השאלות הבאות:

·         האם זו באמת המטרה שלי? האם היא באמת משרתת אותי או שהיא משרתת אדם אחר?

·         האם המטרה היא מטרה שמבחינה מוסרית אינה פוגעת באיש? אף אחד לא נפגע ממני?

·         האם המטרה לוקחת אותי לעבר או מרחיקה אותי מהתוצאות שאני רוצה?

·         האם אני רואה את עצמי מחויב מבחינה רגשית למטרה?

·         האם אני רואה את עצמי משיג את המטרה?

 

אם עניתם בשלילה לאחת השאלות הנ"ל, מחקו את המטרה מרשימתכם שכן היא איננה מכוונת אתכם למקום שבו אתם רוצים להיות.

 

כעת נשארתם עם רשימה ממוינת וממוקדת של מטרות שברצונכם להיות, לעשות ולהשיג, כל שנותר הוא לעבור לשלב הבא שהוא: להוציא את המטרות לפועל, כלומר לידי עשייה ועל כך במאמר אחר...

 

בהצלחה!!!

רז אוחנה מאמן אישי ועסקי


www.nemalacoach.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב