דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המיקוד שבאימון 

מאת    [ 11/12/2009 ]

מילים במאמר: 1141   [ נצפה 2397 פעמים ]

המיקוד באימון, חשיבותו ותרומתו / ניר שריג

מאמר זה יעסוק ויתמקד....בחשיבותו של השימוש במיקוד ובדיוק באימון.
המאמר יזכיר את סדרי האימון, חשיבותו למתאמן ולמתאמנת, וכן את הצורך לדייק ולמקד את האימון ואת נושאיו עבור המתאמן/ת ולנוחות המאמן.  

האימון הוא תהליך מובנה, שמטרתו העיקרית לסייע ל 'זוז' מנקודה או מצב מסוים, לנקודה חדשה ואחרת עבור המתאמן/ת, בטווח זמן ברור, קצר ומתואם מראש. בגלל היותו של התהליך כל-כך רגיש, אישי ומובנה, קיימת חשיבות להיותו ברור, מדויק ונהיר, בעיקר למתאמן/ת, אבל גם למאמן.

המיקוד באימון, כשמו כן הוא – זהו מצב בו התהליך ברור ומדויק וכל שנאמר ומוסבר חייב להיות
לטובת תהליך האימון. התהליך צריך שיהיה מובנה ומכוון היטב למטרה שתוסכם עם המתאמן/ת.

תהליך האימון מתחיל בשיחת היכרות, בה מציג כל צד את עצמו, את יכולותיו והפערים שהביאו לאימון. המשכה של שיחה זו הינו החוזה עם המתאמן/ת. המוקד באימון תלוי במה שיוסכם בין המאמן למתאמן/ת שיכלל באימון: שיטת העבודה המשותפת, מה כולל תהליך האימון כמו גם מה אינו נכלל בתהליך, לוח הזמנים, התקציב וכו'.
המשכו של התהליך הוא היכרות עמוקה יותר עם מסגרת ומעגלי החיים של המתאמן/ת, גיבוש החזון ובניית תוכנית פעולה. כל מושגי האימון הללו מחייבים שימוש בכלי-אימון ברורים וממוקדים. חלק מכלי האימון הטיפוסיים בהם נעשה שימוש: קשר פרודוקטיבי, שיתוף פעולה, אמפתיה, מיקוד המתאמן לצרכיו, הערכה חיובית בלתי מותנית, אותנטיות. הכלי המרכזי בו אנו דנים (המיקוד), ישרת את התהליכים כולם ויתמוך בהם לכל אורכו של האימון, באופן שיביאו את המאמן והמתאמן להבין במדויק
את המציאות המלאה בלי להוסיף, לגרוע או לשנות מידע.
כך מפגין המאמן את הבנתו, הן ברמה הקוגניטיבית והן ברמה הרגשית.  

בעיני, חוסר הקפדה על מיקוד באימון עלול לגרום לשתי תופעות לוואי, העלולות להוות גורם מפריע / מקלקל בתהליך האימון: בעיה ראשונה היא חוסר היכולת להתמקד ולעסוק בעיקרו של הנושא שיעלה המתאמן ויובחן ע'י המאמן, הנושא המרכזי, זה שיעשה את 'העבודה' ויזיז את המתאמן/ת מנקודה אחת לנקודה האחרת.

בעיה שנייה היא אפשרות הבלבול העלול להיגרם למתאמן שמחשבותיו ותשומותיו תהיינה פזורות בין מספר רחב של נושאים, לעומת הצורך להתרכז (תרתי משמע) בעיקר התהליך ונושא האימון. בנוסף, בהיעדר מיקוד צפוי המאמן לנוע בין קשת רחבה של נושאים שאינה ממוקדת.

הבלבול, עלול לגרום לעשות עבודה שאינה מדויקת דייה. "....באימון לשם שיפור רמת הביצוע, ההתמקדות תהיה בעלת חשיבות רבה מאד להצלחת התהליך " [D.R. Stober].  

אתן דוגמא מחיי כמאמן-  

הייתה לי מתאמנת נחמדה, בעלת עסק קטן לצורפות לאחר תהליך היכרות וסיכום 'החוזה' בינינו התכוונה הגברת לתהליך שיסייע לה בפרסום, שיווק ומכירות לעסק. לטובת תהליך זה החל הליווי / האימון. אני 'מודה' שהייתה כימיה בינה לביני מיד בתחילת המפגשים ואולי משום כך מצאתי עצמי מדי אימון ומפגש 'מחזירה לפסים' המקוריים עליהם סיכמנו - מינוף שיווקי ומיצוב לעסק הצורפות.

עסקתי לא מעט בעת המפגשים הראשונים במיקודה של הגברת ושל העסק שלה כדי להיות 'נאמן'

ממוקד ומדויק להסכם אותו סיכמנו ולשמו נקראתי.

נכון שהייתה לי דילמה עם עצמי האם אני נוהג נכון עת אני מחזירה לשולחן הדיונים המוסכם לא אחת, שכן היא הייתה מגיעה לכל מפגש 'מוצפת' ומלאת רצון לדבר על 'הכול', אבל לא לעניין אליו התכנסו ואותו יש לקדם בעסקים. ללא ספק שללא ראיית הנולד ושימת הלב לחוסר המיקוד בנושא המרכזי, האימון לא היה מצליח ולא ניתן היה להגיע בסופו לשינוי עסקי ושיווקי אצל הצורפת, כבקשתה.

בשיחת הסכום העסקית, לאחר כארבעה חודשים, ציינה המתאמנת מחד את השינוי שהיא חשה ועימו היא תצא לדרך שיווקית חדשה עבור העסק שלה, ומאידך לא שכחה להזכיר לי שלא נתתי לה 'לברוח' והיא לא באה על סיפוקה 'לשפוך' טענותיה וחוויותיה האישיות.  

בסופו של דבר, אותה גברת יצרה קשר ויזמה מפגש נוסף כחצי שנה, בו עדכנה על מצב הצורפות וביקשה תהליך חדש (בו אנו נמצאים כעת) - תהליך אישי.  

קיימת חשיבות בעיניי להדגיש, למצות ולמקד... את חשיבות המיקוד שבאימון, וכן לשרטט את הכלי,
כך שיובן וייושם נכון, בעת אימון.  

הדוגמא שניתנה לעיל ממחישה את הבעייתיות שמתמודד עמה המאמן כשהמיקוד אינו מוקפד וברור. דווקא המאמן חשוב שיכין עצמו לעסוק ולתת את הכיוון הנכון, הכיוון המוסכם למתאמן/ת כדי להגיע לקו הסיום בהצלחה.

מאמן שכל מפגש 'נזרק' לכיוון חדש או שונה, שאינו משרת את מטרת האימון, עלול ל'היסחף' ולא באמת לסייע למתאמן/ת. על כן נדרש מהמאמן להיות מדויק בעת סיכום החוזה עם המתאמן, להגדיר היטב את המטרה, מסגרת הזמן והתקציב, לתת דגש ברור וחד לגבי סדר התהליך, שלביו והדרך לממשו.  

המתאמן/ת חייב לחשוב היטב בבואו לאימון מהי הבעיה שלשמה בקש את תהליך האימון, להעביר את נתוניו ואת נושאי האימון המבוקשים באופן מדויק וממוקד.  

המתאמן/ת נדרש לרכז עצמו ואת התהליך סביב הנקודה החשובה ביותר לו ולתהליך, עליו לחשוף ולשתף את המאמן במרב הנתונים הרלוונטיים כשהם מועברים ממוקד ומדויק.  

דוגמא נוספת לחשיבות הצורך במיקוד אתן מאימון שותפים עסקיים או זוג. במקרה כזה חשוב שיהיה מיקוד למטרה משותפת של הזוג, אם לצורך שיתופי עסקי, בו תמיד קיימת אפשרות לחוסר אחדות דעות על דרך התנהלות העסק, ואם בין בני זוג שמגיעים לאימון ומטרה משותפת הינה בדרך-כלל נחלת האימון.

דווקא בין שניים שמתאמנים חשוב ה'סינכרון', בראש ובראשונה על-ידי מיקודם לנושא ולדרך משותפת.

עד שלא יושג המיקוד והחידוד של כל צד באימון או בליווי העסקי וניתוחו מול בעל הדעה ובן/ת הזוג, יהיה קשה להתקדם ולדייק באימון.  

כדי לסכם את חשיבותו של המיקוד כנושא חשוב באימון אציין את הנקודות הבאות :
אימון שאינו ממוקד ומדויק, כמוהו כתהליך שלא ממוקד, וככזה כנראה גם לא יגיע ליעדיו.

חשיבות הדיוק נדרשת משני הצדדים: המתאמן/ת שיגיע לאימון ברור, פתוח ועד כמה שניתן יודע להתמקד לנושא/ים, והמאמן שצריך גם להיות ממוקד בפעילותו מרגע ההכרות ועד סיום האימון, לוודא ולסייע למתאמן/נת להיות ממוקד ומדויק עד כמה שניתן בדבריו ופעולתו.

אלו יתרמו לאימון נכון, פורה ויעיל.  

ניר שריג
יעוץ ליווי עסקי ואישי

www.nirsar.co.il

 



<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Wingdings; panose-1:5 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:2; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 268435456 0 0 -2147483648 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:right; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:714432922; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:1173238014 1202747344 67698691 67698693 67698689 67698691 67698693 67698689 67698691 67698693;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:?; mso-level-tab-stop:54.0pt; mso-level-number-position:left; margin-left:54.0pt; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol; color:windowtext;} ol {margin-bottom:0cm;} ul {margin-bottom:0cm;} -->



à       ניר שריג - מנהל, מלווה ניהולי, מאמן ויועץ תקשוב.


ניר שריג- ניהל משך 20 שנים מערכות גדולות, עיסקיות ובטחוניות מורכבות.


מלווה ניהולי טכנולוגי, מאמן אישי ואירגוני, יועץ תקשוב.


למד והוכשר בקורסי ניהול, יעוץ אירגוני ואימון.


לאחר שנים רבות של עשייה אינטנסיבית רבה, החליט לשתף  מניסיונו הרב, 


 ומהידע שצבר, לרשות דור המשך על-ידי ליווי והובלת אנשים במימד האישי 


 והאירגוני להצלחה


ניר שריג
יעוץ ליווי עסקי ואישי


www.nirsar.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב