דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אינטליגנציית דיבור 

מאת    [ 15/11/2006 ]

מילים במאמר: 699   [ נצפה 5704 פעמים ]

מהי אינטלגנציית הדיבור שלך? עד כמה אתה שולט ומתמצא בידע כיצד לצאת ממצבים לא נוחים? עד כמה אתה מצליח למצוא בקלות את המילה הנכונה? עד כמה אתה יודע לתת דוגמאות יפות וקולעות? עד כמה אתה מצליח באמת לבטא את הדברים שנמצאים בתוכך? עד כמה אתה יודע להפעיל באמצעות הדיבור אנשים אחרים?

בשטף היומיום כולנו משתמשים בדיבור,הן בינינו לבין עצמנו, הן בינינו לבין אלוהים הן בינינו לבין הסובבים אותנו ולמעשה בכל תחומי החיים. בבתי משפט עת הדיבור עשוי להיות חוצב להבות וחורץ גורלות, בשטף היומיום: בוויכוחים,סתם בשיחות,במשאים ומתנים וגם ברומנטיקה כאשר אנו רוצים להוציא תחושות ולנסחן במילים. למרבה המזל הטוב הדיבור הטוב אינו מבחין בין עשיר לבין עני. כל אחד אם יעשה בחוכמה ויקדיש מעט זמן לבחון את דיבורו עשוי להפיק תועלת מרובה מבחינה זו שככל הנראה עולה עשרות מונים על כל בחינה של כל תחום אחר בחייו. שכן, מלבד הכסף המניע את העולם הדיבור הוא המניע הנסתר והאמיתי שבעזרתו מונעים ומסובבים בשטף כל גלגלי החיים ללא הרף.

עושרו של הדיבור, שיטותיו וכל הכלול בו לאורכו ולרוחבו הם הדברים העיקריים בחיים הנחוצים לכל אדם בר דעת הרוצה להתקדם בחיים בכל תחום אשר יבחר והם הדברים העשויים לשכלל את אישיותו עד למלואה ועד לדרגה של רוויה. הדיבור שולח את זרועותיו הארוכות לכל תחומי הידע של החיים ואינו מותיר ולו שטח אחד חשוף שהינו נטול נגיעה לדיבור או להתנסחות.כדורי השיחה מתגלגלים ללא הרף או מנוחה כלשהיא הלוך וחזור ולאורך ולרוחב בכל זירות תחומי הדיבור והחיים ומאפשרים התקדמות והשגת כל מה שאדם חפץ בו.

ההבדלים בהשגת התוצאות טמונים ברזי שליטת הידע באוצרות המצויים במעמקי עולם הדיבור. מקצוענים היודעים לדבר היטב מסוגלים ללהטט בדיבור ובניסוח מתוך הבנה עמוקה ואמיתית כיצד עושים זאת ובכך לטפס עד לפסגות הגבוהות ביותר האפשריות של הדיבור ותוצאותיו.

עולם הדיבור משתרע על פני שטח נרחב , הן במציאות והן בהבנתו של האדם. גבולותיו הינם : דרומית - אוצר המילים של האדם,מזרחית - השומעים הבוחנים את דיבורו, צפונית -האדם אליו הדיבור מופנה, ומערבית - כל אוצר הידע אודות הדיבור שנצבר משך שנים.

כאשר נשים עצמנו ברכבל היורד על כבלי השיחה ,כמו בלונה פארק, אל עבר עמק מורדות הדיבור, אל מעמקי עולם הדיבור נחשף אל מלוא הדר נופי עולם הדיבור ונתצפת עליו ביחד מגבוה. עולם הדיבור כולל חלקים רבים שייסקרו בספר שאוציא אולם בתמציתו הוא כולל שדה ראיה מלא של תמונת ההתרחשות,חוכמת דיבור, הבנת אפשרויות דיבור,מפות והדרכות ניסיון, אוצר מילים והיכרויות עם מילים והשפעתן, אופני ניסוח,מודעות לצלילי הדיבור,וידע מתאים של הקשבה.

מזווית ניתוח אחרת - עולם הדיבור כולל : טיעונים,אופן הצגה של הדברים(כולל ידיעת סיבוב העובדות), תיאורים,דוגמאות,אוצר מילים לפי קבוצות(בייחוד חשובים הפעלים) ומיומנויות. אלו הם חלקיו העיקריים של עולם הדיבור.

בנסותך לנסות ולשפר את דיבורך, דבר שיכול להתרחש באופן מהיר ביותר לאחר שתתחיל לשים לב לתחום הדיבור,מומלץ לשים לב בקפדנות לכל אחד מן החלקים הללו ולבנות תוכנית מסודרת של השתפרות שתכלול את כולם במידה הנכונה.

הדוגמאות הן המעשירות את הדיבור והמשוות לו עושר ויופי, הפעלים הם אלו הנותנים עוצמה לדבר והמאפשרים ניווט בקלות של התכנים.(בדומה לכלי שחמט הם הדבר החזק ביותר בדיבור). ידיעת והבנת בניה של טיעונים היא החשובה ביותר לוויכוחים,ואילו אוצר המילים - אע"פ שהינו נחשב לדבר החשוב ביותר ,חשיבותו הינה דלה יחסית ולא נחוצה בהכרח כדי להתקדם ולהשתפר בדיבור. אוצר מילים יוצר אומנם גובה של דיבור אולם בחיים חשוב יותר דיבור חכם והמשרה תחושות התפעלות והקשבה אמיתית והקולע למטרה. כל אלו עולים לאין שעור על דיבור גבוה עם מילים גבוהות של אדם שיש לו אוצר מילים גדול ורחב.

כעצה ראשונית,אם אתם כבר כאן,הרי שאומר ואדריך אתכם שבכדי לשפר את הדיבור יש להתרחק מעט ממצב של להיות ב"תוך הדיבור" ו"בתוך השיחה " ולדעת לקחת מרחק מנטאלי כדי ל"התבונן" על כל המתרחש בדיבור ובניסוח ןהן בחוכמת הדיבור. כ"צופה משתתף" קל יותר לשים לב לחסרונות ויתרונות הדיבור שלך ולהפיק לימוד משובח אודות הדברים החסרים בדיבורך.תרגיל טוב למדי הוא להתבונן בסדרות טלויזיה ולשים עצמך כשופט מתבונן בתכנים של אנשים אחרים ולנסות להבין שכשם שהם מדברים ואתה מתבונן בהם כך קורה שבעת דיבורך ביומיום אנשים שומעים את המילים והכוונות היוצאים מפיך ומביטים בך בדיוק כשם שכרגע אתה מביט בשיחות בטלויזיה.

מודעות זו הינה הא"ב של שיפור הדיבור. תשומת לב לכל חלקי הדיבור עשויה לשפר פלאים את דיבורך ועל יתר הדברים ניתן יהיה לקרוא בספר שעתיד לצאת לאור.

ניתן להשאיר פה בהערות נושאים שהייתם רוצים לראותם ולקרוא עליהם בספר. ניתן גם ליצור קשר באי מייל כדי לקבל שאלון על דיבור ולמלא אותו כדי ללמוד יותר על הדיבור של עצמך.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב