דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מניות 

מאת    [ 08/12/2009 ]

מילים במאמר: 682   [ נצפה 3147 פעמים ]

מניות

מניות הן תעודות המעידות על בעלות בחברה מסוימת. לכל חברה מספר מניות עליו הצהירה עם הקמתה ובהתאם לבעלות עליהן מחולקת הבעלות על החברה. בעלות זו כוללת שלושה נושאים עיקריים- הראשון הוא זכות להשתתפות ברווחים של החברה באמצעות חלוקת דיבידנד, השני הוא זכות הצבעה באסיפה הכללית של בעלי המניות בחברה והשלישי הוא הזכות לקבלת חלק יחסי בנכסי החברה בעת פירוק. כך למעשה מגדירות מניות מיהם הבעלים והנהנים מכל חברה, והחזקת מניות של חברה משמעותה השתתפות בהחלטות וברווחים שלה. מניות ניתנות לרכישה באופן פרטי, מבעל חברה למשקיע, וכן באמצעות הבורסה לניירות ערך.

הבורסה לניירות ערך היא המקום בו חברות מציעות את מניותיהן לציבור כולו, ולא למשקיע ספציפי כלשהו. תהליך זה נקרא הנפקה בבורסה והוא מבוצע באמצעות חברת חיתום המציעה חלק מסוים ממניותיה של החברה לציבור. הכסף שהתקבל בגין ההנפקה עובר לבעלי המניות שוויתרו על מניותיהם או מחולק בין בעלי המניות אשר דיללו את מניותיהם ביחס שווה.


תהליך ההנפקה – השוק הראשוני

ההנפקה בבורסה, אשר משמעותה הצעת מניות של חברה לציבור המשקיעים, היא דרך המאפשרת לחברה מסוימת לגייס הון. חברה הנסחרת בבורסה, אשר הציבור יכול לסחור במניותיה, נקראת חברה ציבורית ומוטלות עליה חובות שונות על פי חוק ובהן השקיפות של התהליכים החשבונאיים שלה ותוצאותיה הכספיות. תהליך ההנפקה מבוצע באמצעות חברות חיתום, או חתמים, אשר מבצעים את תהליך ההנפקה וההפצה של ניירות הערך וכן מעניקים לחברה סוג של ביטוח לרכישת ניירות הערך או חלקן במקרה וההנפקה תיכשל.

הנפקת מניותיה של חברה חדשה בבורסה מכונה גם הנפקה ראשונה, שוק ראשוני או IPO, והתמורה המתקבלת בעד מניות שנמכרו לציבור מגיעה לקופתה של החברה. מעתה ואילך המסחר במניותיה של החברה כבר יתבצע בין משקיעים שונים ולא ישפיע באופן ישיר על קופתה של החברה. למרות שתהליך ההנפקה בבורסה דורש מהחברה חשיפה מלאה ועמידה בדרישות חשבונאיות מחמירות הוא טומן בחובו יתרונות רבים ובהם-
•    תרומה למוניטין של החברה ולמיצוב שלה
•    קבלת יחס בטחונות נמוך יותר מגופים פיננסיים לבעלי השליטה בחברה 
•    גיוס הון לחברה ללא ריבית ולא הגדלת התחייבויותיה
•    אפשרות לגיוסי הון נוספים בעתיד באמצעות הבורסה


מסחר במניות

מאחר והמניות מהוות יחידות בעלות על החברה ערכן, המבוטא באמצעות שערי מניות, מושפע מביצועי החברה באופן ישיר, וכן מביצועי השוק בו היא פועלת ופרמטרים נוספים. בבורסה לניירות ערך מתרכזות כל הוראות הקניה והמכירה, כלומר- המשקיעים המעוניינים לקנות ניר ערך מסוים והמשקיעים המעוניינים למכור אותו, ובהתאם להיצע ולביקוש נקבעים שערי מניות. החברה עצמה אינה מושפעת מהשינויים בערך המניה שלה בבורסה, והם משפיעים באופן תיאורטי רק על בעלי המניות המקוריים של החברה אשר שווי מניותיהם עולה או יורד בהתאם לשווי שנקבע במסחר בבורסה.


שערי מניות

מחיר המניה ברגע נתון נקרא "שער המניה" והבורסה מפרסמת באופן רציף לאורך יום המסחר את שערי המניות הנסחרות בה. שערי מניות מושפעים מגורמים רבים, אשר לא כולם קשורים באופן ישיר לפעילות החברה או אפילו לשווקים בהם היא פועלת. מאחר ומחירי המניות בבורסה משקפים את כמות המשקיעים המעוניינים לקנות ולמכור הם נתונים להשפעות חיצוניות רבות. לכן, גורמים אפשריים אשר יכולים להשפיע על שערי כלל המניות הנסחרות בבורסת תל אביב כוללים גם שינויים במצב הביטחוני, שינויים בנתונים המאקרו כלכליים (כמו שינויים בצריכה הפרטית, בתמ"ג או בסחר החוץ), שינויים בשערי הריבית המשפיעים על המכשירים הפיננסיים האלטרנטיביים וכן שינויים בבורסות אחרות בעולם.

הגורמים הרבים המשפיעים על מחיריהן של מניות, אשר חלקם ניתנים לחיזוי וחלקם לא, הם ההופכים את המסחר במניות לכל כך מרתק. כל משקיע במניות מפתח אסטרטגיות השקעה משלו ומנסה ללמוד ולהרגיש את השוק באופן שייתן לו יתרון על פני המשקיעים האחרים. הבורסה בהחלט אינה מקום לכרישים בלבד- גם משקיעים מתחילים מצליחים לגרוף בה רווחים נאים והבסיס לכך הוא היכרות מקיפה עם הבורסה ועם עולם המניות.

אבנר אלימלך, ברוקר




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב