דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מטח 

מאת    [ 07/12/2009 ]

מילים במאמר: 581   [ נצפה 1917 פעמים ]

מטח

 

מטח, הקיצור המקובל למונח "מטבע חוץ", הוא אחד המונחים השגורים בפיו של כל כלכלן, בנקאי או משקיע. המשמעות של מטבע חוץ היא מטבע של מדינה אחרת אשר מקובל במסחר הבינלאומי ומסחר במטבע חוץ, או עסקת מטח, משמעותם החלפת מטבע מסוג אחד במטבע מסוג אחר בערך כספי זהה. המסחר מתבצע תמיד בין צמד מטבעות המכונה "קרוס", כאשר מטבע אחד הוא המטבע המוביל, או מטבע הבסיס, והמטבע השני הוא המטבע המובל, או המטבע העוקב. השער מוצג במונחי המטבע המוביל, והוא גם המתואר ראשון בצמד המטבעות, כך שאם השער של יורו-דולר הוא 1.35 המשמעות היא כי תמורת 1.35 דולר ניתן לרכוש יורו אחד.

 

באופן דומה, כאשר אנו מתייחסים לשער הדולר או שער היורו במונחי שקלים חדשים הכוונה היא למעשה לשער דולר-שקל או יורו-שקל, כך שאם שער הדולר עומד על 4.2 המשמעות היא כי יידרשו 4.2 שקלים חדשים בכדי לרכוש דולר אחד.

 

שוק המטח – מלך השווקים הפיננסיים!

 

שוק המטח הוא השוק הפיננסי הגדול ביותר בעולם והוא הולך וגדל בהתמדה מדי שנה, כאשר נפח המסחר היומי הממוצע בו עומד על למעלה מ-4.5 טריליון דולר אמריקאי. זהו השוק המשוכלל ביותר בעולם והוא מערב גורמים רבים על פני הגלובוס כולו. המסחר במטח מתנהל 24 שעות ביממה, 5 ימים בשבוע, במספר רב של מרכזים בעולם אשר העיקריים שבהם הם ארה"ב, יפן ובריטניה. המסחר נערך בהיקפים עצומים, אשר למעשה מונעים משחקנים בשוק, חזקים ככל שיהיו, להשפיע על תנודות השערים וכך נוצר שוק נקי ממניפולציות. בשוק המקומי כמובן שהמצב שונה, ובישראל לדוגמא יכול בנק ישראל להשפיע על שערי מטבעות הנסחרים מול השקל באמצעות פעולות התערבות שונות.

 

איך מתבצע המסחר במטח?

 

אם בעבר המסחר במטח בישראל היה מוגבל, והתבצע בעיקרו בקרנות הרחוב על ידי חלפני כספים, הרי שכיום המסחר במטח פתוח לכל וכל אחד יכול לרכוש ולמכור מטבע חוץ בכל סניף בנק ואצל כל ברוקר מטח. עם זאת, שוק המטח חייב את התפתחותו המטאורית לאינטרנט, ומיום שהתחילה להתפתח רשת האינטרנט החלו החסמים של מסחר במטבע חוץ לקרוס עד למצב השורר כיום, בו כל אחד יכול להתחיל ולסחור במטח באופן מיידי ממחשבו האישי בכל מקום בעולם באמצעות תוכנות מסחר פשוטות הניתנות להורדה בחינם.

 

ההיקפים העצומים של המסחר במטח אחראים גם על ירידת העמלות והעלויות הנלוות לביצוע עסקאות במטח, וכיום הן עומדות על מספר קטן של פיפסים למטבעות הפופולאריים אשר הולך וגדל ככל שמדובר על מטבעות פחות נזילים. פיפס הוא הערך המינימאלי לתזוזה בשער מטבע מסוים וערכו 0.01%. שוק המטח הוא למעשה השוק הפיננסי בו העמלות הן ביחס הנמוך ביותר לגובה העסקה, ובנוסף מקובלות מאוד בשוק זה עסקאות המבוצעות באמצעות מינוף. המינוף ניתן על ידי גופים פיננסיים שונים המציעים שירותי מסחר במטח ללקוחות פרטיים ומשמעותו הקצאת יכולת גבוהה יותר לביצוע עסקאות במטח. לדוגמא, מערכת מסחר המציעה מינוף של 1:100 מאפשרת למעשה לסוחר המטח כוח מסחר של 100,000$ על כל 1,000$ שהוא מפקיד בחשבון המסחר שלו.

 

מסחר יומי במטח

 

אחד המאפיינים המבדילים את שוק המטח משווקים פיננסיים אחרים, כמו שוק המניות, הוא הנטייה למסחר קצר מועד. בשוק המטח מקובל גם מסחר לטווח ארוך אך רבים מאוד סוחרי המטח המבצעים מסחר יומי, כלומר פותחים וסוגרים פוזיציות (עסקאות במטח) מספר פעמים במהלך יום המסחר כאשר בסיומו כולן נותרות סגורות . מסחר זה, המכונה מסחר ספקולטיבי, נפוץ מאוד בשוק המטח עקב התנודות הרבות המאפיינות אותו וכמות המשתנים האינסופית המשפיעה עליו.

ון של חברות באמצעות הנפקת חלק ממניותיהן לציבור.
שוק המסחר / השוק המשני – השוק בו מתקיים סחר בניירות ערך של חברות ציבוריות, אשר כבר הנפיקו חלק ממניותיהן בבורסה.

 

מנחם דפנות,


יועץ השקעות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב