דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניירות ערך 

מאת    [ 07/12/2009 ]

מילים במאמר: 565   [ נצפה 2331 פעמים ]

ניירות ערך

 

את המושג ניירות ערך מכירים כולם, אך לא רבים יודעים מהו באמת פירושו. ניירות ערך, כפי ששמם מרמז, הינם ניירות בעלי ערך כספי מסוים אולם כמובן שאין בכך בכדי למצות את ההגדרה, שהרי אם כן אז גם שטרות כסף הינם ניירות ערך. יש אמנם ויכוח על ההגדרה המדויקת של ניירות ערך, אולם נוכל להסתפק בהגדרה כי ניירות ערך הינם מניות, כתבי אופציה, אגרות חוב וניירות ערך מסחריים. ניירות ערך נסחרים בבורסה, שהיא זירת המסחר בה מחליפים ידיים נכסים פיננסיים שונים מהמוכרים לקונים, ולכל נייר ערך מאפיינים משלו.

 

סוגי ניירות ערך

 

כפי שהגדרנו לעיל, ישנם 4 סוגים עיקריים של ניירות ערך-

  1. מניות- מניות הן למעשה תעודות המעידות על יחידות בעלות בחברה כלשהי. המחזיק במניה של חברה מסוימת הוא למעשה בעלים של החלק היחסי בחברה וככזה הוא זכאי לתשלום של דיבידנדים, לזכות הצבעה באסיפה הכללית של בעלי המניות ולקבלת חלקו היחסי בנכסי החברה במקרה של פירוק. אדם, או גוף מסחרי, המחזיק למעלה מ-5% ממניותיה של חברה מוגדר כבעל עניין בחברה ואדם המחזיק ביותר מ-50% ממניותיה של חברה מוגדר כבעל השליטה בה. מכירה של מניות יכולה להתבצע גם באופן פרטי, אולם כאשר מדובר על הנפקת מניות לציבור הדבר נעשה באמצעות הבורסה לניירות ערך.
  2. כתבי אופציה- כתבי אופציה הם למעשה התחייבות של כותב האופציה למכירת מניה במחיר קבוע מראש ובמועד מסוים המהווה את מועד פקיעת האופציה. המרת כתב האופציה למניה נקראת "מימוש" והיא כדאית אם במועד פקיעת האופציה מחיר המניה גבוה מהמחיר הקבוע בכתב האופציה. כתבי אופציה אינם מקנים את הזכויות שמקנות מניות מאחר והמחזיקים בהם אינם בעלים של החברה.
  3. אגרות חוב- אגרות חוב, ובקיצור- אג"ח, הן ניירות הערך הנפוצים בעולם ומשמעות רכישת אגרת חוב היא מתן הלוואה לגוף המנפיק את אותה אגרת (ממשלה, חברה וכד'). הריבית הנקובה המצוינת באג"ח היא הריבית אותה משלם מנפיק האיגרת לרוכש האיגרת, ובמועד הפקיעה משלם מנפיק האג"ח את תשלום הריבית האחרון וכן את תשלום הקרן. ישנם סוגים רבים של אג"ח והם שונים האחד מהשני בהצמדה, בגובה הריבית ובגוף המנפיק.
  4. ניירות ערך מסחריים - נייר ערך מסחרי עובד על אותו רעיון של אג"ח, אך הוא מונפק על ידי תאגידים בלבד ומועד הפירעון שלו הוא בטווח הקצר, בין שבוע לשנה מיום ההלוואה. ניירות ערך מסחריים מאפשרים כלי יעיל לתאגידים לגיוס הלוואות לזמן קצר וגם הם נסחרים בבורסה.

 

הבורסה – זירת המסחר בניירות ערך

 

הבורסה לניירות ערך היא למעשה זירה בה נפגשים קונים ומוכרים של ניירות ערך וסוחרים בהם בהתאם לכללים קבועים. זהו השוק בו סוחרים בניירות ערך ומכשירים פיננסיים, וניירות הערך הנסחרים בבורסה כוללים מניות, כתבי אופציה, אגרות חוב וניירות ערך נוספים. המסחר בבורסה מתבצע באמצעות חברי הבורסה בלבד, הוא ממומן מעמלות ומפוקח על ידי הרשות לניירות ערך, שהיא גוף התקינה הרשמי בישראל בכל הקשור לניירות ערך.

 

חברות המנפיקות מניות בבורסה נקראות חברות ציבוריות, מאחר והציבור למעשה חופשי לרכוש יחידות בעלות בהן, ועל ידי כך לקבל בהן החלטות וליהנות מרווחיהן. הפעילות של מסחר במניות בבורסה מתקיימת בשני שווקים-
שוק ההנפקות / השוק הראשוני – השוק בו מתקיים גיוס הון של חברות באמצעות הנפקת חלק ממניותיהן לציבור.
שוק המסחר / השוק המשני – השוק בו מתקיים סחר בניירות ערך של חברות ציבוריות, אשר כבר הנפיקו חלק ממניותיהן בבורסה.

מנחם דפנות,


יועץ השקעות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב