דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מניות 

מאת    [ 07/12/2009 ]

מילים במאמר: 605   [ נצפה 2005 פעמים ]

מניות

 

מניה היא אחד המושגים הבסיסיים ביותר בשוק ההון, וסביר להניח כי גם אם אינכם מבינים דבר וחצי דבר בכל הקשור לבורסה ולהשקעות אתם עדיין נתקלים בה על בסיס יומיומי. אם אתם רוצים לדעת יותר על מניות ועל שוק ההון ללא ספק הגעתם למקום הנכון- הדקו חגורות, שבו בנוח בכסא והתכוננו להכיר עולם מופלא שבו כל אחד יכול לקנות ולמכור בעלות על חברות שונות, לסחור בניירות ערך שונים, לבנות אסטרטגיה להשקעות ולהרוויח או להפסיד כסף רב.

 

מהי מניה

 

על מנת להתחיל ולדבר על שוק המניות ועל העולם המרתק של מסחר במניות עלינו קודם כל להבין מהי מניה. מניה, בהגדרתה הבסיסית ביותר, היא בעצם חלק בבעלות על חברה כלשהי. הבעלות על כל חברה מחולקת ליחידות הנקראות מניות והמחזיקים בהם הם בעלי החברה והם הזכאים להשתתף בהחלטות החברה, לקבל חלק מרווחיה ולקבל חלק מרכושה אם וכאשר תפורק. החלוקה של המניות בין בעלי המניות היא הקובעת למעשה את חלקו של כל אחד מבעלי המניות של החברה. לדוגמא, אם לחברה מסוימת ישנן 100 מניות ואחד מבעליה מחזיק ב-30 מהן ניתן לומר כי הוא מחזיק ב-30% מהבעלות עליה.

 

סוגי מניות

 

למרות שמניה מהווה תעודת בעלות על חברה, עדיין ישנן סוגים שונים של מניות ונזכיר את העיקריים שבהם-

  1. מניות בכורה- מניות בכורה הן מניות שיש להן זכויות עודפות על פני הזכויות שמקנות מניות רגילות. הן לרוב נמצאות בבעלות מייסדי החברה או גורמים אחרים בעלי עדיפות, והן מעניקות להם עדיפות בהחזר הון בעת פירוק החברה וכן זכות ראשונים לקבלת דיבידנדים בתמורה לויתור על זכות ההצבעה באסיפה הכללית של בעלי המניות.
  2. מניות רגילות- מניות רגילות הן למעשה המניות המקנות את זכות ההצבעה, זכות קבלת הדיבידנדים והזכות לקבל חלק יחסי בנכסי החברה בעת פירוקה.
  3. מניות הצבעה- מניות הצבעה הן מניות המקנות לבעליהן את הזכות להצביע באסיפה הכללית של בעלי המניות, אך הן לא מקנות את הזכות לקבלת חלק יחסי בנכסי החברה בעת פירוק.

 

הבורסה לניירות ערך ושוק המניות

 

הבורסה לניירות ערך היא למעשה זירת המסחר במניות. כל חברה המעוניינת בכך יכולה להנפיק את מניותיה בבורסה לניירות ערך ובכך להציע לציבור לרכוש חלק ממניותיה. כאשר חברה מנפיקה מניות היא למעשה מציעה לציבור חלק מסוים ממניותיה, והכסף תמורתן מגיע לקופתה או לקופת בעלי המניות שוויתרו על חלקם. אותן מניות אשר נרכשו ביום ההנפקה יכולות להמשיך ולהיסחר בבורסה, כאשר שוויה של כל מניה נתון להשפעות שונות של השוק בו פועלת החברה ושל פרמטרים רבים נוספים. משקיעים בבורסה מנסים לגרוף רווחים כתוצאה מרכישת מניות של חברות שהם מאמינים שיספקו להם דיבידנדים גבוהים, וכן באמצעות קניה ומכירה של מניות ועשיית רווח על הפער בין מחיר המכירה ומחיר הקניה.

 

השקעה במניות – איך זה עובד?

 

השקעה במניות נעשית באמצעות חברי הבורסה בלבד, ודרכם מתבצעות כל הוראות הקניה והמכירה. המשקיעים בבורסה כוללים משקיעים פרטיים, המנהלים בעצמם או באמצעות ברוקרים תיק השקעות משלהם, וכן משקיעים מוסדיים הכוללים בנקים, בתי השקעות, חברות ביטוח וקרנות שונות. המשקיע הפרטי יכול להשתתף במסחר בבורסה או באמצעות ניהול תיק השקעות אישי או באמצעות השקעה בקרנות שונות המציעות תמהילי השקעות שונים במניות ובמכשירים פיננסיים אחרים. בנוסף, ניתן להשקיע באמצעות רכישת חוזים עתידיים על שערי מניות או מדדים מובילים בבורסה.

 

כולנו למעשה משקיעים בבורסה, בין אם באופן ישיר באמצעות תיק השקעות, בין אם באמצעות קרן ההשתלמות או החיסכון שלנו ובין אם באמצעות הביטוח שלנו או קרן הפנסיה. עם זאת, ההשקעה בבורסה של משקיעים פרטיים, שאינם בהכרח בעלי הון גדול, הולכת וגדלה משנה לשנה כאשר יותר ויותר משקיעים חדשים מחליטים להצטרף לחגיגה.

מנחם דפנות, 


יועץ השקעות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב