דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אבוי למתעלקים 

מאת    [ 12/11/2006 ]

מילים במאמר: 508   [ נצפה 4149 פעמים ]

ומעשה שהיה כך היה: משווקת של מערכות אזעקה לרכב ביקשה להחדיר אזעקה חדשה בשם "דרגון". קמפיין ההחדרה התבסס על שיטת הטיזינג. בשלב הראשון הועלו שלטי חוצות ובהם הטיזר "בקרוב תהיה אזעקת אמת". הכוונה היתה להחליף לאחר זמן מה את השלטים הללו בשלטים בהם יאמר, כי "דרגון" היא אזעקת אמת.

למשווקת "דרגון" היתה מתחרה ששיווקה אזעקה בשם "קליפורד". משווקת "קליפורד" החליטה לנצל את מסע הפרסום של המתחרה ולאחר הצבת שלטי הטיזר של "דרגון" העלתה שלטי חוצות משלה שעוצבו באופן דומה ושעליהם נכתב "כשהרכב בסכנה יש רק אזעקת אמת אחת - קליפורד 95". בדרך זו הטיזר של "דרגון" הפך בפועל לטיזר של "קליפורד" וקידם את הפרסומת שלה.

"דרגון" הגישה תביעה כספית נגד "קליפורד". התביעה עוררה קושי, שכן התובעת התקשתה להצביע על הוראת חוק שהופרה. ה"תרגיל" שביצעה "קליפורד" לא היה הפרת זכויות יוצרים (כי לאיש אין זכות יוצרים במילים "אזעקת אמת"), הוא לא היה הפרה של סימן מסחר (כי לא נעשה שימוש בשם "דרגון") וגם לא דיבה מסחרית (כי הפרסום של "קליפורד" כלל לא התייחס ל"דרגון"). לכאורה מדובר היה במקרה של תרגיל מרגיז אבל כשר משפטית, אלא שבית המשפט העליון חשב אחרת.

בפסק הדין נקבע, כי התרגיל שבוצע היה בגדר הפרה של חוק עשיית עושר ולא במשפט. העילה לפי חוק זה מותנית בכך שהנתבע קיבל טובת הנאה השייכת לתובע וכי עשה זאת "שלא על פי זכות שבדין". מכיוון ששלטי הטיזר היו שייכים ל"דרגון" ו"קליפורד" ניצלה אותם, ברור היה שהיא קיבלה טובת הנאה שהיתה שייכת לתובעת. אולם "קליפורד" טענה שלא הפרה שום הוראת חוק, ולפיכך לא התקיים התנאי שפעלה "שלא על פי זכות שבדין".

לכאורה הטענה של "קליפורד" היתה טענה ניצחת, אלא שכאן באה לעזרתה של "דרגון" הלכה שנפסקה על ידי בית המשפט העליון בעבר בעניין יבוא מקביל של עטי פארקר וקרוס. ההלכה הזו קובעת, כי התנאי של התעשרות "שלא על פי זכות שבדין" יכול להתקיים לא רק כאשר נעשית ההתעשרות בניגוד להוראת חוק מפורשת, אלא גם כאשר היא מהווה "התנהגות פסולה ... ההופכת את ההתעשרות לבלתי צודקת". "דרגון" טענה, כי התרגיל שביצעה "קליפורד" היה בגדר התנהגות פסולה ובלתי צודקת ולפיכך יש לקבל את תביעתה.

בית המשפט העליון קיבל את טענתה של "דרגון" וקבע, כי לא ניתן להגדיר את התנהגות "קליפורד" באותה פרשה, אלא כהתנהגות פסולה, ההופכת את ההתעשרות לבלתי צודקת. לפיכך הוא הורה לה לשלם ל"דרגון" את מלוא עלות החלק הראשון של הקמפיין (הטיזר).

פסק דינו של בית המשפט העליון בפרשת אזעקות הרכב מהווה תמרור דרכים לכל מי שחושב על ניצול מסע פרסום של מפרסם אחר. ברור שאי הפרת הוראת חוק ספציפית (כמו למשל, הפרת סימן מסחר) אינה מכשירה בהכרח ניצול שכזה. הרבה פחות ברור מה הוא הגבול בין תרגיל מותר לבין ניצול פסול. המינוח שבו נקט בית המשפט העליון - התנהגות פסולה ההופכת את ההתעשרות לבלתי הוגנת - הוא מינוח גמיש ביותר וקשה ליישום. מה שנראה לאחד כתרגיל ממזרי ולגיטימי, עשוי להיתפס על ידי בית המשפט כמעשה פסול. התרגיל שביצעה "קליפורד" היה תרגיל בוטה מאוד, אבל ייתכנו תרגילים בהם הניצול של הקמפיין האחר יהיה בוטה פחות. קשה מאד להעריך מה יפסוק בית המשפט במקרים כאלו. ההמלצה המעשית שלי, בכל אופן, היא שעדיף להימנע מתרגילי ניצול שכאלו, ולנקוט בהם רק כשהניצול אינו בוטה ומקומם ורק כשמוכנים להסתכן בתשלום מחיר בגינם.


עו"ד אורי שנהר הוא שותף במשרד שנהר-דולב
http://www.shdlaw.co.il

עו"ד שנהר הוא מחבר הספר "דיני לשון הרע" ומרצה בפקולטה למשפטים של האוניברסיטה קורסים בנושא "דיני פרסומות" ו"דיני לשון הרע".



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב