סטרס ובריאות
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

סטרס ובריאות 

מאת    [ 03/12/2009 ]
מילים במאמר: 865   [ נצפה 1823 פעמים ]

 
 

דרכים להתמודדות עם מתחים (סטרס)
כיצד נמתן מתחים
להרגיש טוב, להראות אחרת
מתח - סטרס מי מאיתנו לא חווה לחצים בבית, בעבודה, משפחה, אנו חווים טלטלות רגשיות ומנטאליות במהלך חיינו. הסטרס והמתח בחיינו עלולים לגרום לתשישות הנפש ועליה בשכיחות תחלואים שונים.
מתח (סטרס) אינו מחלה אך הוא זרז להתפרצות והחמרה במחלות בעיות בריאות מתחילות רק כאשר מערכות ההגנה והתחזוקה של הגוף נפגעות או נחלשות.

חיינו ארוגים ברצף אינסופי של לחצים פיזיים, מנטאליים, רגשיים ונפשיים: לחצים בעבודה... בבית עם הילדים, בן הזוג ,הורים המתבגרים..., המצב הביטחוני, המצב הכלכלי.... ואפילו מזג האוויר מלחיץ אנו חווים מתח וטלטלות מנטאליות ורגשיות. ללא שנתכוון לכך אנומתנהלים מתוך פסימיות, חרדה, כעס, דאגה, ביקורתיות ושפיטה, וחוסר בסיפוק
מצבי לחץ / סטרס הפכו לחלק משגרת חיינו.
לא ניתן לדמיין חיים נטולי מתח לחלוטין, אך מתח ברמות גבוהות, מתח מתמשך ורגשות שליליים עלולים על-פי מחקרים רבים להזיק. הסטרס פוגע בכל מערכות הגוף-
ויכול לבוא לידי ביטוי בסימפטומים רבים: בעיות עיכול (עצירות, שלשולים, תסמונת המעי הרגיז, כיב קיבה), בעיות נשימה, אלרגיות ועוד.
עייפות, חוסר ריכוז, כאבי ראש, נדודי שינה, דיכאון וחרדות.

בנוסף- סטרס לאורך זמן מחליש את מערכת החיסון ועלול לאורך זמן לגרום או להחמיר מחלות שונות, כגון: מחלות דלקתיות של מערכת העיכול, מחלות פרקים, לחץ-דם גבוה, מחלות-לב וכלי דם, סכרת ואפילו סרטן ועוד.


מה זה בעצם Stress -
זהו מנגנון עתיק של הגוף שאמור בעיקרון לסייע לנו כשהוא ברמה סבירה.
בימי האדם הקדמון - אנשים היו צריכים להתמודד עם מתח וסכנת קיום ביומיום-
הם ניזונו מצייד- והיו צריכים להתמודד עם חיות טורפות, תנאי אקלים קשים וסכנות קיום אמיתיות.

בזמן Stress מופרשים בגוף הורמונים מסוימים שגורמים להתעוררות מערכת העצבים הסימפתטית- הגורמת ל- דפיקות לב מואצות, נשימה מהירה, זרימת הדם מוגברת לפריפריה (לגפיים- ידיים ורגליים), ופחות הולכת לאיברים הפנימיים (תפקודם נפגע כתוצאה מכך).
תגובה זו מכונה- "Flight or Fight"- מצב זה נוצר בגוף על מנת לאפשר לנו לברוח או להילחם (למרות שפעמים רבות לא מדובר בסכנת קיום אמיתית ואין לנו אפשרות- לא לברוח ולא להילחם- ואנחנו תקועים עם התחושות האלו בגוף).

 

אז מה באמת אנחנו יכולים לעשות על מנת להפחית את הסטרס ולהימנע ממחלות כאלו בתקופה מטורפת כמו היום ובכלל -
כולנו יודעים שקיימות דרכים פשוטות אך יעילות שאנו יכולים לעשות למען עצמנו, על מנת להפחית רמת סטרס. כך למשל פעילות גופנית ותזונה בריאה.
תזונה מומלצת, כזו המזינה ופחות שומנית - פירות, ירקות , סיבים תזונתיים, פחות בשר אדום. להרבות בדגנים מלאים (שיבולת שועל, חיטה מלאה, דוחן, קינואה, כוסמת, גריסי פנינה, אורז מלא, תירס), חלבונים ממקור צמחי (קטניות, אגוזים, שקדים), זרעונים (דלעת, חמניות), שמנים צימחיים (בלתי רווים- שמן זית) דגים ועוד... . תזונה בריאה מאפשרת הרגשת חיוניות.

 

עשרת הדברות הבאות יעזרו לנו לתפקד היטב:

1. הידוק קשר זוגי
שימו לב, מחקרים מראים כי אנשים בזוגיות בריאים יותר מאשר בודדים...
למעשה, נמצא כי לאנשים בזוגיות יש סיכון קטן יותר לחלות, לעבור תאונה ואפילו למות, אז הדקו קשרים..

2. לבלות זמן איכות עם חברים
יחסים חברתיים אינם רק כיף, הם חשובים לבריאות נפשית טובה. כאשר המשאבים הפנימיים שלנו בירידה, הקרבה לחברים יכולה להפחית מתח ודאגות, תחושת החברותא נותנת תחושה טובה של סיפוק וקרבה, והתמיכה המורלית והנפשית מסייעת בהתמודדות עם קשיי היום יום.
3. להיות רוחניים יותר
אנשים המשתייכים לדת או לקבוצה רוחנית כלשהיא מאמצים גישות רוחניות המפחיתות סטרס ע"י אימוץ גישות של סבלנות סלחנות, תקווה והבנה.
4. אימוץ חיית מחמד
מחקרים מראים כי בעלי חיות לא רק שחיים יותר אלא מאושרים ומסופקים יותר.
5. לפתח תחביב או עניין חדש
סטרס מתפוגג תוך כדי עיסוק בתחביב מענג, ריטואל קבוע של פעילות מקל על מתח וציפייה לאירוע מיטיבה עם הגוף והנפש.
6. חשיבה מחוץ למסגרת הרגילה
לעיתים שינוי בדרך החשיבה על דברים ויצירתיות בדרך ההסתכלות יכול להפחית לחץ. לדוגמא, שינוי באופן הגעה לעבודה או הפחתת ומניעת גורמים לסטרס מסיבות אחרות,יכול לגרום להרגעה ולחשיבה על דברים בצורה שונה. אם מקור הלחץ נובע מסביבתך מומלץ לבצע שינויים בהתאם.

7. תרגלו את אומנות המדיטציה והרגעה
מחקרים מצביעים על כך כי אנשים הלוקחים פסק זמן לצורך עיסוק זה מפחיתים את לחץ הדם ומפחיתים סיכון למחלות לב. לשליטה מקסימלית בסטרס עוזרת בעיקר אופטימיות.
אם מתעקשים להיזכר בטעויות עבר מומלץ להעריכן בדרך חיובית. החיים כמו בית ספר. לעיתים אירועים שליליים הם הלמידה הטובה ביותר.

8. חייכו
מדענים מצאו שיש קשר בין שרירי פנים מחייכים לבין האיזור במוח המשחרר נוירוכימיקלים הנותנים תחושה נעימה.
חיבוק ונשיקה יתן תחושה ואפקט דומה.
9. תקשורת ברורה
על ידי שיפור מיומנויות תקשורת ניתן להפחית ברמת הסטרס וכעס. לא נעים לקבל ולתת מסרים כפולים. חשוב גם לדעת להקשיב. לדבר מנקודת מבט אישית ולעזור לאחרים להבין מה המסר אותו רצינו להעביר.
10. להתחיל לזוז ולהפסיק לעשן.
פעילות גופנית מורידה רמות חרדה אך גם מפחיתה רגשות דיכאון ודימוי עצמי נמוך. פעילות גופנית היא מהפעולות היותר חשובות בתוכנית להפחתת סטרס. הפסקה מיידית של עישון תגרום לשיפור מצב בריאות ויכולה להאריך חיים. הפסקת עישון תגרום לשיפור בתפקודי הריאות תוך ימים, הפחתה לסיכון מחלות לב תוך שנה והפחתה לסיכון לפתח סרטן תוך שלוש שנים
.וטיפ אחרון: . להרגיש טוב ביחס לעצמנו ולא לבכות על חלב שנשפך
. כל אחד מאיתנו חווה כשלונות ותבוסות. זכרו כי אלמנט המפתח להפחתת סטרס הוא לא לתת לתבוסות אלו להשתלט על חיינו ולגרום לנו דימוי עצמי נמוך.

 

 

באדיבות אתר כמוני- חברים לבריאות הרשת החברתית הקהילתית הראשונה בעולם בשפה העברית המיועדת לחולים כרוניים, לבני המשפחה ואחרים. הרשת החברתית היחידה המשלבת מידע רפואי מקצועי עדכני ואיכותי. פורום בריאות

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב