דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גניבת עין - זכויות יוצרים 

מאת    [ 02/12/2009 ]

מילים במאמר: 527   [ נצפה 3074 פעמים ]

גניבת עין היא עוולה נזיקית המופיעה בחוק עוולות מסחריות. משמעותה היא גניבת מוניטין של בעל מוצר כלשהו או שירות כלשהו תוך כדי הטעיית הציבור. המבצע עוולה זו, גורם לציבור לחשוב ולהאמין כי אותו מוצר או שירות ניתנים למעשה על ידו. חשוב להדגיש כי עוולת גניבת עין אינה באה להגביל תחרות לגיטימית בין בעלי עסקים אך נועדה למנוע מפלוני לייחס מוניטין של אחר כלפי עצמו.

גניבת עין בעידן של זכויות יוצרים

מוניטין של אדם הוא קניינו ועל כן הוא זכאי להגנה עליו. בדומה להגנה על זכויות יוצרים, ההגנה על מוניטין אינה פשוטה בשל הקושי הפרקטי למנוע מלכתחילה את הפגיעה. נוסף על זאת, גם הוכחת הנזק אינה תמיד קלה לנפגע ועל כן חוק עוולות מסחריות וחוק זכויות יוצרים נותנים לנפגע את האפשרות לקבל פיצוי כספי גם ללא הוכחת נזק.

בדומה לחוק זכויות יוצרים, גם חוק עוולות מסחריות בא לאזן בין שני אינטרסים מנוגדים. חוק זכויות יוצרים צריך לאזן בין זכותו של היוצר על יצירתו לבין זכותו של המשתמש לחופש ביטוי וחוק עוולות מסחריות צריך לאזן בין תחרות לגיטימית בין אנשים כפי שקורה בכל שוק חופשי לבין זכותו של אדם כי איש לא ישתמש במוניטין שהוא עצמו בנה.

גניבת עין- ההשלכות

בניית מוניטין היא אינה דבר של מה בכך. מדובר בעבודה קשה ומאומצת, מדובר בהשקעה בלתי פוסקת אשר את פירותיה רואים רק לאחר זמן רב. לפגיעה במוניטין של בעל עסק יש השלכות רבות והיא יכולה לגרום לאובדן לקוחות, לאובדן הכנסות ואף לקריסת העסק.

לאור זאת, קובע חוק עוולות מסחריות כי גניבת עין הנה עוולה אשר בהתרחשותה זכאי הנפגע לפיצוי. הוכחת קיומו של מוניטין אינה קלה ולפיכך גם הוכחת הנזק שנגרם לו. לפיכך, בדומה לחוק זכויות יוצרים, מאפשר חוק עוולות מסחריות לנפגע לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק עד לסך של 100,000 ש"ח. המשמעות כאן היא אדירה שכן ברגע שהנפגע הוכיח את קיומו של מוניטין ואת פוטנציאל ההטעיה של הציבור, בית המשפט יכול לפצותו אף אם לא התקיימה הטעייה בפועל!

הוכחת מוניטין –הכיצד?

מטבע הדברים, הוכחת מוניטין היא משימה קשה. זהו אינו חפץ מוחשי שאנו יכולים לגעת בו. על מנת שנפגע יזכה בפיצוי בשל גניבת עין, עליו להוכיח את קיומו של מוניטין ולכך קיימים מבחנים רבים לדוגמא:

1. שימוש בשם -  הנפגע ינסה להראות כי הפוגע השתמש בשמו המסחרי, בכינוי שלו, בסימן שלו וכדומה. המהות היא כי מדובר בשם אשר מזוהה בקרב הציבור עם הנפגע.

2. שימוש לאורך זמן ופרסום  - ככל שהציבור השתמש במוצר או בשירות לאורך תקופה ארוכה יותר, כך יהיה פשוט יותר להוכיח כי השימוש הוא תוצאה של הזיהוי שמבצע הציבור בין המוצר לאותו בעל עסק. באשר לפרסום, זהו מבחן שיכול בהחלט לסייע מפני שככל שבעל עסק השקיע יותר בפרסום, כך יהיה לו קל יותר להראות שנוצר מוניטין.

3. צורת חיקוי –  ישנה משמעות לא רק לעצם החיקוי אלא גם לצורת החיקוי. הכוונה היא שהציבור מזהה מוצר או שירות מסוים עם בעל עסק מסוים על ידי צורתו החיצונית של המוצר או סממן חיצוני של השירות ולא על ידי מבנה פנימי מוסתר.

לסיכום הסוגיה של גניבת עין, אין ספק כי המדובר בסיטואציה קשה בעלת השלכות מורכבות אך חשוב לזכור כי אם נפגענו בשל גניבת עין, נוכל לקבל פיצוי גם ללא הוכחת הטעייה בפועל!

אציין כי ייעוץ מקוון באינטרנט בנושאי קניין רוחני, כדאי לקבל ללא עלות בפורום קניין רוחני>>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב