דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ייצוג בבית משפט - למה זה טוב ? 

מאת    [ 29/11/2009 ]

מילים במאמר: 758   [ נצפה 2405 פעמים ]

ייצוג משפטי בתביעות כספיות

 

ייצוג בבית משפט היכן שהתביעה המוגשת הינה כספית, משמש כאמצעי להשגת המטרות הכלכליות של הלקוח התובע, שעיקרן החזרת המצב לקדמותו. בתביעות שאינן רק כספיות, כגון במקרה של גזל מקרקעין, או הפרת זכויות קניין רוחני, מתבקשים סעדים נוספים הצופים פני הווה ועתיד ושמטרתם היא הפסקת ההפרות והישנותן, כגון צווי מניעה. להליכים המשפטיים שלושה מאפיינים עיקריים המשפיעים על קבלת ההחלטות בהתנהלות התיק

 

הפרמטר הראשון הינו עלויות משפט. אלו מורכבות מן ההוצאות שעל התובע לשאת בהן עם קבלת הייצוג המשפטי כגון שכר טרחת עו"ד ואגרות, במהלך המשפט כגון שכר טרחת מומחים, ולעיתים לאחר שכבר התקבל פסק דין, כגון הוצאות לצד השני במקרה של הפסד.

 

הפרמטר השני הינו הסיכון של אי השגת היעד, קרי שההליך יסתיים בהפסד, או שלא ניתן לגבות מהצד השני את הכספים הנקובים בפסק הדין אף אם ההליך יסתיים באופן מוצלח לטובת התובע. הסיכון גובר במקום שמוגשת תביעה שכנגד.

 

הפרמטר השלישי הינו העומס הנפשי עימו מתמודד התובע או הנתבע כתוצאה משני הפרמטרים הקודמים.

 

הנתבע, נושא בסיכונים מקבילים של עלויות משפט, סיכוני תביעה, ועומס נפשי.

 

לפיכך, בתביעות כספיות יכולים הצדדים לחתור לפשרה ולפיה יקבל התובע חלק מסויים מתביעתו, אך הנתבע לא יאלץ לשלם אותה במלואה. באופן זה "קונים" הצדדים את סיכוני ההליך המשפטי, מפחיתים את עלויות המשפט, ומקצרים את העומס הנפשי.

 

 

כיצד יכול עורך הדין שקיבל עליו את הייצוג בבית משפט, להשפיע על הליך הפשרה?

 

ייצוג משפטי בהליך הפשרה

 

תרומתו של עורך הדין היא משמעותית יותר בהליכי פשרה, מאשר בעת הייצוג בבית המשפט, עקב העדר השפעתו של השופט. גם אם הליך הפשרה נערך בפני מגשר, אין למגשר את היכולת לאכוף דבר כלפי הצדדים, שכן הליך הגישור והסכם פשרה מותנים בהסכמת הצדדים לכל אורך הדרך עד לחתימתו. בהעדר הסכמה להליך הגישור או הפשרה יחזרו הצדדים לנהל את התיק בבית המשפט. 

 

השפעתו של עורך הדין בעת ייצוג בבית המשפט או בהליכי פשרה

 

כבר מעת המגע הראשוני עם הצד השני, על עורך הדין להיות בעמדה אסרטיבית ונחושה לנקוט בהליך עד סיומו, לרבות ייצוג בהליכי ערעור. נכונות זו תוצג לצד השני באופן גלוי ומודע, אך גם סמוי, שיבוא לידי ביטוי בכל התנהלות עם הצד השני ובית המשפט. באופן זה ישתקף לצד השני מלוא הסיכון הכרוך בהליך המשפטי. נקיטת גישה ותרנית מלכתחילה תשקף לצד השני כי הוא בסיכון נמוך, והוא ימהר לנצל זאת לשיפור עמדות, לגיוס יתר נחישות, ולמצב פסיכולוגי של יתרון. המשמעות של דברים אלה היא שעמדה פשרנית מגדילה את הסיכון הסובייקטיבי בתיק, אף אם עורך הדין מצויד בכל הראיות האובייקטיביות לטובתו.

 

 

הדברים האמורים אינם תחליף למקצועיות משפטית בעת ייצוג בבית המשפט, בפני מגשר, או בהליכי ערעור, ועל עורך הדין לעמוד בכל עת על המשמר, שמא ינקוט בנחישות יתר. על עורך הדין להכיר גם את החולשות של התיק ולייעץ ללקוחו על הסיכונים הכרוכים בו.

 

הכרעת התיק

 

 

אסור לשכוח כי מי שמכריע בסוף את התיק הינו השופט, כך שלכל עורך דין מסחרי יש השפעה חלקית בלבד בייצוג בתיק. לשופט בסיס ידע משלו, סדרי עדיפויות מקצועיות ופרוצדוראליות, עמדה משפטית ואישית, והתרשמות מהממצאים והעדים בתיק, המשפיעים על החלטתו בכל תיק ותיק. עמדה של שופט בבית משפט השלום יכולה להתהפך ע"י בית המשפט המחוזי, אשר אף היא יכולה להשתנות בבית המשפט העליון.

 

סיכום – נחישות ומקצועיות

 

לאור האמור לעיל, בעת ניהול וייצוג תיק בבית משפט, יש לקחת בחשבון את משקלו המכריע של שופט. כן יש לקחת בחשבון כי עורך הדין אינו מנהל תיק במעמד צד אחד, וכי גם לצד השני יש עמדה, שהיא כמובן הפוכה. בהתחשב גם בלחצים שמצוי בהם הלקוח – עלויות המשפט, סיכוני ההליך, ועומס נפשי, אזי החוליה החלשה או החזקה בתיק היא עורך הדין המייצג את הלקוח.

 

על מנת למלא את תפקידו כהלכה, על עורך הדין להיות לא רק בקיא במטריה המשפטית, הליכי המשפט, והמטריה המקצועית (כגון נדל"ן, קניין רוחני, נזקי גוף, וכד), אלא עליו גם להיות נחוש למצות את ההליך, ככל שחולשות או חוזקות התיק מתירות לו, ללא מורא.

 

יריב קדם עו"ד ונוטריון העוסק בייצוג בבית משפט, בתביעות זכויות יוצרים, פטנטים, מדגמים רשומים וסימני מסחר. במסגרת זו צו מניעה הינו סעד חשוב ומרכזי לאכיפת זכויות קניין רוחני, בצד הליטיגציה המסחרית המתנהלת למעשה באותו תיק תביעה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב