דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קואצ'ינג לשיפור יכולות התרמה - Coaching 

מאת    [ 29/11/2009 ]

מילים במאמר: 1493   [ נצפה 3608 פעמים ]

טרנד חדש בא למדינה  קואוצ'ינג

ינון אבישר

הקואוצ'נג היא, למעשה, תכנית אימון, שהמאמן המוסמך מפעיל מול המתאמן, על מנת למצות את יכולותיו, את מיומנויותיו ואת דפוסי התנהלותו, וכדי למנף ולהוביל את המתאמן לרמת ההצלחה הגבוהה ביותר, על בסיס נתוניו האישיים הקיימים.

ראיון עם מאמן קואוצ'ינג בכיר, בני גור, מנכ"ל חברת משימות.

מונח חדש בא למדינה – קואוצ'ינג (=אימון). בארצות- הברית ובאירופה הקואוצ'ינג הפך ללהיט היסטרי. כל אדם המכבד את עצמו וכל מעסיק ראוי לשמו, המתפקדים בעולמות התחרותיים האמריקאים והאירופים, מתמסרים לקואוצ'ינג ותתפלאו: הם מדווחים שהאופנה החדשה היא סיפור הצלחה מדהים.
שיטת אימון זו תגיע לארץ בעוד זמן קצר. ובעצם, הקואוצ'ינג כבר נמצא פה. מדי פעם מופיע מאמר בעיתונות הכתובה המדווח בהתלהבות על התופעה החדשה, ולא פעם אפשר לגלות מודעה קטנטנה בעיתון זה או אחר המזמינה את הציבור להתנסות בחוויית הקואוצ'ינג.
בארץ, כאמור, מספר המאמנים (שימו לב למונח הזה: עוד נזדקק לו מאוד בהמשך), שמסוגלים להפעיל את חוכמת הקואוצ'ינג בקרב המעוניינים, בין שאלה הם מגלי עניין, סקרנים, פרטיים; ובין שהם עובדי ארגונים מתקדמים הנשלחים בידי מנהליהם לעבור את האימון (גם זו מילת מפתח בענייננו) עדיין מצומצם.

אז מהי, ככלות הכול, תורת הקואוצ'ינג וכיצד היא הפכה לטרנד המרכזי בחייהם של מאות אלפי אירופים ואמריקאים?
בישראל כבר פועלים כמה עשרות מאמנים, ואחד הבכירים שבהם הוא בני גור, בן 50, איש חינוך [תושב אלון שבות שבגוש עציון], יועץ עצמאי לעמותות בענייני ניהול, ארגון וגיוס כספים, שלמד את תורת הקואוצ'ינג והוסמך לשמש מאמן בכיר.

הלכנו אליו כדי לשמוע מפיו מהי, ככלות הכול, תורת הקואוצ'ינג וכיצד הפכה לאופנה מרכזית בחייהם של מאות אלפי אירופים ואמריקאים?

בני גור, מהו, במשפט קצר אחד, עניין הקואוצ'ינג?

בני גור: "במשפט קצר אחד הייתי אומר שמדובר בתהליך למידה, באמצעות אימון, המקנה למאומן כלים שיאפשרו לו להפיק מהיכולות הקיימות שלו את רמת ההצלחה הגבוהה ביותר, המתאימה לו באמת, על בסיס האישיות הפרטית שלו."

ומעבר למשפט אחד?

בני גור: "תפקידי כמאמן היא לסייע למתאמן למצות מעצמו את המקסימום, אם בתחום העבודה ואם בתחום של ביצוע שינויים בתחומי חיים שונים על מנת להגיע אל המקסימום. במלים אחרות: הקואוצ'ינג אינו עוסק בפיתוח יכולות ומיומנויות, אלא מגבש וממצה את סך כל יכולותיו, מיומנויותיו, ומשאביו המיקצועיים, החברתיים והאישיים שצבר המתאמן עד תחילת האימון – והם-הם המהווים את הבסיס למיצוי ההצלחה, לראיית האור בקצה המינהרה. הדגש המרכזי של האימון הוא בבניית אסטרטגיה ותכנית פעולה שיביאו בצורה ממוקדת וכוללת את כל המשאבים האישיים שעומדים לרשות המתאמן לרמת ההצלחה הגבוהה ביותר. המאמן אינו שואל את עצמו כיצד לשפר את יכולותיו, מיומנויותיו ודפוסי ההתנהלות, ההתמודדות והתיקשורת של המתאמן על מנת לשפר סיכוייו להצליח, אלא כיצד ניתן למנף ולהוביל את המתאמן לרמת ההצלחה הגבוהה ביותר על בסיס הנתונים הקיימים."
בני גור מציע שנשים לב, קודם כול, לתרגום העברי של הקואוצ'ינג, שאינו אלא אימון. ממש כמו אימון ספורטיבי. וכמו במגרש הספורט, המונחים מאמן, מאומן, אימון, הם מלות המפתח בעולם זה. אלא שבעוד שעד היום מילה זו שימשה בעיקר לאימונים ספורטיביים, הנה היום היא הפכה למגמה סוחפת בתחום האימון האישי של בני אדם, המבקשים לעבור תהליך של ליווי, ליבון, הנחייה, הכוונה ולמידה על בסיס של שיתוף פעולה בין המאמן למתאמן.

כלומר, מדובר במשהו שדומה לטיפול פסיכולוגי?

בני גור: "בהחלט לא. טיפול פסיכולוגי הוא מישור אחר לגמרי, שדורש הכשרה אחרת, ואינו כרגע מענייננו. אנחנו מדברים על יצירת מסגרת ברורה של מאמן ומתאמן, שבה שניהם מתנתקים מהמציאות השוטפת (כפי שהספורטאים הבינלאומיים מתנתקים מהמציאות בהיותם במחנה אימונים סגור) ומשקיעים את כל הידע, הנסיון והיכולות העומדים לרשותם, למען מטרה אחת – שיפור התוצאות ויכולות היישום בעבודה ובחיי היום-יום, והיותם מוכנים טוב יותר, רגשית ונפשית, להתמודד בעולם התחרותי בו אנו חיים."

אם כן, מדוע המאומן זקוק למאמן? למה שלא ישב עם עצמו, יגדיר את מצבו ואת בעיותיו ויעבוד על פתרונות ראויים?

בני גור: "כבוגר ישיבות ומוסמך לרבנות, אשתמש בלשון חז"ל: אין אסור מתיר עצמו מבית האסורים. כבר חז"ל הבינו שאין הרופא יכול לרפא את עצמו ועליו להיעזר ברופא אחר. אדם  זקוק ליועץ, או למאמן בלשון הקואוצ'ינג, שיסתכל עליו מבחוץ, מזווית אחרת שהמאומן עצמו לעולם לא יוכל להימצא בה, על מנת לאתר ולפתור מצבים, שלעיתים המאומן עצמו אינו מודע לקיומם. עצם קיומה של החברותא הדו-צדדית הזו מאפשר לברר מה טוב באמת למתאמן, על בסיס היכרותו עם יכולותיו ועדיפויותיו. מרכז הכובד אינו יכולותיו ומשאביו של המתאמן אלא שיתוף הפעולה הייחודי בין המאמן למתאמן, ואוסף הכלים אותם מציע המאמן לטובת הצלחת המתאמן, על ידי הבאה לידי ביטוי והפעלה וניהול נכונים של כל היכולות והמיומנויות של המתאמן לעבר השגת תוצאות שיובילו למימוש האסטרטגיה המתאימה לנו ביותר. מדובר בלמידה של תוצאות ולא של תהליכים ללמוד להשיג תוצאות. זהו תהליך למידה המקנה יכולת לנהל יכולות."

מניין הגיעה השיטה הזו לארץ?

בני גור: "השיטה נולדה בארה"ב, בחברות ייעוץ אמריקניות, שצברו נסיון רב במשימות יעוץ אישי למנהלים, אנשי מקצוע בכירים, סלבריטאים, אנשי ציבור ופוליטיקאים, והבינו שיש להעתיק את עקרונות האימון מעולם הספורט לעולם הריאלי של החיים האמיתיים. אם בספורט זה עובד היטב, אין כל סיבה שזה לא יעבוד בחיים  האמיתיים. בארה"ב פועלים זה עשרים חמש שנים - בתי"ס לקואוצ'ינג שהוקמו ע"י חברות לייעוץ ארגוני, ניהולי, שיווקי, כלכלי ופוליטי. התחום הזה הפך לממוסד בשנים האחרונות כמקצוע לכל דבר."

מהם הפריטים שהועתקו מעולם הספורט?

בני גור: הקואוצ'ינג הוא מכלול מיכלול משולב של כלים מכווני תוצאות שנלקחו מעולם הספורט וכוללים פילוסופיה וחשיבה, דידקטיקה של מקצוענות, תכנון אסטרטגי, 'מנטורינג' (מנחה תומך), וגם עקרונות מתחומי הסוציולוגיה, הפסיכולוגיה, הניהול והשיווק. מכל אחד מהתחומים הללו נבחרו מודל וכלים מכווני תוצאות. שילוב זה יצר אפקט סינרגטי, בבחינת השלם שהוא גדול מסך כל מרכיביו, המוביל לרמת הישגים נדירה וגבוהה ובטווחי זמן קצרים."

איך הדברים מתבצעים בפועל?

 בני גור: "הקואוצ'ינג מושתת על יצירת תקשורת משותפת בין המתאמן למאמן. תקשורת זו מסייעת למאמן להגדיר עם המתאמן את החזון האישי שלו בתחומים כמו מקצוע, משפחה, יעדים חברתיים ועוד, החל מרמת ההגדרה של החזון האישי עד לגזירת המטרות והיעדים אשר יסייעו למימוש החזון. מדובר בסידרת מיפגשים חד שבועיים בני שעה וחצי לאורך 3 עד 6 חודשים, כשביניהן מבצע המתאמן מספר מטלות, שמסתיימים בפריצת דרך אישית של המתאמן, התקדמות מרשימה מבחינת היעדים והמטרות שגיבש לעצמו, ותחושה של התחדשות והתרעננות. של משהו חדש וטוב שקורה לך בחיים ומחלץ אותך מהשיגרה והאפרוריות."

מי בישראל כבר משתמש בשיטה זו?

 בני גור: "באחרונה זוכה השיטה ליותר ויותר הכרה ויישום בישראל. שיטת הקואוצ'ינג חודרת לכל רבדי החיים בישראל. בדרך כלל רוכשים אותה ארגונים לטובת חברי ההנהלה הבכירה והמנהלים בדרגי הביניים, אבל גם מערכות הבטחון משתמשות בה. מוסדות אקדמיים כמו הטכניון, אוניברסיטת חיפה המי"ל, מכשירים מאמנים לעיסוק בקואוצ'ינג בתום לימודים ובחינות – תחילה כמאמן מתמחה שהופך בסופו של דבר למאמן מומחה."

מי יכול לעסוק באימון?

בני גור: "מאמן מומחה הוא אדם שעבר הכשרה פורמלית והוסמך לכך, ועליו להגיע לתחום זה עם יכולת להקשיב, להתבונן, לחשוב ולעורר אמון. מדובר בבני אדם עם נסיון חיים, שיודע לייצר כימיה נכונה עם המתאמן, לשאול את השאלות הנכונות ולסייע בהנחיית אימוץ תהליך חשיבה רעננה, ולמתוח ביקורת אם צריך."

איך הגעת אתה, בני גור, לתחום הזה?

בני גור: "לפני 16 שנה הקמתי את חברת משימות ליעוץ בניהול ולפיתוח יכולות של מנהלים בתחום גיוס כספים ומשאבים למוסדות שהם מלכ"רים, וממשיך לנהל אותה. כבוגר ישיבות כרם ביבנה, מרכז הרב ומבשרת ירושלים, ומוסמך לרבנות ולחינוך, עסקתי שנים בתחומים אלה ושיפרתי את יכולותי כששימשתי שליח עליה בארה"ב. שם התוודעתי לפעילויות הקהילה היהודית לרבות גיוס כספים. בשובי מוניתי לסמנכ"ל לפיתוח של מכון לב – בית ספר גבוה לטכנולוגיה בירושלים, ואחראי על מערכות הפיתוח, הדוברות והיחס"צ, וגיוס כספים בארץ ובחו"ל. לאורך נסיוני למדתי שיש שתי שיטות לגיוס כספים: האחת היא שיטת השנור הישנה והאחת היא שיטת גיוס הכספים המודרנית, שמקבילה לעולם השיווק העיסקי. יש בין שתי הגישות האלה הבדלים תהומיים. מפני שגיוס כספים מודרני מחייב ידע ועיסוק בתחומים כמו פירסום, שיווק, קידום מכירות ואירועים, דיוור ישיר וטלמרקטינג ושאר כלים שיווקיים מתקדמים. ככל שהעמקתי בתחום הצבתי בפני עצמי משימה להכשיר, להדריך ולשנות את כל תפיסת העולם הישנה לטובת גיוס כספים מודרני. מתוך כך התוודעתי לתחום הקואוצ'ינג לפני   כשנתיים והבנתי שבלי ניצול שיטה זו, אי אפשר יהיה להשביח את משימת ניהול גיוס הכספים.  מכאן הרחבתי את ההתמחות בתחום הקואוצ'ינג באופן שמאפשר לי להיות מאמן מומחה לכל אדם המחפש דרך למצות מעצמו את רמת ההצלחה הגבוהה ביותר על בסיס הנתונים האישיים הקיימים, ובייחוד שדרוג היכולות של מנהלי עמותות, מוסדות וארגונים ומנהלי גיוס כספים בתחומי הפעולה המקצועיים בהם הם נדרשים להגיע לתוצאות של מצוינות."

מה מיוחד בקואצ'ינג לפיתוח יכולות התרמה אישית של מנהלי ארגונים ומנהלי גיוס כספים?

מנהלים רבים מתקשים מאד לתפקד "בתנאי אמת" בזמן בפגישה האישית עם התורם. לחץ התרגשות, חשש מתשובה שלילית, אי נעימות לבקש תרומה, שליטה מוגבלת בנתונים ועובדות אלו הם חסמים אופייניים המשפיעים על איכות פגישת ההתרמה ופוגעים בתוצאות האופטימליות.

 

איך הקואצ'ינג מסייע להתגבר על חסמים אלו?

במסגרת האימון, מזהים את החסמים, מדגימים את הסיטואציות, מנתחים את הקשיים, יוצרים גישות חדשות ומתאמנים לביצוע איכותי יותר של פגישות ההתרמה.

לפעמים, לפי עניין הלקוח (המנהל) מבצעים המאמן והמתאמן פגישות התרמה אמיתיות כבסיס לאימון, תרגול ושיפור יכולות בתנאי אמת.

מודל מיוחד זה התפתח לגישה חדשה הנקראת "אימון תוך כדי התרמה אמיתית". זהו מודל המאפשר להתקדם מבחינת הרמה המקצועית מעבר "לגבולות הסטריליים" של חדר האימון וליצור התרחשות בזמן אמת אשר יש לה יתרונות עצומים בזירוז תהליך ההכשרה והשדרוג בתנאי השטח.

בני גור מנהל משימות מאז שנת 96.


כיום משימות עוסקת ביעוץ ארגוני בתחום ניהול מערכות גיוס כספים ויחסי צבור, 18 שנות ניסיון.


בעבר סמנכ"ל לפיתוח בבי"ס גבוהה לטכנולוגיה בי-ם, מנהל אקדמי של המסלול להכשרת מנהלי מערכות גיוס כספים ומשאבים במרכז הישראלי לניהול [המי"ל]


http://www.mesimot.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב