דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכן את עצמך לפגישת האימון הראשונה 

מאת    [ 02/11/2006 ]

מילים במאמר: 1583   [ נצפה 4262 פעמים ]

מטרת המאמר היא לעזור למי שעומד לפנות לאימון, טיפול או יעוץ, להניח לפניו מספר שאלות שחשיבה עליהן תרחיב את המודעות שלו, וכך לעזור לו להשיג את מיטב התרומה שהוא יקבל מהתהליך בכלל ומהפגישה הראשונה בפרט.

בשנים האחרונות גדל מגוון גישות העזרה. הלך והתרחב טווח המצבים לגביהם ניתן למצוא סיוע, השתנו הגבולות שבין טיפול פסיכולוגי, אימון וייעוץ. אין טעם לנסות ולהתעקש על הגדרות פורמאליות ופלפולי ניסוח כלליים, במיוחד בתהליכים, שהגדרתם נמצאת בתחום האפור שבין הגישות. כלים דומים יקבלו שמות ואריזות שונים. מה שחשוב לדעתי הוא התאמה לצרכיך האישיים ( היום ), ומבחן התוצאה.

מאמר זה הינו פרי עבודה משותפת של אשתי, אבי דרור - סירקוביץ', פסיכולוגית קלינית, ושלי. לאורך כל השנים האחרונות הזוגיות שלנו מהווה עבורי חממה נפלאה לצמיחה אישית, זוגית, הורית ומקצועית.

תודה לך אהובתי.


בתחילת שיחת הטלפון היה בדורון משהו מתרגש ומבולבל. הוא פתח בשאלות שלא עסקו לא בו ולא בעניין שלשמו התקשר, זה הרגיש לי כמו משהו מגשש, שגם יכול ללכת סחור - סחור.

שאלתי בזהירות על המטרה שלו, והוא התחיל להסביר. מצד אחד המצב בעבודה סביר, אבל ! לאחרונה גילה עניין מחודש בנישה מסוים בתיירות והוא אינו יודע כיצד להתקדם, והתחיל לפרט. הקשבתי ולאחר זמן מה בקשתי לעצור ושאלתי : "כתבת משהו שמציג את הרעיון באופן מסודר?"

הרגשתי איך הפתעתי אותו. בבת אחת נפל לו אסימון ונוצרה בהירות מעשית.

אמנם הצעתי שיחשוב על עוד שתי נקודות, אבל תרומתן כבר היתה שולית. את עיקר התזוזה יצרה
שאלתי / הצעתי הקטנה.

דורון יצא מהשיחה הקצרה שלנו הרבה יותר ממוקד.

לא תמיד ניתן ליצור מיקוד כבר בטלפון, לפעמים הבנת הקושי והגדרת שלב מעשי דורשת זמן ועבודה. יש מקרים בהם כבר במשפטים הראשונים בטלפון ברור לי שנחוצה הקשבה מלאה, שצריכה להיעשות בפגישה. כאשר אני חש שבין השיטין צופן בתוכו מידע רב ערך, הדורש תשומת לב מלאה, תפקידי הוא להבטיח שהפונה אכן יקבל זאת, וחובתי להסביר לו שאל לנו לנסות ולהחליף פגישה מסודרת בשיחת טלפון.

מעבר למקרה כזה או אחר, למדתי, שעבודה אפקטיבית מתחילה כבר בשיחת הטלפון. וכשם ששיחת טלפון קצרה יכולה להניע צעד, כך יכולה, לפעמים, פגישה אחת ליצור תזוזה של ממש.

מטרת המאמר היא להסב את תשומת ליבו של מי שפונה לקבל עזרה למספר נקודות, שהתייחסות מקדימה אליהן, עוד טרם שיחת הטלפון, תוכל לקחת את התהליך לרמה גבוהה של אפקטיביות.

? מיקוד או רוחב

? בדיקת התאמה

? הכנה מוקדמת

? יצירת אמון

? כנות

דיאלוג נכון בין הפונה לאיש המקצוע יכול ליצור קצה חוט לדרך חדשה.

קל לומר, קשה לבצע.

הרגלים, דפוסי חשיבה, אמונות ישנות, כל אלה טווים רשת כבלים שיקשו על יצירת שינוי, למרות רצון כנה לזוז. שיחה פנימית מעכבת תמחזר את עצמה, עמדת חולשה תשתלט ותקפיא כל ניסיון לחופש חשיבתי. רגשות כמו פחד, קינאה, ייאוש יעלו גם כשאין במציאות איום של ממש. עם כל כך הרבה משקולות מיותרות קשה ליצור בהירות חדשה.

בפגישה ראשונה לא רק שמצוי חומר גלם רב אלא פוטנציאל מיוחד. ככל שהפונה יהיה ער למספר היבטים מהם מורכבת הצלחת התהליך כך הוא יוכל להגביר את האפקטיביות.

ניתן לראות ב"תזוזה בפגישה אחת" מטרה ראויה, אם כי לא בכל מצב. יש תהליכים ונקודות בזמן שבהם הדבר הנכון הוא להישאר עם הקושי, הישארות למרות הרצון לשינוי.

השקטת הלחץ להגיע כבר לפתרון מאפשרת שקט להתבונן. ויש תהליכים בהם יש חשיבות גדולה לעבודת התבוננות, כזאת המעודדת זיהוי והכלה של תכנים רגשיים נוספים, עמוקים יותר.

בכל מקרה, תזוזה אין משמעותה quick fix . תזוזה יכולה לקבל משמעויות קונקרטיות ומעשיות שונות. לפעמים תזוזה היא תובנה שיש בה בהירות חדשה, לפעמים זאת התמקדות במשימה מעשית חדשה, אולי הכרה בצורך להיפרד מבלי לדעת לאן פנינו. תזוזה היא תחושת התקדמות סובייקטיבית, המבטאת בהירות חדשה על מהות או כיוון הדרך.

תמונה שאני רואה לנגד עיניי היא של אדם במסע, שנמצא עכשיו על הר וענן כבד יושב על כל האזור. ההר וכל הנוף סביבו שרויים בערפל ואין הוא מסוגל להשקיף ולבחור מטרה ושביל להגיע דרכו אליה. "תזוזה" משמעותה התפוגגות הענן, זה שרק קודם הרגיש כל כך כבד והסתיר את כל הנוף.

לאחד מספיקה התפוגגות הענן, מכאן יבחר שביל וילך בו, לאחר הסביבה כל כך חדשה ולא מוכרת שהוא זקוק להמשך תמיכה, אולי אפילו ללמידה של כלים חדשים.

השאלה הראשונה היא - מה אתה מחפש בייעוץ - אני מקווה שאתה יודע להגדיר זאת לעצמך, למרות שבהחלט ניתן להשאיר זאת כשאלה לבירור משותף.


האם נדרשת עזרה בהתמודדות עם משבר או עם מצוקה שנמשכת כבר זמן רב -

האם עברת טראומה לאחרונה ועכשיו נדרשים ריפוי והחלמה -

יכול להיות שהגעת לדילמת החיים שלך ועכשיו הזמן לפרק הבא. איך תדע שאתה בשל לתזוזה מעשית -

האם אתה זקוק לאיש מקצוע שלא יאיץ בך ליצור שינוי, יקח כמה זמן שזה יקח - לפעמים היכולת לעשות איתך דרך בסבלנות רבה היא הסוד.

יכול להיות שאתה זקוק ליועץ / מאמן שהוא גם מורה, שילמד אותך כלים לעבודת התפתחות עצמית.

אם יש לך כבר ניסיון בהיעזרות יעוצית / טיפולית יתכן שתוכל לנסח לעצמך מה שם התאים, ולמה אותו מטפל מתאים או לא עכשיו.

אחת השאלות שיכולות לעזור לך היא האם אתה מבקש שהמאמן יעזור לך להתמקד או שאתה רוצה שהוא יעזור לך דווקא לפתוח. להרחיב, להעלות שאלות ולגעת בדברים שלא היו על סדר היום שלך אך עשויים להתברר כמאוד משמעותיים.

בדוק אם יש לך אג'נדה דחופה, שמחייבת בהירות ותוצאה מיידית, או שאתה בא פנוי יחסית, מוכן להתנהל על מי מנוחות, להגיע בקצב איטי יותר להיכן שיהיה לך נכון להגיע.

מחשבה על השאלות הללו תעזור לך ולמטפל כבר משיחת הטלפון ליצור בסיס ברור לשיחה.
עד כאן לגבי שאלת המיקוד או הרוחב.

קיימת כמובן שאלת הבחירה באיש המקצוע המתאים. איזו היכרות מקדימה ערכת עם דרכו - כמה הוא יכול לפרט, האם ביכולתך למצוא חומר כתוב המתאר את הגישה בה הוא עובד -

בבחירה למי לפנות, לא די שאיש המקצוע יהיה טוב, חשובה התאמה אישית.

האם הגישה וכישוריו הייחודיים תואמים אותך ואת הצרכים שלך היום ?

לא תמיד אפשר להעריך זאת מראש, אך אפשר לנסות. כימיה בינאישית ניתן לחוש כבר בטלפון. והאחריות על בדיקת ההתאמה ועל יצירה נכונה של הקשר היא על שני הצדדים.

אחת הדרכים לקבל תחושה ראשונית היא באמת לבדוק האם חשת ממנו/ה הקשבה והחזקה הולמת כבר בשיחת הטלפון. זוהי שאלה שהמבחן המעשי שלה יכול להיות פשוט.

לפעמים דווקא ההרגשה בתחילת הפגישה נותנת מידע חשוב.

בפגישה עצמה בדוק האם התקשורת בהירה, אם אתה חש שאתה יכול לנסח את דבריך בחופשיות.

אתה יכול, למשל, לשאול את עצמך האם אתה חש שהמטפל מזהה את כוחותיך טוב יותר ממה שאתה עצמך תופס אותם.

כל ההיבטים הללו נוגעים בשאלת ההתאמה, מכאן נוכל לעבור לשאלת ההכנה המוקדמת.

פעמים רבות יש ערך לארגון מוקדם של מה שמעסיק אותך. ניתן אפילו לבדוק עם איש המקצוע אם נראה לו מתאים שתכתוב, והוא יקרא זאת לפני הפגישה. יחד עם זאת פעמים רבות הכוח טמון דווקא במה שמתעורר תוך כדי המפגש ובמידע שעולה באופן ספונטאני ואז הכתיבה עלולה לחסום. איש מנוסה יוכל לחוש אותך, לענות ולנמק את דעתו.

הכנה היא לפעמים הבשלה לאורך תקופה. כדאי לשים לב לרגעים בהם עולה המחשבה לפנות לעזרה מקצועית ומנסה לקבל זמן עיבוד, היה ער לכך ותן לעצמך את הזמן הנדרש. יכול להיות ששאלה מעשית עלתה ומאיצה את ההכנה. זכור לקחת בחשבון את התמונה הגדולה ואת המוקד הנוכחי, הם לא בהכרח תמיד בהלימה.

נעבור לפגישה עצמה ולשאלה כיצד לתרום את חלקך בצורה הטובה ביותר.

התרחשות משמעותית שמתחוללת במהלך פגישה ראשונה נוגעת ליצירת הקשר ובניית האמון. רוב התהליך מתרחש, כנראה, מתחת לסף ההכרה, ויחד עם זאת חשיבה מקדימה יכולה לתרום. מידע תחושתי יוכל להפוך ליותר זמין, ופרשנות שאנו מייצרים תוכל לעלות למודעות.

נסה להיות ער לתחושות ולרגשות שהמפגש מעורר בך, מוקדם ככל האפשר.

חשוב, למשל, שהמרחב ייתן לך חופש ובטחון. כניסה לחדר לא נעים עלולה להקרין על מחשבותיך ביחס ליועץ, כמו גם על התחושה הכללית שלך. נסה לזהות מה בדיוק אתה קולט וחש במרחב החדר, ומה חולף בראשך. כך תוכל לבחור מה לעשות עם מה שעולה בך. האם אתה מצליח לנקות את הסחת הדעת ולחוש שקט להביא לפגישה את שלך - או שנכון לך יותר לבטא את מחשבותיך בקול רם, כך שיפסיקו לגזול ממך משאבים, ויהפכו לחלק מן הדיאלוג המתפתח -

יש מי שקופץ למים הקרים בבת אחת, מביא את עניינו ללא היסוס, אחר מגשש, בודק את המטפל, מבטיח את עצמו לפני שייחשף. שים לב האם אתה משתהה, עסוק ב"ריקוד של טבילת רגליים" ובכך נמנע מכניסה אל העניין שלך. האם אתה משתמש בחוסר היכרות מעמיקה עם המטפל כתירוץ לדחיית הנגיעה בתכנים שקשים לך - או יש משהו לא נוח לך מול האיש - יתכן וזה קושי שתצטרך להתגבר עליו מול כל איש מקצוע בכל שלב של התהליך, ועדיף לעשות זאת מוקדם ככל האפשר.
פתיחות וכנות דורשות, אמנם, מידה של אמון, אך גם יוצרות אצל איש המקצוע הקשבה פתוחה ומתקרבת, שממשיכה ובונה את אמון הנועץ.

זה מביא אותנו לרכיב נוסף, קריטי להצלחת כל תהליך - לבוא בכנות.

קושי וגם הזדמנות גדולים מצויים כאן. לכאורה מובן מאליו שכנות ופתיחות מהוות בסיס חיוני. אך למעשה, אצל כל אחד מאיתנו עלול להתעורר צורך לשמור דברים חבויים, לעתים גם מפני עצמנו, בלי שנהיה כלל ערים לכך.

כנות בעניינים רגישים עלולה לעורר בושה, כאב, פחד וכיו"ב. רגשות שיש נטייה טבעית להתגונן מפניהן. כאשר אתה כבר מחליט ללכת, בדוק עד כמה אתה מוכן ויכול להרחיב את טווח הכנות שלך. גם בעניין זה חשיבה מקדימה עשויה לעזור, אם כי לפעמים ניתן לדעת את התשובה רק במפגש עצמו, ולפעמים היכולת לבוא בכנות גוברת תהיה תוצאה של התהליך.

אחת הדרכים המעשיות לאמוד את מידת הכנות, כמו גם את ההתאמה של המטפל, היא לבחון, האם נוצרה בשיחה הגדרה חדשה של מהות הקושי. חשוב לזכור, שהמטרה היא יצירת תזוזה, והדבר מתאפשר מתוך פריסת מידע וארגונו מחדש. ככל שמידע, שנוגע בדרך כזאת או אחרת לעניין, נפתח, כך תתאפשר יצירת תמונה חדשה ומשם תזוזה.

מבחן נוסף המשקף את רמת הכנות היא תנועה לקראת סוף הפגישה. זוהי אינדיקציה שאכן נוצרו הבנה ואמון המאפשרים חשיבה משותפת. מימד שניתן להעריך אותו בקלות יחסית.

הנקודות שהעליתי יאפשרו לך לחשוב ולהיערך לפני הפגישה, להגיע יותר מאורגן וברור עם עצמך. כמו כן בעזרת הקשבה לדרך התנהלות הפגישה תוכל לתרום למהלכה האפקטיבי.

בהצלחה !


אמיר דרור

www.amirdror.com




אמיר דרור, אימון אישי ועסקי
יועץ ומאמן קריירה, מנהל סדנאות אימון אישי, תכנון קריירה, מודעות עצמית.
באתר מגוון מאמרים, מידע ותרגולים אישיים נוספים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב