דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה יוגה? ואיך לבחור שיטה מבין השיטות השונות? 

מאת    [ 25/11/2009 ]

מילים במאמר: 762   [ נצפה 1665 פעמים ]

הרופא/המטפל המליץ לך על יוגה? השכנה, החברה...למה זה טוב? מה זה עושה ואיך לבחור שיטה מבין השיטות השונות?
יוגה היא דרך מצוינת לשמור על גמישות שרירים ומפרקים, יציבה נכונה, חיזוק וניצול פוטנציאל הנשימה.
יוגה יכולה להתאים לכלל האוכלוסייה, אך גם לבעלי צרכים שונים ומיוחדים כמו למשל קבוצות יוגה לנשים בהריון, יוגה לילדים, יוגה לגיל הזהב ויוגה רפואית לאנשים עם בעיות ספציפיות (גב, שלד, שרירים ועוד.)
יוגה היא יותר מזה... יוגה היא תרגול של תנועה מודעת מתוך הבנת כוח הכובד, אולם יוגה היא לא התעמלות מודעת אלא הרבה מעבר לכך. משמעות המילה יוגה היא לאחד, לחבר בין האדם לבין עצמו, בין הגוף לנפש. יוגה היא פילוסופיה ודרך חיים. הפן הפיזי שבתרגול היוגה הוא רק חלק קטן מהדרך הגדולה שנקראת יוגה. במאמר זה אתייחס לתרגול הפיזי.
בבסיס התפישה היוגית קיימת ההנחה, שהסיבה הראשונית לסבל בחיים היא חוסר היכולת לראות את המציאות כפי שהיא. מטרתה של היוגה, אשר כבר קיימת למעלה מ- 5000 שנה, היא להנחות את האדם אל הראייה הנכונה של המציאות. כיצד מגיעים לידי ראייה שכזאת? לפי היוגים, כדי לראות היטב יש להכיר את אמצעי הראייה ולנקותם כפי שמנקים משקפיים. כאשר התודעה תהיה שקופה ומבריקה תשתקף בה המציאות במדויק. כך, באימון היוגה "מנקים" את התודעה ע"י מדיטציה (התבוננות), את הגוף הפיזי באמצעות אסנות (תנוחות), באמצעות פרניאמה (תרגילי נשימה או שליטה בנשימה) ניתן להגיע לטיהור, איזון וייצוב מערכות הגוף.
במשך השנים, התפתחו זרמים שונים ביוגה אשר כולם, בדרכים קצת שונות, מכוונות לאותו מקום. כדי לעשות קצת סדר ולעזור לכם להתמצא בין השיטות/ השמות השונים ולהתאים לעצמכם את הדרך אשר מתאימה לכם יותר. להלן פירוט מתומצת של זרמי היוגה העיקריים אותם תוכלו למצוא בארץ, היתרונות של כל דרך ולמי זה מתאים.
איינגאר: מה שמייחד שיטה זו, הקרואה על שמו של מטווה הדרך שלה ב.ק.ס. איינגאר (או פשוט מר איינגאר) היא התבוננות קפדנית באספקטים הטכניים של התנוחות, כלומר אימון סטטי המתמקד בדיוק ביצוע התנוחה. השהייה בתנוחות היא ארוכה, כדי לאפשר תשומת לב למיקום של השלד והשרירים בתנוחה. כמו כן מייחד את איינגאר יוגה השימוש בעזרים, כמו: בלוקים, חגורות, בולסטרים (כרית גדולה דמוית גליל), וכסאות. תלמידים הסובלים מפציעות או קשיים בביצוע התנוחות ייהנו מעזרים אלו. איינגאר מלמד בפונה שבהודו. שיטה זו מתאימה לכל.
אשטנגה: אימון דינאמי בזרימה מהירה מתנוחה לתנוחה. יש שש סדרות של תנוחות, כאשר אחת קשה יותר מהשנייה. כתוצאה מהקצב המהיר מזיעים הרבה וזו אחת הסיבות לפופולאריות שלה. בראש הזרם עמד פאטאבי ג'ויס, ז"ל שלימד במייסור שבהודו.
בשיטת האשטנגה יש כמה דגשים:
- הקשר של התנוחות אחת לשנייה והחיבור בין נשימה ותנועה.
- התכוונות לנשימת "אוג'אי" (נשימה מנצחת, מרוממת)
- שימת לב ושימוש ברצפת האגן ("מולה באנדהה"- מנעול אנרגטי) כמו גם דגש על נעילת נקודת המבט. תרגול זה מתאים לאנשים בריאים ללא מגבלות תנועתיות.
ויג'נאנה: פירוש המילה: לחוש, להבין ולהתאמן - מבפנים. בויג'נאנה יוגה מושם דגש רב על איכות התודעה באימון. האימון מתחלק לכמה מרכיבים עיקריים: מדיטציה, פרניאמה, תנוחות וקריאת טקסטים. בתנוחות נעזרים ב-7 עקרונות מנחים תוך כדי הקשבה לתחושות הגוף: הרפיית הגוף, תודעה ריקה, כוונה, השתרשות, חיבור, נשימה, התארכות והתרחבות. האימון מתבצע בדרך כלל בזרימה עם שימת דגש על דיוק בתנוחות. את הזרם מובילה אורית סן-גופטה שמלמדת בירושלים. שיטה זו מתאימה לכל.
שיבננדה: מבוססת על הפילוסופיה של סואמי שיבננדה מרישיקש שלימד לשרת, לאהוב, להיטהר ולהבין. תלמידו סואמי וישנו-דיבננדה הפיץ את היוגה למערב. אימון שיבננדה הינו אימון עדין, הכולל 12 תנוחות יוגה, שירה (צ'אנטינג), תרגילי נשימה ומדיטציה. דגש גדול ניתן באימון על עקרון ההרפיה. שיטה זו מתאימה לכל.
ויני יוגה: אימון הויני יוגה הינו אימון עדין מאוד ששם דגש על תיאום בין הגוף והנשימה. האימון מותאם לצרכים של כל אחד באופן אישי, מתוך התפיסה שלרוב האנשים יש צרכים שונים ועל כן האימון צריך להיות מותאם לצרכים אלו. מי שעומד בראש הזרם הוא דסיקאשאר, המלמד במאדרס (צ'ינאי) שבהודו. שיטה זה מתאימה לכל.
יוגה לילדים: שיעורי יוגה לילדים מועברים בצורה חווייתית ויצירתית המשלבת תנועה, אתגר גופני ומחשבתי עם הרפיה ושקט. באמצעות תנוחות היוגה השונות לומדים הילדים להכיר את גופם, לחקור ולהרחיב את יכולותיו ובאמצעות כך לפתח מיומנויות פיזיות, רגשיות ומנטאליות. תרגול יוגה לילדים יכול לתרום ליציבה נכונה, פיתוח יכולת התמצאות במרחב, פיתוח יצירתיות וביטוי אישי, מודעות גוף ודימוי גוף חיובי, פיתוח יכולת ריכוז, פיתוח יכולת הקשבה, קואורדינציה ועוד... שיעורי היוגה מתאימים לכל ילד וילדה.

כמו כן, קיימים זרמים נוספים ביוגה שלא פירטתי כאן כמו: קונדליני, בריגהו, שאדו, יוגה נשית וכו'...
קיים גורם נוסף, לא פחות חשוב מהשיטה והוא המורה. חשובה מאד ההסמכה של המורה ביוגה, בהוראה וכמובן, החיבור שלכם אליו.
נסו לבחון, בשיתוף עם המורה, מה אתם מצפים משיעור היוגה ומהן המטרות שלכם באימון...
ניתן לתרגל יוגה בקבוצה או בשיעור פרטי אחד על אחד.
ברוב הקבוצות ניתן לבוא לשיעור אחד ללא התחיבות. חשוב להתנסות ולהעריך האם השיטה מתאימה לכם ולהתייעץ עם המורה בקשר למגבלות הבריאותיות שלכם (אם יש)
צאו לדרך...
בכל שאלה אתם מוזמנים להתייעץ...

נמסטה!
קיה קרנברג מורה בכירה ליוגה        
Kayayoga7@gmail.com       052-4545213     
לאתר 



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב