דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תום לב בדיני חוזים 

מאת    [ 25/11/2009 ]

מילים במאמר: 385   [ נצפה 4980 פעמים ]

 

"תום לב" הוא צירוף מילים המתאר איכות של מוסר יושר והגינות אצל אדם. עקרון תום הלב הוכנס למערכת המשפטית כדי להביא לביטוי ערכים מוסריים ליחסי האנוש בין השאר בתחום המשפט האזרחי הכולל כמובן את דיני החוזים, המקרקעין והקניין.  

את עקרון תום הלב אנו פוגשים כבר בתורה. בספר בראשית פרק כ' פסוק ה' מתואר כי אלוהים נגלה בחלומו לאבימלך כדי למנוע אותו מחטא כלפי שרה אשת אברהם. מהמתואר ניתן להבין כי אבימלך נהג בתום לב ובניקיון כפיים והחזיר לאברהם את אשתו. 

 בפסיקת בית המשפט נאמר כי "עקרון תום הלב קובע כי השמירה על האינטרס העצמי צריכה להיות הוגנת ותוך התחשבות בציפיות מוצדקות ובהסתמכות ראויה של הצד השני. אדם לאדם - לא זאב ולא מלאך, אדם לאדם אדם " (רע"א 6339/97)

 עקרון תום הלב מפעפע אל תוך החקיקה, ואנו מוצאים אותו בין השאר בדיני החוזים - בסעיף 12 לחוק החוזים המדבר על תום לב במשא ומתן לקראת כריתתו של חוזה, בסעיף 39 לחוק החוזים המחיל את עקרון תום הלב בעת קיום החוזה, וכן בסעיף 61 (ב) לחוק החוזים המרחיב את חובת תום הלב גם על פעולות משפטיות שאינן בבחינת חוזה ועל חיובים שאינם נובעים מחוזה.

 כיצד נדע אם פעולה מסוימת לוקה בחוסר תום - מבחן תום הלב לדעת השופט ברק הינו מבחן אובייקטיבי, כלומר יש לבחון תום לב בפעולת הצדדים לחוזה על פי ערכים של הגינות ויושר ושניתן לצפות מצדדים הוגנים וסבירים. לדעת השופט חשין תום הלב מבחנו הינו סובייקטיבי וכדי לדעת אם פלוני פועל בתום לב יש צורך לבדוק את הנעשה בליבו פנימה של האדם. (רע"א 6339/97)

 מהו הסעד המשפטי להפרת חובת תום הלב בשלב הטרום החוזי - כאשר מופרת חובת תום הלב במשא ומתן לקראת כריתתו של חוזה על הצד שמנהל משא ומתן שלא בתום לב לשלם פיצויים לצד הנפגע בעד הנזק שנגרם לו עקב המשא ומתן או עקב כריתת החוזה. ברוב המקרים הפיצויים הנפסקים יהיו פיצויי הסתמכות, היינו פיצויים שמטרתם החזרת המצב לקדמותו - למצב שלפני הכניסה למשא ומתן. יחד עם זה, ישנם מקרים חריגים בהם הפרת עקרון תום הלב תעניק לנפגע סעדים של פיצויים חיוביים - פיצויי קיום, ואלה יהיה מקרים חריגים בהם המשא ומתן בין הצדדים כבר הבשיל למעשה לכדי חוזה.

 במקרים בהם מופר עקרון תום הלב בעת קיום החוזה, הרי שנפנה אל חוק החוזים (תרופות) והסעדים האפשריים יהיו : אכיפה, ביטול ופיצויים והכול בהתאם להתקיימות תנאי החוק למתן הסעדים הנ"ל. 

 

 

משרד עורכי דין יורם גולדברג בעל ותק ומוניטין של כ - 40 שנה. ממוקם בהוד השרון ומתעסק בתחומי המקרקעין, חוזים, השבחת מקרקעין, צוואות ירושות ועוד. לייעוץ משפטי התקשרו : 09-7406848


לגלישה לאתר - www.yg-law.co.il


לביצוע מכירת דירה בתום לב - http://yg-law.co.il/tomlev-contracts.php


למכירת דירה מסודרת בדרך התמחרות - התמחרות


לאתר משרד עו"ד יורם גולדברג - www.yg-law.co.il


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב