דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אדם וטבע השפעות בתהליך התפתחות עיצוב חיי אדם 

מאת    [ 25/11/2009 ]

מילים במאמר: 1970   [ נצפה 4252 פעמים ]

מקורות המאמר :

משנת הרב אברהם יצחק הכהן קוק
מהר"ל
רבי יוסף אלבו,ספר העיקרים פרק שלישי
הרב אביחיל דוד,שיעור אינטרנט בנושא "יהדות וסביבה".
פרופ' אבשלום מזרחי ,מתזונת האדם הקדמון(מכללת רידמן)כתבה אינטרנטית באתר המכון.

המעגל האקולוגי
העיסוק במהות הטבע מתייחסת לכלל העולם הנקרא : עולם העשיה,הרובד הפיזי הטבע מתקיים בחוקיות משל עצמו מלקחת חלק ויצר לעצמו את הטבעת הפרטית שלו למציאות המשרתת את נפשו יותר מפאן הישרדותי בלבד, הוא אינו קוף מפותח "דרויניסטי" אלא קורץ מחומר נוסף סגולה פנימית המצריכה מילוי.

 

טבע וניסים
כמספר בני האדם שחיו על פני כדור הארץ כן מספר גישות ודרכים שונות להליכה במפגש האדם ובוראו דרך הטבע הסובב לאומת דרגת מעל הטבע המוגדרת כ "נס" בין גלוי או נסתר "עושה נפלאות לבדו" - "כי לעולם חסדו" הוא אינו רק מציאות אלא הבטחה.

בתוך הטבע הנראה התגלגלות והשתלשלות מאורעות שניכרת בהם יד הבורא המכוונת את המציאות שהינה "כביכול" באופן טבעית, היא משאירה את המביט בעניין לבחור את אמונתו , אותה "מקריות" שאנו פוגשים על כול צעד ושאל משאירה לנו את ה "זכות" להיות חופשיים במחשבה הפרטית שלנו את פרשנות הדברים.

על כן הוא  הבורא משאיר את טביעות ידו בלבד ועושה את עבודת ההכוונה "לבדו" לעולם חסדו הינה בעוה"ז כלפי כול הברואים לאומת "עולם של חסד יבנה" שהיא ביד האדם,אותה ציפייה של הבורא לתת לילדו את היכולת לבנות את עצמו,לנסיך לבנות בעצמו את הארמון שלו ולא לחיות בתוך הארמון של אביו.

 

נקודת התחלה
משחר ההיסטוריה האנושית הידועה לנו בשלבי התפתחות האדם הקדמון מתוך היציאה מהטבע איבד האדם את ההרמוניה הקיימת בטבע.
האדם תר אחר שלמות בלתי מושגת וצורך בלתי פוסק במרכיב החסר לו.
וככול שהאדם רחוק יותר מהטבע כך קיים בו המרדף אחר תחליפים מעובדים ע"י אדם ורואה את הטבע בגן החיות
או ב "נאשיונאל - גאוגרפיקס" ומתפעל מכוחו של הטבע אך הכול מרחוק.ממרחק בטוח,בשליטה.

האבסורד הגדול ביותר הוא חוסר האונים של האדם היוצא לטבע,כיצד ישרוד בלי מכשיר סלולארי,GPS,רכב,דלק,מים,בגדים,נשק,מזון.... בקיצור חצי בית צריך לסחוב על מנת להתקיים שם בחוץ ....שלא לדבר על פחדים מאיתני הטבע ...קור ...חום...
רק לפני כמה דורות אנשים חצו מדבריות בלי כול זאת...עובדה.

האם אנשים היו יותר חזקים - לא בהכרח...הם היו יותר קרובים לטבע ורמת החיים שלהם הייתה הרבה יותר פשוטה,העידן המודרני והמהפכה התעשייתית יצרה תלות באדם והלחישה אותו עד כדי סרוס יכולתיו הפיזיות .

באם נשוב אל מעגל הטבע כחיה ?
נדמה שזה בכלל בלתי אפשרי למעט טיול מאורגן היטב ולפרק זמן קצר ונחזור עם חוויות והרבה תמונות במצלמה הדיגיטאלית.

התערבות האדם בטבע היא המפעל הראשון בעולם המדע של ימינו מודד את מציאות האדם על פי פרמטרים שלנו הוא ביות החיטה לצורכי חקלאות ברור הוא שבשלב זה לאחר תקופת האבן הקדומה ולא הסתפק האדם בגידול חיטה ודגנים  אלא גם בעיבודה ללחם.

תחילת יצירת האדם העצמאית,הוצאתו ממעגל החיה לתוך מעגל האדם המייצר את מציאותו בונה את ביתו ויוצר בחומר את הסביבה שלו הנוגדת את הטבע מסביבו.

הוא יכול לחיות לצידה אך לא כחלק מימנה ממש,הוא חייב לחיות לצידה כי הוא ניזון מימנה.
החומרים שבהם האדם מתחלק עם העולם במעגל אקולוגי ברמה של "קח ותן" מתמעטים ככול שהאדם מתעש את העולם יותר ויותר.
הקיום של האדם נשאר בחוקי הטבע של החזק שולט ושורד.
וכך אומות חלשות נעלמו או נכחדו או נטמעו בתוך הקהל.

מהות הטבע
טבע מלשון טבעת
עולם של מחזורים ועיגולים
כול מערכות הטבע מסתובבות
אין של טוב או רע אלא מעגל שרשרת של מאזן אקולוגי מושלם אחד מזין וניזון מהאחר.

הטבע עובד ללא שאלות למרות הקושי והתנאים הקשים גם לבעלי החיים והצומח ולאדם הוא בלתי אפשרי.
הטבע העגול סובב סביב האדם שהוא ישר,הוא כמו קו או נקודה והטבע מסתובב סביבו.

הוא הסיבה לטבע סביבו אך כפוף לחוקי הברזל של הטבע הפועל על כולם ומי שמגיע למציאות הארצית מופיע תמיד בהתאם לכך ג"כ
בגוף ובטבע רגיל באשר שליחותו תהיה הוא יפעל בתוך המציאות הרגילה.

האדם - מולך על הטבע , "ורדו בדגת הים" אומר הבורא לאדם וחווה.
האדם המוצא את דרכו בפיתוחו את השליטה בטבע למרות שכוחו הפיזי נמוך.
כוח מחשבתו הביא אותו להיות ה "מלך" המולך על הארץ,על רבדיו בחומר בלבד אך לא על איתני הטבע,בלא יכולת לשנות או לפגוע בקיום העולם למרות דריכתו הגסה ופגיעה באוצרות הטבע,שכבת האוזון וכדו' יש ביכולות הטבע סגולות יותר חזקות ועמידות כנגד.

חיבור מחודש בין האדם לטבע
"שלשה משיבין דעתו של אדם, קול ומראה וריח, שלשה מרחיבין דעתו של אדם, דירה נאה ואשה נאה וכלים נאים".
 (מסכת ברכות  נז ע"ב)

לא בכדי אומרת הגמרא : משיבין
היא יוצאת מנקודת הנחה שכולנו התרחקנו מהטבע ועל ידי חושינו יכולים אנו להבריא את עצמינו דרך החסר הנמצא בחומר המגולם בטבע.
כלומר תכונותיו הפיזיות של האדם לקלוט את המציאות החומרית הם לא רק לעשות ולחוות את העולם אלא נדרשת עבודה עצמית של האדם החיי מחוץ לטבע של "השבת דעת" כפיצוי על האובדן בהתרחקותו ממגעו והיותו חלק מהטבע הפראי .

ואח"כ שימוש בו להתפתחות של "הרחבת דעת".
ומה היא "דעת" בתורת ישראל ?

בעשיית המשכן כתוב :

וידבר ה' אל משה לאמר: ראה קראתי בשם בצלאל בן אורי בן-חור למטה יהודה
ואמלא אתו רוח אלהים בחכמה ובתבונה ובדעת ובכל מלאכה  (שמות ל"א, א'-ה')

כלומר שישנם פה תכונות שונות (חכמה,תבונה,דעת)
והם כולם נובעות ממקור רוח אלוקית לתוך האדם במלאכתו בחייו ב"עולם העשיה"
הפסוק מדבר על בניית המשכן וכליו בעת היות עם ישראל במדבר.בשלבי התגבשות העם במסע נדידה משלב לשלב.
מעשה בניית המשכן היה אבן דרך לעם המקבל כלי מעשי ופיזי לעבודת ה' הייתה נדרשת תשומת לב רבה לפרטי פרטים בביצוע הכלי המעשי בזמן שהינו אמצעי לדבר רוחני שאינו נתפס בעיניים רגילות כול עבודת המשכן היא בעצם אמצעי להתקרבות האדם לבוראו דרך מכשיר והתאים גם לרוח תקופתו מכול הבחינות.

דעת ורוח האדם
מקור בסיסי למילה דעת הוא עץ הדעת של אדם הראשון
מבלי להכנס לסוגית עץ הדעת לעומקה אותה תכונה שקיבל האדם הראשון באוכלו מעץ הדעת על יתרונותיה וחסרונותיה בחר האדם "לדעת טוב ורע" יש מחיר לדבר של בזיעת אפיך תאכל לחם, מרגע שאדם קיבל את היכולת לעשות בעצמו לעצמו אז הוא גם מחוייב בהפעלת הדעת כצורך קיומי והשרדותי.

אך מסתבר שמעבר להישרדות הקיומית ישנם צרכים נוספים ל "רוח האדם"

"שלשה משיבין דעתו של אדם, קול ומראה וריח, שלשה מרחיבין דעתו של אדם, דירה נאה ואשה נאה וכלים נאים".
 (מסכת ברכות  נז ע"ב)

 

הרב קוק מדבר על הסוגיה :

(עין איה על מסכת ברכות ט,קי"א)
" נפש האדם בראה אלהים ישרה, שמחה בחייה ומוצאת נחת ברגשותיה, כל זמן שיתאים האדם את חייו לחיי הטבע הכללי, ימצא אושר ושמחת לב. אמנם בתגרת יד החברה האנושית התרחק האדם מרגשות הטבע הטהורים ונעכרה גם כן דעתו. על כן המידה שתשיבהו אל ישוב דעתו הטבעי היא הקורת רוח הכללית המשותפת שימצא האדם בטבע. חסד ה' המלא את כל היקום, קול זמרת הציפורים מבין עפאים יתנו קול, מראה הדר הכרמל והשרון בפרחיהם הנחמדים, ריח השושנים וכל פרי חמד אשר בגן ה', הארץ אשר נתן לבני אדם."

מהיא אותה "תגרת יד החברה האנושית" אם לא חלק מהישרדות האדם בתוך המבנה של חייו
המרוץ אליו הוא רתום בחיי היומיום ללא תשומת לב ליופיו והדרו של העולם ה"פשוט-מורכב" מסביבו ?

וכן מוסיף הרב :

אלה הם משיבין את דעתו אל הטבעיות אחרי התרחקו ממנו ע"י התרבות והחברה שהרחיקתו, ובשוב דעתו אל מקור הטבע מעשי ידי יוצר, ישובו אליו כל חמדת הנפש הטבעיות, רגשי קודש והתרוממות נפש אל אל אלים, וכל מדות טובות הטבעיות אשר לאדם הישר, אשר לא השחית דרכו ע"י עזיבתו אורח ישרים הסלולה. אמנם לא זאת היא לבדה התעודה האחרונה אשר לאדם, לא רק ההשבה אל הטבע הישרה הוא גמר הרוממות האפשרי לו לעלות אליה, כ"א עודהו צריך להרחיב את כחות נפשו להוציא מן הכח אל הפועל את הצפון בה מגדולה וחשק אל מעלות רמות. ואלה היתרונות לא יצאו אל הפועל ע"י קנינים הכלליים לבדם, כ"א עוד צריך הוא להיות קונה קנינים פרטיים של מעלות רמות. והבסיס הנפשי בציור הקנינים הפרטיים, שהם יהיו סבות בדרך הרגיל להרחבת הדעת יותר מחקה הקבוע הטבעי, שבמעלות הרוחניות יהיו היתרונות של הלימודים והמדות הקנויות בקדושת הנפש ביתרון גדול ומופלא. הם אינם מתכנסים בערך של ענינים כלליים כקול מראה וריח, כ"א ענינים פרטיים שבהם יש יתרון לבעליהם הפרטיים. אשה נאה נחלת ד', דירה נאה וכליב נאים. הרחבות מלאכותיות פרטיות, באות רק ע"י ההתרוממות מעל הטבע, וההכנסה לגבול השתלמות השכל במעשה וכשרון מלאכת מחשבת. וערכם במעלות הרוחניות ההתרוממות אל ההוד העליון הפרטי, שלא נמצא דוגמתה בהכנת הנפש האנושית הכללית. שמזה נמצא בסוד ההשגחה העליונה, בחירת עם, משפחות ואישים מיוחדים במעלות היותר עליונות, שהם ערך ההרחבה העולה מערך ההשבה, כי הטבע אף שיהי' מישר את דרך האדם ביושר פנימי, לא תעוז לחכם להתגדל מעל לגבול, ולשאוף בכל לב ונפש לטובת הכלל האנושי או הלאומי, ומכש"כ כלל כל המציאות מעשה ד' אשר ברא אלהים לעשות לשכלל ולהעלות. אלה התשוקות אינם באות כ"א בדרך הגידול הפרטי שבאדם, לא לבד ע"י השבת דעתו של אדם כ"א ע"י הרחבת דעתו.

כלומר ניתן לומר שבדרכו של האדם בעולמו בתהליך התפתחותו האישי השימוש בטבע הוא כלי בסיסי.

האדם המחבר "שמים וארץ"

 נמצא בתהליכים של מחשבה ומוסר שאינם קיימים בטבע,הוא סיבת הקיום למעגלים.
טעות אומות העולם בעידנים קדמונים שראו את כוחות הטבע כאלוקות על כן נקראים עובדי עבודה זרה,הם הוא מזהים את מיקומם במציאות.
הנשמה שהיא מעל הטבע - שמים .
הגוף הוא הטבע  - ארץ.
כמו שאדם שולט בטבע כך האדם נמצא במערכת יחסים משתנה וקונפליקט פנימי מתמודד כול הזמן בין השמים לארץ בנפשו המתמודדת בשאלות פנימיות של מוסר, מה נכון ומה לא,האדם הנמצא בטבע הסובב אותו אינו רואה שבתוך עצמו הדיס הרמוניה היא חלק מעבודתו הפנימית ברמות פנימיות ולרוב אינו נמצא בידיעה על כך.
זה בנימי נפשו המתמודדת אל מול הגוף הדורש בדרכו הארצית שאלות קיומיות.
כך שחלק גדול מסיבות הסבל והקושי הפיזי של האדם נמצא בדרגת הטבע והארץ.

התרכזות בשמירת הטבע באופן קיצוני מעיד במעמקי רוחם טינה גנוזה של שנאה גנוזה לבני אדם שהוא מרכז המציאות (מהרב סולוביציק).

חוסר פרופורציה של שמירה על הטבע מפחית מערכו האמיתי הנועד לטובת האדם,והופך את האדם לקטן בזמן שהוא המרכז והוא המעלה את המציאות החומרית בהשתמשו בחומר בשיתוף פעולה בתוך הטבע שמירה עליו מעידה על בריאות נפשית.

הטבע מורה דרך
 ללמוד את "מחשבת הלב",ללמוד מהטבע מוסר,מכול חיה,צמח,דומם, ניתן ללמוד משהו.
(ר' יוסף אלבו,וגם לפי שפת אמת פרשת בראשית)

לא רק לימוד מידות אלא גילוי דרך הבורא בעולם

האלוקות המתגלה בעולם בכול יופיו והדרו (הרב קוק)

דרך שער הבריאה ניתן למצוא את הבורא ולהכירו ולאהוב אותו כמגלה חוכמת ה' כדבר מופלא כ"כ ומצית אהבה בלב האדם לבורא.
כנערץ על חכמת הבריאה יש חובה לאדם כחלק מלמידת המציאות.(רבי אליהו דיוידש)

מתוך הפרטים המתגלים במציאות ללמוד את גדלות הבורא.
כך שמחקר בוטני או זואולוג או כול דבר במציאות יש בו  נתיב לימוד על רצון ה' אין דיי בלימוד התורה אלא בחינת העולם על רבדיו.

וכן על מנת ללמוד תורה יש ללמוד את הטבע על מנת לדעת במה מדובר.
איך ילמד אדם על יונה הנביא מבלי לדעת את כוחו של הים ...או לדעת מהו לוויתן ?

דרך לימוד התורה ומעגלי החיים
התורה המציגה את המציאות לקורא וללמוד אותה כקווים ללימוד המציאות.
היא אינה תאור כרונולוגי  או היסטורי ובדרכה הייחודית בכתוב מעבירה אותנו
 דרך תחנות התפתחות המציאות מבראשית דרך האבות להתהוות עם ישראל לידתו והליכתו
במעגלי המדבר בדרכו אל ה "ארץ" תוך כדי הבלטת הצד הסגולי של העולם שנוצר כמהלך אחד הסובב את האדם הנמצא במרכז העולם בבחירה עצמאית שיכיר את הבורא מתוך "עבודת ה'" שם כולל להתנהלות של מהלך חיים שלם.

הקיום של עם ישראל ניכר גם הוא כנגד מעגלי הטבע.
האומות שנמשלו לחומרים מתכלים למרות שבעין האדם הרגילה נראות הדבר הכי יציב
מתמוססות לאורך זמן כאשר נסיבות החיים מזכירות לנו את מהלך הטבע ועל כן
ניתן להמשיל אותם לדרגה של חיות בטבע האנשות הנראים שנבראו ב"צלם" אך שונים
בערכם הסגולי והם רק כלי ואמצעי למהלך אלוקי כולל של תיקון העולם ברבדיו.

הקיום הוא סגולי אך הליכתו בנתיבות העולם הם בתוך הטבע וכך מתבקש האדם
לחיות בדרך רגילה ולחוות את מסע החיים על הקושי הטמון בו כבן מלך המתחיל את דרכו כ חייל פשוט שאינו מבקש פרוטקציה,הוא לומד מתוך התמודדות והליכה יחד עם עובדת היותו בן מלך להצליח בכוחות עצמו, בהצלחה לכולנו.

סוף מעשה במחשבה תחילה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב