דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פלזמה או LCD 

מאת    [ 24/11/2009 ]

מילים במאמר: 1108   [ נצפה 3450 פעמים ]

 

לפני שאציג את התוכן של כל אחד, חשוב להבהיר כי מדובר בטלוויזיות המבוססות על טכנולוגיה שונה ובנויות בצורה אחרת זו מזו. טלוויזיית הפלזמה מורכבת משני לוחות זכוכית שביניהם תאים זעירים הקרויים בעגה המקצועית פיקסלים. בתוך התאים מצוי חומר הפלזמה שנוצר משילוב בין 2 גזים. בטכנולוגיה זו כל פיקסל הנו מקור אור בפני עצמו היכול ליצור מיליוני גווני צבע על המסך. לעומתה, טלוויזיית ה – LCDמורכבת משני לוחות זכוכית שביניהם מצוי נוזל קריסטלי. טלוויזיה זו מבוססת על תאורה קבועה המגיעה מאחור. ע"י המפגש של האור עם הקריסטלים נוצר שינוי הצבע הנראה על המסך. המשמעות היא שהתמונה בפלזמה נוצרת באופן שונה מהתמונה שנוצרת ב – LCD ולכן נוצר הויכוח עתיק היומין על הבדלים בצפייה, באיכות ובחוויה.

איכות הצבע
מיתוס נפוץ הנו כי אחד מן היתרונות הבולטים של הפלזמה על ה – LCD הוא בדיוק ובעושר הצבעים. המצדדים במיתוס זה יאמרו כי הטכנולוגיה שעליה מבוססת הפלזמה מביאה לכך שהצבעים נראים חדים יותר לעין ומשתנים על המסך באופן חלק יותר מאשר ב – LCD. אולם כאשר משווים בין מותג איכותי של פלזמה למותג איכותי של LCD מגלים שאין הבדל. שתיהן יראו מצוין.

עיבוד התמונה
מרבית שידורי הטלוויזיה בישראל מועברים בפורמט הרגיל PAL המבוסס על 576 שורות וידאו אופקיות. טלוויזיות ה – FULL HD לעומת זאת מבוססות על 1080 שורות אופקיות. כדי לראות במסך מלא מתבצעת מתיחה של התמונה ב – 188% מגודלה המקורי. במותגים איכותיים של פלזמות ו - LCD FULL HD המשקיעות במחקר ופיתוח טכנולוגיה מתקדמת, נמצא מעבד תמונה חכם המאפשר לראות את התמונה על כל המסך באופן הטוב ביותר וללא עיוותים. מבחינה זו אין ביניהן הבדל. הבעיה נוצרת אצל יצרניות אחרות שלא ממותגות גבוה, שם המעבדים פחות איכותיים ולכן התמונה תראה פחות איכותית. זו הסיבה לכך שלמרות כי מדובר בטלוויזיות HD FULL ישנו הבדל באיכות התמונה של מותג לבין זו של 'מוצר מדבקה'.

יחס קונטרס/ ניגודיות
יחס הקונטרס, או הניגודיות בעברית, קובע עד כמה הצבע השחור על כל גווניו נראה עמוק יותר ועד כמה מוצלחת האשליה של התמונה התלת ממדית. יש שיגדירו זאת כיחס שבין הלבן הכי בוהק לבין השחור הכי עמוק שמסוגל המסך להוציא – אבל בינינו, מי באמת מבין מה זה אומר?! מכיוון שה- LCD בנויה על תאורה אחורית והפיקסלים לא מאירים כמו בפלזמה אלא חוסמים אור, ה - LCD לא מסוגלת להגיע לשחור העמוק של הפלזמה. וודאי כבר שמתם לב שיחס זה נמדד ב – LCD בין מאות לאלפים צנועים בעוד שבפלזמה המספרים יותר גרנדיוזים ויכולים להגיע לרבבות. המשמעות היא בירידה לפרטים ולא ביחס המספרי. בסצנות חשוכות הפלזמה מציגה גוונים עשירים ועמוקים יותר ולכן התמונה תראה ברורה, מפורטת ומעט טובה יותר מן ה -LCD שאיננה מצטיינת בסצנות חשוכות.

קצב רענון תמונה
קצב רענון התמונה נועד להראות כמה זמן לוקח לפיקסל לשנות את צבעו מלבן לשחור וההיפך.קצב רענון נמוך הוא הסיבה לשובלי הצבע הנמרחים מאחורי דמויות הנעות במהירות על המסך למשל במשחקי כדורגל, סרטי DVD מקוריים או במשחקי מחשב. בעיה זו נפוצה בקרב טלוויזיות ה – LCD שבהן קצב הרענון נמדד באלפיות השניה (מילי סקנד), לעומת הפלזמות שבהן קצב הרענון נמדד במיליוני שניות (מיקרו סקנד) ואשר בהן הבעיה כלל אינה קיימת. במותגים מובילים של LCD קיים קצב רענון גבוה, דבר המפחית את התופעה באופן משמעותי, אך לא מעלים אותה לחלוטין.

תאורה
מסכי פלזמה הם מבריקים ותאורה בחדר עלולה להשתקף בהם ולפגוע באיכות התמונה. מה שאומר שבחדרים מוארים ה - LCD תציג תמונה טובה יותר. כלומר, כל עוד החדר מעומעם עד חשוך הפלזמה תראה טוב יותר. בתנאי תאורה אחרים ה –LCD.

זווית צפייה
מיתוס עתיק יומין בנושא הטלוויזיות השטוחות הנו שהתמונה מאבדת מאיכותה ברגע שיושבים בזוית הגדולה מ- 45 מעלות ולא מולה. בפלזמה תופעה זו לא רלוונטית. העובדה שכל פיקסל הוא מקור אור בפני עצמו, כמו גם יחס הקונטרס הגבוה מאפשרים ליהנות מתמונה טובה בכל זווית. המותגים האיכותיים של ה –LCD השתוו לאיכות הצפייה בפלזמה ואף הם מציגים תמונה איכותית ללא שום קשר לזווית הצפייה. לעומת זאת, בדורות ישנים יותר של LCD איכות התמונה עלולה להשתנות ככל שמתרחקים מן המרכז.

גודל המסך
מסכי טלוויזיה ענקיים הם אחד מסימני ההיכר הבולטים ביותר של הפלזמה. הפלזמות מיוצרות בגדלים שבין 42 ל – 60 אינץ', אך ישנן פלזמות בעולם שמגיעות אף ל – 100 אינץ' ויותר. בשנים האחרונות החלו לייצר אף פלזמות בגדלים קטנים יותר כגון 32 אינץ'. בהקשר זה נוצר מיתוס לפיו הפלזמות הקטנות אינן מגיעות באיכותן לזו של הגדולות יותר. אולם כאשר על הפרק נמצאים המותגים המובילים של הפלזמות ניתן לראות בבירור כי איכותן משתווה לגדולות ואף לעיתים מדהימות מהן. לעומת הפלזמה, טלוויזיות ה – LCD יוצרו בגדלים קטנים יותר ונועדו לספק אלטרנטיבה טובה למי שאצלו הגודל לא משחק תפקיד. בשנים האחרונות החלו לייצר LCDבגדלים גדולים יותר: 42 47 ו-52 אינץ' וישנם אף דיווחים על טלוויזיות LCD בגודל 70 אינץ' ואף יותר הקיימות בעולם.

אורך החיים
מיתוס נוסף המופיע הרבה, עוסק בסוגיית אורך החיים של המסך. אורך החיים נמדד לפי כמות השעות הדרושות עד שהתאורה המכסימלית שהמסך יכול להפיק תרד למחצית מן העוצמה שהיתה בפעם הראשונה. בעבר נהגו לומר כי אחד החסרונות הבולטים של הפלזמה הנו אורך חיים נמוך הנע בין 5 עד 15 שנים (תלוי באיכות המותג) ולעומתה אורך החיים של טלוויזיות ה - LCD גדול לאין שיעור. אולם בעידן בו הטכנולוגיה משתנה בקצב מטורף, אורך החיים של הטלוויזיה הפך לגורם לא אקטואלי. במילים אחרות, קצב התקדמות הטכנולוגיה יביא להחלפת המסך הרבה לפני שזה יגיע לסוף תוחלת חייו בפועל.

לסיכום
מי שמחפש יתרון משמעותי בין הפלזמה ל – LCD יימצא זאת בשידורי הטלוויזיה הרגילים. במצב זה עדיף לקנות טלוויזיית פלזמה 42 אינץ' ממותג מוביל שביכולתה להמיר את איכות השידור הקיימת לאיכות טובה יותר. אולם בשידורי ה – HDכשמבקשים להכריע בין מותג של פלזמה FULL HD אל מול מותג של LCD FULL HD המסקנה היא כי אין הבדל. בשתיהן תראו מצוין ותיהנו מחוויית צפייה שלא הכרתם. אלו מכם הצמאים לחידושים טכנולוגיים בתחום חוויית הצפייה ישמחו לגלות כי הפיתוחים האחרונים מבטיחים שנהנה מטכנולוגיה עתידנית, שעד כה התרגלנו לראות רק בסרטי המדע הבדיוני. אחת הטכנולוגיות המדוברות כיום בעולם הנה טכנולוגיית ה – OLED שתאפשר לנו ליהנות ממסכים בעובי מילימטרים הנראים ממש כמו תמונה, צורכים פחות אנרגיה ובדגמים מתקדמים יותר אף יהיו גמישים כך שנוכל להעמידם בחצי עיגול אם רק נרצה. לאחרונה הושקו בישראל, ע"י אחת מיצרניות העל בתחום הצפייה, טלוויזיות LED המהוות צעד נוסף בדרך לטכנולוגיה ה – OLED ומי שזכה להיות נוכח בהשקתן מדווח כי מדובר בחוויה מרהיבה. יצרניות מובילות אחרות נמצאות בשלבים מתקדמים של פיתוח טלוויזיית LED משלהן והצפי הוא שבשנה - שנתיים הבאות נראה יותר ויותר טלוויזיות מסוג זה. פיתוח עתידני נוסף שנשמע לא פחות מבטיח, יביא אלינו בהמשך מסכי מגע חכמים שישלטו בכל מוצרי החשמל והאלקטרוניקה שבבית. בקיצור, יש למה לחכות...

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב