דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חופשה לידה לעובדת עצמאית 

מאת    [ 24/11/2009 ]

מילים במאמר: 920   [ נצפה 10107 פעמים ]

נשים רבות המחזיקות בעסק עצמאי, בין אם זו פרנסתן היחידה, או שהן עובדות במקביל אצל מעסיק אחר, תוהות בזמן הריונן מה עומד לקרות אחרי הלידה, והאם הן זכאיות לקבל מן המוסד לביטוח לאומי תשלום בזמן תקופת הטיפול ברך הנולד בחודשי חייו הראשונים. במאמר זה תוכלו למצוא מידע חשוב שיעזור לכן לצלוח את תשעה חודשי ההריון בשקט, נטולות דאגות באשר לזכויותיכן הפיננסיות בסבך הבירוקרטיה.

מי זכאית לחופשת לידה?

לפי חוק עבודת נשים, יולדת זכאית לחופשת לידה בת 14 שבועות, מהם היא יכולה לנצל שישה שבועות (או פחות מזה) לפני יום הלידה המשוער והשאר לאחר יום הלידה. עובדת עצמאית תהיה זכאית לדמי לידה בתנאי ששילמה דמי ביטוח מהכנסתה.

מהו שיעור דמי הלידה כיום וכיצד מתבצע החישוב ?

דמי הלידה מתבססים על שכר העבודה הרגיל של המבוטחת. הגובה המקסימאלי של דמי לידה ליום (נכון ל-1.1.2009) הוא 1296.33 ש"ח.

לעובדת שכירה -על פי החוק מחושבים דמי הלידה ליום לפי מלוא שכרה או הכנסתה של היולדת בשלושת החודשים שקדמו ל-1 בחודש שבו הפסיקה את עבודתה, ומחלקים הכנסה זו ב? 90, אולם דמי הלידה לא יהיו יותר מהגובה המקסימאלי לדמי הלידה ליום.

לעובדת עצמאית ? חישוב הכנסתה של עובדת עצמאית הינו חישוב שנתי, ולכן לצורך קביעת דמי הלידה יחושב הסכום על פי רבע מההכנסה בשנה שבה הפסיקה המבוטחת לעבוד בהיותה בהריון שנסתיים בלידה.

מדמי הלידה ינוכו דמי ביטוח לאומי, דמי ביטוח בריאות ומס הכנסה על-פי השיעור בחוק.

אני בהריון, עובדת עצמאית וגם שכירה המשלמת ביטוח לאומי. איך יחושב השכר שאקבל מביטוח לאומי כשאלד?

לאשה העובדת כעצמאית וכשכירה באותה עת, ישולמו דמי הלידה על-פי שתי הכנסותיה אך לא יותר ממקסימום דמי הלידה ליום, ובלבד שצברה בנפרד תקופת זכאות מעבודתה כעצמאית.. החישוב הוא נפרד, כאשר דמי הביטוח יכולים להשתלם בעד פרקי זמן שונים מכוח המעמד השונה. לדוגמה, האישה תהא זכאית לדמי לידה בעד שנים-עשר חודשים כעובדת שכירה ובעד ששה חודשים כעובדת עצמאית או להיפך. דמי הלידה משולמים באמצע חופשת הלידה, בתשלום אחד, לחשבון הבנק של הזכאית להם.

בן זוגי שכיר. האם הוא יכול לקחת חופשת לידה במקומי? האם הוא זכאי לקבל דמי לידה?

כן. עובד שכיר או עצמאי שאשתו ילדה, זכאי לחופשת לידה חלקית, בתקופת חופשת הלידה שנותרה מתום ששת השבועות הראשונים שלאחר יום הלידה, אם התקיימו התנאים הבאים:

א. אשתו זכאית לחופשת לידה והסכימה בכתב לוותר על חלק מחופשת הלידה המגיעה לה בתקופה שנותרה לה מתום ששת השבועות הראשונים שלאחר יום הלידה.

ב. אשתו עבדה בתקופת חופשת הלידה עליה היא ויתרה.

בן זוג שיצא לחופשת לידה במקום בת זוגו, זכאי לקבל דמי לידה, בעד פרק הזמן שלרגל חופשת הלידה ולצורך הטיפול בילדו הוא אינו עובד בתנאי ש:

א. בן הזוג או מעסיקו שילם דמי ביטוח משכרו.

ב. אשתו זכאית לדמי לידה, בפרק הזמן שבן זוגה בחופשת לידה  ולא שולמו לה דמי הלידה.

כעובדת שכירה, שהיא גם עצמאית באופן חלקי, האם מותר לי לבקש דמי לידה על משרתי כשכירה, אך להמשיך לעבוד בעסק העצמאי שלי במהלך החופשה?

מאחר ודמי הלידה משולמים כל זמן שהעובדת אינה עובדת או עוסקת במשלח ידה, לא ניתן לעבוד כלל בתקופה שבה משולמים דמי הלידה, גם לא כעצמאית. חשוב לציין כי

הרופא הורה לי להיכנס לשמירת הריון למשך 30 ימים, האם אני זכאית לתשלום מן הביטוח הלאומי עבור תקופה זו?

כן. אם רופא נשים מומחה קבע שמטופלת צריכה להיות בשמירת הריון, היא תהיה זכאית לגמלת שמירת הריון בתנאי שתהיה בשמירת הריון במשך 30 ימים רצופים לפחות, ובתנאי שהיא אינה זכאית לתשלום בגין אובדן ההכנסה מגורם אחר או על פי כל חוק או הסכם עבודה.

למה זכאית עובדת עצמאית שילדה יותר מעובר אחד (תאומים, שלישיה וכו')?

עובדת שכירה או עצמאית שילדה יותר מתינוק אחד באותה הלידה, זכאית להאריך את חופשת הלידה בשבועיים נוספים בעד כל ילד נוסף שילדה באותה הלידה, החל מהילד השני. בעד תקופת הארכה זו, תהיה היולדת זכאית לדמי לידה נוספים.

מה צפוי לנו בעתיד הקרוב ?

בשנים האחרונות ניכרת התפתחות בחקיקה בנושא שמירה על זכויות האישה העובדת בעקבות הריון ולידה, ותנאיהן של הנשים השכירות והעצמאיות אחר לידה הולכים ומשתפרים. נכון להיום אושרה בקריאה טרומית הצעת חוק שתאפשר לכל אישה לאחר לידה לצאת לחופשה בת שישה חודשים. יחד עם זאת, בכדי להימנע מן העלות הכספית הגבוהה שכרוכה ביישום החוק, הציעו לקבוע בחוק הביטוח הלאומי כי הזכאות לקבלת דמי הלידה תהיה לתקופה של 14 שבועות בלבד, כפי המצב הנהוג כיום. הפתרון המוצע יאפשר לעובדת בשכר לצאת לחופשת לידה ארוכה מבלי שתהיה נתונה תחת איום הפיטורים ובכך תישמר זכאותה לחזור למקום עבודתה לאחר החופשה, אולם אין בהצעה זו כדי להשפיע על זכויותיה של עובדת עצמאית, היות והתשלום עבור ימי החופשה נשאר כפי שהינו.

 

 

 

משרד עו"ד גיא כהן מתמחה בתחומי המשפט האזרחי ובעיקר בתחום דיני הביטוח, הנזיקין והפנסיה. לצוות המשרד, רקע ונסיון רב שנים בתביעות ביטוח, בייצוג חברות ביטוח ותובעים גם יחד במגוון סוגי תביעות הביטוח האלמנטרי, לרבות תביעות נזקי אש, גניבה, ותביעות שיבוב, וכן בתחום ביטוחי החיים ואובדן כושר עבודה. במשרדנו, מהווים השירות המיטבי, הזמינות, והקשר עם הלקוח, ערכי יסוד מנחים.


כתובתנו: ז'בוטינסקי 7 מגדל משה אביב, קומה 50, ר"ג, 52520


טל': 03-6114164 פקס: 03-6114907


אתר המשרד: www.gco.co.il





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב