דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תחזוקה וטיפול מונע של מסלול ריצה 

מאת    [ 23/11/2009 ]

מילים במאמר: 1303   [ נצפה 4270 פעמים ]

תחזוקה וטיפול מונע של מסלול ריצה

על מנת שאנשים יחיו חיים בריאים ופרודוקטיביים יותר, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת הן שתי נקודות המפתח החשובות ביותר.

על מנת שמסלול הריצה ישמור על יעילות שיא לאורך חייו, דיאטה יציבה של טיפול מונע הוא המפתח החשוב ביותר.

ייתכן שהדרך הטובה ביותר להבטיח שמסלול ריצה בפרט וכל מכשיר כושר בכלל ייהנה מחיים ארוכים, היא לרכוש אחד שיהיה ברמה גבוהה.

נכון שמסלול ריצה מיצרן מוביל יכול לעלות יותר במועד הרכישה, אך מותג עשוי להוריד את הוצאות התיקון לאורך זמן היות והוא אמין, מסיבי ובעל אחריות רצינית.

ישנם מסלולים מסוימים המסוגלים לבצע אפילו פעולות תחזוקה בעצמם, כגון מסלולים מבית פריקור ארה"ב, שלא דורשים שימון בין רצועת הריצה למשטח.

 

יש לזכור כי טיפול מונע הוא שגרה, תחזוקה נכונה עשויה לחסוך כסף, זמן ולמנוע הרעת מצב מסלול הריצה עקב ניקיון לקוי.

אורך חייו של מסלול  ריצה תלוי במספר גורמים: איכות המסלול, כמות המשתמשים ביום (מספר שעות ביום), רמת התחזוקה וכו... אורך חייהם  של רב המסלולים ינוע בין 3 שנים למספר דו ספרתי, הכול תלוי בגורמים המשפיעים על פעילותו החלקה.

תחזוקה לקויה תהפוך מסלול למכונה הסובלת מהוצאות מיותרות ובעיות נוספות אחרות.

 

חשוב:תחזוקה נכונה תשפר את אורך החיים של מסלול הריצה בצורה משמעותית.

 

מסלולי הריצה המקצועיים של פריקור בנויים על מנת לעמוד בתנאי הסביבה הביתית והסביבה המסחרית של מועדון הכושר. למרות זאת, בעל מסלול הריצה אחראי לשלמותו וניקיונו השוטף.

הדבר מאוד פשוט: יש לשמור על מסלול הריצה נקי, הן בבית והן במועדון. במסלולי הריצה של פריקור רוב מנגנוני העבודה מוגנים בתוך המסלולים על ידי בסיס מסיבי. אף על פי כן, מסלול ריצה דורש חיכוך נמוך לצורך הפעלתו היעילה. על מנת לשמור על חיכוך נמוך, מסלול הריצה חייב להיות נקי. מנוע המסלול הוא קרוב לרצפה, לכן הוא עלול לצבור לכלוך שישפיע על הרצועה והמשטח. שכבה כבדה של לכלוך תמנע מהמנוע ומהרכיבים האלקטרוניים להתקרר באופן תקין, ותגרום לחימום יתר. לכן צריך לנקות את מסלול הריצה ביסודיות.

מומלץ לנהל רישום של כל טיפול וטיפול, תקלה וביקור של טכנאי. על מנת להפחית ככל האפשר את בעיות התחזוקה וזימון אנשי השירות, מן הראוי להקפיד על ניקיון מסלול הריצה וניקיון סביבתו.

 

מומלץ לנהוג על פי נהלי התחזוקה המונעת הבאים:

סכנה

תמיד לשים את כפתור ההדלקה וכיבוי במצב "מכובה", ולנתק את מסלול הריצה מחיבור החשמל לפני ניקיונו, או ביצוע כל משימה הקשורה לתחזוקה וטיפול מונע.

 

פיקוח יומי

לבדוק ויזואלית את המסלול, להקשיב לרעשים לא שגרתיים, וכל אינדיקאציה המראה שהמסלול דורש שירות. במידה ואכן כל הדבר, בצע קריאת שירות.

חשוב: במידה והמסלול נדרש לשירות, נתק אותו מחיבור החשמל, ומקם עליו שלט "לא תקין". בדוק שאבזם הבטיחות תקין, וודא שהמשתמש קשור על הבגד בגובה האגן באבזם הבטיחות (מסלולי פריקור מצוידים באבזמי בטיחות בכל הדגמים).

מומלץ לנקות את המסלול לפני ואחרי כל אימון.

 

טיפול יומי

ניקיון שטחים חיצוניים: ראשית, יש לנקות את משטח הריצה מתחת לרצועת הריצה – מעבירים מטלית יבשה כאשר מתמקמים בצד המסלול ומרימים את רצועת הריצה, על מנת להעביר את המטלית רחוק עד כמה שניתן להגיע להסרת הלכלוך. מבצעים תהליך זהה מהצד השני של המסלול.

לאחר ניקיון משטח הריצה, במסלולים מסוימים נדרש גם שימון בין הרצועה למשטח עם שמן (מסלולי פריקור אינם דורשים שימון). יש לנקות את מסלול הריצה- מלבד בין הרצועה למשטח בסבון נוזלי עדין מהול במים פושרים באמצעות מטלית רכה, לאחר מכן לנגב במטלית לחה ולעבור בסוף עם מטלית יבשה. תהליך זה יסיר אבק, ולכלוך מהמסלול. אין לשים מים על המסלול. יש לתת למסלול הריצה להתייבש לגמרי.

חשוב: לבדוק על בסיס יומי גם את תקינות כתפור ה"עצירה".

 

טיפול שבועי

לבדוק מתחת למסלול, שאין מכשולים באזור מנוע ההרמה. לבדוק ברגיי לוח המקשים (יציבות הפאנל).לשאוב אבק בין מסלול הריצה לרצפה, על מנת למנוע הצטברות של לכלוך, דבר העלול לפגוע בפעילות התקינה והחלקה של המסלול.יש לנקות את פסי הדריכה הצידיים ואת רצועת הריצה של המסלול עם מברשת ניילון יבשה.

 

זהירות

יש להיזהר לא לקבל מכה בראש או בכל חלק אחר בגוף מידיות האחיזה הצידיות בזמן שהינך מנקה את פסי הדריכה והרצועה.

ניקיון שטחים פנימיים: יש לפתוח את מכסה המנוע באמצעות מפתח אלן או מברג (תלוי בדגם המסלול), ולהשתמש במפוח על מנת להסיר את הלכלוך מהמנוע והמאווררים. יש להיזהר שלא לפגוע במעגלים המודפסים והרכיבים האלקטרוניים . לאחר מכן, יש לשאוב את הלכלוך עם שואב אבק.

בדיקת התאמת רצועת הריצה: במסלולי פריקור למשל, רצועת הריצה מורכבת במפעל לפני המשלוח של המסלול לנמל. אף על פי כן, במהלך ההעמסה, ייתכן שרצועת הריצה תצא ממרכוזה. התאמה נכונה של הרצועה תאפשר לה להישאר ממורכזת, ותבטיח פעילות חלקה ותקינה. התאמה מחדש דורשת מעט מאוד כיוונונים פשוטים.

 

טיפול חודשי

בדיקה ויזואלית כללית: יש לבדוק את תקינות השקע, תקע, כבל מחבר, רצועת הריצה, משטח הריצה, ברגים, גלגלי מנוע הרמה, על מנת לגלות חתכים, קרעים, סדקים או סימני בלאי. וודא שהכבל לא נמעך מתחת למסלול הריצה ולא הסתבך במנגנון ההרמה מתחת למנוע.

 

טיפול שנתי

יש לבצע תיקוני צבע במידת הצורך (חלקים עם שריטות) יש לערוך בדיקה ויזואלית כללית.

 

*זהירות

תשומת לב מיוחדת תידרש בזמן התאמת הרצועה. כבה את מסלול הריצה ונתק אותו מהחשמל בזמן ההתאמה או בזמן העבודה קרוב לרולר  האחורי.

הסר כל בגד חופשי ואסוף את שיערך לאחור.

שמור על אצבעותיך וכל חפץ אחר רחוק מהרצועה ומהרולרים, במיוחד לפני הרולר האחורי.

וודא שמשטח הריצה מפולס נכון להפעלה חלקה של המסלול באמצעות פלס. במידת הצורך, ניתן לכוון את הרגליות האחוריות על מנת לפלס את המסלול.

·        הדלק את מסלול הריצה (לאחר חיבורו מחדש לחשמל)

·        עמוד לצידו ולחץ על "התחלה מהירה"

·        לחץ על "מהירות" כלפי מעלה עד שלוח המקשים יראה 5 מק"ש. יש לשים לב, במידה והנך שומע חריקה או נזק הנגרם לרצועת הריצה הנראית לעין, עצור מייד את המסלול בלחיצה על "עצור" וקרא לשירות.

·        התהלך מסביב לחלק האחורי של המסלול, והתבונן ברצועה במשך מספר דקות. רצועת הריצה צריכה להיות ממורכזת לאורך משטח הריצה. אם אכן כך הדבר, הרצועה מתפקדת כראוי ואינה דורשת כיונונים. במידה והיא לא ממוקמת במרכז המשטח, בצע את הצעדים הבאים:

o       התאמת הרצועה: הרצועה צריכה להיות מתוחה מספיק על מנת למנוע החלקה. מתיחת הרצועה תתבצע כאשר המסלול כבוי (במצב OFF). מסלולי פריקור דורשים כיוונון  עם מפתח משושה (אלן)

o       וודא שהמסלול כבוי והרצועה נעצרה לחלוטין (נתק מהחשמל)

o       אתר את בורג הכוונון השמאלי בחלק האחורי של המסלול (כדי לקבוע בין ימין לשמאל, עמוד מאחורי החלק האחורי של המסלול עם הפנים אליו) כיוונון סיבוב הבורג הוא ע"פ סטיית הרצועה.

o       בצע את כיונון הרצועה על הבורג שבפינה השמאלית האחורית, בעזרת מפתח אלן (משושה) מתאים לראש הבורג.

o       אם סטיית הרצועה היא מהמרכז שמאלה, סובב את הבורג רבע סיבוב עם כיוון השעון, פעולה אשר תזיז את הרצועה ימינה. אם הסטייה היא ימינה, סובב רבע סיבוב נגד כיוון השעון. הזהרה: אין לסובב יותר מרבע סיבוב בכל פעם. מתיחת יתר עלולה לגרום נזק.

o       בצע בדיקת התאמה נוספת על מנת לאמת את מיקומה של הרצועה

 

לסיכום, טיפול נכון במסלול ריצה, יעניק שנים רבות של שימוש ויאריך את אורך חייו של המסלול.

 

ג'אקי מקאדר B.Ed – מנהל פיתוח עסקי מבית אוניספורט ציוד כושר בע"מ

 

אוניספורט - החברה הגדולה והותיקה בישראל בתחום הכושר והספורט.


<a href=http://www.unisport.co.il/ target="_blank">מכשירי כושר</a>




www.unisport.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב