דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צורות הצוואה 

מאת    [ 21/11/2009 ]

מילים במאמר: 1189   [ נצפה 2331 פעמים ]

צורות הצוואה

בהתאם לחוק הירושה, תשכ"ה-1965 (להלן : "החוק"), ניתן לרשת ירושה, גם בדרך של ירושה על פי צוואה.

צוואה כאמור, ניתן לערוך בכמה צורות כמפורט בסעיף 18 לחוק. היינו, צוואה יכולה להיעשות בכתב יד, בעדים, בפני רשות ובעל פה.

 

להלן פרוט בדבר סוגי הצוואות ודרך עריכתן :

 

א.         צוואה בכתב יד

 

כאמור בסעיף 19 לחוק : "צוואה בכתב-יד תיכתב כולה ביד המצווה, תשא תאריך כתוב בידו ותיחתם בידו".

 

הצוואה בכתב יד הנה צוואה אשר המצווה כותב בכתב ידו וחותם עליה. לעניין הדרישה לפיה צוואה מעין זו, תכתב מתחילתה ועד סופה בכתב ידו של המצווה יצוין כי דרישה זו, באה למעשה, להחליף את הצורך בעדים. שכן, כתב היד מהווה בעצם הוכחה לכך שזה היה רצון המצווה.

ב.         צוואה בעדים

 

כאמור בסעיף 20 לחוק : "צוואה בעדים תהיה בכתב, תצוין בתאריך ותיחתם ביד המצווה בפני שני עדים לאחר שהצהיר בפניהם שזו צוואתו; העדים יאשרו באותו מעמד בחתימת-ידם על פני הצוואה שהמצווה הצהיר וחתם כאמור".

הצוואה בעדים  הנה צוואה מודפסת, אשר יש לציין בה את תאריך עריכת הצוואה והיא נחתמת בנוכחות שני עדים.

למעשה תפקידם של העדים הנו, לאשר כי המצווה הצהיר בפניהם שזוהי צוואתו ולאשר כי הצוואה נחתמה על ידי המצווה בנוכחותם. לעניין העדים, חשוב לציין, כי אסור שלעדים יהיה עניין בצוואה.

 

ג.          צוואה בפני רשות

 

כאמור בסעיף 22 לחוק : "(א) צוואה בפני רשות תיעשה על ידי המצווה באמירת דברי-המצווה בעל פה בפני שופט, רשם של בית משפט או רשם לעניני ירושה, או בפני חבר בית-דין דתי, כמשמעותו בסעיף 155, או בהגשת דברי-הצוואה בכתב, על-ידי המצווה עצמו, לידי שופט או רשם של בית משפט, רשם לעניני ירושה, רשם או חבר בית הדין הדתי כאמור.

 

(ב) דברי-הצוואה כפי שנרשמו על-ידי השופט, הרשם של בית המשפט, הרשם לעניני ירושה או חבר בית הדין הדתי או כפי שהוגשו לידו, ייקראו בפני המצווה, הוא יצהיר שזו צוואתו, והשופט, הרשם של בית המשפט, הרשם לעניני ירושה או חבר בית-הדין הדתי יאשר על פני הצוואה שהיא נקראה ושהמצווה הצהיר כאמור.

 

(ג) נכתבה הצוואה בלשון שהמצווה אינו שומע, תיקרא בפניו בתרגום ללשון שהוא שומע, והמתרגם יאשר זאת על פני הצוואה.

 

(ד) במקום קריאת הצוואה או תרגומה בפני המצווה יכולה לבוא קריאתה או קריאת תרגומה על-ידי המצווה עצמו.

 

(ה) צוואה שנעשתה בפני רשות מותר להפקידה אצל רשם לעניני ירושה.

 

(ו) צוואה בפני רשות תהיה ראיה לכאורה שהאדם הנקוב בה כמצווה עשה את הצוואה ושנעשתה ביום ובמקום הנקובים בה כיום העשיה ומקומה.

 

(ז) לענין סעיף זה דין נוטריון כדין שופט".

הצוואה בפני רשות הנה צוואה המוגשת בכתב או נאמרת בעל-פה בפני שופט, בפני רשם של בית משפט, רשם לענייני ירושה, או בפני חבר של בית דין דתי.  צוואה מעין זו, מותר יהיה להפקיד אותה אצל הרשם לענייני ירושה.

כמו כן, לעניין הסעיף הנ"ל צוואה שנעשתה בפני נוטריון יראו אותה כאילו נעשתה בפני שופט.

ד.         צוואה בעל פה

כאמור בסעיף 23 לחוק : "(א) שכיב-מרע וכן מי שרואה עצמו, בנסיבות המצדיקות זאת, מול פני המוות, רשאי לצוות בעל פה בפני שני עדים השומעים לשונו.

 

(ב) דברי המצווה, בציון היום והנסיבות לעשיית הצוואה, יירשמו בזכרון-דברים שייחתם בידי שני העדים ויופקד על ידיהם אצל רשם לעניני ירושה; רישום, חתימה והפקדה כאמור ייעשו ככל האפשר בסמוך לאחר שניתן לעשותם.

 

(ג) צוואה בעל פה בטלה כעבור חודש ימים לאחר שחלפו הנסיבות שהצדיקו עשייתה והמצווה עודנו בחיים".

הצוואה בעל פה הנה  למעשה צוואה אשר מקבלת משנה תוקף, רק בנסיבות שבהן המוריש עומד למות תוך זמן קצר ביותר. הכוונה היא לאדם גוסס או אדם שחושב שהוא גוסס, אשר מוסר לשני עדים את צוואתו בעל פה, בדבר רצונו המפרט כיצד להוריש את רכושו לאחר מותו. בנוסף, על העדים יהא לערוך זיכרון דברים בדבר הצוואה אשר ישא את תאריך עריכתו, נסיבות עריכתו, ייחתם על ידי שני העדים ויופקד על ידם אצל הרשם לענייני ירושה.

כמו כן, חשוב לציין לעניין צוואה בעל פה, כי בחוק כאמור, קיימות דרישות בדבר עריכת צוואה בעל פה אשר יש לקיימן. שכן, בתי המשפט ו/או הרשם לענייני ירושה מקפידים על מילוי הדרישות המפורטות בחוק.

*** חשוב מאוד לציין כי, למרות שאין שום הכרח חוקי המחייב עריכתה של צוואה באמצעות עורך דין, מומלץ מאד לעשות כן. זאת מאחר ועורך דין לענייני ירושה, ידע לצפות מצבים עליהם לא חשבתם בזמן עריכתה של אותה צוואה. מצבים אשר עלולים ליצור סיבוכים אשר בסופו של יום יביאו לבטלות של אותה צוואה על ידי כל אותם אלו שמתנגדים לצוואה.


***המידע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת אי אילו הליכים או לאי נקיטתם של אי אילו הליכים. הסתמכות על האמור במאמר זה הנה על אחריות הקורא בלבד וכפועל יוצא, האחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור במאמר זה, תחול על הקורא בלבד.

 



 

עוה"ד סטרוגנו הינה בעלת תואר ראשון במשפטים, סיימה את התמחותה בבית משפט לענייני משפחה בחיפה וכן סיימה השתלמות בנושא דיני משפחה ודיני ירושה במכון להשתלמות של לשכת עורכי הדין. עוה"ד שלומית סטרוגנו מטפלת במגוון נושאים בתחום של דיני משפחה וירושה וביניהם : ניהול תיקי גירושין בכללותם וניהול תיקי ירושות וצוואות בכללותם. כמו כן, עורכת דין שלומית סטרוגנו עורכת הסכמים בין בני זוג בענייני גירושין, ממון, מזונות, חזקה, שלום בית וכד' ומגישה בקשות לצו ירושה ולצו קיום צוואה. כתובת: שד' ירושלים 3 (ליד בנק מזרחי), קרית ים. טל': 077-2115151 פקס': 077-2115152 נייד : 050-8560253 דואר אלקטרוני : str_law@zahav.net.il אתר אינטרנט : http://get-in.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב