דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


Caries Management by Risk Assessment 

מאת    [ 18/11/2009 ]

מילים במאמר: 980   [ נצפה 3120 פעמים ]

אטיולוגייה של עששת מסובכת בכך שהיא נובעת מהרבה גורמים כמו: הגיינה אורלית ירודה,עישון,תזונה לא נכונה,גנטיקה,מעמד סוציו-אקונומי,נטילת תרופות, מחלות ועוד.

עששת היא המחלה הזיהומית השכיחה ביותר בקרב הילדים והמבוגרים.זיהום זה נגרם על ידי חיידקים מסויימים הנקראים סטרפטוקוקוס מוטנס ולקטובצילוס שנמצאים בתוך הפה. הסטרפטוקוקוס מוטנס מוכר כגורם העיקרי למחלה הזו. ארבע גורמים נחוצים להיווצרות העששת:חיידקים,סוכרים,שן וזמן.

עששת מתחילה להיווצר כאשר על השיניים קיימת שכבת חלבונים דקיקה שמקורה מהרוק, מחיידקים ומשאריות אוכל. כאשר הסביבה נוחה לחיידק כלומר יש מזון, החיידק מסוגל לייצר פוליסכריד (פולימר סוכרי) המכונה דקסטרן המקנה לו כושר ההדבקה למשטח חלק. פעילות אחרת של החיידק היא פירוק סוכרים לצורך הפקת אנרגיה. יצירת חומצה היא תוצר לוואי לפעילות זו. החומצה פוגעת והורסת את השן.תהליך הזה נקרא דמינרליזציה (הוצאת מינרלים מהשן) וכתוצאה מכך נוצרת עששת או "חור חיידקי".

כאשר תהליך זה מתרחש בתוך הפה, הפציינט רואה חור בצבע חום/שחור ומגיע לרופא שיניים לקבלת טיפול. בדרך כלל לאחר זמן מסויים הפציינט הזה חוזר למרפאה לקבלת טיפול נוסף על שן אחרת. באפריל 2002, קבוצת רופאים בקליפורניה ארצות הברית, רצו לעזור לפציינטים מסוג זה והיציעו גישה חדשנית ויעילה בשם Cambra (Caries Management by Risk Assessment ) העוזרת לצוות הרפואית להיתמקד בפציינט באמצעות פרוטוקול מוגדר ומפורט שיתואר בהמשך.

מרפאות פרטיות ואוניברסיטאות לרפואת שיניים התחילו ליישם את הפרוייקט ועבדו במשך ארבע שנים בהצלחה מרובה. המטרה הראשונה ועיקרית של הגישה היא להעריך את סיכוני היווצרות העששת ולקבוע אמצעים מניעתיים המתאימים למטופל. הרכבת צוות רפואי מודרך ומיומן הוא היתרון העיקרי לביצוע עבודה מצויינת. הצוות מורכב מצוות אדמיניסתרטיבי שלרוב הפציינט נפגש איתו בפעם הראשונה, הצוות מגיש שאלון, עוזר לו ליישם את הפרוטוקול, מזכיר לו את הפגישות הבאות.

במאמר ?The Role of Dental Hygienists, Assistants and Office Staff in Cambra? דווח כי במרפאות שמיישמות Cambra נמצא כי חשובה נוכחות של מוצרים מניעתיים כמו שטיפות מי פה או אביזרים דנטלים במשרד בגלל שלאחר הטיפול אצל הרופא יש לרוב המטופלים רצונות טובים לרכוש את המוצרים אבל מרגע שהם נתקלים בקשיים למציאת המוצרים המיוחדים האלה הם מוותרים.

סייעת לרופא שיניים יכולה להשתתף בצורה יעילה בהגשת שאלות לגבי מצב הבריאות או בצילומי שיניים.היא יכולה להסביר ולהציע לפציינט תזונה נכונה ולתת הוראות שימוש בכלוראקסידין, פלואורידים או תכשירים אחרים. תפקיד השיננית יכול להיות נקודת התחלה טובה ליישום הפרוטוקול במרפאה.היא יכולה לערוך את האנמנזה של הפציינט, להעריך סיכוני היווצרות עששת על ידי שאלון ולבצע בדיקת רוק וחיידקים.היא גם מסבירה לפציינט איך למנוע עששות באמצעות הגיינה אורלית, תזונה נכונה, שימוש באביזרים דנטאלים המתאימים לו, בהנחת פלואורידים או בביצוע איטומי חריצים. תפקידה של שיננית חשוב בהכנת השטח.

תפקיד רופא שיניים לפי Cambra הוא כמובן עריכת אנמנזה, לבסס אימון בין רופא לפציינט,קבלת מידע שהצוות אסף (צילומים, נתונים על עריכת סיכוני העששת, מבחני רוק וחיידקים, שלילת מחלות אורליות, ..) ולאחר מכן הוא יעבור לצעד הבא לסיווג המטופל לפי קבוצת סיכון (טבלה 1).

טבלה 1 על פי Cambra מעריכה רמת סיכון להיווצרות העששת באמצעות ציון (רמה נמוכה,בינונית,גבוהה,רמה גבוהה מאוד).השלב הזה מאפשר לרופא לקבוע טיפול מניעתי וטיפולי. להלן תקציר הקווים המנחים על פי Cambra:

1.מילוי שאלון להערכת סיכון היווצרות עששת על ידי המטופל או הוריו.

2. להעריך באופן כללי מה סיכוני עששת במתן ציון נמוך,בינוני,גבוה,מאוד גבוה.

א. רמה נמוכה- הגיינה אורלית טובה,אין הופעה קלינית של רובד דנטלי,שימוש בפלואורידים,אין עששת.

ב. רמה בינונית- היתה עששת לפי 12 חודשים, רובד דנטלי, הגיינה אורלית לא טובה , שימוש לא סדיר בפלואורידים.

ג. רמה גבוהה- נצפה מוקד או מוקדי עששות מפוזרים, רובד דנטלי מרובה, הגיינה אורלית ירודה, אין שימוש בפלואורידים, מעט רוק, כמות חיידקים גבוהה, נטילת תרופות,אכילת חטיפים,

ד. רמה גבוהה מאוד- סובל מזירוסטומיה ( יובש פה), נגעים רציניים, צריך טיפולים מיוחדים,

3. על פי רמות סיכון, ביצועת מבחני רוק וחיידקים. 4. קביעת תוכנית מניעתית או טיפולית להיווצרות עששת.

א. קבוצת ילדים מגיל 0-5 - כאשר מתבססים על נתונים שההורה מסר: ביצוע מבחני רוק וחיידקים,שימוש בפלואורידים,הנחת פלואויד בקליניקה, שכיחות גבוהה בצילומים,שכיחות גבוהה בפגישות חוזרות אצל הרופא שיניים, מתן הוראות בהגיינה אורלית נכונה, לקיחת קסיליטול, ביצוע של איטום חריצים.

ב. קבוצת ילדים מגיל 6 עד למבוגר- כאשר מתבססים על נתונים שההורה או הפציינט מסר: שכיחות גבוהה בצילומים, שכיחות גבוהה בפגישות חוזרות אצל הרופא שיניים, מתן הוראות בהגיינה אורלית נכונה, לקיחת קסיליטול, ביצוע של איטום חריצים, כלוראקסידין, קסיליטול, שימוש בפלואורידים, הנחת פלואויד בקליניקה, בקרת ה-pH.

5. לשוחח עם המטופל על המלצות טיפול בבית על פי רמת הסיכון. 6. לקבוע מעקב אחר הטיפול ולהעריך מחדש את רמת הסיכון. בשנת 2002 ד"ר ג'ון פידרסטון מבית ספר לרפואת שיניים בסן-פרנסיסקו קליפורניה ארה"ב, היציג מושג חדש :"חוסר איזון עששתי"(Caries imbalance ). הוא המחיש זאת באמצעות ציור שמאפיין חוסר איזון בריאותי וקובע מה מקדם תהליך עששתי ומה מונע אותו.

לסימני מחלה (ראו ציור Disease indicators ) יש משקל רב ביכולת לנבא התקדמות עששתי אלא אם כן ישנה התערבות טיפולית. האותיות הראשונות בכל נקודה WREC ,BAD, SAFE באות להזכיר את חוסר האיזון.

גישת Cambra מיושמת כבר כמה שנים בארצות הברית בהצלחה רבה. עבודת צוות טובה ומקצועית משפיעה באופן חד משמעי לתוצאות הסופיות. ברור שגישת Cambra היא אמצעי טוב לקביעת מצב בעייתי וקביעת טיפול מתאים. שינניות כבר הצליחו להוכיח על ידי עבודה נכונה ומקצועית בזכות רקע חינוכי, הדרכות להגיינה אורלית, נסיון וידע שעבודתם יכולה לחזק את פרוטוקול Cambra.

References:

Esther M Wilkins, CLINICAL PRACTICE OF THE DENTAL HYGIENIST, LIPPINCOTT

WILLIAMS & WILKINS,2005.

The role of Dental Hygienists, assistants,?and office staff in Cambra: shirley gutkowski, rdh, bsdh; debi gerger, rdh, mph; jean creasey, rdh, dds anna nelson, cda, rda, ma; and douglas a. young, dds, mba, ms.

How to Integrate Cambra into Private Practice: v. kim kutsch, dmd; graeme milicich, bds; william domb, dmd max anderson, dds; and ed zinman, dds, jd.

Caries Risk Assessment in Practice for Age 6 Through Adult: JOHN D.B. FEATHERSTONE, MSC, PHD; SOPHIE DOMEJEAN-ORLIAGUET, DDS LARRY JENSON, DDS, MA; MARK WOLFF, DDS, PHD; AND DOUGLAS A. YOUNG, DDS, MS, MBA.

Dimensions of Dental Hygiene. October 2008; 6(10):40,42, 44-45: Managing the Risk of Caries.

Caries Management by Risk Assessment a practitioner?s guide t douglas a. young, dds, ms, mba; john d.b. featherstone, msc, phd; and jon r. roth, ms, cae.

CAMBRA: The New Model for Managing Caries Featured Article - By Debi Gerger, RDH, MPH

: http://dental.huji.ac.il/elearn/Community%20Dentistry/carries_intro.files/frame.htm#slide0055.htm

מיכל אטיאס, שיננית מוסמכת: .R.D.H

http://shinanit.blogspot.com/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב