דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כתיבה טכנית והכתבים הטכניים 

מאת    [ 17/11/2009 ]

מילים במאמר: 528   [ נצפה 2238 פעמים ]

בשנים האחרונות, תחום הכתיבה הטכנית לעסקים בינלאומיים צובר תאוצה וכבר הפך למקצוע בפני עצמו הדורש הכשרה מיוחדת. אך למרות הפופולריות הרבה שלו, המונח "כתיבה טכנית" עדיין גורם לבלבול אצל רבים ומעלה תהיות לגבי סוג הידע והכישורים הנדרשים על מנת להיות כתב טכני. במאמר זה אנסה לתאר את עבודת הכתיבה הטכנית ואת האנשים העוסקים בה.

תוכנו של הטקסט הטכני

לפני שנתחיל לדון בדמות הכתב הטכני, חשוב קודם כול להבין מהי כתיבה טכנית וכיצד היא מתבצעת. באופן כללי, מדובר בכתיבה של טקסט עזר והדרכה הנלווה למוצר טכנולוגי כלשהו, כאשר ההגדרה של "מוצר טכנולוגי" היא רחבה ביותר וכוללת חומרה ותוכנה למחשבים, מכשירי חשמל ביתיים, ציוד רפואי, מערכות תקשורת, מכונות תעשייתיות ועוד. גם קהל היעד של הכתיבה הטכנית אינו אחיד: הטקסט הטכני יכול להיות מיועד למשתמש הקצה בבית, למתקין המוצר או לטכנאי מערכת.

שני גורמים אלה קובעים את סגנון הכתיבה ואת רמת הידע הנדרשת מן הכתב. אם הטקסט נכתב עבור משתמשי קצה, יש להמעיט את השימוש במונחים טכניים שאינם מובנים לצרכן מן השורה ולכתוב בשפה פשוטה ומובנת ככל האפשר. לעומת זאת, אם הטקסט מיועד לאנשים שעובדים במערכת, כגון מפעילים או מתקינים, מותר ואף מומלץ להשתמש במונחים טכניים ומקצועיים רלוונטיים, ולשם כך יש להבין את הנושא בצורה מעמיקה יותר. הצורך ברקע טכני וידע מקדים בנושא הכתיבה עולה גם ככל שהמוצר מורכב יותר ופחות נפוץ. רוב האנשים יודעים כיצד לתפעל מכונת כביסה, וסביר להניח שאדם בעל כישרון כתיבה יצליח לנסח מדריך פשוט למשתמש, אך דרוש יותר מידע בסיסי בפיזיקה ובאופטיקה כדי לכתוב הוראות שימוש בציוד אופטי מתקדם.

אחד הדברים החשובים ביותר בכתיבה טכנית היא לפרט כל שלב ושלב מבלי להשמיט גם את מה שנראה כמובן מאליו. אין זה נובע מתוך זלזול באינטליגנציה של המשתמש, אלא מתוך שאיפה להפוך את השימוש במוצר לקל ובטיחותי כמה שיותר והבנה שביצוע לא נכון של ההוראות עלול לגרום לתקלות חמורות. עם זאת, נהוג לכתוב טקסטים טכניים בשפה גבוהה יחסית ולשמור על נימה פורמלית.

תהליך הכתיבה ודמות הכתב

ברוב המקרים, הכתבים הטכניים מנהלים אינטראקציה צמודה עם מפתחי המוצר ומקבלים מהם הסבר אודות המוצר. בחברות גדולות נוהגים גם להיעזר בפרסומים קודמים, לדוגמה, בתיעוד של גירסאות קודמות של המוצר, ורק לבצע את ההתאמות והעדכונים הנדרשים. אף על פי כן, חשיבה טכנית והיכרות מסוימת עם סוג המוצר חיוניות ליצירת טקסט נהיר, מדויק וידידותי למשתמש. כדי לכתוב תיעוד בעל מבנה לוגי וקוהרנטי ולתאר תהליכים וסדרי פעולות בתוך מערכת טכנולוגית, נדרשת הבנה כוללת של המערכת המתועדת ויכולת להבחין בין העיקר לטפל. המידע שהכתב מקבל ממפתח המוצר אינו מספיק לאדם חסר כל ידע בתחום, וככל שהמוצר מורכב יותר, כך עולה רמת ההתמצאות הנדרשת מן הכתב.

אכן, רוב האנשים שפונים לעסוק בכתיבה טכנית הם בעלי רקע טכני, מדעי או הנדסי ולא בעלי רקע ספרותי או לשוני. חברות מסוימות אף מעדיפות לא להעסיק כתבים טכניים מיוחדים, וטקסט העזר הנלווה למוצריהן נכתב על-ידי המפתחים עצמם. אך כפי שלא כל בעל מקצוע יכול לשמש כמורה או מדריך, כך לא כל מהנדס או מתכנת יכול להיות גם כתב טכני. עליו להיות, בנוסף לכישוריו הטכנולוגיים, גם בעל כישרון כתיבה, יכולת להסביר מערכת מורכבת בשפה ברורה ופשוטה ויכולת לשים את עצמו במקומו של המשתמש הפוטנציאלי כדי להתאים את הטקסט לצרכיו בצורה הטובה ביותר. השילוב בין שני תחומים אלה - ידע טכנולוגי וכישרון כתיבה - הוא שהופך את הכתיבה הטכנית למקצוע ייחודי ומהווה מפתח לכתיבת טקסטים טכניים טובים ומועילים.

ד"ר אביאור ביירון מנכ"ל חברת ביירון סמינרס כתיבה טכנית, כתיבה טכנית באנגלית, תרגום טכני




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב