דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


7 טיפים על חיסונים ובריאות אישית שאתה חייב לדעת לפני הטיול הגדול 

מאת    [ 23/10/2006 ]

מילים במאמר: 645   [ נצפה 3138 פעמים ]



1. לקראת המסע : אתה עומד לחוות נופים חדשים ולפגוש אנשים מעניינים - אתה גם עומד לפגוש חיידקים, וירוסים, פטריות וטפילים שמערכת החיסון שלך לא פגשה בעבר. השקעת בתכנון המסע זמן וכסף, רכשת כרטיס טיסה וציוד יקר. אל תשכח את הסיכונים הבריאותיים - אמא רוצה לראות אותך חוזר בריא.


2. חיסונים : חיידקים וטפילים המצויים באזורים אקזוטיים עלולים לסכן את בריאותך. חיסונים מתאימים יכינו את מערכת החיסון שלך למפגש עם מיקרואורגניזמים שלא נמצאים בסביבת מגוריך הרגילה ויספקו לו את ההגנה המתאימה כנגדם. חיסונים יכולים למנוע ממך מחלות מסכנות חיים כמו דלקת כבד זיהומית (צהבת), טיפוס הבטן, קדחת צהובה, פוליו, קדחת המוח היפאנית...

3. מלריה : מחלה הנגרמת על ידי טפיל החודר לגוף באמצעות עקיצת נקבת יתוש האנופלס. לאנשים שחיים באזורים טרופיים יש הגנה חלקית כנגד הטפיל לעומת המטיילים המגיעים לאזורים אלו ופגיעים יותר. ישנם 4 סוגים של טפילי מלריה. באזורי עולם שונים הם פיתחו עמידות כלפי חלק מהתרופות שבהם משתמשים למניעה. הרופא במרפאת המטיילים ימליץ לך על הטיפול המתאים לאזור שבו אתה עתיד לשהות. בדרך תפגוש מטיילים לא מעטים שיאמרו לך "עזוב אותך, אני לא לוקח כלום", יספרו לך על חבר שלהם שחלה במלריה למרות שלקח טיפול למניעה ויפטמו אותך בסיפורים אודות הסכנות הטמונות בתרופות למניעת מלריה (נשירת שיער ועוד תופעות לוואי מזוויעות). לידיעתך: כל שנה נדבקים במחלה כ- 300.000 איש ולפחות מיליון איש מתים ממנה ! שמור על בריאותך והקפד על טיפול מונע באזורים נגועים במלריה.


4. זיהומים של דרכי העיכול : מתבטאים בשלשול, כאבי בטן והקאות. זיהומי המעי מהווים את המחלה הזיהומית הנפוצה ביותר בקרב המטיילים. קיימים חיסונים כנגד חלק מהמחוללים כמו חיידקי סלמונלה או כולרה אך לא ניתן למנוע התופעה רק על ידי חיסונים. את הסיכון ניתן להפחית על ידי התנהלות נכונה, בעיקר בהקשר לצריכת מים ומזון.
? מים : בארצות רבות בעולם השלישי תשתיות מי השתייה אינן מופרדות היטב מתשתיות הביוב וכתוצאה המים בברזים אינם ראויים לשתייה. במקומות אלו מומלץ לשתות אך ורק מבקבוקים סגורים. אם ברצונכם לשתות מים מברז יש להרתיחם תחילה. כלל זה חל גם על צחצוח שיניים. אין סכנה ברחצה במי ברז. חשוב לדעת שקרח מורכב בדרך כלל ממי ברז ושחיידקים יכולים לשרוד טמפרטורות נמוכות הרבה מתחת לאפס, לכן יש להתייחס לקרח כאל מי ברז.
? מזון : כל מזון יכול להכיל חיידקים או טפילים וכתוצאה להוות מקור לזיהומי מעי. מזון בטוח הוא כזה שעבר עיבוד בחום (בישול, אפייה, צלייה, טיגון). עדיף לאכול אותו בעת שהוא מוגש חם. ירקות ופירות שלא עברו טיפול בחום יש לקלף.
? למרות כל אמצעי הזהירות לא ניתן למנוע לחלוטין אפיזודות של זיהומי מעיים. ברוב המקרים מדובר באפיזודות קצרות מסתיימות תוך 2-3 ימים ללא טיפול וכל מה שהמטייל צריך זה לנוח, להרבות בשתייה עם תוספת מלחים למזון. לעיתים הזיהום עלול להתארך או להסתבך עם הקאות, חם או דם בצואה ואז רצוי להתייעץ עם רופא. באזורים נידחים אתם עלולים להתקשות למצוא מרכז רפואי או רופא (למעט רופאי אליל). במרפאת מטיילים יציידו אתכם בטיפול אנטיביוטי למקרים כאלו

5. היתושים הם האויב השני שלכם. תזונתם היא הדם והם עוקצים כדי לשרוד. בעת העקיצה הם עלולים להעביר מספר רב של מחלות שחלקן מסוכנות. לחלק מהן כמו קדחת המח היפאנית, יש חיסון, לחלק אחר, כמו המלריה, יש טיפול מונע, יש כאלו כמו קדחת דנגי שכנגדן אין לא חיסון ולא טיפול מונע. בכדי להפחית את הסיכון לחלות באחת מהמחלות הללו אנחנו משלבים חיסונים, טיפול תרופתי מונע וכן מתמקדים בטכניקות למניעת עקיצות : ביגוד מתאים, רשתות, כילות וחומרים דוחי יתושים.


6. תאונות : רוב הפגיעות במטיילים לא קורות עקב מחלות זיהומיות, הם נפגעים מתאונות, טביעה, סיבוכים של סמים. כל אחד מבין שמסוכן לנהוג על כלי רכב דו גלגלי אם אתם לא הוכשרת לכך, שאין לנהוג לאחר צריכת אלכוהול... שניתן להידבק באיידס ממגע מיני לא מוגן או מפירסינג... שנהר שוצף עלול לגרום למוות מטביעה... שבתוך ג'ונגל קשה לנווט... בכל פעם שיצר ההרפתקנות גורר אתכם למשהו מסוכן תפעילו את השכל הישר ותזכרו שפיקח לא נכנס למצב שחכם יודע איך לצאת ממנו.


7. טיפול 10.000 : הכינו את עצמכם לשהייה באזורים שבהם שירותים רפואיים בסיסיים לא קיימים. ביקורת אצל רופא השיניים לפני הטיול יכולה למנוע תארו לעצמכם שן כואבת במעבה האמזונס.


חיוסנים
דר' אבי יצחקי
מומחה למחלות זיהומיות
רופא בכיר בבי"ח אסף הרופא
חיסונים ומרפאת מטיילים



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב