דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עקרונות להצלחה בעסקים משפחתיים 

מאת    [ 15/11/2009 ]

מילים במאמר: 791   [ נצפה 3973 פעמים ]

אימון לעסקים משפחתיים משלב היבטים של אימון עסקי לצד היבטים של אימון אישי. המושג עסקים משפחתיים עצמו מרמז על המורכבות האישית והעסקית, ואכן במהרה אנו מגלים את הקונפליקטים והאתגרים הרבים של המעורבים בעסק משפחתי.

עבודה בעסק משפחתי אמורה להיות מנוף מצוין להצלחה וקידום אישי. להעסקת בן משפחה יתרונות רבים: רמת נאמנות גבוהה, עבודה מאומצת, מסירות, אמינות, הזדהות ועוד. אולם, בעסקים משפחתיים רבים אנו מוצאים אכזבה המשקפת בד"כ את הפער שבין הציפיות למציאות. הימנעות מחשיבה לטווח ארוך וקביעת כללי משחק ברורים רק מגבירים את הפער שבין הרצוי למצוי. במקרים רבים לא מבוצעות הגדרות חשובות של דרכי ההתנהלות בעסק כגון, תחומי אחריות, מנגנוני תגמול, מדדי הצלחה ועוד. על מנת להימנע מראש ממצבים אלה, גיבשתי מספר עקרונות הצלחה לניהול עסקים משפחתיים לטווח ארוך: 

 


    •  
    1. חוזה העסקה – מומלץ מאוד לגבש הסכם עבודה על מנת למנוע פערי ציפיות. החוזה צריך לשקף את המציאות העסקית ולהתאים ליכולת של החברה לתגמל את בן המשפחה. המטרה היא ליצור מציאות ברורה ושקופה ככל הניתן לכל בני המשפחה העובדים בעסק. חוזה מסוג זה צריך לכלול בין היתר: אופן וגובה השכר, תחומי אחריות, קריטריונים שונים  לבחינת הצלחה, מסלול קידום, מנגנון חלוקת בעלות ועוד. 
    2. מנגנון לקבלת החלטות – קריטי להצלחה בכל עסק ובייחוד בעסקים משפחתיים. במקרים רבים, העדר מנגנון כזה מוביל לחוסר יכולת להניע את החברה ואפילו משתק אותה. חשוב לגבש מנגנון מוסכם לקבלת החלטות. (לדוגמא, הצבעה לפי רוב רגיל, רוב מוחלט או זכות וטו). חיוני מאוד במצבים של קונפליקטים וחוסר הסכמה.
    3. תקשורת –גיבוש דרכי תקשורת בין בני המשפחה. לדוגמא, עריכת דיונים תכופים בהן מבצעים הערכות מצב, מעלים הבדלי גישות, דילמות , מטילים משימות ועוקבים אחר ביצוע. כמו כן, חשוב מאוד גם לקבוע תרבות דיון מכובדת אליה כל בני המשפחה מחייבים.
    4. חלוקת תפקידים ומבנה ארגוני – המטרה היא לצור גבולות ולהפחית את נקודות החיכוך בין בני המשפחה ברמה היומיומית. כל אחד יודע מה גבול האחריות שלו ופועל בתוכו. יש הגדרה ברורה מי אחראי על כל משימה, כך שכל אחד מופקד על התחום בו הוא מתמחה. עוזר למנוע כפילויות ובזבוז משאבים.
    5. התאמה בין ערכים אישיים לערכי החברה – מומלץ להשתית את ערכי החברה על הערכים המשפחתיים המשותפים. יש לוודא שאין סתירה מהותית בין הערכים האישיים לערכים הקיימים בחברה. לדוגמא: בן משפחה נועז ואוהב סיכונים לא יוכל לתפקד בחברה סולידית.
    6. חזון עסקי- חשוב שיהיה בכל עסק ללא קשר לגודלו. החזון יוצר בהירות לגבי העתיד וממנו נגזרים המטרות העסקיות. חשוב לגבש חזון עסקי ברור וידוע לכולם. ודאו כי כולם מחוברים לחזון העסקי ורואים בתוכו את עתידם. עם כניסת דור חדש לעסק מומלץ לבחון מחדש את הרלוונטיות של החזון המסורתי.
    7. התאמה בין יכולות לתפקיד – מומלץ לבחון כל בן משפחה על פי יכולותיו וכישוריו. חשוב להימנע ממינוי של בן משפחה לתפקיד שגדול על מידותיו, ואין לו מספיק כישרים או ניסיון לבצע אותו בהצלחה. מצד שני, צריך לוודא כי התפקיד לא קטן עליו, מאתגר אותו ברמה מספקת, עונה על צרכיו וגורם לו למימוש עצמי וסיפוק.
    8. העברת השרביט – קבעו תכנית מסודרת, מוסכמת, ברורה ומוגדרת להעברת הניהול לדור ההמשך. חוסר בהירות הוא מקור לצרות, הן משפחתיות והן עסקיות.
    9. שימוש באימון חיצוני – במקרים רבים אנו נכנעים לאמוציות ולא מצליחים לתפקד בצורה מיטבית.  תהליכי קבלת החלטות בעסק משפחתי יכולות להיות פוריות ויצירתיות הרבה יותר כאשר אינן הולכות לאיבוד במורכבות המשפחתית. מאמן חיצוני, אשר אינו בן משפחה, יכול לעזור בהנעת תהליכים, ניטרול חסמים ומתן פרספקטיבה שונה. למאמן יש את היכולת לשקף את הדברים הברורים שלעיתים בן משפחה לא מעז להגיד.
    10. היפרדות- לעיתים זהו הפיתרון המתבקש. אם הדברים לא מסתדרים ומעיבים גם על הקשרים המשפחתיים, אין מוצא מהיפרדות. חשוב לדעת להודות בכך ויותר חשוב לעשות זאת בצורה מושכלת וראויה לכל הצדדים. גם פה מומלץ להיעזר בגורם חיצוני.

 

משפחה ועסק זה כמו לחבר שמן ומים, לעיתים קרובות צריכה התערבות מקצועית חיצונית על מנת להגיע להרמוניה בשני התחומים במקביל.

בהצלחה....

.

.

יקי דה לוי הוא מאמן לחיים ולעסקים. בעל תואר שני, MBA, במנהל עסקים. מנכ"ל יהלומים ואנשים מפתח מודל אימון היהלום .




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב